[AR] [LO] Dominante merrie neemt longeren over

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kimberlyh

[LO] Dominante merrie neemt longeren over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 19:59

hallo allemaal,

ik verzorg een merrie van 17 jaar en deze is heel dominant. nu is mijn probleem: als ik haar longeer weet ze dat ik niet erg veel kan doen om haar tegen te houden en gaat dus in draf en gallop wanneer ze zelf wil. als ik haar dan uiteindelijk terug heb met heel lang : hooooooooo, stapt ze een paar passen en draaft gewoon weer weg. hoe kan ik haar de baas zijn met longeren? heeft iemand een tip voor mij ?

groeten kimberly.

onley

Re: Dominante merrie neemt longeren over

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:03

gewoon lopen laten en veel met je stem werken ze snappen het uiteindelijk zelf wel.
Maar beloon haar ook als ze het goed doet met je stem

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:07

je kan proberen met twee longeer lijnen te werken zo heb je meer controle op je paard, hielp bij mijn pony's ook.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:10

Net zo lang laten draven en galopperen tot ze er genoeg van heeft en dan aan het werk gaan. Het hoeft geen narigheid te zijn, ze kan ook gewoon energie over hebben.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:52

Wat doe je nog meer dan het "hoooooooooooooooooo"

Paard kent geen mensen taal en willen we dat het paard wel reageerd op stem commando dan moeten we die heel bewust aanleren. Daarbij kan het paard zonder problemen doorgaan ookal krijgt het een stem commando.

Ken je het positie werken die je veel bij NH tegen komt?
Kort uitgelegt:

Kruis basis positie
voor de kruis remmend, draaiend
achter de kruis drijvend.

Het kan nodig zijn om het paard de eerste paar keren behoorlijk fell de pas af te snijden omdat de meeste paarden hebben geleert hierop niet te reageren of juist meer tempo gaan maken om er toch nog door te kunnen. Heb je dit een paar keer gedaan dan is waarschijnlijk enkel je positie van naast de kruis naar voren brengen voldoende.

Ik raad aan om dit eerst geheel los te doen omdat je anders in de knoop kan raken met de longe in het begin.