vrijhouden ruggengraat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laykaatje

vrijhouden ruggengraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 18:12

Ik ben een beetje aan het rond kijken naar een bbpad en boomlooszadel. Ik denk dat een bbpad heel goed bij mij en mijn paardje zou passen als aanvulling. Nu lees ik dus overal over het belang van het vrij houden van de ruggengraat.

Doet een bbpad dit eigenlijk wel en zo niet is een bbpad dan niet slecht voor de rug ?

alvast bedankt,

Tanja

Re: vrijhouden ruggengraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:05

Een BBP is eigenlijk altijd vlak, wil je daarbij de ruggengraat vrijhouden zou je er een dekje met inlages onder kunnen doen maar of dat geschikt is voor een BBP?
Een BBP is dus eigenlijk ook niet om lange ritten mee te maken waar je die ruggengraatvrijheid bij wil hebben, het is (in mijn ogen dan) meer een hulp naar de overstap om zonder zadel te gaan rijden en een goed balans te krijgen.
Zou je lange ritten willen maken kan je beter gaan voor een boomlooszadel met een daarvoor bestemd pad met inlages.

Als aanvulling is een BBP zeker geschikt, ik rij er zelf ook regelmatig mee, mijn paard heeft totaal geen last van problemen in de rug.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:15

Met een BBP denk ik niet dat je dat voor elkaar krijgt, om redenen die T@nj@ ook al beschrijft. Ik rijd zelf met een boomloze Bob Marshall (westernzadel) en daaronder heb ik een Mattes schapenwollen pad met ruggegraatvrijheid. Tenzij het echt heel warm is, is de ruggengraat van mijn paard hiermee altijd droog na het rijden, dus het lijkt te werken ...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:14

Ik ben zelf ook een hele grote fan van bont (wel echt schapen/lamsvacht, niet van die neppers) idd zoals jij beschrijft heerlijk droog op de rug, het verdeelt druk heel goed en drijft het zweet nog eens af ook.
Ik ben een bbp aan het ontwikkelen mét bont (aan 2 kanten dus ook onder mijn kont heerlijk) en toch probeer ik er ingebouwde kussens in te doen om toch wat ruggengraatvrijheid te kunnen creeren, wil nog niet echt lukken maar het begin is er

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:13

De BBP die ik heb is die van Emiel Voest ("dood schaap"). Deze werkt bijzonder prettig omdat hij ook dubbel gestikt is, dus zowel op het paard als onder de bips een schapenvel. Schuift niet, is zacht, en voorziet toch in wat "demping" voor het paard. Of hier ook kussentjes in zouden kunnen? Hmmm ... waarom niet, eigenlijk ....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:40

Ah, ik wist wel dat die van Voest van schaap was maar niet dat die het ook aan 2 kanten had. Maar dat zit dus erg prettig begrijp ik. Kussentjes lukt bij mij nog niet omdat ik geen machine heb die zulk dik materiaal aankan maar ik ga de lokale schoenmaker maar eens aan zijn jasje trekken denk ik

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:19

volgens mij is het bij een BBP niet zo heel erg van belang dat de ruggegraat vrij is. Tenminste, niet zolang je er geen beugels aan vast maakt. Zonder beugels wordt de druk immers redelijk gelijmatig over je kont verdeeld. en dan vooral links en rechts van de ruggegraat, lijkt mij. Bij een boomloos zadel is het vrijhouden van de ruggegraat wel heel belangrijk. hier heb je speciale pads met inlages voor.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:02

sandra83 schreef:
Zonder beugels wordt de druk immers redelijk gelijmatig over je kont verdeeld.

Vergeet je de zitbeenknobbels niet? die kunnen ook aardig drukken in de paardenrug hoor. Maar goed, dat heeft weer niets met de ruggengraatvrijheid te maken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:38

T@nj@ schreef:
sandra83 schreef:
Zonder beugels wordt de druk immers redelijk gelijmatig over je kont verdeeld.

Vergeet je de zitbeenknobbels niet? die kunnen ook aardig drukken in de paardenrug hoor. Maar goed, dat heeft weer niets met de ruggengraatvrijheid te maken

Andor heeft nu dus een recht wit streepje overdwars op zijn ruggegraad staan.
Ik rij al weken zonder zadel rond. Hebn toch sterk het vermoeden dat mijn zitbeenknobbeltjes hier mee te maken hebben

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:44

Zitbeenknobbels kunnen idd best flink inwerken. Ga zelf maar eens op je handen zitten en wiebel dan wat op en neer.

Het nadeel met beugels aan een BBP vind ik overigens ook de valse support die het je geeft. Als je om wat voor reden dan ook meer druk op 1 beugel hebt dan op de andere (paard schrikt, bv) dan glijdt hij onherroepelijk naar 1 kant. Ik spreek helaas uit ervaring. Dan kun je beter géén beugels hebben, dan kun je ook niet automatisch "even steun zoeken" met je voeten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:48

AM, ik denk dat het zeker iets met je zitbeenknobbels te maken heeft, net wat Mac zegt, probeer het zelf maar eens, op je handen zitten.
Of ook een leuke, zet eens een klein kind op je schoot en laat die eens paardje rijden op je benen.......AUW!! en zo'n kindje weegt nog niet eens zoveel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:57

T@nj@ schreef:
AM, ik denk dat het zeker iets met je zitbeenknobbels te maken heeft, net wat Mac zegt, probeer het zelf maar eens, op je handen zitten.
Of ook een leuke, zet eens een klein kind op je schoot en laat die eens paardje rijden op je benen.......AUW!! en zo'n kindje weegt nog niet eens zoveel.

Maar t gekke is dat het om een streep van 4 cm ongeveer gaat. Het zit echt overdwars op de ruggegraad.
En mijn zitbeen knobbels liggen uit elkaar, om precies te zijn kan er een hand tussen
Dan zou je dus denken dat hij 2 plekken NAAST zijn ruggegraad beschadigd moet hebben.

Het kan ook een bijtwond zijn trouwens.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:10

Ik zat er net nog eens over na te denken maar zou het niet kunnen dat je met je zitbeenknobbels de huid zeg maar uit elkaar trekt en zo zo'n lijntje maakt? (lastig uitleggen wat ik nou bedoel, geen idee hoe ik het uit moet leggen )

Maar een bijtwond kan natuurlijk ook alleen zou je dat niet gemerkt hebben?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:13

T@nj@ schreef:
Ik zat er net nog eens over na te denken maar zou het niet kunnen dat je met je zitbeenknobbels de huid zeg maar uit elkaar trekt en zo zo'n lijntje maakt? (lastig uitleggen wat ik nou bedoel, geen idee hoe ik het uit moet leggen )

Maar een bijtwond kan natuurlijk ook alleen zou je dat niet gemerkt hebben?

Snap je wel. Zovan: je billen liggen inene iets te ver uit elkaar, maar dan met de rug.
Lijkt me toch stug. ik krijg altijd te horen dat ik netjes en rustig zit.

Bijtwond had ik ook moeten zien ,dan was er op zijn minst een beschadiging geweest. Ik heb NIKS gezien voordat het wit werd.

Zadel nog gepast, wat hij nu even niet opheeft, en dat ligt geheel vrij over de ruggegraad, je ziet ook het witte streepje lopen onder het zadel door.

Heel vreemd. Ik zet het maar uit mijn hoofd. Kan er nu toch niks aan doen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:18

Wat voor zadel is dat? En hoe ligt het als je er op zit?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:28

Mac schreef:
Wat voor zadel is dat? En hoe ligt het als je er op zit?

Podium