[AR] [AR Koppige shet wil niet meer vooruit !!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liesbet

[AR Koppige shet wil niet meer vooruit !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 12:52

Dag allemaal,

Ik ben diegene met de te zware kar en het gevolg is nu dat mijn man er altijd naast of achter stapt (in de hoop dat hij dat moe wordt en ik een lichter model mag kopen), dus nu moet de pony iets minder dan 2x zijn gewicht trekken....

Maar ik zit met een probleem (buiten die kar dan), Bollie wil vanaf een 300m van huis niet meer vooruit... eerst geprobeerd met meer druk hem vooruit te rijden (meer zweephulpen) maar hij blijft staan waar hij staat en verzet geen poot...

Nu zei mijn instructeur dat ik moet toegeven aan zijn koppigheid en hem laten staan zolang hij wil, als hij dan toch eenmaal vooruit wil dan hem weer tegenhouden tot hij dat staan kotsbue wordt....
Dus vandaag geprobeerd: resultaat een uur weggeweest en geen km gereden, een half uur stilgestaan. Bollie ziet stilstaan als belonen en hij maakt daar niets uit (alleen als we richting huis rijden dan wil hij wel vooruit).

Hij draait ook dikwijls ergens in, dus vandaag ook gewoon laten doen en hem daarna op het goede pad gezet...

Eigenlijk is de vraag of jullie dit ook herkennen? Heeft iemand van jullie dit ook al meegemaakt en hoe hebben jullie dit opgelost????

Groeten,
Liesbet

viola

Re: [AR Koppige shet wil niet meer vooruit !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:06

Ongeveer het zelfde probleem hier met Roger als ik met hem aan de lange teugel een wandeling maak. Hij wil soms één kant niet oop en dat krijg ik hem ook met geen mogelijkheid daar heen. Aleen als ik voor hem ga lopen wel, dan is er weer niks aan de hand, maar zodra ik dan weer verplaats naar langeteugel positie staat hij weer stokstijf stil. Hij is niet bang of zo maar wil gewoon niet.
Als ik voor hem ga lopen heb ik toch het idee dat ik hem zijn zin geef, maar een andere oplossing heb ik nog niet gevonden.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:07

Ik heb een Shet gehad, en op buitenrit stopte ze nooit, was ze altijd heel erg voorwaarts. Maar ze ging wel is in staking als we aan het oefenen waren en het werd d'r te moeilijk, vooral met heel vele moeilijke bochten en draaien achter elkaar. Dan ging ze ook gwn stilstaan, of ze verdomde het nog om te draven of te galloperen en bleef gewoon stappen. In mijn geval heb ik het opgelost met veel oefenen. Maar ik denk dat je jou pony hier echt doorheen moet rijden, je moet met je laten sollen. Loopt hij ook niet gewoon mee als je er even naast loopt?

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:24

ik heb dit inderdaad ook gehad. wat ik nu als trainings/warmrij rondje doe was toen een dachtocht. en als de shet geen zin had konden we sleuren.
ik heb mijn pony toen verkocht omdat ik wel lol in het mennen had maar de pony heel duidelijk niet. daardoor werd mijn lol minder etc.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:47

Tja, je hebt twee categorieen shetten: degene die staken (die heb jij) en degene die niet te stoppen zijn (heb ik twee stuks van) Meerdere antwoorden mogelijk:
- je wagen is toch te zwaar voor de pony. Hij kan het gewoon niet aan. Man heel lief aankijken en een lichtere wagen kopen (werkte bij mij ook + een tweede pony) en/ of werken aan de conditie van je pony
- je shet is gewoon slim. Hij komt zo mooi onder het werk uit. Man lief aankijken en andere pony kopen (of een pony erbij)
- je pony heeft pijn. Misschien drukking onder tuig.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 20:26

Citaat:
- je shet is gewoon slim. Hij komt zo mooi onder het werk uit. Man lief aankijken en andere pony kopen (of een pony erbij)

Ik denk dat het dit is maar ik hoop dat ik hem er door kan rijden... Ik zou het heel spijtig vinden om hem te moeten wegdoen, voor de rest is hij een schat en zeer lief voor de kindjes (waarom we hem uiteindelijk toch kochten)

Citaat:
Maar ik denk dat je jou pony hier echt doorheen moet rijden, je moet met je laten sollen. Loopt hij ook niet gewoon mee als je er even naast loopt?

Ja, als mijne man ernaast loopt geen probleem, maar dat kan toch niet de bedoeling blijven... daarom laat ik ook mijn man minder ingrijpen, ik moet het oplossen vanop de bok

Citaat:
of een pony erbij

Op termijn is dit wel de bedoeling, maar ik vind dat ik eerst deze pony voor de kar moet krijgen voor ik de volgende neem... Heb namelijk al een verhaal gehoord van twee-spannen waarvan er maar éne echt wil werken/trekken en dat die andere de luie ook moet mee verder trekken, en dan staan we nog verder van huis....

Citaat:
Ongeveer het zelfde probleem hier met Roger als ik met hem aan de lange teugel een wandeling maak.

Ik ben blij dat jij het herkent, dat ik dit niet alleen voorheb...
Daarnet nog gepraat met mijn schoonvader die vroeger op de akker werkte met van die echt boerenpaarden... hij vertelde eigenlijk net hetzelfde, als ze het werk gewoon waren dan begonnen de paarden dingen te verzinnen om er onderuit te komen... hoe ze het toen oplosten ga ik hier niet schrijven want dat is niet meer van deze tijd. Maar ja nu gaan we voor onze hobby met paard mennen en toen moesten ze hun geld ermee verdienen dus een paard dat een uur stilstond dat was geldverlies...

Na de rit had ik echt het idee van hem gewoon weg te doen en een grotere pony te kopen, maar ja daar kan ik dat ook mee voorhebben... Na het gesprek met schoonpapa en dit allemaal te lezen heb ik wel weer moed om er aan te werken...

groeten,
Liesbet

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 21:23

Vandaag met shet op pad zonder kar (mag niet met kar als er geen groom bij is van mijne man) en blijkt dat hij ook daar van die kuren vertoont. En vooral bij het vertrek, op de oprit geen probleem maar als ik een zijweg instap dan begint hij te draaien en te stoppen... op de terugweg geen enkel probleem, vlotte stap, vlotte draf...
Viola hoe pak jij dit probleem aan???

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:40

Ik heb al van alles geprobeerd zoals zigzaggen als hij niet recht vooruit wil, een stukje terug in stevig draftempo en dat weer omdraaien en het tempo erin houden. Stil laten staan zolang hij wil en dan nog iets langer, stukje achteruit en dan weer voorwaarts. Maar hij heeft al mijn trukjes door en gaat gewoon niet de kant op waar hij niet heen wil.
Enkel als ik dan voor hem ga lopen en hem gewoon leid is er niks meer aan de hand, maar dan heb ik het idee dus dat ik hem zijn zin geeft. Hij weet duidelijk dat ik achter hem minder te vertellen heb.

Ik heb dus de oplossing nog niet gevonden. Gelukkig doet hij dit niet als hij echt voor de kar staat maar enkel als ik dus zonder kar hem aan de lange lijnen heb.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 23:22

Dat klinkt meer als steegs eigenlijk. Ik zou eens kijken wat hij doet als er een ander paard of pony meegaat, loopt hij dan wel door?
Steegsheid is ontzettend moeilijk uit een dier te krijgen, dat kan je het beste trainen door steeds een ander mee te nemen en dat langzaam af te bouwen. Eerst de ander voorop, als dat goed gaat de ander achterop, afstand vergroten, stukje er van wegrijden etc.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:02

Roger doet het in twee span absoluut niet dat loopt hij zo hard mogelijk om Eli voor te blijven (wat natuurlijk niet lukt). En dat was eigenlijk mijn doel dus voor mij is het niet zo'n probleem dat hij dat met wandelen niet wil.

Liesbet: Zijn er geen andere pony's in de buurt waar je evt samen mee kan weg gaan. Dan hoef je niet meteen een tweede pony aan te schaffen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:08

ik heb zo ook en shet gehad,vandaag deed hij zen werk ,morgen weer geen voet vooruit,dag erna weer wel enz...
ik hebhem verkocht aan mansen waar hij voor het plezier staat.
we hebben toen vanalles geprobeerd.
niets hielp.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 09:35

Citaat:
Liesbet: Zijn er geen andere pony's in de buurt waar je evt samen mee kan weg gaan. Dan hoef je niet meteen een tweede pony aan te schaffen.

De buren hebben pony's waar ze mee op straat gaan wandelen ik ga eens vragen of ze willen meewandelen...

Citaat:
we hebben toen vanalles geprobeerd

Veel moed geven jullie mij niet...

groeten,
Liesbet

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 21:23

Update,

Vandaag een uur gereden in stap, en hij ging vlot vooruit...
ik hoop dat ik hem er in stap krijg doorgereden...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:21

Mijn probleem is juist dat mijn shet niet wil halthouden...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:54

liesbet schreef:
Update,

Vandaag een uur gereden in stap, en hij ging vlot vooruit...
ik hoop dat ik hem er in stap krijg doorgereden...

Nog een tip: Probeer hem zo veel mogelijk voor te zijn. Je moet continu alert zijn, je kan het zien als ze het van plan zijn om weer in staking te gaan. En dan moet je hem er alvast aan herinneren dat jij wil dat hij gewoon doorloopt.

IvysToeter schreef:
Mijn probleem is juist dat mijn shet niet wil halthouden...

Dan is je pony waarschijnlijk wat drammerig en ongeduldig van karakter, dat is een kwestie van veel oefenen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:59

ivys, probeer als je helemaal klaarstaat om weg te rijden eerst je pony 5 min stil te laten staan. je gaat dus gewoon op de bok zitten, helemaal klaar om weg te gaan en laat hem maar wachten. de eerste keren zal wel ruzie zijn maar jij blijft net zo lang wachten tot hij stil staat. blijf zelf vooral rustig. zo begin je rustig aan je rit en leert hij wachten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:05

laura2span schreef:
ivys, probeer als je helemaal klaarstaat om weg te rijden eerst je pony 5 min stil te laten staan. je gaat dus gewoon op de bok zitten, helemaal klaar om weg te gaan en laat hem maar wachten. de eerste keren zal wel ruzie zijn maar jij blijft net zo lang wachten tot hij stil staat. blijf zelf vooral rustig. zo begin je rustig aan je rit en leert hij wachten.

Sorry, ik weet dat het mijn topic niet is.
Maar mijn pony heeft nog nooit voor de kar gestaan, ik zit nog in de fase van het slepen.

ama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:44

Beste Liesbeth,
Eigenlijk heb je een hele goede shet. Het beestje heeft het thuis dermate naar zijn zin dat hij niet weg wil!!
Mijn advies is het volgende: ga tijdens je buitenrit iets leuks met hem doen bv halverwege hem even laten rusten, wat gras knabbelen, wat lekkers geven en vooral veel aandacht zodat hij leert dat buitenrijden fun is en niet alleen werken. Bovendien vergeet niet om zo nu en dan als je naar huis gaat je huis voorbij te rijden. Anders krijg je een pony die op een geven moment zegt Ho baas de rest van de weg ken ik zelf wel. Ik luister niet eerder dan dat ik thuis voor de stal stil sta.(Door scha en schande word men wijs)

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 15:18

ama schreef:
Eigenlijk heb je een hele goede shet. Het beestje heeft het thuis dermate naar zijn zin dat hij niet weg wil!!
Mijn advies is het volgende: ga tijdens je buitenrit iets leuks met hem doen bv halverwege hem even laten rusten, wat gras knabbelen, wat lekkers geven en vooral veel aandacht zodat hij leert dat buitenrijden fun is en niet alleen werken.

Ik had aan mijn man voorgesteld een wei te huren enkele km hiervandaan, dan zou hij vlot naar daar kunnen lopen.... dan wat rusten (en eten) en dan vlot terug...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:14

ik denk dat je dan fout bezig bent.
je hebt een shet om te rijden en dan zou jij alleen het ritje kunnen maken wat hij leuk vind?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:10

Ik denk idd ook niet dat dat een oplossing is. Hij moet gewoon leren om te werken, hij vind het heus niet erg om te werken, maar lekker thuis in z'n weitje staan is natuurlijk altijd beter. De aanhouder wint, en in dit geval is de pony de aanhouder.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 19:53

liesbet schreef:
Ik had aan mijn man voorgesteld een wei te huren enkele km hiervandaan, dan zou hij vlot naar daar kunnen lopen.... dan wat rusten (en eten) en dan vlot terug...

't was natuurlijk ook maar bij wijze van spreken hé, wat verzin je ook al niet als hij stil staat en geen voet verzet....

Maar we werken eraan, vandaag op wandel zonder kar en goed doorstappen zodat hij ook wat meer uithouding/spieren krijgt... Ik hoop door er meer actief mee bezig te zijn dat hij dan er meer van gaat genieten...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:47

misschien kun je een les nemen van een ervaren menner, hij/zij weet je er vast door heen te helpen.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 09:41

Gisteren ging het geweldig... tweemaal een dik uur gemend en het ging fantastisch... het komt goed...

laura2span schreef:
misschien kun je een les nemen van een ervaren menner, hij/zij weet je er vast door heen te helpen.

Ik ben dus les aan het volgen... maar de nadruk ligt heel hard op het Achenbach systeem... de lesgever gaat er van uit dat je paard al perfect in de kar loopt, hij had dus niet op onze Bollie gerekend...

Nu zoals het gisteren ging daar teken ik voor... hij stapte vlot door en ging ook gewillig in draf, en soms ging het licht bergop, we waren gisteren gaan mennen waar het examen voor het menbrevet doorgaat...
6 November is het zover... 't is te hopen dat hij dan ook zo super is...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:43

Wat bedoel je met tweemaal een uur rijden?