[AR] Hoefschoenen in de marathon

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

[AR] Hoefschoenen in de marathon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 21:19

Zijn er hier 2 span marathonrijders die hoefschoenen gebruiken of hebben gebruikt?

En zo ja wat is jullie ervaring?
(zowel positief als negatief).

Groeten
Ingrid

Sjonniej

Re: Hoefschoenen in de marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:25

In de mensport heeft een stuk gestaan over iemand die het geprobeert had. Maar voor de marathon schijnt het niet te werken.
Wat het probleem was weet ik niet meer precies, volgens mij de slijtage.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 21:53

Zal ook even wat meer informatie geven waarom ik deze vraag stelde.

Mijn kennis rijdt nu al 2 jaar met hoefschoenen (merkt Smit). Heeft tandem endurance gereden, maar dat was het volgens hem toch niet ...

Hij wil weer zoals "vroeger" marathons gaan rijden. Maar met trainen verliest hij toch te regelmatig een schoen. Hij twijfelt nu heel erg of hij wel met de schoenen zal gaan starten volgend seizoen of toch de pony's maar weer (tijdelijk) laat beslaan voor de wedstrijden.

Hij zelf post nooit op forums, dus vandaar dat ik het voor hem eens wilde "onderzoeken" of er meerdere rijders zijn met hoefschoenen. Of een ander alternatief eventueel.

Op dit moment worden de pony's ook natuurlijk bekapt. En hij vraagt zich af of natuurlijk bekappen en ijzers zich op de een of andere manier met elkaar laten rijmen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:31

Eerlijk gezegd denk ik dat je je hoefschoenen zo verliest. Zeker als je een keer door de bagger of door een waterbak moet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 23:01

Dat valt op zich nog wel mee. Ik ben eens meegegaan op training en we reden door een natuurwaterplas/vijver heen. Dus en water en bagger aan begin en einde van de "oversteek". Schoenen zaten nog keurig aan. Maar wel stuk zwaarder want ze vulden zich met water ook uiteraard. Ook dat is al een nadeel, tenzij je er "watergaten" in zou maken, maar dat komt de stevigheid niet ten goede.

In de Smit schoenen kunnen ook geen kalkoenen gedraaid worden, maar op zich zijn de rubberen schoenen vrij "glipvast".

Maar zijn huidige trainingen zijn niet te vergelijken met een echte wedstrijd. Hij is ook bang op verliezen, maar ook mede doordat de spangenoot de huidige (nieuwe) sluiting van de schoenen kan open trappen.

Ik heb zelf ook hoefschoenen aan mijn pony waar ik mee men, maar dat is bij enkelspan geen probleem. Echter ga ik wandelen dan raak ik ook wel eens een hoef met mijn voet en trap zelfs al wel eens een sluiting open op die manier, dus een spangenoot kan dat zeker.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:23

wat ik heb gehoord is dat hoefschoenen onwijs gaan schuren zodra er zand in komt. door het schuren ontstaan blaren wat niet zo lekker is voor je paardje.

ik denk ook dat de waterbak een probleem is, ze lopen vol en worden daardoor zwaarder. best vervelend als je hindernissen zo snel mogenlijk moet nemen.

ik zie eigenlijk nooit hoefschoenen op wedstrijden, of mijn ogen zitten dicht of ze zijn toch niet zo praktisch in de marathon.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:38

Ik heb wel eens van iemand gehoort die de marathon in ging met hoefschoenen dat de schoenen hem om de oren vlogen. Geen succes dus.

Albert

Re: [AR] Hoefschoenen in de marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:22

Ik heb wel eens een ponyvierspan gezien met rubber beslag.
Dat was ook geen succes omdat rubber te veel grip gaf op de weg en paarden altijd wat wringen met hun achterhoeven.
Het idee is leuk, maar blessures waren het gevolg.