[AR] [VD] wedstrijd: Buiging

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[VD] wedstrijd: Buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:41

Klik op members.home.nl/vrijheidsdressuur/wedstrijdbuig.html voor het reglement zoals dat er nu uit ziet voor de deelcompetitie Buiging uit de vrijheidsdressuur wedstrijd. De praktische opzet van de totale wedstrijd staat beschreven op http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/wedstrijd.html . Alle ideeen uit het topic [VD] Wedstrijdje? zijn in het Buiging-reglement verwerkt, maar nu is het de vraag of mensen nog zaken er in missen, vooral dan qua uitvoering van de oefening?

Omdat ik voor deze oefening niet gebruik kon maken van het Duitse reglement (aangezien dat geen buiging kende ) heb ik alles uit eigen ervaring en ideeen op moeten schrijven. Een belangrijk punt (vind ik) dat ik heb meegenomen in de beoordeling is het uiteindelijk weer vierkant (dus niet met gestrekte voor-achterbenen!) stilstaan na de oefening. Een kunstje moet namelijk in mijn ogen weer eindigen in een positie van waaruit andere kunstjes probleemloos begonnen kunnen worden: vierkant dus. Wat ik juist uit het reglement heb gelaten zijn (erg leuke!) variaties op de buiging waarbij het hoofd naast de benen gehouden wordt, of waarbij de buiging met gekruiste voorbenen getoond wordt. Ik denk dat zulke leuke varianten eerder thuishoren in de kur. Maar alle nieuwe inzichten/ideeen zijn van harte welkom!

LADPR

Re: [VD] wedstrijd: Buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:32

Eerlijk gezegd snap ik er bar weinig van hahaha. Het buigen gaat steeds beter maar snap niet precies wat we nu op de wedstrijd moeten laten zien dan.

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:44

Zijn er dan ook speciale 'proeven' zoals tijdens dressuur? En klasses?
Bijvoorbeeld bij B alleen 'simpele' oefeningen en bij Z de wat moelijkere/uitgebreidere zoals een lopende pas etc.?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:46

Ik vind het wel een goed idee eigenlijk

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:51

In het stukje over de ideale houding heb je het in de laatse paar regel opeens weer over compliment ipv. buiging.

punt a, e3 en e4 spreken elkaar een beetje tegen, tenminste ik volg het niet helemaal. Voor een buiging moet het paard toch achter en voor benen een beetje uit elkaar plaatsen(anders is er toch niet genoeg ruimte?), maar bij wegstappen (a) krijgt hij minder punten, en bij terugstappen(e3) krijgt hij minder punten. Maar toch moet het paard voor en na de oefening vierkant staan (e4).

Verder lijkt het mij goed zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:23

Vvlover en Karoliena: Het is niet zo ingewikkeld en ook niet zo veeleisend aan de trainers en paarden. De enige eisen aan deelname aan de deelcompetities zijn dat:

A) je het paard niet met hand/voet/touwen in de oefeningen fysieke steun verleent (beentje optillen in compliment bijvoorbeeld)

B) voedselbeloningen niet lokkend ingezet worden (achter een wortel aan de buiging in bijvoorbeeld)

Je paard moet de oefeningen dus gewoon zelfstandig uit kunnen voeren, waarbij je in die deelcompetitie van dat kunstje steeds meer punten krijgt naarmate jullie verder doorgetraind zijn, de hulpen fijner zijn, jullie meer variaties op dat kunstje kennen (want ook dat levert weer meer punten op) en je paard steeds zekerder in een goede houding blijft.

En er zijn wel degelijk groeimogelijkheden, net zoals in de gewone dressuur. Een beginner zal niet het zitten kunnen laten zien, gewoon omdat hij nog niet zover doorgetraind heeft. Die begint dus bijvoorbeeld bij het plateau en de buiging. De volgende keer schrijft hij zich ook in voor het compliment, de keer daarop voor buiging, compliment en Spaanse pas en zo zul je vanzelf zien dat er een groei ontstaat van de makkelijkere richting de moeilijkere kunstjes. Als je het met klassementen zou vergelijken, dan zou het betekenen dat de B meedoen aan 1 eenvoudiger kunstje is, en Z het meedoen aan meerdere moeilijke oefeningen en de kur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:41

viola schreef:
Punt a, e3 en e4 spreken elkaar een beetje tegen, tenminste ik volg het niet helemaal. Voor een buiging moet het paard toch achter en voor benen een beetje uit elkaar plaatsen(anders is er toch niet genoeg ruimte?), maar bij wegstappen (a) krijgt hij minder punten, en bij terugstappen(e3) krijgt hij minder punten. Maar toch moet het paard voor en na de oefening vierkant staan (e4).

Daar zat ik ook wat te klungelen. Wat het ingewikkeld maakt, is dat je uitgaat van een perfecte uitvoering, die probeert te beschrijven en vervolgens negatieve afwijkingen daarvan beschrijft. Ideaal is volgens mij: dat een paard voordat hij aan de buiging begint vierkant staat met het gewicht over 4 benen verdeeld en tussen de voorbenen voldoende ruimte voor de neus/het hoofd (die ruimte is zelfs niet eens per se nodig als je de klassieke buiging laat zien met hoge hoofdhouding). Vervolgens buigt het paard vanuit die positie, dus met op dezelfde plek staande voorbenen in de buiging, waarbij achterbenen natuurlijk wel iets achteruit mogen stappen, maar liefst zo min mogelijk aangezien verder achteruit stappen van de achterhand betekent dat er ook steeds minder gewicht op de achterhand rust en het paard in het uiterste geval ook niet echt meer buigt, maar eerder in een spreidstand staat met het hoofd onder de buik, in plaats van een buiging waarbij de achterhand wat meer gewicht draagt, de rug omlaag gestrekt wordt en de schouder naar achteren/omlaag gestrekt wordt. Zo blijft het paard in het ideale geval 10 seconden staan, om vervolgens weer op te staan waarbij hij de voorbenen weer op dezelfde plek laat staan, en alleen de achterbenen iets mee naar voren zet (als dat nodig is) om weer vierkant te komen staan.

Als je de voorbenen ook laat bewegen, dan betekent dat dat het paard met vier benen aan het bewegen is en je dus in feite als trainer dus geen zeggenschap hebt over de precieze plek waar het buigen uitgevoerd wordt. Dat is niet dodelijk , maar ook zeker niet ideaal. Dus als je paard, net als [***], eerst 10 passen achteruit kruipt voordat hij uiteindelijk buigt, dan krijg je inderdaad geen punten voor het stil laten staan van de voorhand. Maar aangezien op het niet achterwaarts bewegen van de voorhand slechts 2 punten verdiend kunnen worden, kun je dan alsnog 36-2=34 punten scoren en de absolute winnaar zijn. Bovendien, jij bent degene die de hulpen geeft, en je geeft de hulpen op het moment dat je paard daar kaar voor is (lijkt mij tenminste). Dus begin je pas met een oefening als je paard netjes staat, en niet al asymmetrisch met de buiging begint. Aangezien de beoordeling pas ingaat bij vertoning van het kunstje (op de rust tussen vertoningen na), lijkt het me geen slecht idee om je paard netjes te parkeren voordat je hem laat buigen, dus nog een pasje naar voren laat zetten als hij scheef staat, of desnoods met de zweep een beentje wat anders neer te zetten. Zolang er maar geen benen met de hand opgetild en verplaatst worden, is alles mogelijk. Een beetje gespreider en breder neerzetten dan normaal kan dus geen kwaad, maar aangezien de oefening ook bruikbaar moet zijn tijdens shows in series van bewegingen, blijft het begin- en eindpunt altijd het vierkant staan, zodat je ook direct na het compliment een perfecte Spaanse pas zou kunnen vragen, zonder dat je paard eerst uit die spreidstand moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:50

Ik heb het nog eens nagelezen:

a: over het in de buiging gaan, daarbij zouden de voorbenen (die specificatie mist inderdaad) op de plek moeten blijven

e4: na de oefening moet het paard vierkant stilstaan, tijdens het omhoog komen uit de buiging mogen de achterbenen dus wel iets naar voren stappen, voorbenen zouden echter voor het ideale plaatje moeten blijven staan.

e2/3: Ik lees het nu overnieuw, en ik denk dat deze twee samengevoegd moeten worden, het niet naar voren stappen van de voorbenen en het niet naar achteren stappen van de voorbenen. Een paard kan namelijk niet beide tegelijk fout doen, dus een paard dat uit de buiging in een rengalop naar voren schiet zou dan volgens de regels toch de volle 2 punten voor het stil laten staan van de voorbenen moeten krijgen - omdat ze niet naar achteren bewogen hebben.

Maar dat soort dingetjes zijn inderdaad goed om te herzien, Viola, dus als er nog meer opmerkingen zijn over tegenstrijdigheden, dan hoor ik ze graag!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:37

Ok, ik snap het nu. De voorbenen moeten blijven staan en de achtebenen mogen evt. wat verplaatsen om ruimte te maken voor de buiging en weer vierkant komen te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:39

Dat is het inderdaad beter samengevat.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:55

Hihi nu snap ik het ook. Is wel te doen dan denk ik. Moeten we wel nog even hard oefenen