viola schreef:Punt a, e3 en e4 spreken elkaar een beetje tegen, tenminste ik volg het niet helemaal. Voor een buiging moet het paard toch achter en voor benen een beetje uit elkaar plaatsen(anders is er toch niet genoeg ruimte?), maar bij wegstappen (a) krijgt hij minder punten, en bij terugstappen(e3) krijgt hij minder punten. Maar toch moet het paard voor en na de oefening vierkant staan (e4).
Daar zat ik ook wat te klungelen.
Wat het ingewikkeld maakt, is dat je uitgaat van een perfecte uitvoering, die probeert te beschrijven en vervolgens negatieve afwijkingen daarvan beschrijft. Ideaal is volgens mij: dat een paard voordat hij aan de buiging begint vierkant staat met het gewicht over 4 benen verdeeld en tussen de voorbenen voldoende ruimte voor de neus/het hoofd (die ruimte is zelfs niet eens per se nodig als je de klassieke buiging laat zien met hoge hoofdhouding). Vervolgens buigt het paard vanuit die positie, dus met op dezelfde plek staande voorbenen in de buiging, waarbij achterbenen natuurlijk wel iets achteruit mogen stappen, maar liefst zo min mogelijk aangezien verder achteruit stappen van de achterhand betekent dat er ook steeds minder gewicht op de achterhand rust en het paard in het uiterste geval ook niet echt meer buigt, maar eerder in een spreidstand staat met het hoofd onder de buik, in plaats van een buiging waarbij de achterhand wat meer gewicht draagt, de rug omlaag gestrekt wordt en de schouder naar achteren/omlaag gestrekt wordt. Zo blijft het paard in het ideale geval 10 seconden staan, om vervolgens weer op te staan waarbij hij de voorbenen weer op dezelfde plek laat staan, en alleen de achterbenen iets mee naar voren zet (als dat nodig is) om weer vierkant te komen staan.
Als je de voorbenen ook laat bewegen, dan betekent dat dat het paard met vier benen aan het bewegen is en je dus in feite als trainer dus geen zeggenschap hebt over de precieze plek waar het buigen uitgevoerd wordt. Dat is niet dodelijk
, maar ook zeker niet ideaal. Dus als je paard, net als [***], eerst 10 passen achteruit kruipt voordat hij uiteindelijk buigt, dan krijg je inderdaad geen punten voor het stil laten staan van de voorhand. Maar aangezien op het niet achterwaarts bewegen van de voorhand slechts 2 punten verdiend kunnen worden, kun je dan alsnog 36-2=34 punten scoren en de absolute winnaar zijn.
Bovendien, jij bent degene die de hulpen geeft, en je geeft de hulpen op het moment dat je paard daar kaar voor is (lijkt mij tenminste). Dus begin je pas met een oefening als je paard netjes staat, en niet al asymmetrisch met de buiging begint. Aangezien de beoordeling pas ingaat bij vertoning van het kunstje (op de rust tussen vertoningen na), lijkt het me geen slecht idee om je paard netjes te parkeren voordat je hem laat buigen, dus nog een pasje naar voren laat zetten als hij scheef staat, of desnoods met de zweep een beentje wat anders neer te zetten. Zolang er maar geen benen met de hand opgetild en verplaatst worden, is alles mogelijk. Een beetje gespreider en breder neerzetten dan normaal kan dus geen kwaad, maar aangezien de oefening ook bruikbaar moet zijn tijdens shows in series van bewegingen, blijft het begin- en eindpunt altijd het vierkant staan, zodat je ook direct na het compliment een perfecte Spaanse pas zou kunnen vragen, zonder dat je paard eerst uit die spreidstand moet.