[AR] [LO] longeren met leidsels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lobbie

[LO] longeren met leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 18:20

Een grote tip voor iedereen die een jong paard voor het eerst gaat longeren doe het met 2 lijnen .
1 aan de rechter kant en 1 aan de linker kant.
daarmee leer je hem nl ook gelijk de hulpen aan.
Iemand nog andere ideen?
g.r manouk

Albert

Re: [LO] longeren met leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:20

Voor dubbele longe kan je best leidsels gebruiken, maar dan wel tandemleidsels en liefst niet die dure van leer.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:46

ik zou toch kiezen voor een normale dubbele longe. Toch zonde als je lederen leidsel per ongeluk toch eens door het zand sleept.....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:50

zijn leidsels voor gewoon enkelspan eigenlijk lang genoeg?
ik longeer nu gewoon met 2 aparte loges, maar die zijn veel te lang, en ik raak in de knoop

Marrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:06

Ik longeer jonge paarden graag met twee longeer lijnen. Te lang? knip er een stuk af
Verder is het handig als ze al aan een zadeltje gewent zijn. Dan kun je de lijnen door de stijgbeugels laten lopen als hulp middel. Bindt dan wel met een extra stijgbeugelriem de beugels bij elkaar onder de buik, zodat deze niet tegen de elleboog kunnen stoten.
Laatst bijgewerkt door Percy op 08-10-05 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:50

Een jong paard voor het eerst longeren? Niet aan de dubbele longe doen!! Eerst moeten ze het goed begrijpen aan de enkele longe. Daarna pas dubbel.. dat is namelijk wat extra's dat ze moeten leren.

Het lijkt mij ook lekkerder als je de stijgbeugels eraf haalt of opsteekt. Dat is geen geklapper onder de buik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:30

wij leren de paarden eerst aan de anege lijnen lopen (erachter dus)
dat kennen ze dan al, en dan is het eenvoudig om zo over te schakelen naar het longeren (ze hebben meer steun aan de leisels zeg maar.
na een tijd kun je dan de buitenleidsel minder ne minder gebruiken, en de zweep meer, en zo nappen ze het ook.

lobbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 00:22

cindysponys schreef:
Een jong paard voor het eerst longeren? Niet aan de dubbele longe doen!! Eerst moeten ze het goed begrijpen aan de enkele longe. Daarna pas dubbel.. dat is namelijk wat extra's dat ze moeten leren.

Het lijkt mij ook lekkerder als je de stijgbeugels eraf haalt of opsteekt. Dat is geen geklapper onder de buik.

Dat snap ik niet helemaal want als je dubbele longeerlijnen hebt betekent dat als hij naar binne komt dta je hem naar buiten kan trekke dat lijkt mij veel handiger... dan dat je met een zweep of je stem staat te klunzen .... ?

lobbie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:15

e

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:03

Ik ben niet zo'n longeer expert, maar volgens mij begin je met enkele longeerlijn. Net zoals je er ook niet meteen bijzet tegenaan gooit, hoewel je je paard dan wel een betere positie.

Het naar buiten houden kun je met een hulp longeerder doen. En als je paard dat goed heeft aangeleerd, en je met de longeerzweep netjes naar zijn kont blijft wijzen, op de goede plek blijft staan en de longeerlijn op de juiste lengte houdt, hoort je paard niet naar binnen te komen. Volgens mij is een dubbele longe meer bedoeld om stelling en buiging aan te kunnen vragen dan om mee naar buiten te sturen.