[AR] Wat voor wagen voor 2 en 3 jarig paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[AR] Wat voor wagen voor 2 en 3 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:31

Ik heb een 3 jarige gelderse merrie, [naam] en een jaarling merrie, Zinne. De 3 jarige is drachtig en ik zou haar van 't winter wel voor een licht trainingswagentje of sulky willen trainen. Zinne komt over 2 weken uit de opfok en is moddervet, ze zijn beide van het type niet eten toch vet. Als de [naam] te zwaar wordt van het veulen zou Zinne, tegen die tijd 2 jaar, wel 1 of 2 keer in de week willen inspannen om haar niet te dik te laten worden. Wat voor wagen is voor dit doel het meest geschikt? Ik heb voor de shet een tweewieler, maar vind dit toch wel hobbelig en vooral in draf en galop voor het paard ook niet zo heel prettig, denk ik dan. Nog een aandachtspunt: ik heb zelf ook een waardeloze rug, dus het moet niet te erg hobbelen.

Wie heeft een tip of ment zelf met iets dergelijks? Graag met foto als het kan, dan kan ik marktplaats eens uitkijken voor iets tweedehands.

Afbeelding

Dit is Zinne in augustus, als veulen was ze ook al zo 'goed in conditie' zal ik maar zeggen.

laura2span

Re: Wat voor wagen voor 2 en 3 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:30

ik zou je 2 jarige lekker laten staan en niet inspannen.
misschien is een licht marathonwagentje iets? Wijkmans heeft een hele mooie enkelspanwagen die niet zwaar is.

Anoniem

Re: Wat voor wagen voor 2 en 3 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:40

Ik geloof niet dat een marathonwagen gelijk iets voor een jong paard is. Met een 2 jarige al wat licht werk doen kan helemaal geen kwaad, integendeel, maar ik wil het alleen verstandig doen, dus niet met een zware kar erachter of een kar waar ze moeilijk goed in balans kan lopen. Niemand die zijn/haar jonge paard eerst ergens anders voor heeft gezet?

Napie

Re: [AR] Wat voor wagen voor 2 en 3 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:16

Een marathonwagen is stabiel, stil, vaak goed geveerd en geremt en licht van gewicht zonder instabiel daarvan te worden. Daar kunnen alle leeftijden voor. Daarnaast zijn de lamoenen vaak achter extra breed waardoor je paard daar in de wending geen last van heeft. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een marathonwagen en niet een wagen die na 1 keer trappen al uit elkaar ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:29

Wat is dan een goed gewicht voor een paard waar je mee begint te mennen? Ik geloof dat 220 kg hier als licht wordt bevonden, maar daar kan ik hier echt de zandpaden niet mee over. Zijn 4 wielige recratiewagens niet lichter? En heb ik heb het idee dat er op marktplaats alleen maar rommel staat of 2e hands en bijna nieuwprijs. Iemand een goed adres waar ik voor een gewone prijs 2e hands kan kijken?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:52

Je paard kan 1 keer zijn eigen gewicht trekken over heuvelachtig of mul terrein. Mijn twee shetlanders trekken mij met gemak door heuvelachtig EN mul terrein dus dat zal voor je tuiger ook geen probleem zijn. Mijn kar is rond de 200 kilo.Een recreatiewagen is zwaarder. Die hebben vaak autowielen, zijn groter en meer hout.

(ik snap je manier van denken niet helemaal, heb je iets tegen marathonwagens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:43

Bovenal zou ik in jouw geval ook nog niet beleren, maar als je toch wilt, begin met een goeie sulky Omdat ze nog zo jong zijn.

Doorgaans zijn marathonwagens een stuk lichter dan recreatiewagens. Zeker als je tweedehands gaat kijken zie je tweedehands zware karren met zware banden, een zware bak, die gewoon stukken minder soepel lopen. Ik vind dat soort recreatiewagens gewoon erg zwaar.

Kies dan als je principieel tegen een marathonwagen bent, voor zo'n kruisinggeval met een recreatiewagen. Ze zijn wat duurder, dan gewone recreatiewagens, maar gewoon dat ze fijner lopen, lichter zijn, geremd zijn is zo'n groter voordeel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:53

Wij zetten een jong beestje eerst voor een tweewieler.
En daarna voor een stevige vierwieler, een marathonwagen. Die zijn voldoende stevig, en op de weg trekken ze dat heus wel mee.

Maar een 2-jarige zal ik nog niet inspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:19

Ik ben niet tegen marathonwagens, maar ik dacht dat die erg zwaar waren. Hier lopen er ook altijd 2 voor, en ik wilde eerst maar eens enkelspan beginnen... Een kennis krijgt binnenkort een nieuwe marathonwagen, als die er is kan ik wel bij haar gaan kijken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:30

Ik heb ook een tweewieler en vind hem best fijn eigenlijk maar als je geen tweewieler wil en geen marathon dan blijft er toch alleen een recreatiewagen over? Ik zou een 2-jarge niet inspannen.

Wist niet dat een marathon wagen lichter was dan een recreatiewagen, dan zou ik toch voor een marathon wagen kiezen.

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:57

Wij zijn begonnen met een 2 wielen, soort sulky maar dan gewoon bankje.. Onze merrie is nu 2 1/2 en staat er 2 maanden voor. We zullen nog een tijdje met de twee wieler rijden om het goed aan te leren maar ze leert erg snel

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:28

Zijn er adressen waar je goede en voor een redelijke prijs lichte marathon wagens kunt kopen?
Of tips voor websites zijn ook welkom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:54

Nu dan de update: ik mag een tweewieler lenen voor de winter als ie bij mij binnen kan staan, en dat kan(en een oud tuig) en de mede-eigenaar van de kar helpt me met het beleren. [naam] is al zadelmak en dubbele longe enzo is geen punt, dus ik doe eerst zelf nog de staartriem om en dan volgende week beginnen! Ze gaat eerst voor een pallet oid en dan eind volgende week voor de kar. Het lijkt me echt erg leuk, ik hoop [naam] ook...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:19

Jaa, met een tweewieler kun je ook beter beleren. Kan niet scharen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:12

Hmm Milo is beleerd voor een ponykar.. En hij heeft er wel eens in een hoek groter dan 90 graden voor gestaan, hij heeft het overleefd. (de kar) Is vooral een recreatiewagen, maar ik rijdt er ook weleens wat dresuur mee op het land. Het is een lichte kar, maar heel stevig, en dunne banden. Volgens mij wel een stuk lichter dan een Marathon wagen in die maat, ik kan de voor of achterkant makkelijk optillen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:33

Mits je de tweejarige niet te vaak en te veel belast, zou het mijn inziens echt geen kwaad kunnen. Het zal wel veel stappen en wat licht draven worden schat ik in. Hiermee geef je de pezen en botten ook de kans om goed te ontwikkelen. De trainingsleer is inmiddels al veel verder dan in de paardensport gebruikelijk. Ik ben van mening dat je een jong paard prima kan trainen, maar wel rekening moet houden met het gestel en zijn/haar psyche. Dus zeker niet overvragen, maar op stal zetten en hooguit een uurtje los, is zeker niet best. Er zijn helaas hele volkstammen die dat toch met hun (jonge) paard doen......
Vergelijk het eens met een kind, die geef je toch niet slechts een uurtje beweging en de rest van dag sluit je ze op in een hokje ter grootte van een toilet???

Doe wat je goeddunkt en bouw het rustig op met daarnaast nog veel losse beweging. succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:49

Ik heb idd een paar boeken over jonge paarden, meest door engelse schrijvers, en stuk voor stuk staat er in dat je een jong paard al indrukken op moet laten doen, moet laten bewegen over verschillende ondergronden, dus bijv. voor de kar, meenemen als handpaard e.d. In nl is het gebruikelijk om je paard tot 3 jaar in de opfok te zetten en hem dan in 2 weken zadelmak te maken en vervolgens flink te trainen, want hij is immers al 3. Wat mij betreft is zo'n lichaam er dan nog helemaal niet klaar voor.
Ik laat de jaarling deze winter nog staan, maar gedurende zomer wil ik haar wel 1 keer in de week meenemen te wandelen en wat vrij laten bewegen. Ik laat het even afhangen van hoe hard ze groeit of ik er meer mee ga doen.
[naam] (3,5 jaar) ben ik nu al een poosje mee bezig aan de lange lijnen e.d. dat gaat allemaal goed, de geleende tweewieler staat klaar. Als ze er voor loopt plaats ik een foto!