[AR] Optuigvraagje.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

[AR] Optuigvraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 21:43

Hoi ik had een vraagje over het optuigen.

Wat doen jullie?
a) Het paard optuigen, de strengen aan het borsttuig en op maat doen, het paard voor de wagen zetten, dan alleen nog maar de strengen aan de kar vastmaken, of
b) het paard optuigen, voor de kar zetten, de strengen zitten al aan de kar van de vorige keer, deze maak je vast aan het borsttuig op je maat.

Ik was wel benieuwd. Ik weet eigenlijk niet hoe het precies hoort. Ik deed eerst altijd b, maar ik weet op welk gaatje hij altijd hoort en Milo kan niet zo goed stilstaan.. Daarom doe ik nu sinds kort heb op manier a en dat gaat eigenlijk wel makkelijker vind ik.

Dapper

Re: Optuigvraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 00:55

a) Het paard optuigen, de strengen aan het borsttuig en op maat doen, het paard voor de wagen zetten, dan alleen nog maar de strengen aan de kar vastmaken.

Zo behoor je het te doen maar ik denk dat de meeste mensen hun eigen optuigschema eigen maken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 03:56

Strengen aan het borsttuig laten zitten en na optuigen aan de kar vastmaken

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:16

Ik ga voor optie A en zo hoort het ook. Dan hoef je namelijk maar één keer de maat te bepalen en die blijft dat gewoon zitten.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:27

sinds een tijdje B, het is bij mij erg veel gepruts om die strengen der omheen te sjorren

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:09

Optuigen strengen aan het borsttuig en inspannen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 20:38

Okee. Ja ik hoorde ook van iemand dat het zo moet, ik had het geleerd als B. Dat vind ik ook veel makkelijker want je hoeft niet zo te sjorren om hem op het goede gaatje te krijgen, en je kunt je paard langer vast laten staan.

Jellie

Re: [AR] Optuigvraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:46

Optie A. Zo heb ik het geleerd met het koetsiersbewijs.
Optie B lijkt me zelf niet zo handig. En hoe onderhoud je je strengen dan als ze er altijd aan blijven zitten? Mijn kar staat (afgedekt) buiten dus lijkt dat me al niet goed voor het leer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:26

Ik doe altijd A. Ook als de strengen nog niet op maat zijn voor de betreffende kar(ik heb de laatste maanden nog al gewisseld van kar), dan is het inspannen met de strengen aan het borsttuig, ff op maat maken en vast maken.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:21

A. Zo heb ik het geleerd met koetsiersbewijs inderdaad

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:33

Kan je mij het voordeel geven van optie B?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 11:08

Zo doet de eigenaar het.. Zo had ik het geleerd en zo is Milo ingereden.

De kar van Milo staat binnen.. Als de strengen onderhouden moeten worden kun je ze er wel gewoon afhalen.

De eigenaar dacht dat je het er niet zo makkelijk omkreeg.. Maar nu doe ik het altijd zo bij milo (B) omdat het handiger is en zo hoort. En de eigenaar (die rijd nu met een Fries aangespannen, die staat een half jaartje voor de wagen) doet het nu ook zo.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:16

wij doen altijd optie A, de strengen zitten altijd aan het borsttuig vast,
kennisen van ons doen het altijd met optie B, waarom?! nooit gevraagd eigenlijk.
Volgens mij is het maar net wat je bent gewend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:44

Ik doe beide opties, ligt er maar net aan wat voor aanspanning we hebben. Bij enkelspan is het eerst het borstuig om en dan de strengen aan de wagen, maar dit is een compleet borsttuig met strengen, zit niet nog een gesp tussen, kan ook niet andersom.
Bij het tweespan doen we eerst de strengen aan de wagen, en daarna de strengen aan de garelen vastmaken. Ook dit kan niet andersom, omdat de strengen om zogenaamde paddestoelen heen moeten. Moet je helemaal door de sluiting halen en dan trekt die zichzelf vast, dat er doorheen halen lukt niet met een pony eraan.