Wie weet raad? Paard kan mens niet rechts hebben......

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Wie weet raad? Paard kan mens niet rechts hebben......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 23:19

Titel zegt het al.

Wij hebben een probleem met 1 van onze paarden, hij raakt totaal de kluts kwijt, slaat volledig op tilt als ik aan de rechterkant van hem ga lopen.

Zal even kort een uitleg geven over Mozart.
Mozart is inmiddels 11 jaar, nu bijna 2 jaar bij ons, is niet ingereden, heeft 10 jaar bij de fokker gestaan en ik denk dat daar iets verkeerd is gegaan bij het inrijden/beleren. Wij hebben hem ook als groen gekocht dus ik wist waar ik aan begon.

Toen Mozart net bij ons stond was het een verschrikkelijk schrikkerig en angstig paard, niets gewend, de koeien aan de overkant van de weg waren bijvoorbeeld verschrikkelijke monsters, eng genoeg om dwars door hekken proberen te lopen.
Inmiddels is hij een stuk rustiger geworden en erg gefocust op mij, ik kan erg veel met hem doen maar dat is ook logisch aangezien ik altijd thuis ben en alles met de paarden doet. Mijn vriend heeft zijn vertrouwen inmiddels ook deels gewonnen.

Nu het probleem, ik wil aan 2 kanten van een paard kunnen lopen, eventueel ook opstijgen als hij klaar is om bereden te worden (ik heb er al een aantal keren op gezeten maar hij is er nog niet klaar voor, heeft daar ook sterke problemen mee)

Met longeren is rechtsom ook een probleem want dan sta ik natuurlijk rechts van hem, bij de minste of geringste druk op de lijn draait hij direkt om.
Ik heb het geprobeert door een cirkel af te zetten en hem daarin te longeren, los ging dat rechtsom goed maar zodra ik de lijn eraan hang gaat het mis.
Zo ook met het lopen, om hem aan de longe rechts om mij heen te krijgen moet ik echt achter hem komen om hem voorwaards te kunnen drijven, dit is een ramp op zich want ik sta rechts van hem en daar raakt hij totaal van in paniek, resultaat is dan als een gek achterwaards lopen en ziet hij het helemaal niet meer zitten komt hij omhoog. Het omhoog gaan probeer ik ten alle tijden te vermijden, ik zie waneer het fout gaat en dan stop ik en loop ik weer een stukje naar voren maar ik kom dus niet echt verder.

Vanmiddag weer even aan de longe gehad en linksom geen probleem maar rechtsom........het ene drama na het andere.
Op een gegeven moment had ik hem wel aan het lopen en bleef hij netjes op de cirkel maar een fractie druk op de lijn maakt dat hij direkt zijn kont naar buiten gooit en dan kan ik weer opnieuw beginnen.
Vandaag dus redelijk goed geeindigd, hij liep netjes rechtsom in een rustig drafje, een paar rondjes laten lopen en toen terug naar de stap, baf, meteen draaien. Niet boos geworden maar hem gewoon weer rechtsom gezet, dan vlucht hij ook direkt weg alsof ik hem zou gaan meppen (heb het dier nog nooit 1 tik verkocht) in een stevige draf, dan moet ik weer veel moeite doen om hem rustig te krijgen en kan ik hem weer naar de stap over laten gaan, dat ging goed en na een paar rondjes stappen ben ik gestopt. Goed geeindigd dus.
Daarna wilde ik eigenlijk nog even een stukje met hem rond lopen maar ik wil aan de rechterkant, dat gaf dus weer giga problemen, zo veel dat hij volledig van slag raakte en zo begon te zweten dat het schuim hem tussen de billen en boven de ogen stond, heel vreemd!

Als ik rechts van hem sta verzet hij geen stap meer, dring ik een beetje aan is het enige wat hij doet als een speer proberen weg te vluchten, hij ziet of voelt mij dan niet meer en loopt dan dus ook zo over mij heen alsof ik er niet ben. Draait met zijn ogen en begint als een gek te zweten, ik zie het dus als angst maar wat die angst veroorzaakt.......?

Ik wil dus de komende dagen vooral het lopen met mij rechts gaan oefenen want ik denk dat het grootste deel van het longeerprobleem daar ook vandaan komt.
We hebben het al geprobeert met mij aan de linkerkant en mijn vriend rechts meelopen, dat geeft de zelfde problemen.
Heeft iemand nog een tip voor mij hoe ik dit het beste en op een zeer rustige en vriendelijke manier kan oplossen?
Ik ben overigens niet bekend met Parelli of wie dan ook dus de games en weet ik veel wat, daar heb ik op dit moment niets aan, heb ik niets voor in huis.

Mozart staat voor ons wel op de nominatie voor een paar weekjes Balingehof (zit hier vrijwel om de hoek, lekker dichtbij dus) omdat hij nog veel meer problemen heeft maar wegens financiele problemen zal dit er voorlopig nog niet in zitten dus ik wil voorlopig zelf nog even aan de slag.

O ja, moet ik er ook nog even bijmelden, Mozart loopt nooit naast mij, dat geeft ook dezelfde problemen, dan raakt hij in paniek, hij loopt altijd 1 pas achter mij, volgt netjes, ga ik links dan doet hij dat ook, ga ik achteruit doet hij dat ook, wel gewoon aan de lijn maar die hangt in een boogje los. Ik vind het dus ook erg vreemd dat ik hem niet naast mij krijg, het lijkt mij toch een angst probleem of zou het iets van onderdanigheid zijn? Ik kom er niet echt uit.

Iemand die ook eens zo iets heeft meegemaakt?

jackie

Re: Wie weet raad? Paard kan mens niet rechts hebben......

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 06:20

ziet hij misschien niks/slecht met zijn rechteroog?

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:14

Kan je hem als je links van hem staat met een verlengstuk van je arm (zweepje, carrotstick of dergelijke) aanraken?

vele paarden vinden dit ook maar niks en daar moet je eerst aan werken.

Laat hem wennen aan dat verlengstuk van je arm en dmv ritmische bewegingen (iets wat paarden kalmeert omdat zij dat vanaf de geboorte gewend zijn, staart zwiepen van mam tijdens het drinken, hun eigen stappen, het likken door mam vanaf de geboorte,...) en reverse, retreat geraak je heel ver!

Je kan vervolgens ook met het verlengstuk (waar een touwtje aan hangt) zowel links als rechts van je paard het touwtje naast en tenslotte over hem gooien terwijl je voor hem staat.

Een volgende stap is oefenen met je voor hem te plaatsen. Dan rechts van hem staan en terugkeren dus ook hier reverse en retrait.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 08:51

@Jackie, zijn oog rechts hebben we ook al uitvoerig bekeken, voor zover wij het kunnen zien ziet hij daar gewoon mee maar ik denk dat ik dat voor de zekerheid toch eens ga na laten kijken, aan het oog zelf is ook niets te zien, geen witte vlek o.i.d.

@Browny2, een zweepje heb ik idd. als verlengstuk van mijn arm, anders verzet hij werkelijk geen stap, ik gebruik hem dus niet als zweep maar alleen als verlengstuk en raak hem daarmee aan.
Hij is panisch voor zwepen maar ik heb wel lang geoefend met hem met bijvoorbeeld de longeerzweep, ik kan nu, staand aan beide kanten, de zweep gewoon over het lichaam halen, onder zijn buik door, tussen zijn benen, ik rechts staand met de zweep over hem heen naar links dat dus het touw zeg maar van de zweep bij hem links over het lichaam gaat, geen enkel probleem, ook niet vanaf de andere kant.
Met het longeren heb ik de zweep altijd op de grond liggen maar zodra ik buk om hem op te pakken raakt hij meteen in paniek, ook al heb ik net een aanraaksessie met hem gedaan die goed verliep. Ik zal die zweep eens altijd in mijn handen houden, dat zal ongetwijfelt schelen.

Ik kan dus wel rechts van hem staan (behalve met longeren) maar zodra we in beweging moeten komen beginnen de problemen.
Ik moet overigens zeggen dat ik gisterenavond wel wat heb bereikt, ze staan bij mij 24/7 buiten maar de laatste tijd breken er behoorlijke gevechten uit tijdens het voeren dus heb ik besloten om de 2 grote jongens (Kwpn-ers) Kevin en Mozart, op stal te voeren. Gisteren dus ook weer, na het voeren staan ze dan nog een uurtje op stal en dan breng ik ze weer naar buiten. Eerst Kevin naar buiten gebracht, dan weet Mozart al wat er gaat gebeuren en wordt hij onrustig want hij wil niet zonder zijn maatje op stal achter blijven.
Na Kevin is Mozart dan aan de beurt, ik heb hem dus uit de stal laten lopen terwijl ik aan de rechterkant van hem stond, dat ging goed, tot hij buiten stond (dus alleen de box uitlopen) en daarna wilde hij geen stap meer verzetten.
Toch volgehouden, als hij niet verder wilde kwam hij dus niet bij zijn maatje en na een minuut of 10 ging hij dan toch lopen, eerst nog totaal over mij heen/tegen mij aan maar meteen weer terug gegaan en opnieuw gedaan. Na een minuut of 10 liep hij dus netjes op een kleine afstand naast mij maar niet zonder mij constant in de gaten te houden, hij vind het echt ontzettend eng.
Het is van zijn box maar 4 meter naar het hek van het land maar goed, het was toch 4 meter, goed begin dus!

Ik ga vandaag weer verder met oefenen en zal je tips eens gaan gebruiken Browny2.

Voorlopig loop ik alleen nog rechts naast hem tot hij niet beter meer weet, dan ga ik weer eens afwisselen.

Thanks voor de tips!

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:07

T@nj@

Als je naast hem staat rechts nadat je een friendly sessie hebt gedaan, kan je misschien ook eens oefenen met het bukken, rechtstaan, bukken rechtstaan. Hij reageert zoals een van mijn paarden. Je moet eens als een dronken persoon naar je paard toe zwabberen en dan tegen hem aanploffen... dit moest ik niet bij haar proberen, ze sloeg tilt, nu kan ik dat wel...

Niet plots volledig bukken maar met kleine stukjes en weer rechtkomen dus ook hier weer reverse en retreat. Wacht op kleine signalen van hem die zeggen dat hij relaxt, zoals likken, in rust gaan staan, oren die gaan hangen , lip die hangt, slaperige oogjes,...; voordat je een stap verdergaat!

Oja, laat hem niet over je heen komen of tegen je plakken tijdens het tochtje van 4 m! Gebruik je ellebogen om hem van je weg te houden, dit is jouw ruimte net zoals zij een persoonlijke ruimte hebben. Je laat hem er uitsluitend in op uitnodiging van jou, bv kroelen of het naar je toe halen tijdens een spel,...

je komt er echt, hoor maar neem je tijd en luister naar je paard. Ze vertellen ons zoveel!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 09:58

Thanks Browny2,

Hij heeft er idd een groot probleem mee als ik bijvoorbeeld als een dronkenman zoals jij zegt naar hem toe loop of naast hem loop, dan raakt hij volledig de kluts kwijt (en dan maakt het niet uit of ik links of rechts loop) dus dat zal ik idd. met hem gaan oefenen.

Ook bijvoorbeeld het boven hem uitkomen raakt hij volledig van de kaart, dat is dus het probleem met het inrijden, ik kom er wel op hoor maar om daar te komen.........als ik maar een stukje probeer te huppen zeg maar, dan raakt hij in paniek en wil hij alleen maar vluchten, hij slaat niet op hol of zo maar probeert direkt bij mijn lichaam vandaan te komen zeg maar door bliksems snel van mij weg te draaien zodat hij mij weer van voren aan kan kijken.
Het huppen heb ik nu al bijna een jaar geoefend en dat gaat inmiddels goed, ook als ik toevallig een keer bij ze op de weide kom dan ga ik naar hem toe en tijdens het kroelen wil ik nog wel eens huppen en nu zelfs springen, dat gaat goed nu zolang ik maar voorzichtig begin.
Het inrijden heb ik inmiddels al ver vooruit geschoven, eerst wil ik al het andere goed op orde hebben.

Het lopen aan de rechterkant bijvoorbeeld, ik gebruik vaak een bodywrap bij hem omdat ik in het begin het idee had dat hij van het bestaan van de achterkant van zijn lichaam geen idee had, zou de bodywrap ook kunnen helpen bij het loop probleem?

Nee idd. niet over mij heen laten komen, dat deed hij gisteren in de eerste instantie dus wel dus ben ik weer opnieuw begonnen, ik wil geen paard in mijn ruimte tot ik het hem vraag en hij lijkt dat nu te begrijpen alleen ben ik een beetje bang dat hij qua begrip doorslaat en dan weer niet bij mij in de buurt durft te komen.
Dit dus ook omdat hij absoluut niet naast mij durft te lopen. Nu wil ik hem niet helemaal naast mij hebben maar zijn hoofd naast mijn schouder wil ik wel, dat lukt dus niet, hij blijft ongeveer een meter bij mij vandaan met zijn hoofd en dichterbij lukt gewoon niet, dan raakt hij weer in paniek.
Ik zie hem gewoon denken als ik hem probeer dichterbij te laten komen, hoofd gaat wel naar beneden, hij zet 1 voorbeen naar voren maar de blijft in de lucht hangen, hij zet hem dus niet neer, ik zie hem zijn gewicht naar voren plaatsen om toch die stap te zetten maar dan slaat de paniek weer toe en staat hij weer 2 meter verder naar achteren met het hoofd hoog en de hals hard en gespannen, weg ontspanning.....
Had jouw paard dat ook?

Het is dus een beetje tegenstrijdig, hij durft niet in mijn ruimte te komen zeg maar, is goed maar de manier waarop is niet goed, het is angst en angst is niet goed, maar als ik aan de rechterkant ga lopen dan komt hij volledig over mij heen, heel erg in mijn ruimte dus eigenlijk

Ben benieuwd of jouw paard dat ook had, ik luister naar mijn paard maar op dit punt praat hij op het moment wartaal en ik probeer het te ontcijferen.......

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:23

Heykes

Niet makkelijk he, dat luisteren naar je paard... ben ook nog volop aan het leren en elk paard "praat" anders omdat ze elk hun eigen angsten, "dominatieproblemen" of verzetproblemen hebben....

Zal proberen een antwoord te geven op je vragen. Eerst en vooral weet ik niet of die bodywrap zal helpen omdat ik het niet ken. Maar je kan altijd proberen daar durf ik me niet over uitspreken.

Als ik jouw verhaal lees, heeft jouw paard een enorm overlevingsinstinct en reageert hij ook van hier uit! Instinctmatig en niet nadenkend maar zoals een prooidier reageert op een roofdier dus rightbrained. Hij zal je zeker vertrouwen maar bekijkt je nog steeds alsof je hem elk moment kan verslinden en wil je dan ook duidelijk in zijn vizier hebben. dat zijn de leukere paarden omdat zij heel erg duidelijk laten merken hoe ze jou bekijken. Het is wit of zwart bij deze paardjes: ja of nee, volledig vertrouwen en respecteren of niet. Bij hen zie je ook duidelijk dat ze beginnen nadenken dus leftbrained worden. Dat is het moment dat ze beginnen te relaxen, zeg maar...

Ik geef geen kritiek maar misschien is het beter voor jouw paardje om sneller vooruit te komen. Als je een jaartje bezig bent met het huppen en moet nog steeds voorzichtig zijn, ben je voor je paardje te traag aan het gaan. Het moet sneller dus bv dat huppen moet je echt op een heel korte tijd klaar spelen.

Je hebt het misschien al gelezen maar ik ben met de levels van parelli bezig en over je level 1 mag je echt niet langer doen dan 3 maanden want dat wordt het voor je paard saai met alle nare gevolgen vandien.

Ook moet je de spelletjes in een volgorde afwerken om het respect op te bouwen. Lukt iets in een volgend spel niet, terug naar het voorgaande want dan zat er nog iets niet juist.

Als je paard die ene stap al zet, is dat voor hem voldoende en beloon je. Volgende keer (kan enkele minuten later zijn) laat je hem 2 stappen doen. Bij de minste poging van hun kant om leftbrained te zijn, geef je comfort (geen druk op het halster, touw of zelf relaxt staan,..) en zo bouw je het op!

Nee mijn oudste, had helemaal geen problemen om in mijn ruimte te komen maar wel als een ander in haar ruimte kwam. Bij mij veel minder dan bv bij vreemde mannen. Niemand kan in haar ruimte komen zonder dat ze ontploft. Nog steeds niet, hoor maar mijn probleem met haar is voor een heel groot gedeelte weg hoewel...

Ik ga geen reclame maken voor PNH, ieder zoekt zijn methode uit maar na veel zoekwerk, geëxperimenteer, is het voor mij parelli geworden. Ik vind niet dat ik extreem ben maar gebruik deze methode wel bij mijn paarden en ben daar tevreden van omdat ik het pakket in hapklare brokjes krijg die voor alle 6 de paarden blijken te werken en te meer omdat ik van nature geen "horsewoman" ben maar het wel kan leren op een ontspannen manier...

Veel plezier met je paardje, hoor!

Laat hem even de tijd om na te denken over wat hij juist geleerd heeft, meestal duurt het enkele seconden tot enkele minuten, voordat je verder gaat met een volgende stap! Je ziet werkelijk aan je paard wanneer hij van rightbrained (instinct) naar leftbrained (nadenken) overschakelt! Ik heb het bij mijn 2 merries gezien en nog steeds trouwens tijdens het spelen en bij de paarden op de cursus.

tipje: mijn verhaal staat op www.pnh.be bij de stories...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:41

Kun je hem niet met dubbele lijnen longeren?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:51

MSQuincyTE schreef:
Kun je hem niet met dubbele lijnen longeren?

Het eerste wat ik dacht toen ik dit las was ook dat rechter oog, is deze wel goed??
Ik zou met een paard dat snel in paniek raakt helemaal geen bijzet of extra longes aan de gang gaan. Eest maar gewoon een normaal rondje aan een halster met longeerlijn en als dat goed gaat en het vertrouwen er is komt de rest vanzelf.
Als er niets met dat oog is heeft ie vast een hele nare ervaring aan die kant en dan is het een kwestie van oefenen, maar goed, daar was je zelf ook al uit!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:00

Er staat toch niet voor niet een vraagteken achter mijn vraag

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:06

sorry msquincyte, we geven toch allemaal gewoon advies?? Jij vraagt iets en ik geef hier weer een reaktie op, geen aanval op jou!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:13

Oke Sorry Imj

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 12:44

Zal ik zelf dan ook nog even reageren

Allereerst, het longeren met dubbele longe kan ik zelf niet, tenminste, ik heb het nooit geleerd en weet dus niet hoe het moet, daarbij komt, hoe meer ik aan zijn lichaam hang, hoe meer paniek ik creeer bij hem, ik heb in het hele prille begin de fout gemaakt om hem bijgezet te proberen te longeren en dat resulteerde in een paard wat in blinde paniek stijgerend achterover door een hek heen viel, sinds dien hang ik er totaal niets meer aan behalve dan een halster of touwhoofdstel (overigens bitloos)
Begrijp goed dat er in het verleden echt iets is gebeurt met dit paard, ik weet alleen niet wat. Door bijvoorbeeld met dwang en opsluiten te gaan werken wordt het alleen maar erger en dat druist ook totaal tegen mijn eigen gevoelens in.

Dat overlevingsinstinct, dat klinkt idd. als Mozart, hij houd mij constant in het oog.

Ik hang overigens zelf niet 1 bepaalde methode aan, ik lees veel op het inet en pik daar van alles op wat ik probeer, werkt het dan gaan we er mee door, werkt het niet is het misschien iets voor 1 van de andere paarden.
Parelli spreekt mij overigens wel enorm aan hoor dus ik sta daar best voor open, ik heb alleen niets in huis van Parelli, geen leesvoer, geen pakket (die dingen zijn gruwelijk duur en geld is iets wat ik niet heb )
Ik ga je tips zeker volgen Browny2, ik heb er een behoorlijk goed gevoel over.

Vraagje nog, werk jij eigenlijk met beloningen in de vorm van snoepjes?
Ik heb daar in het verleden nl. slechte ervaringen mee en heb sindsdien de snoepjes verbannen, belonen doe ik eigenlijk alleen met mijn stem, lichaamshouding en aanraking (kroelen)

Overigens weer een overwinning vanmorgen, ik heb Kevin binnen gezet en zijn voer gegeven en Mozart stond nog in de groep.
Ben het land opgelopen en natuurlijk was hij niet van mij gedient. Ik heb mijn hand op zijn schoft gelegt en ben met iedere beweging meegegaan met hem, dichtbij gebleven dus net zo lang tot hij stopte met draaien (hij loopt dus niet weg maar wil mij nog steeds voor zich hebben) ik heb hem overigens van rechtsachter genadert (kwam toevallig zo uit) en ben dus rechts met hem mee gaan bewegen. Op een gegeven moment gaf hij het op en stond stil, toen ben ik voor hem gaan staan en heb hem het halster aangeboden, ik wil dat dus niet in 1x om doen, dat is ook te cru voor hem, ik bied het aan, dan moet hij zijn hoofd aanbieden en dan pas doe ik hem om. Vanmorgen na het gedraai kon ik netjes voor hem gaan staan, bied het halster aan en hij doet direkt zijn hoofd omlaag rustig het halster omgedaan en rechts van hem naar het hek gelopen, niets aan de hand.
Eenmaal door het hek moet hij even omdraaien omdat ik anders het hek niet kan sluiten en daarna dacht ik weer verder te lopen aan zijn rechterkant........staking! Hij stond direkt stokstijf stil met hele grote ogen of hij daarvoor niet in de gaten had gehad dat ik rechts liep (ga je toch weer twijfelen over dat oog hoewel ik hem tijdens het lopen ook aanraak, hij wist dus wel dat ik daar liep)
Heeft niet lang geduurt, hij liep vrij snel weer mee, ik rechts en hij netjes aan mijn linkerkant met gepaste ruimte ertussen, alles op het erf was ineens wel heel erg vreemd en eng, maar we zijn zonder al te veel moeilijkheden naar stal gekomen.
Ik ga ze zo weer naar buiten zetten, weer aan de rechterkant

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 13:23

Perfect T@nj@!

Nee, ik werk niet met snoepjes als beloning maar tijdens het spelen inderdaad met je lichaamshouding (comfort geven) en aanraken (friendly).
Niet omdat ik slechte ervaringen heb maar om het feit dat wij geen krachtvoer geven en daarbij hoort dan ook geen snoepjes, vind ik. Dat kost tenslotte ook geld en voor 6 loopt dat op.

Wel geef ik uit de hand soms fruit en als het hooi verdeeld wordt op de weilanden, sta ik soms toe dat ze netjes hooi plukken aan het hoopje dat ik net neerleg. Andere keren afhankelijk van hun gedrag, sta ik het niet toe en worden ze met de vinger en richting van mijn gezicht en lichaam naar een andere hoopje gestuurd of moeten ze gewoon wachten als er nog geen ander ligt.

Misschien is het inderdaad nuttig om eerst uit te sluiten dat er niets aan zijn oog is maar dan nog, kan en mag hij eigenlijk niet zo reageren als er voldoende vertrouwen en respect is. Hij voelt jouw aanwezigheid zowieso hoor zelf al raak je hem niet aan!

Wat ik persoonlijk met mijn geëxperimenteer wel ondervond is dat de paarden verward geraken door mijn wisselende methodes en dat wreekt zich uiteindelijk. Wil je echt ergens komen, kan je best één methode kiezen. Dat sluit niet uit dat ik ook boeken koop over Rashid, TTouch,....
Paarden kennen de paardentaal dat is er vanaf de geboorte in geïmprint door de moeder. Zelfs al krijgen ze geen paard meer te zien de rest van hun leven.

Het is immers wij als mens die moeten leren.

tipje: op www.naturalhorsemanship.nl staan regelmatig pakketten te koop of op ebay,.... momenteel eentje op het forum bij vraag en aanbod

"Te koop mijn level 1 pakket, de versie met de videobanden. Alles zit er in 2 videobanden, bandje waarop Pat je toespreekt, de pocket boekjes en het theorieboek. Ik wil er € 85,-- voor hebben (excl. verzendkosten). "

succes!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 13:43

Tanja, wat goed!
Wat je wel in de gaten moet houden is dat je niet teveel reageert als hij weer eens in staking gaat, dan ben je soort van aan het bevestigen dat er inderdaad iets is om bang voor te zijn.
Stel hem op zijn gemakt (comfort en friendly) en ga gewoon door met wat je deed.

Ik ben het trouwens niet helemaal met Browny eens m.b.t. de verschillende methoden, omdat de methodes heel veel overeenkomsten vertonen. De paardentaal en de manier waarop je moet reageren wordt er niet anders door.
Het voordeel van iemand als parelli is wel dat hij alles in hapklare brokken aanlevert, maar ik vind zelf de paketten ook veel te duur.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:00

Dat is toch al een overwinning! Misschien is er wel iets met zijn linker oog en ziet hij alles slecht als jij aan zijn "goede" kant loopt?! Altijd zielig hè, je weet dat er iets mis is gegaan en alleen door vertrouwen kun je het doorbreken, kost veel tijd maar na die tijd heb je er echt wat aan!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:47

Ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar is het geen idee om parelli (natural horsemanship-vorm) met hem te gaan doen?
Hierdoor krijg je een betere band met je paard paard, maar ook wordt je paard zelfstandiger en moediger. Dat zou wel handig zijn voor je paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:51

dorientjuh schreef:
Ik heb niet alle reacties doorgelezen

Misschien beter om dat wel te doen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:53

Idd, hele topic staat er vol van!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 16:11

Toch lief dat je het nog even voorstelt dorientjuh maar het halve topic staat er idd. vol mee.

Ik heb vanmiddag met hem over het erf gelopen (erf is maar klein hoor) ik rechts, hij links. Ik bedacht mij ineens dat de 4 meter naar het land wel eens "gewoonte" zouden kunnen worden dus ik heb er een stukkie aangeplakt. Ging buitengewoon goed, ik zag dat hij het verschrikkelijk eng vond en het is ook wel een paar keer gebeurd dat hij bijvoorbeeld een steentje tegenkwam o.i.d. wat wel erg eng was en daarbij zijn lichaam dus in een kronkel om het enge ding heen boog daarbij vergetend dat ik dus rechts van hem liep waardoor hij weer bijna over mij heen liep, direkt opgelost met de elleboog, even wakker schudden en toen ging het weer goed.
Ik heb het gevoel dat hij het ziet als een stuk bescherming wat hij kwijt is geraakt aan de linkerkant nu ik daar niet meer loop.
Hij zal ongetwijfeld erg links zijn opgevoed, er is niet veel met hem gedaan, eigenlijk heeft hij 10 jaar van zijn leven op stal gestaan zeg ik altijd maar dus het is niet zo vreemd dat hij "wat moeilijker" is.

Wat ik in deze wel weer erg apart vind is dat als ik "gewoon" aan de linkerkant loop hij niet naast mij durft te komen, nu ik rechts aan het oefenen ben loopt hij netjes met zijn hoofd naast mijn schouder en schijnt hij daarvoor in ieder geval weer geen angst te hebben.......

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 16:15

Kun je niet iemand met je paard laten praten om er achter te komen wat er fout is gegaan?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 16:33

Dat zou ik dus wel willen maar ik weet niet goed of ik erin geloof.
Daarbij, ik heb het wel over mijn paard, maar eigenlijk is het het paard van mijn vriend. Okeej, we hebben samen een huis met stallen gekocht, paarden staan gewoon lekker aan huis en als ik er niet was dan was dit paard hier ook niet geweest, eigenlijk kan je ons dus gewoon zien als getrouwd zonder boterbriefje maar het blijft zijn paard, ook al ben ik er dan mee aan het werk, ik weet dus niet of ik erin geloof maar hij gelooft daar al zeker niet in, daar hoef ik bij hem dus echt niet mee aan te komen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:09

Ik herken heel veel van Rena hierin

Van die rare onverklaarbare maar o zo oprechte angsten... ik kan daar best verdrietig om worden , dan zie je zo'n zielig en uiterst gestresst (bang) hoopje paard , en het gaat helemaal nergens over...wat doet zo'n dier zichzelf dan toch aan he op dat moment , echt sneu is dat.

Ik weet niet zoveel van Rena haar verleden , alleen dat ik haar op haar 7e heb gekocht van een meisje dat ging studeren het volgende jaar en dus minder tijd voor haar zou hebben. Haar vader en zusje wilden wel samen doen met een paard , maar Rena was daar niet betrouwbaar genoeg voor en was ook wat klein voor de vader natuurlijk. Zij kocht Rena 2 jaar eerder , en daarvoor waren er al zeker 4 eigenaars geweest , terugtellend tot haar derde jaar. Ze vertelde dat Rena toen zij erbij ging kijken , in een treurig prikkeldraad weitje stond samen met een paard met een enorme zwerende wond op zijn borst. Zij raakte ook helemaal in paniek bij bepaalde dingen , ook idd dat ze niet aan een bepaalde kant (ik dacht ook rechts ?) mocht komen omdat het diertje dan flipte. Instructrice en iedereen raadde haar af om Rena te kopen maar toch deed ze het , en ze was blij dat ze aardig bijgetrokken was in die 2 jaar. Daarvoor schijnt ze nog bij mensen te hebben gestaan die een paar palomino's hadden en er ook 1 wilden voor hun dochter. Dochter vond Rena helemaal niet leuk , keek er niet naar om dus er werd niks mee gedaan. Alleen af en toe de vader of de zoon die haar meenamen om er even mee te knallen buiten of om er een springparcoursje mee rond te jakkeren.

Gezien Rena haar gedrag klinkt dit heel erg geloofwaardig !

Ze is erg onzeker en terughoudend , durft zich niet te hechten , dat straalt ze echt uit. Als ik even minder tijd aan haar besteed dan gaat ze ook weer wat afstand nemen , dat voel je echt , ze bereid zich erop voor dat ze weer weg zal moeten , durft niet te geloven dat het wel okee is. Dat VOEL je gewoon

Ze wil liefst HARD rennerig lopen , en vanuit het binnenste van haar zieltje is ze ervan overtuigd dat dat zo hoort. Neem je haar terug dan zet ze vol enthousiasme weer aan , geen greintje kwaaiigheid maar ik zit er maar mooi mee als die oude gewoonte weer de kop opsteekt Voorheen raakte ze in de bak ook behoorlijk in paniek , ze werd er uiterst nerveus door , werd dan zo'n kip zonder kop weet je wel. Als je erop zit is ze ook veel onzekerder en onrustiger dan als je ernaast loopt. Ze kan zich ook zomaar ineens helemaal afsluiten voor alles om haar heen , en verstijfd van angst staan voor iets dat er niet IS maar zich alleen in haar koppie afspeelt , alsof ze zich ergens in een oude situatie bevindt met een Virtual Reality plug in haar hoofd ofzo.... dan moet je echt een paar keer een schuddende kriebel geven en duidelijk haar naam een paar keer zeggen en wat tegen haar kletsen zodat ze weet dat IK het ben en dat ze weer om zich heen kijkt , dan voel je Rena terugkomen in dat lijfje , klinkt heel gek maar op dat moment is mijn Rena even "weg" en staat er alleen maar een verstijfd adrenaline Arabieren standbeeld klaar om te vluchten van pure angst en verschrikking. Ik denk dat jij dat wel herkent , dat je paardje even "weg" is.

Rena wordt ook enorm onzeker en onrustig als je iets anders doet dan anders. Ook dat rechts lopen idd , vindt ze hoogst onprettig en ze probeerd dan zeker dat zij weer rechts kan lopen. Nouja nu niet meer hoor , ik ben gewoon een boer , ze doet het maar gewoon , die onzin van dat beestje moet je af en toe gewoon negeren Het is echt een schok voor zo'n diertje , bedreigend en alles in twijfel trekkend als je iets anders doet , als je iets van het dier WILT ....krijgen ze bij voorbaat al de kriebels van dat ze het niet goed gaan doen en ze slaag krijgen. Rena staat ook wel eens rillend een klap af te wachten , terwijl het "vergrijp" absoluut geen klap waard is. Dan krijgt ze een knuffeltje en "hup" weer verder aan het werk , en zie je haar weer groeien qua geestelijke gezondheid en levensvreugde zeg maar.

De truuk zit hem erin dat je juist zoveel mogelijk verschillende dingen moet doen , heel nonchelant je paard steeds stoerder maken. Maar dat je hem daarbij wel steeds de zekerheid geeft dat het wel okee is. En inderdaad niet te langzaam gaan met ontwikkelingen , want dan leg je er de nadruk op dat het iets "groots" is.

Je kunt de eerste keer met iets engs / nieuws wel belonen en direct stoppen , dat is prima. Maar besteed er niet teveels "sessies" aan , paardje is de eerste keer blij dat hij beloond wordt en met rust gelaten wordt , doe het de keer erna dan 2 keer zodat je hem dubbel kunt belonen En de keer erna helemaal , een intense knuffel en daarmee is de kous af. Daarna doe je het gewoon een paar keer per week en krijgt hij een normale goed zo paardje kriebel. Je kan het wel iets rekken als dat nodig is , maar nonchelant gewoon DOEN als de eerste introductie-schrik eraf is is het beste vaak.

Veel tijd met hem doorbrengen , of iig intensief tijd met hem doorbrengen zodat je nader tot elkaar komt. Samen dingen DOEN.
Alsof het een hond is zeg maar.

Toen ik Rena op proef had en voor de eerste keer ging rijden was ze uitermate gespannen. Ik vroeg alleen maar simpele dingen , voltetje , netjes door de hoeken lopen , gebroken lijntje , overgangetje naar halthouden....maar remmen moest met flink trekken en als ik maar m'n been zachtjes aanlegde om haar door een hoek te sturen , dan schoot ze al weg in galop , bokkend en wel. 2 Dagen geprobeerd zo heel rustig en toch nonchelant , maar was niet goed. Ik had wel door kunnen gaan en erdoorheen kunnen rijden , maar ik wilde er geen gewoonte van maken dat rare gebok en geren en heb besloten om voor een andere aanpak te kiezen. Dus de dag erna gepoetst en meegenomen naar buiten aan de hand. Nog geen 500 meter verder flipte ze enorm van wat betonnen dingen die in de berm lagen , ze wilde er ab-so-luut niet langs , was echt panisch en wilde alleen maar terug naar stal. Ik geef niet zo snel op , blijf gewoon rustig en nonchelant en dan lukt het wel , maar Rena was echt panisch. Afijn dus een paar dagen achter elkaar met haar naar buiten , gewoon gezellig , niet zeiken , vriendelijk blijven maar *hup* erlangs , braaf paard !!! Paard helemaal blij dat ze dat gedurft heeft

Gewoon overal naartoe , rustig blijven en lol hebben erin. Als maatjes op stap , maak er gerust een geintje van dat je paard zo gek doet. Bij Rena werkt dat super Van de week nog , zat er een vogeltje in de bosjes en die maakte nogal herrie , was aan het stoeien met een hoopje dorre bladeren. Rena helemaal kriebelig , maar als ik er dan een geintje van maak en de lol ervan inzie "oeh Rena wat een geluk dat we dat overleefd hebben zeg , dat was eng !!! " dan ziet zij de humor er ook wel van in en ontspant ze gewoon.

Vliegenspray daar flipt ze ook enorm van , schuim tussen de billen idd... maar is gewoon een kwestie van nonchelant ermee zijn , gewoon vriendelijk maar "stel je niet aan" pssssht pssssht op staart. Goed zo braaf hoor !! Wat spelen en doen alsof je druk met die staart bezig bent , vervolgens wat over haar kont kroelen alsof je daar aan het poetsen bent , dan zeg ik even "let op hoor , daar komtie psssht psssht op staart terwijl ik op kont woel en psssht psssht op kont , met je hand op het lijf leidt je dan even af van het spuiten en gewoon nonchelant / rustgevend zeg je aan paar keer braaf en geef je een knuffeltje , dat je paard voelt dat je blij met hem bent. Niet uitbundig belonen na elk spuitje want dan maak je er iets bijzonders van. Nu wordt ze nog steeds wel iets onrustig als iemand langskomt met iets van een spuit maar ze weet van mij dat het niet boeiend is omdat ik er zelf niet anders op reageer dan op een hoevenkrabber. Het hoort er gewoon bij. Klaar. De eerste keer na een langere tijd niet sprayen is dan weer even eng maar na een paar minuutjes rustig en nonchelant introduceren kan ik gewoon overal sprayen , is ze trots op zichzelf dat ze zo'n stoere pony is

Dat zou ik in dit geval ook doen : gewoon DOEN , laat hem merken dat het de dagelijkse gang van zaken is dat je rechts kan lopen , en zo ook met de andere dingen.

Is rechts poetsen enzo geen probleem ? Maak er gewoon een spel van. Doe z'n voertje in een bak en geef hem elke keer een handje vanuit verschillende posities , laat hem een stukje lopen naar dat handje voer , en dan ook zodat hij rechts naast je loopt.

Idd vanuit stal naar de wei , ook heel nonchelant rechts van hem lopen , peer kriebels erbij , gewoon gezellig. Samen aan het halstertje naar buiten , eerst gewoon links , wat stappen , draven , halthouden , achterwaarts op commando. Wat plekken zoeken waar je een heuveltje op en af kunt , wat "spannende" dingen , gewoon wat opdrachtjes geven zodat je samen lekker actief bezig bent en je gelukkig bent met je paard samen , hij krijgt leuke simpele opdrachtjes waar hij z'n koppie even bij moet houden , als die het goed doet ben jij blij en krijgt hij een maatjes-kriebel en groeit z'n trots en vertrouwen en vriendschap tussen jou en hem. Laat hem wat grazen terwijl jij er al kriebelend omheen loopt , vraag wat "moeilijkere" dingen waar hij relaxed z'n koppie bij moet houden om ze goed te kunnen doen zodat hij dat kriebeltje en enthousiaste baasje krijgt , bvb. aandraven , halthouden , direct achterwaarts en weer aandraven precies op de momenten dat jij dat vraagt. Vinden ze schitterend en is super als ze zo goed volgen en op stemcommando's reageren. En spelenderwijs zal hij wellicht vanzelf wat meer naast je komen lopen tijdens zulke tripjes.

Als hij dat allemaal netjes en enthousiast doet dan kun je ook weer nieuwe dingen introduceren zo heel nonchelant tussendoor , een stukje rechts omdat dat zo uitkomt met de berm o.i.d. , paard is inmiddels je maatje en wil graag wat voor je doen zodat je blij bent en hem een maatjes kriebeltje geeft.

Je kunt ook bvb. allebei de paarden aan het halstertouw pakken en een stukje gaan wandelen , op je eigen erf desnoods. Pak je Kev aan je rechterkant aan Moos aan je linkerkant , tja je rechterkant is immers al bezet toch , dus is wederom heel nonchelant

Staat er ook niet zo'n druk op dat hij iets moet doen , je gaat gewoon een stukje lopen en toevallig is je rechterkant al bezet. Alsof je iets met Kevin gaat doen en Mozart is er dan toevallig bij. Dan haal je ook meteen die druk van hem af , die je wel hebt als je echt met hem bezig bent. Ben jij met Kevin bezig in je rechterhand en laat je hem gewoon toevallig ook meelopen , dan kan hij relaxen met zichzelf want het gaat immers niet om hem. Kan best een heel gunstig effect hebben , en als je dit bvb elke dag even doet , Moos een beetje "erbij laten hangen" zonder hem echt aandacht te geven , dan kan het ook zo zijn dat hij op een gegeven moment juist graag die aandacht wil en het super vindt als hij dan eens alleen met jou wegmag. Moet het natuurlijk wel goed gaan zo die 2 paarden naast elkaar. Maar dat zou ik doen.

Bvb. elke dag even een rondje lopen in je omgeving , gewoon gezellig en daarbij wat stemcommando's opdrachtjes geven waarvoor je een kriebeltje kunt geven en waardoor ze alert blijven of je iets vraagt.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-09-05 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 11:28

Op het moment gaat het best goed, ik ben behoorlijk trots op mijn manneke!
Ik kan al aardige stukken rechts van hem lopen en dat geeft geen probleem meer alleen als ik wat verder loop dan ik de voorgaande dag heb gedaan (ik pak er iedere dag een stukkie bij) dan zie ik hem op het punt waar ik de dag ervoor terug ben gegaan puur onzeker worden. Hij gaat dan heel twijfelend lopen, op eieren zeg maar die hij ieder moment kapot kan trappen

Heeft alles te maken met het rechts lopen want ik loop regelmatig met hem buiten alleen deed dat natuurlijk voorheen alleen links en dat gaf totaal geen problemen, rechts wordt hij verschrikkelijk onzeker en dan komt hij direkt ook weer in mijn ruimte zeg maar, kleeft tegen mij aan en ziet hij iets engs dan loopt hij over mij heen of dwars door mij heen om te vluchten en voor mij te komen (hij schiet er dus niet vandoor hoor)
Maar het gaat nu gewoon iedere dag een stukje vooruit, zal ongetwijfeld ook wel weer achteruit gaan hoor maar ik blijf gewoon doorgaan, we komen er wel

Samen met Kevin gaat overigens niet, Kevin vind het heerlijk om lekker aan de hand buiten te lopen maar is niet echt oplettend op mij op dat moment, let meer op zijn omgeving en zou Maus er dan ook naast lopen kan ik Maus niet genoeg aandacht geven omdat ik op Kev moet letten. En als Kev met zijn grote klompen op mij gaat staan.......
Kevje is daar gewoon te lomp voor
Maar ik heb met Hans afgesproken dat we samen gaan lopen, hij met Kev en ik met Mausje, gaat dat goed dan wisselen we na een paar dagen, mag hij met zijn eigen paard gaan lopen, Hans dan natuurlijk ook aan de rechterkant.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:33

Ik vind het zelf overigens ook voor geen meter lopen hoor , met je paard links , hihihi. Dus hij heeft wel een punt