[AR] [lo]Kaptoom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Guinni

[lo]Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 10:28

Ik vraag het me al een tijdje af. En heb net lopen zoeken, maar kon 't niet vinden.

Kan iemand me uitleggen waar een kaptoom voor dient? Ik begrijp dat je je paard ermee kunt longeren, maar wat is precies het verschil tov een halster?

Is het enkel dat je het paard eenvoudig kunt laten omdraaien, of zijn er verder ook nog voordelen of speciale mogelijkheden?

beantsje

Re: [lo]Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:34

Een kaptoom heeft een ijzeren beugel in de neusriem en nog wat extra riempjes. Hierdoor blijft het stabieler op zn plek zitten als je er eens aan trekt. Soms heeft een kaptoom een mogelijkheid er een bit in te hangen.
Longeren aan een halster is niet echt veilig; bovendien trekt een halster helemaal scheef. (ik ben weleens eigenwijs geweest en longeerde een jong paard aan het halster en dat kostte me een vinger uit de kom. Gelukkig had ik de longe correct vast anders was ik de hele bak rondgeskied...)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:49

Ijzeren beugel???? De man die het ding uitgevonden zou hebben; Pluvinel, bedacht een lichte leren versie.
Dat later minder kundige mensen er ijzer in nodig hadden wil niet zeggen dat dit zo hóórt.....

De truc van de kaptoom is dat je ab-so-luut geen druk op de éne lijn (pas in een veel, véél later stadium twee) mag hebben.
De opzet was een optoming die zo weinig mogelijk beperking aan de bewegingsvrijheid van en zo weinig mogelijk druk op het jonge paard gaf.

In principe kun je met een halster en (beter) touwhalster ook prima uit de voeten.
Je mag de lijn echter NIET aan de zijkant vastmaken en het halster moet erg goed en stevig passen.
De lichte leren kaptoon echter is door de perfecte pasvorm en de bevestingen van de lijn óp de neus duidelijker en daardoor lichter in het gebruik.

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 16:01

Aha! Nu snap ik tenminste wat het hele idee achter een kaptoom is. Vond het altijd maar zo'n raar ding

iig bedankt!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:38

Volgens mij bedoelt ze dat ijzeren ding met ringen erop die meestal op een dikke gevoerde neusriem zitten. Niet een ijzeren beugel direct op de neus (hoe heet dat ook al weer, een serrata ofzo?).
Het grootste verschil is idd dat de bevestiging voor de lijn op de neus zit en niet eronder, waardoor je meer te vertellen hebt.
Maar ik heb wel gemerkt dat een touwhalster net zo goed werkt als een kaptoom, dus de mijne zijn onbruikbaar geworden
Ik heb er nog twee te koop (staan in de shop, zie onderschrift).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:28

...en ík bedoel een kaptoom zonder ijzeren beugel, dus ook niet eróp.
Ja, die maakt dat je meer te vertellen heeft en daar refereerde ik al aan: beleerders die dat nodig hebben dienen in mijn ogen niet te beleren....

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:09

Maar hoe krijg je dan die ringen erop? Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je nou een dikke neusriem met of zonder ijzeren beugel hebt. Het paard voelt toch niks van die beugel zo? Het gaat er toch meer om dat de bevestiging bovenop de neus zit en niet eronder?
Of zit ik er nu helemaal naast

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:53

volgens mij is die ijzeren beugel alleen maar bedoeld om te zorgen dat het ding op zijn plaats blijft, niet om de neus mee af te knellen ofzo. Bovendien is hij dik gevoerd.
Als er een ring op een stoffen halster zou zitten, en je trekt eraan, dan knelt dat juist veel meer omdat dat scheef trekt en vervormt. Leer is weliswaar wat stijver, maar toch...
Volgens mij heeft allegra helemaal gelijk!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:52

Mijn paard is alleen met kaptoom te longeren, anders ga je de hele bak door. Meneer heeft nogal schijt aan een bitje, plus dat ik liever ook niet heb dat hij een klap in zn mond krijgt als hij er weer eens tussen uit probeert te komen. Met een kaptoom probeert hij het haast niet eens, ik vind het een soort wonder middel, want voor ik dat ding omdeed longeerde ik maar niet (dan longeerde het paard mij zeg maar )