Longeren zal ik nog niet meteen met bit doen.. Dat is namelijk een van de grootste stappen, het bit. Het is erg handig als je paard al goed aan de hand mee kan lopen, en ook al een beetje stemcommando;s leert, voor je gaat longeren.
Na het longeren kun je gaan oefenen met het lopen aan de lange lijnen. Ze heeft dan ook al een singel omgehad met longeren. Je bent dan wel al even verder.
Tegen die tijd kun je ook oefenen het paard te gebruiken als handpaard. Wij hadden dat niet. Nu is ze 3,5 en ben ik rustig een beetje aan het rijden in de wei, ze heeft nog geen zadel. Alleen af en toe gaat ze stil staan en de hele tijd aan je voeten enz. zitten. Als je oefent hem naast het paard waar je op zit mee te laten lopen, wennen ze aan de schaduw.
Als je er voor het eerst een singel omdoet, hem niet meteen strak doen. Een borsttuig helpt dan om te zorgen dat hij niet afglijd.
Als je niet goed weet Join-up, en Freestyle is kun je er beter niet aan beginnen. Dat is ook geestelijk meestal wel zwaar voor zo'n jong paardje. Veel mensen denken dat alleen lichamelijk werk werk is, maar dat is niet zo.Het is wel heel belangrijk dat je elkaar volkomen vertrouwd voordat je gaat rijden. Wij zitten en liggen op de pony's terwijl ze los staan. Maar je kunt het ook doen zonder dat je erop gaat. Ga lekker bij je pony zitten, raak haar overal heel veel aan etc.
Heel veel succes en plezier met je paardje. Je kunt anders altijd me pb;en!