[AR] [LO] Morgen beginnen, maar met wat....Tips...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MeSilvester

[LO] Morgen beginnen, maar met wat....Tips...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 18:34

HoiHoi,

Me nieuwe aanwinst een 2,5 jarige fjordenmerrie, die nog helemaal groen is,, daar wil ik morge toch is de tijd voor uittrekken.
Ik wil morge met haar aan het werk gaan.
Maar wat raden jullie aan,, alles is aanwezig(longerlijn-singel, zadel, hoofdstel) <-,Stel dat er tips zijn voor de volgende keren....!
Ik dacht mischien aan een join up,, of freestyle(maar weet niet goed wat dat is)....of zeggen jullie gewoon rustig beginnen met longeren....?

Alles is welkom:)

GRoetjes Milou

_channiej_

Re: Morge beginnen,, Maar met wat....Tips...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:28

Ik zou zeggen gewoon rustig beginnen met longeren

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:30

ja idd... vooral nog niks met zadel doen
Misschien een hoofdstelletje in om te wennen,.... maar begin pas met de echte training als hij drie is

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:29

Lekker lol met het paardje maken
Beetje vertrouwen in elkaar krijgen, los in de bak en eventueel aan de longeerlijn
Zadel zou ik nog (lang) niet mee beginnen

vivaldi15

Re: [LO] Morgen beginnen, maar met wat....Tips...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:14

hoi ja leer je pony eerst is kennen ga lekker knuffelen met haar en ze moet je leren vertrouwen als je eenmaal der vertrouwen hebt komt alles goed lekker borstelen enz... zo heb ik het ook met mijn boefje gedaan

succes en ik spreek je wel weer op msn

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:05

idd, ik zou gewoon eerst is goed kennis maken met je nieuwe paardje.
dan kun je rustig beginnen met longeren, beetje aan het bit laten wennen, en vanuit daar kun je steeds een stapje verder gaan, met bijv. een zadel erop om daar aan te wennen..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:16

Longeren zal ik nog niet meteen met bit doen.. Dat is namelijk een van de grootste stappen, het bit. Het is erg handig als je paard al goed aan de hand mee kan lopen, en ook al een beetje stemcommando;s leert, voor je gaat longeren.
Na het longeren kun je gaan oefenen met het lopen aan de lange lijnen. Ze heeft dan ook al een singel omgehad met longeren. Je bent dan wel al even verder.
Tegen die tijd kun je ook oefenen het paard te gebruiken als handpaard. Wij hadden dat niet. Nu is ze 3,5 en ben ik rustig een beetje aan het rijden in de wei, ze heeft nog geen zadel. Alleen af en toe gaat ze stil staan en de hele tijd aan je voeten enz. zitten. Als je oefent hem naast het paard waar je op zit mee te laten lopen, wennen ze aan de schaduw.
Als je er voor het eerst een singel omdoet, hem niet meteen strak doen. Een borsttuig helpt dan om te zorgen dat hij niet afglijd.
Als je niet goed weet Join-up, en Freestyle is kun je er beter niet aan beginnen. Dat is ook geestelijk meestal wel zwaar voor zo'n jong paardje. Veel mensen denken dat alleen lichamelijk werk werk is, maar dat is niet zo.Het is wel heel belangrijk dat je elkaar volkomen vertrouwd voordat je gaat rijden. Wij zitten en liggen op de pony's terwijl ze los staan. Maar je kunt het ook doen zonder dat je erop gaat. Ga lekker bij je pony zitten, raak haar overal heel veel aan etc.

Heel veel succes en plezier met je paardje. Je kunt anders altijd me pb;en!