[AR] galoperen voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

[AR] galoperen voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 16:08

Inmiddels zijn Jorrit en ik zo ver gevorderd dat we toe zijn aan een klein galopje. Hij is wel eens per ongeluk aangesprongen en daar heb ik toen gebruik van gemaakt door wat door te galoperen. Hij is daarna weer goed terug te nemen dus wat dat betreft geen probleem.

Mijn vraag is de volgende: Hoe springen jullie aan en hoe leren jullie het aan?
Geef je een stemcommando en een tikje mee?

Ik wil graag dat Jorrit aanspringt en niet in galop "valt"
Ik ben dus 2x bewust gaan galoperen en hij sprong vrij vlot aan maar hoe kan ik dit perfectioneren.

Wie heeft tips?

droebel

Re: [AR] galoperen voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:21

Tieme springt gewoon op commando aan in galop. Evt. met een tikje ter ondersteuning, maar meestal alleen op stem.
Tijdens het longeren heb ik hem de stemcommando's geleerd.

love_winsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:23

Idd veel met je stem!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:33

Ik galopeer weinig dressuurmatig voor de wagen. Dus paard kent het niet zo goed, hij kán het wel. Maar ik doe het te weinig zodat hij het niet kán leren.

Maar als ik het doe zeg ik Voorwaarts Galop, tikje erbij en dan meestal springt hij wel aan. Anders nog een keer en nog een tikje.
Ohz. precies hetzelfde. Ik leg me been aan en zeg Galop.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:59

Met Roos heb ik met m'n eerste menles(voor haar hooguit de 10e keer voor de wagen) een galopje allebei de kanten op gedaan.

Kwestie van stemcomando, klein tikje er bij en een ophouding met je binnen leidsel.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:18

Linkergalop links een tikje, rechtergalop recht een tikje en ondersteunen met je binnenleidsel. Ik gebruik een stemcommando. Aangeleerd bij het longeren.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:11

Waar doe je dat dan? Ik galopeer nooit voor de kar. Doe je dat dan gewoon op de weg? Nee toch?

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:22

Op een vlak zandpad ofzo, een bospad of op het strand. (nouja, in mijn geval geen bospad, dat hebben we niet )
In galopeer ook in de bak (weiland) en pak dat gewoon mee in de dressuur.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:47

op je stem( kun je goed oefenen aan de longe). Zeg galop en eventueel bij tikken met je zweep.

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 21:47

Gister tijdens mn clinic van Mieke van Tergouw wou ze graag dat ik even ging aanspringen want zij vond dat dat erg goed was om een paard losser te maken enzo... eigenlijk is dat ook wel goed! (vind ik)

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:46

dressuurmatig galoppeer ik ook vrij weinig, helemaal niet eigenlijk. alleen in de vaardigheid spring ik rustig aan. dan is het gewoon een volte en galop.
in de marathon is het gogogo en dan is het buikjes over de grond en gaan.
buiten in het bos mogen ze het vrijwel nooit meer omdat ze steeds meer willen, maar dan is het gewoon op een mooi pad toegeven en zeggen ja toe maar ofzo.
eigenlijk hoef ik vrijwel nooit iets te zeggen, bij de bel gaan ze, bij een fluitje ook en bij een mooi zandpad is het toegeven en gaan.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 00:03

Net een heel verhaal geschreven maar op onverklaarbare wijze zoekgeraakt en dus niet geplaatst dus nu nog een keer...

Ik heb ook 2 keer op de weg gegalopeerd omdat Jorrit per ongeluk aansprong. Niet heel erg lang natuurlijk maar voordat ik hem terugnam heb ik een paar passen gegalopeerd. Geen ramp dacht ik.

Ik woon in een heel mooi gebied waar ik kan rijden over zandpaden zonder ook maar over een weg te moeten dus meestal zal ik op zandpaden galoperen.

Zondag nog uit rijden geweest. Natuurlijk het galoperen getraind. Ik wil dat Jorrit aanspringt en niet in de galop valt.
Dus... Jorrit (even klakken) galop... even een klein tikje en daar ging hij. Mooi aangegalopeerd. De tweede keer zelfs zonder tikje. Echt super!!
Mijn coach verbaasde zich er toch weer over hoe leergierig Jorrit is, we hebben nog geen misse stap van hem gehad. Ik vind het zo geweldig van hem, daar word ik helemaal blij van

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 00:31

Tegen Sally hoeft Nico alleen maar "ja" te zeggen, dan gaat ze al. Zij galoppeert regelmatig korte stukken voor de wagen waarbij Nico veel in tempo schakelt als training voor de marathons.
Bij Parcival zeg ik gewoon galop waarbij ik hem wat ruimte geef met de leidsels om aan te kunnen springen. De zweep heb ik meestal niet nodig op zo'n moment. Hij wil wel graag
Hoe beter ik mijn overgangen o.h.z. voor elkaar heb, hoe beter het gaat voor de wagen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 16:05

Jeroentje schreef:
Gister tijdens mn clinic van Mieke van Tergouw wou ze graag dat ik even ging aanspringen want zij vond dat dat erg goed was om een paard losser te maken enzo... eigenlijk is dat ook wel goed! (vind ik)

Toen ik nog op het paard zat vond ik de galop ook altijd een goede ne fijne manier om je paard los te krijgen

laura2span schreef:
dressuurmatig galoppeer ik ook vrij weinig, helemaal niet eigenlijk. alleen in de vaardigheid spring ik rustig aan. dan is het gewoon een volte en galop.
in de marathon is het gogogo en dan is het buikjes over de grond en gaan.
buiten in het bos mogen ze het vrijwel nooit meer omdat ze steeds meer willen, maar dan is het gewoon op een mooi pad toegeven en zeggen ja toe maar ofzo.
eigenlijk hoef ik vrijwel nooit iets te zeggen, bij de bel gaan ze, bij een fluitje ook en bij een mooi zandpad is het toegeven en gaan.

@ Laura2span: dat lijkt me dus heerlijk, die buikjes over de grond. Ik zie het al voor me, plat ervoor en gaan met die banaan. Ik hoop dat ik ooit ook nog zo ver kom.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 18:05

Als mijn shetten flink in galop gaan zijn het ook net hazewindhonden