bareback op snelle pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

El_vis

bareback op snelle pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 13:49

Zoals de mensen van het NH forum wel zullen weten heb ik nogal een snelle pony (Indy) aangezien ze verkeerd is ingereden als Race-pony en dus alleen nog maar snel kon toen ik met haar begon.
Sindsdien kan ze al af en toe een rustig drafje en heel soms heb ik haar zelfs aan het joggen gekregen tijdens het rijden.
Zoals sommigen van jullie dus ook al zullen weten kan ik niet meer met een gewoon zadel rijden de komende twee jaar vanwege rugproblemen, en op het moment ook echt nog lang geen geld voor een barefoot aangezien ik net alles heb uitgegeven om Indy over te nemen. maarja ik begin nu met parelli beetje op te schieten en ben over een maandje of twee al aan het stuk van het rijden toe, maar nu is dus mijn probleem dat ik ook niet op indy kan rijden zonder zadel omdat ze gewoon weg te hobbelig is daarvoor omdat ze klein is en als ze dan ook nog eens zo hard gaat gaat dat nie werken want dan glijd je er gewoonweg vanaf.
Nou is mijn vraag voor degenen met ervaring; zou een bbpad helpen? zorgt dat er echt voor dat je er niet afglijd?
Khoop dat ik van jullie beetje hulp hierover kan krijgen want dan kan ik misschien als jullie het aanraden een keer een bbpad van Eveline lenen en dan kijken of et goed gaat.
Alvast bedankt
Groetjes
Elvira

Achterom

Re: bareback op snelle pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:04

Op zich hoeft het tempo van je pony niet echt een belemmering te zijn hoor, ik rijd zelf ook gewoon op de rug van een snelle NRPS'er. Juist omdat je zoveel meer contact hebt met de rug, is het makkelijker om met gewichtshulpen te werken
Een barebackpad kan zeker wel helpen tegen het glijden, maar heel eerlijk gezegd denk ik dat je dan ook wat aan je zit moet doen...

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 14:07

wendytjeG schreef:
Op zich hoeft het tempo van je pony niet echt een belemmering te zijn hoor, ik rijd zelf ook gewoon op de rug van een snelle NRPS'er. Juist omdat je zoveel meer contact hebt met de rug, is het makkelijker om met gewichtshulpen te werken
Een barebackpad kan zeker wel helpen tegen het glijden, maar heel eerlijk gezegd denk ik dat je dan ook wat aan je zit moet doen...

bedankt
maar over mijn zit, eerlijk gezegd denk ik nou juist dat dat niet zo is, ik heb volgens heel veel mensen juist een hele goede zit, en kheb voltige gedaan enzo en blijven zitten ka ik dus wel.
Ik vroeg me laatst zelfs nog af of het dus wel wara was dat ik een goede zit had, dus ben weer eens zonder zadel gaan rijden op de ijs van een vriendin, ging perfect, we hebben hard gecrosst enzo en ik kon netjes blijven zitten hoor.
Dus aan mijn zit is volgens mij nie veel verkeerd, vast wel een beetje maar dat is echt nie de reden dat ik nie op indy kan blijven zitten, geloof me, als je dit beestje ziet rijden met zadel dan durft je nie op te stappen zonder.
ik kan zonder zadel wel op haar stappen maar zodra ze gaat draven is het gewoon te glibberig en ze hobbelt vreselijk hard dus da's nogal moeilijk. maar bedankt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:12

Haha, tilt je pony soms de benen hoog op?
Das nog wel lastig zitten ja. Dat had ik vroeger met een fries, gelukkig heeft die een wat bredere rug (dat zit toch wat fijner) maar ook daar pas je je op aan.
Probeer gewoon die pad eens dan, dan merk je vanzelf of het voor jou werkt

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 15:19

idd zal ik doen, bedankt voor advies

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:39

Hey,
Mijn ijsje is wat je noemt ook een snelle (tenminste vroeger altijd, nu nog af en toe) Ik rijd meestal met een shabrakje en dekensingel, dit zorgt ervoor dat ik niet zomaar ga glijden als hij een keer sprintje trekt.
Wat al is gezegd, ik kan hem ook veel beter aanvoelen zonder zadel, voel die spieren in zijn rug en kont spannen vlak voor het moment dat hij gaat. Kwestie van handig worden.
In het begin kon hij absoluut niet rustig stappen, hij kon alleen maar heel hard draf/tolt mengelmoesje door elkaar en als je iets ging verzitten nog veel harder galopperen.
Met heel veel geduld en rust is dit helemaal goedgekomen dus ook voor jou is er hoop. (die van jou is verkeerd beleerd, die van mij was getraumatiseerd)
Volhouden, dingen uitproberen en het gaat helemaal goedkomen!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 17:48

ok, tja dekje en singeltje werkt nie, hebben we al geprobeerd, maar idd oke, bedankt

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:07

Ik zou ook een bbpad proberen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar wil er misschien wel 1 aanschaffen. Ik heb een fjord die best smal is en heel gevoelig reageert op je zit. Met het gevolg dat zodra je een beetje scheef gaat zitten, ze meteen die kant op schiet en je dus nog minder controle hebt. Hierdoor schiet ze in de stress dus gaat ze nog harder lopen en das niet de bedoeling.
Lijkt me ook wel fijn tegen het zweten. Dan krijg je niet zo'n natte broek

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 08:26

Idd dry, is PRECIES etzelfde bij Indy
Ikheb er ook een emailtje over naar Eddy (Modde) gestuurd om te vragen erover, en nu m,aar wachten