En komt het rechtrichten meer ten orede bij een dubbele ?
Alvast bedankt !!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
janinetjjj schreef:Heeft iemand hier ervaringen met een dubbele longeerlijn, en wat zijn de overeenkomsten of verschillen t.o.v. een enkele longeerlijn.
En komt het rechtrichten meer ten orde bij een dubbele ?
Alvast bedankt !!
Liefs Janine
Anouar15 schreef:Ik heb er erg goede ervaring mee. Als ik met touwtjes longeer blijft m'n paard best wel gespannen. Met dubbele lijnen kan ik hem zo hoog of laag laten lopen als ik wil, ook helemaal halsstrekken.
Rechtrichten kan beter met dubbele lijnen dan met één lijn vind ik, doordat je aan beide kanten kan vragen en toestaan.
Citaat:tja sorry hoor maar nog geen onspanning met de touwtjes en dan al aan de dubbel
Cowgirl schreef:Citaat:tja sorry hoor maar nog geen onspanning met de touwtjes en dan al aan de dubbel
Met touwtjes zet je je paard in een houding en dan kun je er verder niks mee doen.
Met touwtjes kun je tijdens het longeren je paard niet rechtrichten...dus is het geen wonder dat hij zich niet wil ontspannen.
Juist doordat je met de dubbel kan geven en nemen (net als met rijden, je zet toch ook je handen niet vast...of wel?) kun je je paard aan voelen wat hij doet en op het juiste moment nageven zodat hij ontspant.
Citaat:WHOEHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
zo je ff midden in je gezigt uit gelachen te hebben, zal ik even reageren.
Citaat:Juist doordat je met de dubbel kan geven en nemen (net als met rijden, je zet toch ook je handen niet vast...of wel?) kun je je paard aan voelen wat hij doet en op het juiste moment nageven zodat hij ontspant.
Citaat:misschien ben ik wat te direct geweest, echter moet ik wel eerlijk zeggen dat als er gezegt wordt dat een paard NIET onspannen aan een enkele longe kan lopen met touwtjes breekt mijn klomp, het is de basis van al het longeer werk.
Citaat:dubbel longe werk heeft alleen nut als het paard sterk genoeg is in rug en croupe en hij van uit de enkele longe al een goed binnen been werk heeft.dan kan je dit moment gaan bevestiggen met een dubbele longe anders niet.
Citaat:de dubbel kan je alleen goed toe passen als je de enkele longe op corecte manier heb gebruikt en daar bij ook de touwtjes.
als dit niet zo is heeft het longeren aan de dubbele longe dan ook totaal geen zin omdat het paard simpel weg niet sterk genoeg is, en ik ben dan ook echt van mening dat je een paard aan de enkele longe net zo goed kan aan voelen als aan de dubbel, als je dat gevoel niet kan vinden aan de enkel en dus daar in ook je paard niet verstaat en niet kan lezen zal je in mijn ogen nog niet eens aan de dubbele longe mogen beginnen.
want wat je aan de enkel niet ziet voelt of leest, heb je dan zeker niet aan de dubbel.
Asward schreef:@Moll, toch nog een aantal vragen. Als jij ervanuit gaat dat als je op dit topic reageerd je weet waar het over gaat moet je me toch eens het volgende uitleggen.Citaat:
Hoezo kan het alleen als het paard strek genoeg is in de rug?? En een goed binnen been werk heeft van uit de enkel longe??? Ik heb altijd geleerd dat je paard op vier benen moet lopen en vanuit zn twee achter benen, de moter aan het werk wordt gezet. En niet alleen op het binnen achterbeen.
Citaat:Hoe voel jij aan een enkele longe waar je paard vast zit? Je zegt hier dat je dus meer zou moeten kunnen voelen aan een enkele longe dan aan een dubbele. Maar wat voel jij aan een enkele longe wel wat je aan een dubbele longe niet voelt??
Uit jouw verhaal kunnen we stellen dat jij hier zegt dat je een paard niet eerder kan gaan mennen dan dat je volleerd longeur bent met de enkele longe. Want het werekn met paarden aan de dubbele longe wordt door vele kenners, waaronder lammert, als een zij stap van mennen gezien.
Daarnaast snap ik totaal je gedachte gang van het niet strekt genoeg zijn in de rug voor de dubbele longe niet. Daar werk je toch juist aan met de dubbele longe?
Ik ben erg benieuwd naar je reactie!!