[NH] of western met fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maflingergek

[NH] of western met fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:10

zoals de titel al luid vroeg ik me af of je met een fries ook natural horsemanship of western kan doen.

waarom niet lijkt mij...

Nh kan met elk paard en western denk ik ook, waarom zie ik dan zo weinig ( geen ) mensen op dit forum met hun fries aan Nh doen???

groetjes Elianne

_Tiara

Re: NH of western met fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:09

Omdat er hier gewoon niet zoveel mensen zijn die aan NH doen.

En natuurlijk kan je ook NH doen met een Fries, een Fries is toch ook een paard? En spreekt toch ook 'paardentaal'? Waarom niet dan.

Western rijden kan met elk paard, net als dressuur en springen. Maar met het ene paard kom je gewoon verder dan met het andere. Als je voor prijzen gaat kan je beter een met Quarter gaan western rijden maar doe je het voor de lol, dan kan het best met een Fries.

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 21:15

dat snap ik allemaal wel chestnut, maar ik vroeg me gewoon af waarom er bijna niemand nh met zijn fries doet.

en of er misschien toch mensen zijn die dat doen...

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:21

ja idd dat zie je erg weinig.. ik ben nu ook beetje aan het beginnen met NH met mijn verzorgfries.. ,erg leuk ,beetje afwisseling

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:22

maflingergek schreef:
dat snap ik allemaal wel chestnut, maar ik vroeg me gewoon af waarom er bijna niemand nh met zijn fries doet.

en of er misschien toch mensen zijn die dat doen...

Misschien heeft het gemiddelde type mens met Fries wel geen interesse in NH. Maarja, ik denk dat het gewoon toeval is.
Friezen zijn er echt niet ongeschikt voor ofzo.

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 07:01

ik denk ook dat het type mens met fries over het algemeen niet echt geinterresseerd is NH. Meer het dressuur type mens denk ik

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:17

idd dat denk ik maflingergek.
Maar NH kan met elk paard!!! en western ook! hoewel specefike paarden voor sommige dingen misschien minder talent hebben. maar het kan wel degelijk.
Hier is ook iemand die met haar fries aan NH doet: www.naturalhorsemanship.nl

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 10:46

ik ben ook lid van dat forum el_vis maar ook daar zie ik bijna eigenlijk geen mensen nh doen met zijn fries.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:43

misschien omdat er ziezo nog niet veel mensen zijn die NH of western doen en er niet zoveel mensen zijn met een fries. Dus nog minder mensen die die combinatie doen/hebben.

Ik doe NH en wil graag een fries tel ik dan wel mee? Heb alleen het geld nog niet om een fries te kopen en onderhouden.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:09

Bij ons op stal doet er ook iemand NH met haar fries . Er zijn gewoon niet veel mensen die geïnteresseerd zijn in NH. Ik vind het hartstikke leuk .

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 17:23

Ik denk dat het niet aan de interresse in nh ligt, want er komen steeds meer mensen die het gaan doen en overstappen.

in ieder geval ik doe het wel!!!

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:15

maflingergek schreef:
Ik denk dat het niet aan de interresse in nh ligt, want er komen steeds meer mensen die het gaan doen en overstappen.

in ieder geval ik doe het wel!!!

Het komt denk ik meer door de onbekendheid ervan.

NovaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:53

Ik denk dat mensne die vor een fries kiezen, kiezen voor een hele andere tak van de paarden sport. Hetzelfde geldt voor mensen die NH willen doen, ik denk dat een fries dan niet als eerste in je opkomt. Dat maakt het natuurlijk niet zo dat het paard het niet kan.

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 20:41

dat denk ik ook novalee, helemaal mee eens, maar wel jammer want een fries is een leuk nh paard

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:42

maflingergek schreef:
ik denk ook dat het type mens met fries over het algemeen niet echt geinterresseerd is NH. Meer het dressuur type mens denk ik

Dressuur??? Meestal heeft een fries een te lange rug om goed verzameld te kunnen rijden.
Maar het is wel zo dat je steeds meer friezen ziet in de dressuur

Ik denk eigenlijk dat er minder mensen western rijden met hun Fries dan mensen met hun Fries zich verdiepen in nh.
Het is maar net waar je eigen interesses liggen. Je zou het zelfs nog allebei kunnen doen.

Nh is in mijn ogen meer een visie en levenswijze. Je gaat het paard meer bekijken vanuit zijn oogpunt. Waaruit voortvloeit dat je je paard anders gaat benaderen en bekijken. Iedereen heeft ook weer zijn eigen visie op nh.
Mijn visie op nh is: mijn paard zo natuurlijk mogelijk houden (het hele jaar door naar buiten met soortgenoten of genoot in de winter), geen dekens, geen ijzers en ook niet in de mond), niet continue mijn paard domineren, hem behandelen als een paard, geen dwang gebruiken, en mijzelf verdiepen in de psychologie van het paard.

Dus vanuit mijn oogpunt zou je dus gemakkelijk nh en western kunnen combineren, mits je vanuit het oogpunt van het paard kijkt en leert te luisteren naar je paard en geen dwang gebruikt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:32

Denk dat er net zoveel mensen western rijden met een fries als er mensen zijn die dressuur rijden of mennen met een quarter.
In principe kun je elke vorm van paardensport met elk paard doen, alleen als je er ook in wilt verder komen kun je beter een specifiek geschikt paard nemen. Een fries heeft een behoorlijke oprichting van nature en knieactie en zijn niet zulke beste galoppeurs en dat is bij het westernrijden dan wat lastig maar zeker niet onhaalbaar. Tis inderdaad maar net wat je wilt.

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 17:40

ik zal effe voor de duidelijkheid fotootje plaatsen van mijn fries en mij. Even voor de duidelijkheid, ze is net 3 jaar en nog maar 2 maanden onder het zadel, ik heb haar zelf engels ingereden, gewoon omdat ik nog niet de ervaring heb om dat op nh wijze te doen, maar nu dat goed gaat ben ik aan het overstappen op nh, dit is de 2e keer dat we op een touwhalstertje rijden.

Afbeelding

en in draf
Afbeelding

en zoals je ziet gaat het prima met een fries!!!
( en dat voor de 2e keer met touwhalster )

groetjes Elianne

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:44

Er is ook niemand die zegt dat NH niet met een fries kan, ik snap je punt niet zo Maar laten we nu even de fries bezitters in 2 groepen delen, lekker generaliseren. De tuig fries bezitter, dit zijn meestal wat oudere (boeren) mannen. Deze houden niet van al dat gedoe, willen gewoon een paard dat gezond is en zijn werk doet. Dat soort mensen begint mi echt niet meer met nh. Dan heb je ook de dressuurfriesbezitters, dit zijn meestal jongere vrouwen die houden van de fries als sprookjespaard. Lange manen, mooie uitstraling en dan ook nog eens een heerlijk karakter. Daar zitten zeker wel mensen tussen die aan nh doen met hun fries, veel van deze mensen zelfs. Misschien zijn ze geen goeroes, maar er zijn er zeker bij die zich voor nh interesseren, zoals ik zelf. Ik doe ook aan vd met mijn fries en wil voor buitenritten graag nog een westernzadel.

Echt westernrijden zou ik nooit met een fries gaan doen. Kijk, het dressuuraspect binnen de western (reining?) is nog wel te doen, maar het spektakel (sliding, spinning, cutting) is voor een fries gewoon erg moeilijk. Terwijl een piaffe of passage (spektakel van de dressuur) een fries weer veel beter ligt. Als je dat wilt kan je mi beter een quater of arabier kopen.

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:39

@amable, ik vroeg me gewoon af om eerlijkj te zijn of er hier op het forum mensen zijn die echt aan nh doen met hun fries, dit omdat ik zelf geen mensen ken met een fries die aan nh doen.

Gewoon om tips en ervaring te wisselen met elkaar.

En verder ik heb een harstikke lieve fries en zou haar voor geen goud willen ruilen tegen bijvoorbeeld een quater omdat die beter is in nh!!!

groetjes Elianne en hopelijk snap je nu mijn punt!!!

Ellenhermus

Re: [NH] of western met fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:01

ik heb ook friesje, en met hem doe ik ook aan natural horsemanship.
hij pikt alles super snel, ook al is hij al wat ouder. ik zelf vind het een super methode, en volgens mij kan het met elk paard. mijn shetlander heb ik helemaal zo opgevoed, en ook bij hem werkt het heel erg goed. ik zou het gewoon proberen. succes

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 08:54

Citaat:
Echt westernrijden zou ik nooit met een fries gaan doen. Kijk, het dressuuraspect binnen de western (reining?) is nog wel te doen, maar het spektakel (sliding, spinning, cutting) is voor een fries gewoon erg moeilijk. Terwijl een piaffe of passage (spektakel van de dressuur) een fries weer veel beter ligt. Als je dat wilt kan je mi beter een quater of arabier kopen.

Reining is juist, spins, stops met sliding en een goede controle in de galop. Denk dat een fries daar het minst geschikt voor is. Denk dat je in de trail nog aardig mee kan komen, maar voor de rest is het nou gewoon niet echt wat de jury wilt zien bij de western. Bijvoorbeeld bij de pleasure zien ze graag vlakkere gangen en een jog uit een fries krijgen lijkt mij ook een hele opgave.

Misschien ook wel leuk om deze vraag eens op het western forum hier te zetten. Bij mij op stal wordt overigens nu een fries western ingereden, maar dat is voor iemand anders en die wil geloof ik alleen buitenrijden op een western basis. Voor de basis is elk paard wel geschikt, maar als je echt verder wilt en bepaalde oefeningen gaat vragen loop je toch wel vast met een fries denk ik.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:36

Eh wat een klets dat je geen western zou kunnen rijden met een Fries. Om te beginnen is western meer dan reining. En ook voor reining geldt: je kunt wellicht geen spectaculaire spins of stops, maar ieder paard kan leren een technisch juiste spin of stop te tonen. En beter een technisch juiste uitvoering dan spectaculair met slordigheidjes. Bovendien kan ieder paard een perfecte cirkel rijden en perfect recht achteruit. Daar kun je op plussen.

Verder zijn er disciplines als pleasure, horsemanship en trail waar je Fries het prima in kan doen hoor!

De combi met NH is zeker een leuke.
Heel veel succes!

PS ik rij zelf western met een heel grote KWPN-er. En we rijden echt onze strikjes wel bij elkaar tussen de quarters

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:41

Ach, een aantal jaar terug was 'men' nog van mening dat je met een fries nooit ver zou kunnen komen in de dressuur.
Moraal van het verhaal... doe gewoon lekker wat je zelf wilt, en trek je niet te veel aan van wat 'men' zegt

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 23:54

wendytjeG schreef:
Ach, een aantal jaar terug was 'men' nog van mening dat je met een fries nooit ver zou kunnen komen in de dressuur.
Moraal van het verhaal... doe gewoon lekker wat je zelf wilt, en trek je niet te veel aan van wat 'men' zegt

preciesss

robby_lilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 15:58

kan gewoon hoor