[NH] Reacties op nh?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[NH] Reacties op nh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:39

Bij ons in de buurt keken mensen heel vreemd op toen ik voor het eerst met onze pony's vrijheidsdressuur ging trainen en [***] via Hempflingh en clickertraining liet inzien dat mensen ook heel leuk waren als je ze niet kon bijten en schoppen. Nu was hij natuurlijk een beetje een apart geval, maar hoe is dat bij jullie? Hoe reageert jullie pensionstal/manege/omgeving er op als je op een touwhalstertje door de bak rijdt, als je clickertraint of dingen anders aanpakt dan normaal? Krijg je positieve reacties op wat je doet, of juist niet en hoe ga je daarmee om?

Het probleem van veel nh-stromingen vind ik is dat ze de wijsheid in pacht lijken te hebben ('wat ik doe is puur paardentaal spreken' wat dus automatisch betekent dat de rest van de wereld die het net iets aanpakt - zelfs met een andere nh-stroming - dat automatisch niet kan doen...) en dat kan denk ik nog wel eens botsen, vooral met mensen die juist erg traditioneel bezig zijn. Hoe ervaren jullie dat in de praktijk op stal?

viola

Re: [NH] Reacties op nh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:50

Ik sta lekker alleen op mijn weitje dus heb van niemand last. Wat jij noemt was onder andere de reden dat ik niet op een manege wilde staan (los van het feit dat ik daar met mijn hengstjes toch niet welkom ben). Ik dacht eerst dat dat alleen onder de traditionele mensen speelde en de NHers wat opener waren, maar heb al snel ontdekt dat veel NHers een zelfde tunnelvisie hebben (niet allemaal uiteraard)

Ik heb verder ook weinig kontact met de paardenwereld hier in de buurt. Heb ook nooit op een manege leren rijden, ben begonnen op mijn eigen plekje met mijn eigen pony's. Als ik eens langs de manege loop hoor ik meestal alleen maar ahh wat schattig en wordt ik belaagd door een bende "penny's"

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 10:25

ja ik sta met me indy ook alleen op een prive weitje, dus veel last heb ik nie van andere mensen, tja kkrijg weleens dingen te horen hoor, bijv. als ik zonder tuig achterste voren op indy zit terwijl ik haar kont aan het aaien ben (bijv. T-touch of friendly game van parelli) ook weleens reacties van de vorige eigenaaresse (waar indy op de wei staat) zo van; ''nou ik heb nog nooit iemand zo met een pony zien omgaan''
En als ik naast indy loop met een touwhalster en me carrotstick in de straat, reacties van; da's toch een pony, geen hond! daar moet je op zitten''
of dingen als ''ben je eraf gevallen?''
Maar als et gaat om de vorige eigenaaresse (die van de wei dus ook) dan krijg ik altijd heel positieve reacties dingen als dit heb ik al vaak gehoord van haar gelukkig; ''ik ben blij dat jij haar over heb genomen, want ik heb indy nog nooit zo gezien bij iemand'' of ''nog noooit iemand gezien die zo met een pony omding'' of ''tis net of ze een mens is als jij met haar bezig bent, ze is echt je vriendin he?''
(Indy is vroeger verkeerd ingereden enzo. en was en is nog steeds errug moeilijk met rijden, zodra iemand erop zat dan was het racen racen racen, en nou kan ze rustig relaxen zelfs zonder tuig (in stap dan wel) maar verder ben ik dus ook de enige die haar uit de wei kan halen zonder achtervolgingen enzo. dusja dan krijg je wel interressante reacties
hihi, vind ik altijd wel heel erg leuk om te horen, vooral da laatste ghehe want ja da is ook zo.
Verder tja, hier in heesch en nistelrode ken ik niemand anders die ook maar enige vorm van NH doet, dusja.......en ik ben zelf ook best open voor andere methodes hoor, maarja ik ken gewoon alleen maar een paar methodes

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:18

Toevallig kreeg ik gisteren nog een reactie van een stalgenote die mijn leadrope had zien liggen... die dacht dat het iets met western was ofzo.
De staleigenaar snapt ook niet waarom ik zonder hoofdstel en longeerlijn longeer (loswerken) maar ze maken zich er ook niet echt druk om.

Ze weten dat ik mijn eigen dingen doe, en dat ik op zich al wel jaren ervaring heb met paarden

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:57

Ik ben een echte lrv ruiter maar ik maak nu toch al een aantal maanden gebruik van de clickertraining, vooral dan bij het rijden. Ik probeer gewoon het beste uit de verschillende disciplines te halen en daar heb ik tot nu toe al veel voordelen uit gehaald.
Vorige week kreeg ik nog de opmerking van een doorgewinterde dressuurruiter dat je het aanleren van kunstjes en trucjes best overlaat aan het circus en dat clickertraining bullshit is (letterlijk geciteerd!).
Ik probeer er mij niet teveel van aan te trekken en ga zeker niet in discussie want zulke mensen zijn nu eenmaal niet voor rede vatbaar.
Wat ik wel weet is dat ik mijn dochter en haar pony steeds begeleid in het rijden met de clicker en dat zowel zij als haar pony daar erg goed op reageren , met als resultaat dat ze beiden geselecteerd werden voor het nationaal ponytornooi volgende week! Ik ben er zelf van overtuigd dat het niet zou gelukt zijn zonder de clickertraining!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:59

Ach, dressuur kunstjes zijn natuurlijk heel wat anders ja
Clicker training is in feite toch gewoon het gebruikmaken van een alternatieve manier van je paard iets leren?

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:11

zo denk ik er ook over. alleen kan je paard bij clickeren gewoon zelf anticiperen en de juiste oplossing proberen te zoeken. Er zijn trouwens veel overeenkomsten in de verschillende trainingsmethodes , alleen moeten sommigen eens proberen om die oogkleppen af te zetten!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:17

Juist! Er zijn inderdaad heel veel overeenkomsten, en de verschillende methodes kunnen elkaar ook heel goed aanvullen

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:21

Trouwens Tag Teaching wordt ook toegepast bij kinderen in andere sportdisciplines.
Op het moment dat mijn dochter (die 9 is) een oefening correct uitvoerd en de pony reageerd hierop op de juiste manier dan kan ik als trainer aan de kant dit belonen met de clicker (ik gebruik hiervoor trouwens alleen mijn stem en een voedselbeloning), net op het goede moment weten zowel mijn dochter als haar pony dit wat ik net deed is correct en hiervoor wordt ik beloond (mijn dochter heeft wel geen voedselbeloning nodig, de click is voor haar al voldoende).
Dit zijn twee vliegen in een klap en toch wel erg handig. Zeker met een jonge kleine pony waar je als volwassenente groot voor bent om zelf mee te rijden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:06

Op de NH-dag hebben we het hier nog over gehad. Sommigen worden gewoon pissig als je zegt dat iemand anders ongeveer hetzelfde doet. Maar nee, zij doen A en dat is heel wat anders dan B en natuurlijk veel beter. Zelf denk ik dat je gewoon mee moet nemen wat je ligt en niet een bepaalde methode blind moet volgen.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:31

Ik denk dat het een tricky punt is...
Ik ga over twee weken verhuizen van stal en ik ben nu al aan het bedenken hoe ik me moet gaan opstellen.

Ik denk dat ik lekker op mijn manier met mijn paardje bezig ga zijn zonder verdere uitleg naar anderen. En als ze er naar vragen denk ik dat ik er oppervlakkig wat oververtel.
Geen poespas, geen opschepperij...als er dan een rare sfeer komt te hangen weet ik iig dat het niet door mij komt.

Verder ga ik gewoon gezellig met die mensen daarom, zonder me af te zonderen.

Een roddel verplaatst zich snel op een stal, vooral als je 'anders bent' of je iig anders gedraagt.

Alleen als iemand via een bepaalde methode werkt kun je zeggen dat hij/zij hetzelfde werkt als een ander.
Ik kan me voorstellen dat een 'Hemfling-aanhanger' niet als een 'Parelli-er' of een 'Roberts-er' wil worden gezien.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:54

toen ik begon met Parelli heb ik erg veel commentaar gehad, ik moestm'n paard eens goed slaan met die smooie lange "zweep", daar zou ie meer respect van krijgen dan dat geaai....... nu ben ik een eind verer met grondwerk level 1 en mensen zien de verandering in mijn paard, maar nu begint het rijden en dat ziet er ook anders uit dan het standaardplaatje, je zit erop alsof je een kind van 3 bent die voor het eerst op een paard zit, hoor ik nu...... ook met opstappen, als mijn paard er niet klaar voor is, ga ik er niet op, stilstaan moet ie, zeggen ze dan, geef hem een flink pak slaag, dan leert ie het wel, maar zo werkt het dus niet bij Parelli

Ik zie echter de mensen met het meeste commentaar stielem proberen hun paard te aaien met de longeerzweep, waar ie vaak doodsbang voor is.....

Gelukkig zijn er ook mensen die willen weten wat ik aan het doen ben en wat ik wil bereiken.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:21

Blossomm schreef:
Ik denk dat het een tricky punt is...
Ik ga over twee weken verhuizen van stal en ik ben nu al aan het bedenken hoe ik me moet gaan opstellen.

Ik denk dat ik lekker op mijn manier met mijn paardje bezig ga zijn zonder verdere uitleg naar anderen. En als ze er naar vragen denk ik dat ik er oppervlakkig wat oververtel.
Geen poespas, geen opschepperij...als er dan een rare sfeer komt te hangen weet ik iig dat het niet door mij komt.

Verder ga ik gewoon gezellig met die mensen daarom, zonder me af te zonderen.

Een roddel verplaatst zich snel op een stal, vooral als je 'anders bent' of je iig anders gedraagt.

Ik denk dat als mensen interesse tonen, je ze best wat meer mag vertellen. Porbeer geen mensen te overtuigen, dat werkt inderdaad averechts, maar als jij gewoon je gang gaat en mensen zien dat het goed gaat, dan ben je er toch?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:08

het hangt heel erg van de mensen af op de stal waar je staat, ik merk dat een heleboel mensen parelli (en andere vormen van nh) te 'zweverig' vinden, die hebben zoiets van, joh geef dat beest gewoon een schop. maar anderen hebben zoiets van goh, dat is ook best interessant, maar meestal stuit je toch op onbegrip, dat vind ik jammer.

Nou vind ik het wel moeilijk zo nu en dan, ik ben nog niet echt gevorderd in parelli en dergelijke, ik heb tot nu toe gewoon een aantal dingen opgepakt waarvan ik denk dat ik er iets aan heb. Dat loswerken vind ik erg leuk en dat werkt vaak ook goed, ik heb laatst een klein meisje van stal min of meer geleerd hoe dat in elkaar zat (ze heeft een eigenwijze haflinger die ze totaal niet aan kan). Op zich reageerde hij wel leuk, maar op een gegeven moment heb ik toch een longeerzweep erbij gepakt, omdat ie maar naar me bleef bokken(omdat ik op dat moment dus eigenlijk niet wist hoe ik 'm weer 'onder controle' moest krijgen), toen dat weer beter ging heb ik 'm meteen weer weggelegd, omdat ie eigenlijk niet blij is met die zweep, daarna ging het wel weer erg goed, toen heb ik 'm natuurlijk uitgebreid beloond en ben ook gestopt met trainen. verder gebruik ik nooit een zweep trouwens, dat dat duidelijk mag zijn. ik heb dat meisje ook geprobeerd duidelijk te maken dat ze dus die zweep eigenlijk niet zou moeten gebruiken, tenzij het echt niet anders kan, ik heb het 'r ook een tijdje laten proberen en ik had wel het idee dat ze het leuk vond dat het echt werkte. ik hoop dat ze er ook wat mee doet.

ciaoo!!!x

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:10

oh dat vergeet ik erbij te zetten, hebben jullie nog tips wat dat betreft? ook nog iets, het paard van m'n vriendin valt op een gegevn moment aan als je bezig bent met loswerken, in het begin gaat het goed, maar opeens is ie het zat en dan komt ie recht op je af denderen en gaat ie slaan. Hij toont eigenlijk totaal geen respect, hoe verdien ik dat?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:32

Maak je groot en stuur hem weg, desnoods door bewegingen met een touw ofzo. Ook bij Nh is het gewoon heel belangrijk om duidelijke grenzen te stellen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:29

Ik denk dat het heel erg van je eigen instelling afhangt.

Ik krijg wel heel vaak belangstellende vragen over het bitloos rijden ,hoe ik dan stuur en zo.

Zolang je iedereen in zijn waarde laat, gaat het best
Ik moet alleen heel erg mijn tong inslikken als het over ijzers gaat
Lukt me niet altijd

En als ze commentaar hebben, zal best hoor, rijdt rond in een rijdende kliko, heeft 2 !!!! ponies, das toch belachelijk?
Rijdt zonder bit, heeft een meerijder, die moeder zien ze ook regelmatig langsschuiven, komt iedere dag??? Die is gek!

Ze doen maar.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:06

De eigenaren van Amo en Amica vonden het een heel leuk idee dat ik aan NH wilde gaan doen En de omgeving, die vinden het wel interessant

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:57

je wil niet weten wat voor reacties je krijgt als je met een touwhalster in het bos rijd.

Houd je hem wel? kan dat wel? hoe dat je dat? etc etc.
En de vragen hoe je dan moet sturen.. ik heb onder me toch echt een stel benen hoor

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 23:47

Tot nu toe eigenlijk alleen positieve reakties gehoord bij mij op stal. Ik heb al mensen besmet!! In het begin waren ze nogal verbaasd over dat ik alleen met een touwhalster naar buiten ging en de ijzers van pony eronder vandaan had gehaald, haha. Maar ze zagen al snel dat het werkte!

Mensen van buitenaf kijken er soms wel wat anders tegen aan, maar laten zich daar verder niet al te veel over uit. Dit zijn dan meestal de vrienden van mijn paardenvriendinnen, die niet bij mij op stal staan.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 01:42

hyppolyte schreef:
oh dat vergeet ik erbij te zetten, hebben jullie nog tips wat dat betreft? ook nog iets, het paard van m'n vriendin valt op een gegevn moment aan als je bezig bent met loswerken, in het begin gaat het goed, maar opeens is ie het zat en dan komt ie recht op je af denderen en gaat ie slaan. Hij toont eigenlijk totaal geen respect, hoe verdien ik dat?

Tsja, op zich niet zo'n vreemde reactie, heb het zelf vroeger ook meegemaakt tijdens het loswerken.

Voor het paard is het namelijk ontzettend vervelend om almaar hetzelfde te moeten doen. Helemaal als zijn gesprekspartner niets lijkt bij te leren, maar hem steeds probeert uit te leggen wat bijv. 'draf' is terwijl hij dat allang weet.

Tip: ga eens wat anders doen! Verbreed je NH-kennis! En vooral neem eens een les!

Respect verdienen tijdens loswerken is een ding, het respect 'houden' is een tweede...

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:34

Ik ben gewoon thuis, maar ik krijg vaak te horen dat het 'soft' is.