[AR] Gewicht menwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

[AR] Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 09:22

Voor de menners hier ....

Wat is een acceptabel gewicht van een wagen voor een shetlander?

en

Wat is het gewicht van jullie wagen tov het gewicht van jullie paard?

Mijn pony weegt ca. 210 kg en de wagen weegt ca. 180 kg. Met 2 volwassenen erbij (160) trekt ze dus zo'n 340 kg (recreatief).
Wagen is wel erg soepel lopend (goede as zeg maar). Maar velen vinden het veel te zwaar voor 1 enkele pony van een meter schofthoogte.
De oude 2 wieler woog ca. 50 kg (+ 160 kg volwassenen).

Groeten, Ingrid

Siempie

Re: Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:20

Gemiddeld genomen kan een paard makkelijk 2 keer z'n gewicht trekken (zeker op een harde weg). Dus daar zou ik me geen zorgen om maken.

Sjonniej

Re: Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 13:24

Hoeveel mijn pony weegt heb ik geen idee van. Het is een slanke, smalle New Forester van 1.38, dus als jij een schatting kan doen?
Mijn wagen weegt hooguit 100 kg en dan met mij en mama erbij is dat 210 kg.

Het is iig. minder dan wat mijn pony weegt. Maar ik rijd ook wedstrijden, dus iedere kg werkt dan tegen je. Zeker op een zware bodem.

laura2span

Re: [AR] Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:05

mijn wagen weegt 90 kg. met papa en mij erbij en soms Colette nog komen we iig nooit boven de 300 kg. daar loopt een tweespan flinke shetten voor.
ze trekken dus nog niet eens 1 x hun eigen gewicht.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 10:42

Mijn wagen weegt rond de 200 kilo. Met max 2 passagiers rij ik in enkelspan over de weg of hard zandpad. Dat vind ik genoeg voor de pony. Met tweespan gaat het gemakkelijk en vind ik het gewicht prezies goed.
Kijk goed naar de pony. Moet hij er hard aan trekken (kont naar beneden en in het tuig hangen) of kan hij het gemakkelijk aan. Voor een enkelspan zou ik zeker niet zwaarder nemen als 1,5 a 2 keer eigen gewicht totaal gewicht. Te licht vind ik ook niet goed, die slaan te gemakkelijk om.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 10:48

Ik heb een tweespan shetlanders waarvan er eentje 245 kilo weegt en eentje 220 kilo weegt.
Dus ik heb 465 kilo "paard" voor de wagen.
Mijn wagen weegt 200 kilo, normaal gesproken zit er 171 kilo "mensenvlees" op, bij elkaar trekken ze dus 371 kilo, dat is minder dan hun eigen lichaamsgewicht.
Dus ook op zandpaden enz. geen problemen bij ons.

ama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:01

goedemorgen,

Ik heb vroeger altijd geleerd:
Verharde weg : 3 maal het gewicht van de paarden.
onverharde weg : 2 maal het gewicht van de paarden.
Rulle zandbaan of modderig met diepe sporen: 1 maal het gewicht van de paarden.

Dit hangt natuurlijk van de getraindheid en de conditie van je dieren af!!!!!

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:53

Bij mij is het tot zover bekend dat een pony/paard in mul/zwaar zand nooit meer als 1x zijn eigen lichaamsgewicht moet trekken ( incl. wagen en passagiers)

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:59

ama die regel leert iedereen ja maar ik zou nooit gaan rijden als mijn pony's 3x hun eigen gewicht moesten gaan rondsjouwen.

Napie, hoe snel ze omslaan ligt denk ik meer aan het zwaartepunt van je wagen dan aan het gewicht. mijn groom is bijna net zo zwaar als de complete wagen, die houdt hem meestal wel recht. maar zonder groom moet ik inderdaad niet gaan racen, dan zit de kans er wel in. maar bij recreatieve ritten moet het wel heel gek gaan wil je omslaan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:07

Het racen heb je natuurlijk niet altijd in de hand. Als de boel eens goed aan de kletter gaat dan vind ik het altijd een fijn idee dat ik mij niet al te druk hoef te maken over de wagen en mij kan richten op de pony. Zwaartepont is inderdaad erg belangrijk. Test: je wielen 90 graden onder de wagen draaien en op 1 kant staan. Komt hij meteen een heel end omhoog of niet.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:32

mijn wagen weegt 190 kilo.mijn pony 450 kilo,en ik met groom gemiddeld 150 kilo.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:44

Napie; Daar heb je een groom voor in dat soort situaties Daarom mag je dus nooit zonder groom op pad.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:51

Mijn pony weegt ongeveer 180 kilo, mijn wagentje weegt 49 kilo

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:03

Onze wagen weegt 280 kilo. We gaan meestal met zijn 3en of 4en weg, ons gewicht samen ongeveer 250/300 kilo hangt af van wie er mee gaat. Maar mijn paardje weegt een slordige 600 kilo.

Volgens onze meninstructeur is dat zelfs voor zwaar terrein niet teveel. Hij gaat ook uit van 1 keer het gewicht op heel zwaar terrein, 2 keer op gewoon zand en 3 keer op asfalt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 14:25

Oke, bedankt voor de reacties.
Op de normale weg heeft ze geen enkele moeite met de wagen heb ik zo het idee. Maar in het bos stapt mijn man wel eens af, zeker als het mul zand is waar we doorheen moeten, dan stap ik zelfs nog wel eens af; want dan zie je haar soms echt zwoegen en dat is niet de bedoeling.
Hierbij een filmpje waarbij ze trekt ... volgens mij doet ze het wel goed. De wagen heeft een soepel lopende as (naar men zegt)
http://www.home.versatel.nl/remcodo/mennen-02.wmv

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:33

Wat een schattige combinatie. heel wat anders als ons lomp geweld. op zich denk ik dat het wel kan. De kar past bij je paardje en ze loopt er vlot mee weg.

Zeker op straat en op harde zandpaden zou het geen probleem moeten zijn. En als je er geen probleem mee hebt af en toe op heel zwaar terrein allebei af te stappen. Zou ik gewoon lekker doorgaan met mennen op deze manier.

Een 4 wielige wagen lijkt me toch prettiger lopen omdat ze niet gehindert wordt door jullie gewicht wat dan zwaarder op haar schoftje drukt.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:34

die wagen is niet te zwaar hoor! je ziet steeds boogjes in de strengen.
afstappen als het zwaar wordt vind ik lomper dan blijven zitten eigenlijk.
je hebt een leuk spannetje!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:10

En gevaarlijk ook om zelf af te stappen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:54

Sjonniej schreef:
En gevaarlijk ook om zelf af te stappen.

Eh ja ... helaas ervaring mee. Gelukkig op de wei tijdens het trainen. Ze deed wat waardoor ik boos werd en haar even op haar nummer wilde zetten. Ik sprong van de wagen af en woei daar ging ze. Uiteraard kon ik haar toen niet meer houden. Gelukkig reageerde ze op afstand ook op "ho halt" Nee afstappen is het laatste wat ik doe. Maar mijn bijrijder gaat er wel vaak vanaf. Hij vind het zelf ook gewoon prettig om te lopen.

De wagen is overigens speciaal gemaakt voor de pony en zou een soepele as hebben en dat heeft hij ook.
Maar ik krijg de laatste tijd best veel "commentaar" van anderen die vinden dat de wagen gewoonweg veel te groot en te zwaar is voor een shet. Zeker omdat ik door de week maar 1x train met de wagen en dan nog wel met de tweewieler, dus stuk lichter. Maar ik rij altijd gewoon rustig; het gaat mij om de lol, niet om de snelheid.

Nogmaals dank voor jullie reacties ... ik ben gerust gesteld.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:49

Ik denk ook dat het er nog mee te maken heeft of de pony dik is en daardoor erg veel gewicht van zichzelf heeft. Als een pony te dik is moet hij dit teveel van zichzelf ook al meeslepen. Een pony die goed in conditie is zal het makkelijker doen dan een te dikke pony.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:45

De wagen kan prima hoor, Daar heeft de pony echt geen moeite mee. Commentaar zal je altijd wel krijgen van mensen zonder verstand van shetten.

Ik vind wel dat de pony wat beter door mag stappen. Dit lijkt wel een begravenisstoet (dat werd tegen mij ook vaak gezegt op het begin)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 10:16

napie schreef:
Ik vind wel dat de pony wat beter door mag stappen.

Ja ik weet het. Het is haar grootste probleem, dat stappen. Ze heeft de neiging te gaan draven (of dribbelen aan de hand) als ze sneller moet gaan stappen. Dus ben ik nu eigenlijk de laatste tijd alleen maar aan het stappen met haar. Op het filmpje stapt ze ook met achterhoef niet op afdruk voorhoef; inmiddels gaat dat al beter.

Daarbij was op het filmpje het probleem dat mijn man stond te filmen aan de overkant en ze sowieso de neiging had naar hem te willen gaan en te treuzelen als het ware

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:39

Ik zie wel een zweep op de kar maar die staat daar al een antenne (of een botsauto, zeg ik altijd als de zweep in de houder staat) Die hoort eigenlijk wel in de hand. Hij lijkt me alleen erg lang, die komt voor haar hoofd uit. De zweep moet tot achter het schofte reiken. Als de zweep in de houder staat ben je te laat wanneer je hem nodig hem in een noodsituatie (bijv. achteruit lopen/kar scharen of omdraaien)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 11:18

Hihi, ja goed opgemerkt ... Normaal heb ik de zweep wel in de hand, behalve bij het terug naar huis rijden als ze wat langzamer mag stappen (weet ik slaat ook nergens op in feite, maar ik maai wel eens een fietser bijna van zijn fiets met de zweep die ik op het fietspad te ver buiten de wagen hou). Ik rij geen achenbach en de zweep is vaak zwaar in de hand, vandaar dat ik deze lichtgewicht had gekregen, maar is voor groot paard. Er moet inderdaad ook nog een stukje vanaf. De menzweep die ik heb voor de 2 wieler is 1.20 m. en voor deze wagen weer net wat te kort.
Ik val nog in de klasse "beginner" en dat is inderdaad denk ik wel te zien op zo'n filmpje