[NH] is een gewone cursus ook geschikt voor een jaarling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maflingergek

[NH] is een gewone cursus ook geschikt voor een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 15:34

Zoals de titel al luid, ik heb een jaarling en wil graag mee doen aan een parelli cursus. Nu is de vraag alleen is dat verstandig. De cursus bestaat uit 50% grondwerk en 50% rijden. Het rijden slaan we dan gewoon over, opzich wel fijn dat het 50 % rijden ook bij zit want ze kan zich toch nog niet zo lang consentreren. Misschien krijg ik nu reacties van dat is zonde van je geld, dat is mijn probleem en parelli en de band met je paard gaat niet over geld, dat heeft er voor mij dus ook niks mee te maken. Of ik krijg reacties van dan haal je niet het maximale uit de cursus, ook dat weet ik en vind ik niet zo heel erg, als we er maar wel wat van opsteken.

ik ben zelf al met level 1 begonnen en ze kent de eerste 5 games. Zou een cursus level 1 afsluitend level 3 beginnend dan geschikt voor ons zijn?
Helaas zijn er nog geen grondwerk cursussen anders deden we daar wel aan mee.

Een jaar wachten vind ik ook geen optie want ik kan aan haar merken dat ze zich gaat vervelen en dan gaat ze me steeds meer uittesten. En ook wordt er altijd gezegd dat je niet te lang in level 1 moet blijven steken, we zijn en nu bijna 3 maanden mee bezig dus vandaar dat ik wel eens een cursus wil.

groetjes Elianne

Maroush

Re: PNH is een gewone cursus ook geschikt voor een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:16

Je bedoelt wrs level 1 afsluitend, level 2 beginnend ?
Ik heb nooit zo'n cursus gedaan, maar zou zeggen waarom niet ? Je zult idd niet het maximale uit de cursus halen, maar qua grondwerk, waar het jou om gaat, wel. Kan dat alleen wel, gedeeltelijk meedoen aan een cursus ?

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 19:08

bedankt maroush voor je reactie.

Zo denk ik er ook over, waarom niet! Ik weet dus nog niet of dat wel kan gedeeltelijk meedoen aan zo'n curcus, ik zal wel de volle prijs moeten betalen, maar het gaat me ook niet om het geld, en dan zal het wel geen probleem zijn denk ik.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:53

Waarom stel je je vraag niet op het NH forum? www.naturalhorsemanship.nl
Daar hebben ze vast ervaring met jonge paarden en wat je er het beste mee kan doen

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 21:18

goed idee allegra, alleen heb ik hem daar ook al neer gezet en de reacties vallen erg tegen, daarom zou ik hier ook eens proberen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:56

Stel je vraag eens aan de organisator van het hele gebeuren (Eddy?) en kijk eens wat hij ervan zegt. Hij weet tenslotte hoe alles eruit gaat zien. Ik denk wel dat het kan hoor.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:55

He

Ik denk dat zo'n cursus niet helemaal gericht is op jonge paarden. Jonge paarden zijn snel afgeleid en hebben kortere concentratie.
Dan zou je dus echt een cursus moeten zoeken die gericht is op jonge paarden. En het moet natuurlijk wel leuk blijven, zekers met een jaarling. Je kunt het in de eerste jaren behoorlijk verknoeien voor de rest van zijn leven.
Een jaarling heeft in mijn ogen meer een peuterspeelzaal nodig.

Waarom zoek je niet iemand die je aan huis wil onderwijzen?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:21

maflingergek schreef:
goed idee allegra, alleen heb ik hem daar ook al neer gezet en de reacties vallen erg tegen, daarom zou ik hier ook eens proberen.

Wat kreeg je daar voor reacties dan?
Wat concentratie vermogen enzo, dat dat minder is bij een jong paard, dat klopt wel. Maar de Parelli games zijn gericht op spelen met je paard op ongeveer dezelfde wijze als hoe paarden dat onderling ook doen. Ik kan me niet voorstellen dat dat je veulen kan beschadigen.
Je merkt het snel genoeg als ie verveelt raakt en daar kun je je op aanpassen.
Maar Parelli voed toch ook paarden op vanaf dat ze veulen zijn? Inprenten enzo? Hij zal vast niet ineens niks doen als het dier een jaar oud is. Weten ze daar niks over op het NH forum? Misschien moet je je vraag anders neer zetten. 'Van veulen tot 3 jarige (of wanneer je ook wil gaan inrijden) met Parelli?' Ofzo.
Ik weet niet of dat helpt hoor, maar misschien krijg je dan een beetje algemeen advies over wat je kunt doen...

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 19:52

Op het NHforum is al antwoord gegeven en notabene door iemand die zelf de cursussen met Eddy organiseert.

Zoals bekend (Staat op zijn site) is Eddy ook bezig met het organiseren van cursussen speciaal voor jonge paarden.

Parelli zegt zelf trouwens dat je beter eerst ZELF kunt leren met een volwassen paard voor je met een jong paard start, omdat je daar liever geen fouten mee maakt.

Miran

Re: [NH] is een gewone cursus ook geschikt voor een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:15

Hoe kan het dat je jaarling zich verveelt? Er vanuit gaande dat ze gewoon dag en nacht in een groep buiten loopt, kan ik me daar niets bij voorstellen...