[AR] [VD] vrijheidsdressuur leren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn

[VD] vrijheidsdressuur leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 19:19

ik heb een Shetlander van 98 cm, en ik ben er een beetje te groot voor om nog op hem te rijden(doe ik heel af en toe 5 minuutjes nog), nu wil ik hem vrijheidsdressuur gaan leren, dus op emmer staan met zn voorbenen en het compliment en steigeren op commando en al dat soort dingen.

Wie weet er nog meer dingen die je je pony met vrijheidsdressuur kan laten doen en hoe leer je dat aan?

En wie weet er nog meer dingen die ik met mijn Shetje kan gaan doen?
Mennen gaan mijn moeder en ik in de toekomst al doen met hem, als we een karretje en tuig hebben...

Greetz Charlie_pony
Laatst bijgewerkt door Percy op 27-09-05 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag veranderd

mijn_sgattuh

Re: vrijheidsdressuur leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:36

heey claudia die van mij kan buigen ik wilde dr eerst steigeren maar binnekort ben ik aan het rijden en dan gebruiktze et tege me

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:39

verplaatst naar uz

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 20:34

heey lisa, coowl hoe heb je m dat geleerd dan?
Ik wil Charlie(me Shetje dus) ook gaan leren om op een emmer te staan.Had ik geoefend met een laag blok hout, maar hij snapte er niet veel van haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:16

Kijk eens in de sticky vrijheidsdressuur bovenaan het overzicht van Uit het Zadel, daar vind je alle tips, informatie en vrijheidsdressuur websites die je als beginnende trainer nodig hebt.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 11:29

bedankt voor de tip, zal zeker even gaan kijken daar straks

Maaik

Re: [AR] vrijheidsdressuur leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:27

http://www.pink-horizon.nl/
Uitleg hoe je dat moet leren

-Klik de url aan
-Ga naar doe het zelf: Traingen
-Klik Vrijheidsdressuur aan
-Lees het verhaal
-helemaal onderaan gekomen??
Dan zijn dit de termen waar je uit kan kiezen:
* Stappen op commando
* Draven op commando
* Halt houden
* Achterwaards
* Blijven
* Komen
* Alles los
* Spaanse Pas
* Buigen
* Compliment
* Op blok
* Steigeren
* Pirouette
* Liggen
* Zitten
* Voet geven
* Trappen
* Kus geven
* Apporteren
* Flemen
* Voetballen

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 19:38

oke, k zal zo even op de site gaan kijken bedankt voor de tip!

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 19:42

waar staat trainingen dan dat kan ik niet vinden.. :S

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:39

Dan moet je links kijken daar zie je dit allemaal staan:
Home
Mijn welsh pony's
Stal Pink horizon
Nieuws
Fotoalbum
Over mij
De welsh pony
doe het zelf: Trainingen
doe het zelf: Knutselen
Links
Contact

En dan moet je op Doe het zelf: trainingen klikken

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 15:54

:S ik zie die dingen tot De welsh pony staan maar meer niet...
Dus Doe het zelf: Trainingen, Doe het zelf: knutselen, links en contact zie ik niet staan...

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:01

Charlie_pony schreef:
:S ik zie die dingen tot De welsh pony staan maar meer niet...
Dus Doe het zelf: Trainingen, Doe het zelf: knutselen, links en contact zie ik niet staan...

heb je dan wel een maximaliseert??

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 17:05

dan zie ik net een millimeter van het woordje trainingen, maar ik kon erop klikken en ben het nu even aan het lezen

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:08

*van website stal-horizon *
Wat is Vrijheidsdressuur?
Vrijheidsdressuur is een leuke methode om te trainen met je pony. Het draait volledig om vertrouwen en er is dan ook niets zo belangrijk als geduld.
In principe kan iedereen met iedere pony vrijheidsdressuur doen (gebreken van de pony daargelaten). Wel is er een zogenaamde minimum leeftijd. Op zich zijn de meeste oefeningen lichamelijk niet zo zwaar, maar in het koppie (fysiek) wel enorm.
Ik raad daarom aan om pas te beginnen zodra de pony rond de 2.5 jaar is.
Ook is het erg belangrijk dat je begint bij de basis en niet meteen aan de slag gaat met kunstjes, ook al zijn ze nog zo leuk.
Een erg goed boek over vrijheidsdressuur is "Paardenschool" van Nathalie Penquit. Echt een aanrader.

Uitleg: In principe zijn alleen een pony en veel geduld noodzakelijke benodigdheden. Een halster en touw horen daar in het begin ook bij. In plaats van een halstertouw kun je ook een longeerlijn gebruiken, zeker makkelijk voor de basis oefeningen (bij voorbeeld komen).
Verder is een zweepje makkelijk. Niet om je pony mee te straffen, maar alleen als verlengde van je hand. Ik gebruik zelf een dressuurzweep van 90 cm met flosje.
Snoepjes (om te belonen) moet je ook op zak hebben, tenzij je pony genoegen neemt aan belonen door middel van stem en aanraking. Gebruik er niet te veel, want dan draait het daar alleen nog maar om en dan kan je pony erg vervelend worden!

De trainings plaats:
Het beste kun je oefenen in een bak met zachte bodem. Liefst niet in de weide, want daar staat gras en dat kan je pony afleiden. Ook hoort de weide zijn 'vrije plek' te zijn. Dus als je geen beschikking hebt tot een bak zonder gras zet dan in ieder geval een 'werk gedeelte' af.
De basis oefeningen kunnen goed op het verharde getraind worden maar de kunstjes niet!

De commando's:
Omdat dit niet geheel onbelangrijk is hier ook een stukje over.
Voor alles wat je doet moet een stem (en/ of zweep) commando zijn. Waarom? Simpelweg omdat je pony anders echt niet weet wat jij bedoelt.
Meestal kun je heel voor de hand liggende commando's gebruiken. Bijvoorbeeld voor het stilstaan "Ho" en voor het komen "Kom". Dat kan in principe elke gek bedenken.
Toch zijn er wat dingen waar je mee op moet passen. Bijvoorbeeld bij het steigeren "Hoog" te gebruiken. Dat lijkt erg veel op "Ho" en voor je het weet staat je pony omhoog op een ongewenst moment terwijl hij alleen maar denkt dat 'ie het goed doet.
Probeer te zorgen dat de commando's niet teveel op elkaar lijken, ook bij andere dingen. Dit verward namelijk onnodig.
Bij alle kunstjes heb ik enkele voor de hand liggende termen gebruikt. Tijdens het uitleggen van de oefening gebruik ik mijn eigen commando. Wat je zelf gaat gebruiken is helemaal aan jou. Het hoeft niet iets voor de hand liggends te zijn. Als jij graag hebt dat jou pony gaat liggen als je appel zegt moet je dat vooral doen! Het beste kun je een kort en duidelijk commando gebruiken. "Compliment" bijvoorbeeld is erg lang. Makkelijker is "Neer" of "Buig".
Wel HEEL belangrijk is dat je IEDERE keer hetzelfde gebruikt!

Oefeningen met risico's:
Aan het leren van een kunstje zitten risico's. Sommige paarden proberen je aandacht te trekken door bijvoorbeeld een spaanse pas te laten zien. Nou is dat niet zo erg (simpelweg negeren, als jij er niet om vraagt is het geen beloning waard) maar er zijn ook paarden bij die steigeren om aandacht. En dat kan erg vervelend zijn! Bedenk dus HEEL goed of je er voordeel mee opdoet dat je pony het kunstje kent. En of je zelf wel ervaren genoeg bent om dit aan te leren.
Leer dit soort dingen ook NOOIT aan je verzorgpony als de eigenaar er niets vanaf weet. Als je met je verzorgpony vd wilt gaan doen overleg dit dan altijd eerst met de eigenaar van de pony!

Ik hoop dat deze page je duidelijk kan maken wat vrijheidsdressuur is en dat je verantwoord te werk gaat. Denk altijd aan je eigen veiligheid en die van je pony.
Alles wat ik op deze page beschreven heb zijn mijn eigen ervaringen. In boeken zal het anders staan en er zijn vast nog honderd andere manieren die ook werken.
Ik stel me niet aansprakelijk voor fouten, ongelukken of wat dan ook naar aanleiding van mijn info.

Bijna alle kunstjes zijn door mijzelf getest, op Pinky en Fellow. Hopelijk binnenkort nog meer oefeningen, want Pinky, Fellow en ik zijn ook nog lang niet uitgetraind!

Wat is "Spaanse Pas"?
De Spaanse Pas is het optillen, naar voren gooien en het weer neerzetten van het voorbeen.

Het commando:
"Pas"

Hoe leer ik het aan?
Ga langs je pony staan. Met je hoofd dezelfde kant op als die van je pony.
Til zijn voorbeen op, beweeg het been in de vorm van de spaanse pas (en zeg tegelijk "pas") en zet hem weer neer. Beloon je pony uitbundig. Oefen dit een aantal keer. Daarna kun je een beetje tegen de pony leunen (zodat hij zijn gewicht naar de andere kant verplaatst) en met je voet tegen zijn been aanduwen. Zodra hij zijn voet ook maar iets optilt belonen. Ook zo een aantal keer oefenen en hierbij het zweepcommando gebruiken (bijvoorbeeld tegen het been of tegen de schouder. Als je voet geven wilt houden moet je een duidelijk ander zweepcommando gebruiken). Daarna probeer je het enkel met het zweep en stemcommando
. Het hoeven in het begin nog geen keurig hoge passen te zijn. Zodra de link "pas is voet naar voren" erin zit kun je het vanaf daar uitwerken. Zodra de spaanse pas er bij 1 been helemaal in zit kun je het proberen met zijn andere voet. En daarna misschien zelfs lopend!

Let op:
* Ga nooit voor je pony staan. Een enthousiaste hoef komt er hard aan.

* Begrijpt je pony het zweepcommando niet gebruik het dan niet harder, dit heeft totaal geen zin.

* Bedenk van tevoren goed wat je gaat gebruiken als zweep commando als je "voet geven" wilt behouden. Dit lijkt namelijk er op elkaar en vaak vervalt het voet geven zodra de pony pas leert.

Wat is "De Buiging"?
De buiging is een pony die op commando zijn hoofd tussen zijn 2 voorbenen verplaatst. Het gewicht wordt verplaatst naar de achterhand zodat ze voorbenen in een hoek van ongeveer 45 graden komen te staan.

Het commando:
"Buig", "Laag", "Neer"

Hoe leer ik het aan?
Zet de pony stil. Ga zelf langs hem staan met je hoofd dezelfde kant op als die van je pony.
Zorg dat de voorbenen van je pony ver genoeg uit elkaar staan dat zijn hoofd er door zou kunnen. Let er ook op dat de voorbenen ongeveer gelijk langs elkaar staan.
Lok met bijvoorbeeld biksjes in je hand je pony's hoofd tussen zijn benen. Sommige paarden doen dit in 1 keer, geweldig, maar er zijn er meer die het niet in 1 keer door hebben.
Je pony kan bijvoorbeeld achter de biksjes aanlopen in plaats van buigen. Dit is op te lossen door terug te gaan naar de basis (die zat er blijkbaar niet goed genoeg in) want als jij "Blijf' zegt hoort je pony koste wat het kost te blijven staan. Zo ook met de buiging.
Neem dus een stap terug naar de basis en zodra je er heilig van overtuigd bent dat je pony het beheerst begin je opnieuw aan de buiging. Zeg voordat je lokt nog even nadrukkelijk "blijf".
Wil je pony nog steeds alleen maar achteruit dan kun je proberen wat hij doet als hij met zijn kont tegen de muur wordt gezet. Doordat hij zo zijn gewicht niet goed op zijn achterhand kan verplaatsten oefen je zo alleen dat zijn hoofd net bij zijn benen komt en je hem kunt belonen. Daarna weer overgaan op de vrije ruimte.
Zodra de pony zijn hoofd tussen zijn benen doet en jij zijn buik aanraakt met de zweep (dit kun je ook later invoeren als je pony het buigen al moeilijk vindt), zeg je het commando "buig". Zodra dit erin zit ben je al een heel eind. Je kunt het nu langzaam gaan uitbreiden naar steeds diepere en langer. En je geeft de beloning niet meer onder de buik maar zodra de pony weer omhoog staat (na jou commando "vrij"). Na een aantal keren met bixjes gelokt te hebben probeer je het enkel door zweep en stem commando.

Let op:
* Pas op met een pony die wel zijn hoofd richting zijn voorbenen doet en tegelijk omvalt. Het evenwicht is dan erg moeilijk en een nare ervaring zoals struikelen is niet bevorderlijk voor de oefening.

* Pas op met een te diepe buiging. De pony gebruikt tijdens de buiging spieren die hij normaal nauwelijks gebruikt. Over enthousiaste buigingen (vaak door de trainer) kunnen een gescheurde spier tot gevolg hebben. Oefen de buiging dus geregeld en bouw de diepte van de buiging heel langzaam op. Na een 'vd-stop' ook weer rustig aan beginnen!

* Oefen dit ALTIJD op zachte ondergrond.

Wat is "Het Compliment"?
Het compliment is een pony die met 1 knie in een hoek van ongeveer 90 graden op de grond steunt terwijl het andere voorbeen vooruit gestrekt staat. Het hoofd van de pony is voor de borst en het gewicht is verplaatst naar de achterhand.

Het commando:
"Laag", "Neer"

Hoe leer ik het aan?
Ga naast je pony staan met je gezicht dezelfde kant op als je pony zijn hoofd.
Pak met je rechterhand het linkervoorbeen van je pony vast en houdt met je linkerhand iets lekkers op hoogte van de borst van je pony. Om het lekkers te pakken te krijgen zal je pony naar achter moeten komen. Dit stimuleer jij door zijn voet die je vast hebt mee naar achter te nemen.
Dit is een oefening die voor sommige pony's erg moeilijk is. Werk er dan ook met geduld aan en beloon iedere vooruitgang.
Zodra je pony genoeg vertrouwen heeft en snapt wat jij wil zal hij mee naar achter gaan en zijn voet neerleggen in een hoek van ongeveer 90 graden. Beloon hem uitbundig.
Zodra hij dit door heeft koppel je het commando "neer" eraan. Daarna wordt er alleen nog maar beloond voor een langere of mooiere uitvoering.
Ook kun je overgaan tot het uitstellen van de beloning tot zodra de pony weer boven is (op jou commando "vrij".).
Daarna kun je er een zweep commando bij gaan doen. Bijvoorbeeld een zachte aanraking onder zijn buik (dus een stuk van de singel af) of simpelweg een uitbeelding van het neer gaan (een zweepteken van linksboven tot rechtsonder, ofzo).
Zodra je dit doet, zeg je "neer" en meteen daarna help je je pony in het compliment. Laat steeds meer door je pony zelf doen (hij heeft je zijn voet aan, verplaatst zelf zijn gewicht naar zijn achterhand, komt zelf naar beneden enz) totdat hij het compleet zelf kan. Dit vergt uiteraard veel geduld want dit is zeker niet makkelijk voor een pony!

Let op:
* Om je pony naar beneden te krijgen heb je nogal eens de neiging het snoepje tussen de benen te doen in plaats van voor de borst. Op zich kan dit geen kwaad MAAR zorg ervoor dat je pony absolute niet met zijn hoofd onder zijn lichaam terecht komt want als hij dan zijn evenwicht verliest oid breekt hij zijn nek!

* Denk erom dat je zweepaanwijzing voldoende verschild met onder andere de buiging en de spaanse pas.

* Oefen dit ALTIJD op zachte ondergrond.

Wat is "Op Blok"?
Je pony gaat op commando op een verhoging (blok) staan.

Het commando:
"Blok", "Op"

Hoe leer ik het aan?
Zet van tevoren op de train plaats een verhoging klaar (lees hieronder bij let op meer over het blok zelf).
Neem je pony mee naar het blok en zet hem er goed recht voor. Til 1 voetje op en zet deze op het blok. Stel je pony gerust door hem in deze houding even te kroelen en braaf te zeggen.
Daarna ga je zelf voor het blok (en je pony dus) staan en geef je zachtjes druk op het halstertouw zodat je pony naar voren komt. Hij zet waarschijnlijk zijn 2e voet erbij. Beloon hem uitbundig, laat hem eventjes staan en geef dan het commando om achterwaarts te gaan. Ook zodra hij netjes terug op de grond is gekomen even kroelen en laten weten dat hij het braaf deed.
Je doet het een paar keer op deze manier en daarna probeer je of je pony zelf ook zijn eerste voet op het blok zet. Moedig hem aan onder de oefening als je ziet dat hij twijfelt. Het is voor veel pony's best een enge oefening en hij zal hem dus alleen uitvoeren als hij vertrouwen in jou heeft.
Het uiteindelijke doel is dat je pony enkel op stem commando en eventueel wijzen op het blok gaat staan en er ook op commando weer af komt.

Let op:
* Het blok moet veilig zijn! Je kunt bij kleine pony's een strobaal gebruiken. Maar pas op, deze zakken in en er zitten touwtjes aan waar vooral pony's met ijzers nogal eens achter blijven hangen. Je kunt bijvoorbeeld een deken (niet glad) eroverheen leggen. Ook kun je zelf een blok maken. Verstevig deze goed, je pony mag er absolute niet doorheen kunnen zakken!!

* Trek je pony niet op het blok, hij zal er eerder overheen springen of eraf glijden en alle vertrouwen in jou verliezen. Dit is een oefening die alleen lukt met vertrouwen en gedult.

Wat is "Steigeren"?
Je pony gaat op commando op zijn 2 achterbenen staan.

Het commando:
"Up"

Hoe leer ik het aan?
Ga naast je pony staan en til zijn voetje op. Het makkelijkste is als je dit met z'n tweeën doet. De ene houdt hem vast, zegt het commando en duwt zijn halster een beetje omhoog. De ander tilt 1 been op en laat die daarna los (zodra de pony het 2e been zelf mee omhoog genomen heeft). Beloon de pony en herhaal dit een aantal keer. Daarna kun je het proberen door alleen het commando en het omhoog duwen van het halster. Iedere kleine poging is er 1 en beloon die dus ook steeds.
Zodra je pony het kan kun je het beste een beetje rond gaan stappen. Keertje op commando draven, halt houden en een keer laten steigeren. Ben wel HEEL consequent met het steigeren (ook met alle andere dingen uiteraard, maar steigeren vind ik net een graadje erger), steigeren zonder het commando gegeven te hebben, moet je direct afstraffen (niet in elkaar slaan maar wel duidelijk laten merken dat dit absolute niet getolereerd wordt). Uiteindelijk is het de bedoeling dat je pony het kan als je "Up" zegt.

Let op:
* Blijf aller tijden LANGS je pony staan. Een hoef komt erg hard aan.

* Het optillen lijkt me geen succes bij een Fjord of iets dergelijks.

* Bind zijn staart de eerste keren in een vlecht of iets dergelijk. Hij zal tijdens het steigeren achteruit stappen aangezien zijn nog weinig evenwicht heeft. De kans dat hij op zijn staart stapt en zo wat plukken haar verliest is erg groot. Dit zou zonde zijn en ook erg pijnlijk!

Wat is "De Pirouette"?
De pony draait op commando een rondje op de plaats waar hij staat.

Het commando:
"Turn", "Draai"

Hoe leer ik het aan?
Klik je pony vast aan een longeerlijn. Zet hem stil ("blijf") en loop om hem heen zodat de longeerlijn achter de kont van je pony langs gaat.
Ga zelf weer voor de pony staan. Duw het hoofd van je pony in de richting die hij op moet draaien, trek dan zachtjes aan de longeerlijn en zeg "turn" tegelijk draai je met je wijsvinger een rondje. Zodra hij met zijn hoofd weer bij je staat beloon je hem uitbundig.
Doe dit een paar keer met steeds minder druk op de lijn.
Zodra je pony zo goed als zonder hulp zelf omdraait kun je het proberen zonder lijn.
Ga voor je pony staan, duw zijn hoofd in de goede richting, geef je hand gebaar en zeg "turn".
Een aantal pony's zullen dit meteen snappen, anderen hebben nog een tussenhulpje nodig: het halstertouw.
Klik het halstertouw vast en doe dit in plaats van achter de kont langs enkel over de rug. Verder doe je hetzelfde. Na een aantal keer kun je het nog eens los proberen.
In het begin zullen het grote ongecontroleerde rondjes zijn, maar dat geeft niet, dat wordt later wel uitgewerkt!
De uiterlijke bedoeling is dat je pony een rondje draait zodra jij je hand gebaar en commando geeft.

Let op:
* Trek je pony niet om, steun hem enkel in de kant die hij opmoet.

Wat is "Liggen"?
Je pony gaat op commando (op de grond) liggen.

Het commando:
"Lig", "Neer"

Hoe leer ik het aan?
Methode 1:
Spuit je pony af (alleen in de zomer!) en neem hem mee naar de bak. Zodra je ziet dat je pony wil gaan rollen wijs je met je vinger naar de grond en zeg je "lig". Zodra hij ligt probeer je hem niet te laten rollen. Ook al rolt hij, toch belonen! Haal hem weer omhoog door zachtjes tegen zijn halster te duwen. Loop een stukje verder en probeer het nog eens.
Oefen dit bij voorkeur een aantal dagen achter elkaar. En daarna ook een keer als de pony niet nat gespoten is. Zodra dit er goed inzit probeer hem standaard niet te laten rollen.
Zodra hij het liggen beheerst kun je van daaruit ook het plat liggen (hoofd en benen plat op de grond) en het dood liggen (4 benen in de lucht) aanleren.

Methode 2:
Zet je pony in het compliment. Tik zijn rechte been bij zodat hij knielt. Daarna haal je zijn halstertouw over zijn hals en haal je zijn hoofd naar zijn buik. Hij zal (als hij je vertrouwt) gaan liggen. Pas op dat je er zelf niet onder zit!
Dit klinkt leuk en makkelijk, maar toch kies ik zelf voor methode 1. De kans dat je compliment kwijt raakt door het knielen en daarna liggen is erg groot. Ik vind de compliment 1 van de mooiste oefeningen dus dat heb ik er niet voorover!

Let op:
* Oefen dit altijd op zachte ondergrond!

* Omgooien, vastbinden of iets dergelijks is natuurlijk uit den bozen!

* Het nat maken nooit op koudere dagen! Het kan eventueel wel na werk waarbij de pony gezweet heeft.

* Pas op dat je pony niet zo enthousiast gaat liggen of rollen dat je een paar benen in je gezicht hebt.

Wat is "Zitten"?
Je pony gaat op commando (op de grond) zitten.

Het commando:
"Zit"

Hoe leer ik het aan?
Het zitten is alleen te leren vanuit het liggen. Dit moet de pony dus eerst op en top beheersen.
Zodra de pony ligt kun je hem langzaam omhoog vragen door iets tegen zijn halster te duwen.
Standaard staat een pony op door zijn voorhand eerst omhoog te zetten waardoor hij als het ware op zijn kont zit. Zodra hij iets omhoog komt zeg je "hooooo" en probeer je hem tegen te houden in het opstaan. Als dit werkt zeg je "zit" en beloon je hem uitbundig.
Na iedere lig oefening hou je hem tegen bij het opstaan en zeg je "zit". Steeds iets hoger zodat hij op den duur bijna recht zit. Na het zitten zeg je "omhoog" of "los" en duw je weer een beetje tegen het halster zodat de pony weet dat hij omhoog mag.

Let op:
* Oefen dit altijd op zachte ondergrond!

* Ben niet boos als hij toch opstaat maar oefen het gewoon opnieuw.

Wat is "Stappen aan de hand"?
Stappen aan de hand is een pony aan een geleidelijn die zijn baas volgt (dus niet de baas de pony!) in de gang stap.

Het commando:
"Stap"

Hoe leer ik het aan?
Omdat de meeste fatsoenlijk opgevoede paarden dit allemaal wel kunnen ga ik hier niet te diep op in.
Zodra je pony stilstaat (langs je) zeg je "stap" en tegelijk loop je zelf aan.
Als je pony niet meteen mee loopt dan geef je een rukje aan het halstertouw. Zodra je pony aan stapt beloon je hem. Dit oefen je een aantal keer. Net zolang tot dat je pony bij het commando "stap" uit zichzelf aanstapt.

Let op:
* Zodra je pony in stap zit moet hij zijn tempo aanpassen aan jou. Jij niet aan hem. Een pony die voor je loopt valt niet onder een pony die zijn baas gehoorzaamt.

Wat is "Draven aan de hand"?
Stappen aan de hand is een pony aan een geleidelijn die zijn baas volgt (dus niet de baas de pony!) in de gang draf.

Het commando:
"Draf"

Hoe leer ik het aan?
Omdat de meeste fatsoenlijk opgevoede paarden dit allemaal wel kunnen ga ik hier niet te diep op in.
Het aanleren is in het begin het makkelijkst vanuit de gang stap (zie vorige oefening). Zodra je pony stapt zeg je "Draf" en je gaat zelf je tempo versnellen (langzaam rennen). De meeste pony's volgen je. Zodra ze dat doen, meteen belonen.
Andere paarden volgen je niet. Je kunt ze helpen door een klein tikje op de kont (zachtjes, alleen als aanwijzing!) te geven zodra je erlangs loopt.
Als ook dit niet werkt kun je hulp van een 2e persoon vragen die de pony een beetje opjaagt. Zodra de pony over gaat in draf direct belonen. Na enkele keren is de zweepaanwijzing of de helper niet meer nodig.
Het is de bedoeling dat de pony op jou commando "draf" aandraaft.

Let op:
* Zodra je pony in draf zit moet hij zijn tempo aanpassen aan jou. Jij niet aan hem. Een pony die voor je loopt valt niet onder een pony die zijn baas gehoorzaamt.

Wat is "Blijven"?
De pony dient op commando te blijven staan op de plek die jij aangeeft en daar moet hij blijven staan tot jij een nieuw commando geeft (bijvoorbeeld "kom" of zodra je weer langs hem staat "stap"

Het commando:
"Blijf", "Stay"

Hoe leer ik het aan?
Je staat langs je pony. Je zegt "blijf" en gaat langzaam voor hem staan. Je kunt er een ophoudend (handpalm naar je pony toe) handgebaar bij maken voor de duidelijkheid en eventueel om later het stem commando weg te laten. Je zegt "blijf" en stapt zelf 2 passen van je pony weg. Zorg ervoor dat je geen druk op het halstertouw uitoefent, dit bekend normaal gesproken komen en dan wordt het erg verwarrend.
De eerste keer loop je snel weer terug en beloon je de pony uitbundig als hij op de door jou aangewezen plek is blijven staan.
Steeds ga je iets verder en iets langer weg. Probeer eens wat te wiebelen, een stukje of helemaal om hem heen te lopen enz. Je mag het steeds moeilijker maken.
Zodra de pony toch naar je toe gekomen is word je niet boos maar net je hem terug op de eerste plaats en begin je opnieuw. Als je merkt dat je te snel bent gegaan met steeds verder weg lopen dan neem je een stapje terug en oefen je dat nog eens.
Zodra de pony het commando goed beheerst kun jij zoveel rondjes om je pony heen lopen als je wilt, hij blijft staan!

Let op:
* Straffen voor een pony die naar je toe komt heeft totaal geen zin. Zet hem terug op de plek waar hij vandaan kwam en probeer het opnieuw.

* Zodra je ziet dat de pony aanstalten maakt om richting jou te komen kun je nog een keer "uhh!!" en een extra ophoudend hand gebaar maken. Komt hij toch ben niet boos maar zet hem terug op de plaats waar hij vandaan kwam.

Wat is "Komen"?
De pony dient op commando naar de trainer toe te komen.

Het commando:
"Kom maar", "Kom"

Hoe leer ik het aan?
Klik je pony vast aan een longeerlijn in plaatsvan aan een halster touw.
Ga voor je pony staan en geef hem het commando "blijf". Loop zelf achteruit en ga op een punt stilstaan. Wacht even (de pony dient stil te blijven staan zoals jij hem op gedragen hebt) en zeg dan "Kom".
Je geeft een zacht rukje aan de longeerlijn. De meeste pony's stappen daarbij aan en komen naar je toe. Zodra hij naar jou komt uitbundig belonen.
Als de pony een andere kant op gaat haal je de longeerlijn langzaam binnen. Beloon hem iets (jij bent dan het leukste) maar niet uitbundig (hij liep tenslotte weg). Oefen dit een aantal keer.
Zodra de oefening goed beheerst wordt komt de pony meteen naar je toe zodra je "Kom" zegt.

Let op:
* De longeerlijn is geen vishengel. De lijn simpelweg inhalen heft dus weinig zin. Het moet zoveel mogelijk vanuit de pony komen. Hij moet weten dat naar jou komen meer oplevert dan een andere kant op lopen.

Wat is "De basis los"?
Alle oefeningen van de basis dienen ook los (zonder geleidelijn) uitgevoerd te kunnen worden.

Hoe leer ik het aan?
Opzich is het niet veel moeilijker om de oefeningen los te doen als de pony alle aparte oefeningen al goed beheerst. Hier kun je merken of je pony het echt beheerst. Als hij vol de andere kant op loopt zodra jij zegt "kom" dan weet je dat hij het alleen deed omdat ere en longeerlijn aanzat. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Het belangrijkste is dat je pony weet dat het luisteren hem meer opleverd dan ergens heen lopen. Als jij leuk bent dan kiest je pony er graag voor om naar jou te komen!

Let op:
* Als een oefening los echt niet gaat klik er dan weer een touwtje aan en probeer het zo opnieuw. Je pony was er nog niet aan toe.

* Als je pony glashard de andere kant op loopt dan betekend dat voor jou dat jij niet leuk genoeg voor hem bent. Iets anders in de omgeving is interessanter. Probeer uit te zoeken wat of ga naar een prikkelloze ruimte. Maak jezelf leuk voor de pony. Ze nemen niet altijd genoeg met een braaf, dus geef eens een extra snoepje.

Wat is "Voet geven"?
De pony tilt op commando zijn voet op en houdt hem zelf omhoog zolang als vereist.

Het commando:
"Voet", "Voetje"

Hoe leer ik het aan?
Methode 1:
Zet de pony stil en ga langs hem staan met je zijkant langs de pony zoals je normaal een voetje zou vragen om zijn hoef uit te krabben.
Til zijn voet op, tik met ze zweep zijn schouder aan en zeg tegelijk "voet". Zet hem weer neer en beloon je pony.
Herhaal dit enkele keren totdat je merkt dat je pony bij het commando "voet" al zelf helpt zijn voet van de grond los te krijgen en hem omhoog te tillen.
Blijf op dezelfde manier langs je pony staan en tik zijn schouder aan en zeg "voet". Laat je pony nadenken en kijk of hij het snapt. Bij de minste of geringste beweging van zijn (gevraagde) voet is het natuurlijk een wereldpony en beloon je hem uitbundig.
Zodra je pony het door heeft ga je belonen zodra het beter gaat dan hij kan. Dus steeds langer omhoog houden, sneller reageren en zijn hoefje hoger optillen. Mindere prestaties worden niet beloond.
Snapte je pony het niet? Til dan nog enkele keren zijn voet op (inclusief zweep en stem commando) en beloon hem daar weer voor. Daarna help je hem steeds minder met optillen. Leun bijvoorbeeld een beetje tegen zijn schouder/ hals dat zijn gewicht verplaatst wordt naar de andere kant en geef dan nog een keer het commando en zweep seintje. Elke verbetering is een beloning waard maar iets wat hij al beter kent wordt zeker niet beloond. Consequent blijven!

Methode 2:
Zet je pony stil en ga naast hem staan. Kietel met het flosje van je zweep over de achterkant van het been van je pony. Deze is erg gevoelig en veel pony's tillen hierna hun voet op. Zodra de pony zijn voet optilt zeg je direct het commando "voet" en beloon je hem de wereld in.
Dit herhaal je totdat je pony het commando "voet" gekoppeld heeft aan het voetje wat hij optilt. In het begin wordt ieder klein voetje wat opgetild wordt uitbundig beloond. Zodra het commando begrepen is (jij zegt voet, tikt hem aan en hij tilt hem op) worden alleen de betere uitvoeringen (hoger, langer en sneller) nog beloond.

Let op:
* Ga niet voor je pony staan. Als hij uit enthousiasme zijn been vooruit slaat kan dit heel erg pijn doen.

* Ook al snapt de pony het niet, blijf rustig. Stop liever dan dat je boos wordt op je pony, hier bereik je niet mee, en al zou het wel helpen, dan is het geen VRIJHEIDSdressuur meer.

* Ga bij methode 2 absolute niet slaan zodat je pony zijn voet optilt.

Wat is "Trappen"?
De pony trapt op commando zijn achterbeen naar achter.

Het commando:
"Kick", "Trap"

Hoe leer ik het aan?
Zet de pony stil en ga zelf naast hem staan. Pak met je rechterhand zijn achterbeen op en beweeg deze zelf naar achter (zoals trappen eruit ziet). Tik tegelijkertijd met je linkerhand de plaats aan waar je later het zweepcommando wilt hebben (bijvoorbeeld tegen zijn hak).
Zet zijn voet weer terug en beloon hem uitbundig. Dit doe je een paar keer en steeds laat je de pony meer zelf doen. Iedere keer belonen.
Daarna ga je langs je pony staan en leun je er zachtjes tegenaan. Met je linker voet 'haak' je zijn voet naar boven en geef je hem het commando "kick". Doet hij niets? Nog een aantal keer zelf op tillen. Tilt je pony wel zijn voet op? (al lijkt het nog lang niet op een mooie trap) beloon hem uitbundig. Doe dit een aantal keer met hulp van je voet en daarbij het zweep en stem commando en probeer het daarna eens zonder hulp, enkel door de zweep en stem.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat je pony trapt zodra jij hem het zweep en stem commando geeft.

Let op:
* Dit is geen ongevaarlijke oefening! Leer dit dus ook zeker niet als je niet 100% zeker weet hoe je pony hier mee omgaat. Twijfel je?: NIET doen!

* Een trap vanuit je pony zelf (dus zonder commando) is onacceptabel! Hij mag het nooit, maar dan ook NOOIT doen als jij het niet nadrukkelijk gevraagd hebt. Ben consequent voor jezelf en je pony!

Wat is "Kus geven"?
Het likken over de wang (of andere aangewezen plaats) op commando.

Het commando:
"Lik", "Kus"

Hoe leer ik het aan?
Flemen:
Methode 1:
Je pony likt over je hand omdat het bijvoorbeeld zout smaakt. Op het moment dat hij likt zeg je "Lik" en beloon je je pony. De eerste paar keren zal hij er nouwelijks iets van snappen maar dat geeft niet. Herhaal dit enkele keren (als hij blijft likken). Heb gedult als hij overdonderd is en niet meteen weer likt. Wacht even af en bied je hand opnieuw aan.
Zodra je pony door heeft dat hij beloont wordt voor het likken kun je zelf het commando geven en tegelijk je hand makkelijk aanbieden.
Maak dit steeds ietsjes moeilijker door je hand op verschillende plaatsen te houden. Langzaam aan houdt je je hand steeds hoger richting je wang tot hij er helemaal op ligt en alsnog daar braaf een lik over geeft. Zodra het er prima in zit kun je je hand weg laten en je wang duidelijk aanbieden. Lukt het niet nog even de hand als tussenstop, maar de meesten hebben het hierna toch vrij snel door.

Methode 2:
Om je hand aantrekkelijk te maken om over te likken kun je er iets lekkers over smeren of inwrijven met wat biksjes, wortel oid. Een zoutsteen is ook een optie. Wrijf zachtjes langs zijn lippen zodat hij het proeft en ga daarna verder met methode 1.

Let op:
* Sommige paarden worden over actief, en een hap in je gezicht is geen pretje

Wat is "Apporteren"?
Apporteren is het terug brengen van een weggegooid voorwerp.

Het commando:
"Apport", "Pak"

Hoe leer ik het aan?
Eerst moet je de pony leren een voorwerp vast te pakken en te houden en op jou commando los te laten.
Pak een makkelijk vast te houden voorwerp, bijvoorbeeld een zweep of een doek.
Eerst kun je proberen of je pony het vast pakt als je het hem voor houdt en het hem aangeeft. Veel paarden zullen dit niet doen. Daarom moet je het voorwerp leuk maken, door bijvoorbeeld iets lekkers erop te doen (in de slobber dopen?). De meeste pony's zullen het dan gewillig aan nemen. Koppel dit direct aan het commando "apport" en daarna. Zodra je pony het enkele seconden vast heeft pak je het vast en probeer je het terug te krijgen, zeg hierbij "los".
Oefen het vastpakken en loslaten een aantal keer. Na verloop van tijd zonder dat het voorwerp lekker gemaakt wordt. Zodra dit beide goed gaat kun je verder gaan naar het echte apporteren. Je begint makkelijk, je houdt het voorwerp voor je pony en zodra deze hem wil pakken laat je het hem volgen naar de grond. Zodra het op de grond ligt zeg je "apport". Als je pony hem oppakt (ook al laat hij hem meteen vallen) uitbundig belonen! Pak het zelf aan en zeg "los", en nogmaals belonen!
Snapt je pony het nog niet doe dan in plaats van het voorwerp direct op de grond lekker het voorwerp steeds iets lager.
Zodra je pony het voorwerp oppakt op het commando "apport" en het daarna aan je terug geeft kun je verder trainen door het voorwerp steeds verder weg te leggen en op de duur te gooien. Uit eindelijk is het de bedoeling dat je pony ieder willekeurig voorwerp wat jij weggooit op commando gaat halen en terug brengt.

Let op:
* Dit is zeker geen makkelijke oefening dus oefen het in delen en ben niet boos of teleurgesteld als je pony het niet snapt.

* Trek het voorwerp niet zomaar uit zijn mond, hij zal het voorwerp daardoor alleen maar harder vast houden.

Wat is "Flemen"?
Een pony die op commando fleemt (het optillen van de bovenlip).

Het commando:
"Fleem", "Lip"

Hoe leer ik het aan?
Flemen:
Methode 1:
Je pony fleemt uit zichzelf af en toe. Zodra je pony het doet zeg je "fleem" en kietel je op zijn lip. Daarna meteen uitbundig belonen. Dit doe je een aantal keer zodra je pony het uit zichzelf doet. Later kun je het doen door enkel te kietelen. Veel pony's trekken dan hun lip dan op maar lang niet allemaal. Daarom is het makkelijk als de pony het al geregeld uit zichzelf doet.

Methode 2:
Je pony fleemt nooit uit zichzelf. Je kunt proberen of je pony reageert op kietelen op zijn lip. Zodra hij hem ook maar ietsjes optilt zeg je "fleem". En dit beloon je natuurlijk uitbundig. Dit oefen je een aantal keer. Zodra je pony bijna meteen fleemt zodra je op zijn lip kietelt kun je proberen alleen zijn lip aan te wijzen en dan "fleem" te zeggen. Na verloop van tijd laat je het kietelen weg en reageert je pony enkel op het commando.

Let op:
* Het schijnt ook te werken om de lip met iets lekkers in te smeren. Hier heb ik zelf geen ervaringen mee maar het is het proberen waard.

Wat is "Voetballen"?
Een pony die op commando tegen een voetbal aan trapt.

Het commando:
"Bal", "Trap"

Hoe leer ik het aan?
Leg voor het been van je pony een opvallende niet te zware bal neer. Laat je pony een stapje naar voren doen (zodat hij tegen de bal aanloopt) en zeg tegelijk "bal". Loop dan naar de bal (die weggerold is) en doe dit opnieuw. Na een aantal keer kun je de pony het commando geven voor hij er is en kijken of hij de link al gelegd heeft dat "trap" het aanraken van de bal betekent.
Uiteindelijk is het de beodeling dat je pony naar de bal loopt en ertegenaan trapt zodra jij het commando "trap" geeft en eventueel naar de bal wijst.

Let op:
* Gooi de bal niet naar de pony of zoiets, je pony zal ervan schrikken en weinig zin hebben om er nog bij in de buurt te komen.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:10

genoeg??

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:11

Charlie_pony schreef:
dan zie ik net een millimeter van het woordje trainingen, maar ik kon erop klikken en ben het nu even aan het lezen

Dan heb ik dus voor niks gedaan

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 18:18

nee hoor heb je niet voor niks gedaan
want dan kan ik het ook op deze site lezen

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:45

Dus het was wel overbodig

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 10:45

Ramona alles voor niets getikt!!!

mijn_sgattuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:49

woooow heb je het allemaal ingetikt had je niet beter op rechtermuis kunne klikke en dan kopieeren??? heb je trouwens lamme vingers ramona_lief

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:30

haha nee hoor
Ik heb gekopieeërd
*ik ben wel blond maar niet dom

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:30

bedankt nog voor de medelijden

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:11

mijn shet kan op commando stijgeren,, opa krabte hem wel is hoefjes uit en tilde hem dan beetje meer op.. toen zei hij HOOG! en nu kweetniet.. hoe het komt.. maar hij kan het heel goed.. denk dat het beetje door dat hoefjes uitkrabben komt

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 19:13

cool!

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 19:13

ik ben nou bezig met het buigen, maar hij snapt het nog niet helemaal