[AR] zweng BOVEN langboom??????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzorg

zweng BOVEN langboom??????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 00:57

Joepie! Tuig en langboom zijn binnen. We kunnen dus gaan beginnen met tweespan rijden.
De dames zijn al in het tuig naast elkaar geweest (ik er achter aan hollen, goed voor mijn conditie Knipoog ) en dat ging goed.

Na het installeren van de langboom aan de kar kwamen we ineens tot de ontdekking dat de beide zwengen BOVEN de langboom zitten ipv aan de onderkant. Nog eigenwijs geprobeerd om ze onder te krijgen, maar we kwamen in de knoop met de bevestiging van de veer.

Nu heb ik al gehoord dat dat wel meer gedaan wordt -ik weet zelf niet beter dan dat ze onder horen-, maar wie weet hier de reden van?

En heeft het voor- of nadelen ten opzichte van de zweng onder de langboom?

Ook kwamen we tot de ontdekking dat er licht speling zit in de bevestiging van de langboom aan de kar. Daarmee bedoel ik dat de bevestiging van de kar niet helemaal gelijk is met de bevestiging op de langboom. Het pas in elkaar en schuift er niet spontaan af, maar het verschilt wel enigszins (hoop dat ik een beetje duidelijk ben....... Verward ). Kan dit kwaad?

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 01:43

De reden is denk ik niet zo moeilijk. Hoe lager de zweng hoe meer de opwaartse kracht is die er vanuit de strengen op uitgeoefend wordt. De voorwielen worden als het ware wat gelift, wat weer makkelijker trekt op zwaar terrein.
Vlg mij is het iets van de laatste jaren in de wagenbouw dat de zwengen wat lager gemonteerd worden.

Ik heb er nog een paar artikelen van Ilona Mens in de mensport op nageslagen omdat ik wist dat daar wat foto's van constructies in stonden.
Inderdaad zitten sommige er boven en sommige eronder.

Ik gok dat vooral bij dressuurwagentjes de zwengen er boven zitten.

Bertus.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 09:56

lageveld schreef:
Ik gok dat vooral bij dressuurwagentjes de zwengen er boven zitten.

Bertus.

Strange, ik heb een nieuwe (in jan. gekocht) marathon-recreatie wagen en die gaan we dus als zodanig gebruiken.
Dus in dat geval kunnen de zwengen beter onder zitten?