[NH] Rijden met de neck rope.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

[NH] Rijden met de neck rope.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 17:32

Hay,
Ik wil graag rijden met de neck rope, maar mijn pony begrijpt de bedoeling nog niet zo goed. Beter gezegd....hij snapt er geen snars van! Ik ben begonnen met gewoon rijden met het bit in combinatie met de neck rope en ben toen overgeschakeld naar het touw(rij)halster in combinatie met de neck rope (daar rij ik normaal gesproken bijna altijd mee). Soms lijkt het alsof hij de bedoeling snapt, ik leg dan bv het touw tegen de rechterkant van zijn hals en hij gaat inderdaad naar links, de keer daarop loopt hij gewoon rechtdoor of wendt af naar rechts. Hoelang duurt het gemiddeld voordat een pony de bedoeling snapt en hoe leren jullie het jullie pony's aan? Misschien ben ik gewoon te ongeduldig, maar het kan ook zijn dat ik iets verkeerds doe. Mijn pony heeft hele lange manen, gaan die niet kapot door het touw of zitten de manen misschien juist in de weg?
Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen!

Groetjes, Sanne.

josien

Re: [NH] Rijden met de neck rope.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:15

Victory je hebt het hier over nek raining. Wil je enkel met een nek rope kunnen rijden dan moet je meer denken aan het sturen met je lichaam. De nek rope helpt je daarbij. Met enkel nek raining word het heel erg moeilijk ga je bewust met je lichaam sturen dan is het voor het paard veel duidelijker en logischer op mee te gaan.

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:06

Probeer eerst om met het gewone rijden zoveel mogelijk met je zit te doen. Pas als je het idee hebt dat je alles met zit kan doen en je teugels niet meer nodig hebt, dan kan je met neck-rope gaan rijden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:45

Mijn pony is heel veel op een hand gereden. Dus de neckreining zat er bij hem ingebakken. Toen ik daarna de overstap maakte naar een neckrope had hij daar geen enkel probleem mee.
Je zult dus eerst de neckreining in orde moeten krijgen. Dus een hoofdstel op en dan sturen door de teugel tegen de hals te leggen. Als je paard daar niet op reageerd kun je je andere teugel erbij pakken. Net zolang tot het eurootje valt. En dan is het niet moeilijk om met de neckrope te beginnen. Je hebt er ook speciale teugels voor (mecate). Die zijn nogal "harig"en prikkelen een beetje. Zo voelt je paard eerder wat de bedoeling is.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 16:27

Hartstikke bedankt voor de reacties!! Ik weet nu wat ik fout doe/deed en dat ik te ongeduldig was. Helaas zal het rijden een tijdje "op hold" komen te staan, want mijn pony is kreupel en volgens de dierenarts komt dat door artrose. Ik hoop zo ontzettend dat hij het fout heeft, want Vick is nog maar 10 jaar!!!

Groetjes, Sanne.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:33

Rijden met een neckrope is erg leuk, maar kan idd niet zomar 1 2 3 met elk paard. Ik weet niet met wat voor een neckrope je rijd, gewoon een touwtje om de hals of meer zoiets: Afbeelding (kon het niet zo goed uitleggen )

Die op de foto werkt wat makkelijker, omdat je door het stijve materiaal heel makkelijk de druk weg kan halen door hem op te tillen. Ook kun je hem wat hoger tegen de hals leggen voor preciesere hulpen. Ik heb ook heel lang gewoon met een teugeltje om de hals gereden, maar dit is wel een stuk makkelijker

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 20:58

Ik rij met het touw wat op de foto staat. In het begin reed ik met de leadrope dubbel om zijn nek geknoopt, maar dat was te zacht. Daarna heb ik even met een hoelahoep (echt waar.... ) gereden, maar dat ging ook niet echt makkelijk. Victor loopt niet meer kreupel en is nu zo'n 3 dagen van de pijnstillers af, dus morgen maar kijken of we langzaamaan het rijden kunnen oppakken. Denk toch dat het wat anders dan artrose was.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:29

Ik rij met de Linda Tellington Jones hals-ring.
Volgens mij die van dat plaatje van net..
Mijn paard reageerde er geweldig op,dus voor herhaling vatbaar!

Kijk maar:
Afbeelding
(op deze foto rij ik licht... )

[edit] ik heb maar een topic geopend,dan kan je een bericht achterlaten daar..
viewtopic.php?f=53&t=472986

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:51

Citaat:
Hoelang duurt het gemiddeld voordat een pony de bedoeling snapt en hoe leren jullie het jullie pony's aan? Misschien ben ik gewoon te ongeduldig, maar het kan ook zijn dat ik iets verkeerds doe. Mijn pony heeft hele lange manen, gaan die niet kapot door het touw of zitten de manen misschien juist in de weg?
Ik ben op deze foto misschien net 8 minuten aan het rijden,voor het eerst met de hals ring!
Ik heb de manen ingevlochten,want anders zou ik zeker in de knoop komen met haar manen!
Ik heb haar al gewent aan het rijden zonder bit,gewoon met touwhalster,misschien dat de overgang dan beter is?
Ze snepte tenminste wel meteen wat de bedoeling was,en ze liep alsof ik nooit anders had gereden!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:28

heb nog een foto uitgegraven uit de oude doos, van veertien jaar geleden toen Eros nog jong was en Parelli een onbekende hier in Nederland .

deze foto is gemaakt tijdens een demonstratie western riding/trail op de manege waar Eros toen stond. het is wat wazig maar als je goed kijkt zie je dat het hoofdstel om zijn nek hangt. de hond die erachter loopt is inmiddels al jaren wijlen maar was toen onze "schaduw".

Afbeelding

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 22:07

Het ziet er allemaal zo makkelijk uit bij jullie... , bij Victor en mij gaat het toch iets lastiger Momenteel rij ik weer eventjes met het rijhalster, want Vickje is weer verandert in een race-eendje. Met het rijhalster heb ik (voor mijn gevoel) iets meer controle over hem en aangezien ikzelf nogal een angsthaasje ben vind ik dat wat veiliger rijden als hij zo'n racebui heeft. Ook m'n andere pony waar ik soms op rij (Dartmoor van 1.15m ) is een superrace-eend, dus ook die durf ik (nog) niet met een neckrope te rijden. Maar zodra Vick (en Mouse) weer wat rustiger is, ga ik het zeker weer proberen!!! Desnoods eerst neckreining aanleren met een hoofdstel.

Tinkerloos, echt heel knap dat dat je het binnen 10 minuten zo goed met haar kan!!!!!! Ik voel mij daar wel eventjes een vreselijke prutser door En zo te zien moet ik Vick z'n manen dan ook maar in een hengstenvlecht doen....ik haat vlechten

Zodra ik m'n nieuwe computer heb (ipv dit ouwetje met Windows 95) zal ik proberen wat foto's van mijn pony's te plaatsen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:45

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 21:19

Wauw....echt super!!!! Ik heb nog heel veel te leren, zie ik wel. Hartstikke bedankt voor alle info!! Ik krijg steeds meer zin om aan de slag te gaan met mijn twee "monstertjes" Het moet toch echt fantastisch zijn om zo te kunnen rijden, echte partnerschap. Ik weet nog wat een kick het gaf om bitloos te rijden, laat staan wat een kick het zal geven om helemaal optomingloos te rijden. Het zit allemaal tussen de oortjes....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:25

Bij Loesdau staat de TTeam-halsring weer in de catalogus. Voor 11.95 weet je alles.

Zoonlief (3) wil alles net als pa, dus voor zijn Playmobil-paardjes heb ik al een ring gefrut en nu ook een TTeam-ring op de bestellijst van Loesdau gezet voor hem. Hij weet al helemaal hoe het moet en da's geen grap:

Afbeelding

Onze laatste gast/cursist heeft de halsring een stukje kunnen proberen op mijn hengst en was haast high: het is echt of je op Pegasus rijdt.

Opmerking: do try this at HÓME, dus níet buiten. Wat wij doen is ook niet uit de lucht komen vallen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:47

Even voor de fijnproevers; híer:

Afbeelding

reed de Numidische cavalerie mee. De ene hengst onder de man en de tweede los mee om de linker- (schild-)arm te beschermen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:34

Op die maneir rijden is niet iets wat je zomaar zonder voorbereiding kan doen. Ik heb een pony die inmiddels al een eind gevorderd is met parelli en altijd reageerd op druk. Die rijd ik met een touwtje om haar borst en die doet dat super. Maar voor je dit kan doen moet je paard zo voorbereid zijn dat je het touwtje neit nodig hebt, dus sturen en remmen moet al op zit gaan zonder problemen. Die pony doe ik het ook etch nooit buiten mee, dat is gewoon niet verantwoord in een vrij drukke omgeving zoals hier. Maar ag dus neit zomaar een beetej oefenen met hoofdstel en dan de hulpen koppelen want dat is neit veilig.