[AR] Hoe pakken jullie dat bokken aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

[AR] Hoe pakken jullie dat bokken aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 17:12

Het mennen ging echt niet goed vandaag. Zodra we gingen draven gingen alle remmen los.

De hele tijd aangalopperen wat op zich niet zo'n ramp is aangezien hij makkelijk terug te nemen is maar het is wel irritant.

Daarnaast zat hij de hele tijd te bokken, echt om gek van te worden.

Ik met een boos hoofd op de wagen en meneer had de grootste lol. Racen en bokken en ondertussen maar proesten omdat hij het zo leuk vond.

Hoe pakken jullie het bokken aan voor de wagen? Laten jullie ze gaan?

laura2span

Re: [AR] Hoe pakken jullie dat bokken aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:52

tsja Karoliena wat moet ik hier nu op zeggen?
ik denk dat we met z'n allen hier al wel 1000 x hebben geroepen dat je niet zomaar een paard kan gaan betuigen.
de enige tip die ik je nu nog mee wil geven, breng hem alsnog weg naar iemand met ervaring. blijf niet zelf tobben, want iemand die topics opent over hoe hoog het borsttuig moet hangen kan geen paard betuigen.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:57

ik denk dat iedereen het wel eens moet leren of nii dan ?..
misschien dat je zo'n riem op de kont kan gebruiken.. weet ff nii de naam meer :S...
ik weet nii of je die al gebruikt, maar ik heb er veel goede dingen over gehoord. want tjsa.. erg fijn als hij trapt en jij zit erachter :S

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:05

misschien kun je het paard van tevoren even longeren, zodat hij even zijn energie kwijt kan. Dan zal het tijdens het mennen misschien een beetje minder zijn. Zo'n ding over de kont(zoiets heet toch een broek of niet?) kan idd ook helpen. Vanaf hier kunnen we verder niet zoveel zeggen, misschien dat je een professioneel iemand erbij kan halen die kan zeggen wat je ermee moet als het echt niet ophoud. aan de eerste reactie te zien is hij nog maar net beleerd of niet? dan kan het ook nog een beetje jongigheid zijn, dat gaat er vanzelf wel uit. Veel succes ermee.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 01:30

Dat je niet zomaar een paard kan gaan beleren is natuurlijk onzin. Ik heb hier genoeg ervaring in. Borke heeft ie inderdaad al om dus hij kan gelukkig ook niet heel hoog bokken dus ik denk dat het daarom niet super gevaarlijk is?

Alleen inderdaad erg vervelend. Ik hoop dat het inderdaad joligheid is dit was de 9de keer dat hij ervoor stond. De vorig keer bokte hij 1 keer en nu heel wat vaker dus ik hoop in ieder geval dat hij er geen gewoonte van gaat maken.

Maar laten jullie dit gaan of geven jullie een tik in die situatie. Ik heb hem een paar een flinke tik gegeven maar moet zeggen dat hij zich er weinig van aantrekt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 09:18

Soms wordt er gebruik gemaakt van een bokriem. Deze loopt over de rug en gaat aan twee kanten aan het lamoen vast. Dit is dus een extra riem naast de broek. De broek verhinderd het bokken niet. Maar het probleem wordt hier niet mee opgelost. Het gevaar van bokken is dat het paard over het lamoen of strengen kan komen of vast komt te zitten met zijn benen in de kar.
Het enigste advies wat ik kan geven:
kilometers maken en veel stappen. Als beloning voor zijn goeie gedrag laat je hem kleine stukjes draven. Wordt er gebokt dan rustig terugnemen en weer stappen. Breng de rust in het span. Uitrazen aan de longe geeft geen rust alleen maar onrust. Je merkt vanzelf wel wanneer je de draftrajecten verder kan uitbreidden.
Ga ook na of het inderdaad joligheid is of pijn. Ik dacht dat je een tweewieler had. Soms als deze niet goed in balans ligt, kan deze erg in de rug klappen tijdens het draven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 11:57

Bedankt voor de tips. Ik zal inderdaad dan even goed gaan opletten of hij geen last heeft van de wagen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 12:16

bedenk goed wat je doet, vele dingen kunnen de situatie alleen maar erger maken, totdat je eigenlijk wordt gedwongen om het weg te brengen omdat je er zelf helemaal niks meer mee kan.

over het bokken.. je hebt natuurlijk bokken en bokken, de ene die huppelt alleen, de ander die trapt de gaten in je wagen. deze laatste zijn natuurlijk het gevaarlijkst. als deze toevallig een keer over het lamoen heen trappen, dan kan ik je wel vertellen dat je even heel hard gaat, wat je ook doet.

met een slagriem, die extra riem, dus niet de broek, die zorgt er voor dat het paard niet hoog kan bokken, zoals ook al gezegt, het neemt de oorzaak niet weg.

misschien trapt je paard ook wel naar de broek, dat kan ook nog, probeer dan eens zonder broek te rijden, mits je een geremde wagen hebt, heb je dit niet, laat hem er dan maar aan zitten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 12:44

Nee de wagen is neit geremd en waarom zou hij naar de broek bokken. We hebben al weet ik hoelang gelongeerd met tuig op en toen gaf hij er nooit wat om.

Die slagriem ga ik er ook niet op doen. Zoals ik al zei hij bokt wel echt maar niet zo hoog dat hij over de boom of strengen komt. Daarom vind ik het ook niet nodig om er iemand anders bij te halen omdat het voorlopig nog geen gevaar op levert. Kijk word het gevaarlijk dan ga ik natuurlijk niet zelf lopen prutsen.

Volgende maand strat ik ook met mijn menlessen dus dan is er al weer extra hulp bij maar voordat we kunnen lessen moet hij wel gewoon redelijk voor de wagen lopen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:32

Waarom slaat hij, is het belangrijkste wat de meeste reacties hierboven vergeten.
Een paard slaat niet zomaar!! Hooguit een bokje uit joligheid, van Jippie! Maar als hij blijft bokken is dat geen joligheid meer. Dan heeft hij ergens last van.
Dan wel van je wagen, dan wel van je broek. Waarom hij naar de broek zou slaan? Omdat die dan te strak zit om hem in zijn ruimte beperkt. Waardoor hij dus een klap in zijn kruis krijgt door de broek.

Verder ben ik het helemaal met Laura eens, maarja je luisterd toch niet

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 16:33

Sorry hoor hoeveel paarden heb je zelf beleerd met begeleiding voordat je het alleen ging doen? Vast niet veel meer dan mij. Maar goed daar luisteren jullie ook niet na.

Ik zou inderdaad de broek iets lossen kunnen doen om te kijken hoe het dan gaat, maar ik weet eigenlijk bijna zeker dat hij geen last heeft van de broek.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:36

Karoliena, op je vorige foto's was te zien dat de broek veel te hoog zit. ervaring is er dus niet, elke menner ziet dat die broek niet goed zat.
hij heeft ergens last van en als ik jou was zou ik er heel snel achter komen wat het is voor je hem echt verziekt.
tips geven doe ik niet, verspilde moeite omdat je er toch niets mee doet.

Karoliena, ik reed 6 jaar voor ik samen met mijn nog langer mennende vader de eerste pony ging betuigen. toen wist ik elk riempje te benoemen en ik wist precies waar die moesten hangen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 16:39

Zoals ik bij die eerste foto's ook al uitgelegd had was dat de eerst keer dat hij ervoor stond. Ik vind eht normaal om de eerste keer dat ik een paard inspan niet gelijk het hele tuig ga lopen verstellen maar dat daarna doe omdat voor het eerst een wagen er achter alspannend genoeg is voor een paard.

Als het toch allemaal verspilde moeite is wat je zegt dan zeg je toch niets?

Ik vraag gewoon iets en als jij daar geen antwoord op wil geven wat doe je hier dan?

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:43

de eerste keer (zeker de eerste keer) zorg ik dat alles perfect in orde is. al moet ik 30 x stoppen om iets bij te stellen.

ik heb je een tip gegeven en dat is dat je iemand moet zoeken die er verstand van heeft.
je hoeft niet zo boos te reageren, het lijkt wel alsof je een hekel aan me hebt. ik geef je alleen maar tips en ik baal gewoon dat je daar niets mee doet. terwijl je op de foto's zag dat je onwijs veel tips nodig hebt. het zag er absoluut niet verantwoord uit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 16:59

Ik reageer neit boos maar jij maakt je druk en zegt dat je mij geen tips gaat geven. Dat zijn je eigen woorden. Maar ik heb hier ook geen zin om in gedonder over te krijgen.

Ik snap niet hoe jij het onverantwoord kan vinden en zie daar echt geen aanleiding naar.

Goed ik ga nu er niemand bij halen tenzij ik er niet meer uit kom. Mijn menlessen straten binnenkort zodat alle puntjes op de i gezet kunnen worden.

Ik doe zeker wel wat met tips. Dus ik weet waarop je baseerd dat ik dat niet doe.

Ik sta altijd open voor alle commentaar, maar jij zegt zelf dat je geen tips gaat geven nou dan vraag ik mij dus af wat je dan doet.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:07

Citaat:
Sorry hoor hoeveel paarden heb je zelf beleerd met begeleiding voordat je het alleen ging doen?

Ik weet dat de vraag niet voor mij was, maar ik denk er toevallig het zelfde over als Laura en Sjonnie. Ik beleer helemaal geen paarden. Ga ik niet doen ook. Ik men met plezier, heb menles bij een goede instructeur en heb hier ook een tweejarige staan. Die ga ik dus niét beleren, dat laat ik doen volgend jaar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 17:23

Ja daar kies je dus voor en ik kies er voor om wel zelf paarden te beleren. Dat wil toch niet standaard zeggen dat dat neti goed is of. Die mensen waar jij je paard heen brengt beleerd dan toch ook paarden?

Maar goed hier gaat het dus helemaal niet om. Anders had ik dit opic wel 'Is het verstandig om mijn eigen paardje te beleren' genoemd.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:25

Laat maar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 17:26

Kijk ik snap wel wat je bedoeld hoor maar ik ben jou natuurlijk niet

Ik rijd nu geen paarden meer in dat is een bewuste keuze net als dat het een bewuste keuze was om nu mijn eigen paardje te beleren

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:30

Karoliena, ik wil je best tips geven maar voor jou is er maar 1 tip. zoek hulp!

dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=21&t=416955&hilit= is het bewijs dat je geen ervaring hebt, ook al roep je onwijs hard van wel.
je bent onverantwoord bezig en er zullen er een hele hoop meer zijn die dat ook vinden.

er worden hier een aantal mensen een beetje moedeloos van de reacties. Ik denk dat je met jou leeftijd toch wel zou kunnen bedenken wat verstandig en onverstandig is. Of nog belangrijker wat ervaring en onervaren is. Dat ervaren mensen vaak beter weten waar ze over praten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 17:33

Ja jij kan dat vinden maar zoals ik al zei vind ik dat ik er genoeg vanaf weet om dit te doen.

Maar je roept steeds onverantwoordlijk. Maar waarom dan.

Mensen kunnen er moedeloos van worden maar ze hoeven toch niet te reageren of wel?

En zoals ik al zei de discussie of ik het wel of neit had moeten doen schiet helemaal niet op want ik doe het al.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:39

het is onverantwoordelijk om zonder de juiste kennis een pony te beleren. je verziekt je pony wat natuurlijk zonde is. om na 10 x voor de wagen dressuurles zie ik ook niet zitten, zeker niet in groepsverband. wat moet de rest wel niet denken?

jij vraagt tips, ervaren mensen hier op bokt geven je tips en elke keer weer roep je, maar ik doe het zo en ik heb ervaring en ik weet het beter.

je kan wel vinden dat je er genoeg vanaf weet maar ik zou je nog niet met mijn doorgeharde super beleerde en perfect luisterende pony laten rijden omdat ik de kans te groot acht in de sloot te belanden. en dat denk ik alleen maar door alle opmerkingen die je hier maakt.
er zullen er een hele hoop zijn die dat gevoel met me delen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 17:43

Wat bedoel je precies met die lessen?

Er is overlegd met de instructrice en de hele les groep. Niemand had er problemen mee dat ik met een hengst kwam of met een hele groene pony. En ik heb heel duidelijk uitgelegd hoe groen hij is.

Daarnaast is er gewoon geen priveles te krijgen hier in de omgeving. Ik ben bijna een half jaar op zoek geweest naar een instructrice en die zijn er gewoon niet.

Ik heb toen voeral oproepen geplaats waaronder weet ik hoe veel forums en marktplaats, enz. Dus priveles zit er gewoon niet in. Het beste wat daarna komt is groepsles met zn drieen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 17:46

Trouwens dat jij mij niet met jouw pony's zou laten rijden, ja wat moet ik daar op zeggen. Ik heb vaak andere paarden mee gehad zonder problemen (en beleerd) dus blijkbaar zijne r mensen die daar anders over denken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 18:00

Karoliena; Je hebt dus toch ook wel door dat deze manier van beleren niet ideaal is. Dat je lessen gaat nemen is super. Hier had je alleen eerder mee moeten beginnen. Nu is je pony al zoveel wijzer dan jij, dat hij je binnen de kortste keren van de wagen slaat

Privéles is zéker weten wel te vinden. Als ik zou willen zou ik iedere dag bij Ad Aarts kunnen lessen. Les is er zéker te vinden. Dat mensen er niet veel aan uit willen geven is een ander, dom, verhaal.

Maar ik hoop dat je poownie niet slimmer wordt dan jij, want dan is het toch tijd om een nieuwe te kopen.