[AR] [LO] hoe beginnen met longeren???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

[LO] hoe beginnen met longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 08:31

eey hallo

ik heb een paard dat bijna 2,5 is en wil rustig aan wat gaan beginne met longeren
het hoofdtstel kent hij al een beetje(heeft hij paar keer ingehad)
maar ik denk niet dat het verstandig is om hem aan het hoofdstel te longeren,ik dacht zelf dat het beter aan het halster kon en dan later met het hoofdstel(als hij daar meer aan gewend is)wat denken jullie????en hij heeft ook nog nooit gelongeert dus moet ik de bak dan in een rondje afzetten,of moet ik dan gewoon de helle bak gebruiken????

LADPR

Re: hoe beginnen met longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:33

Ik begin altijd met los longeren in de bak. Dat is makkelijker omdat ze neit direct een rondje hoeven te lopen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 08:35

dus jij hebt hem dus eerst los in de bak en dan een beetje opjagen????

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:45

Begin met alles rustig,
in elk geval niets overhaast doen ..
Laat hem eerst een keer met halster in de bak rennen, zelf nie heel de tijd met een zweep erachter aan jagen, maar gewoon dat hij heel de bak een keer gezien heeft,
de dag erop doe je dit weer tot hij het niet zo eng meer vind (reken maar dat in het begin alles eng is!)
Ik heb daarna de bak gehalveert en ben zelf in het halve stuk in het midden gaan staan en liet mn paard op dat stukje lopen, niet meteen op de volte maar gewoon waar zij wilde..
Ik heb haar toen eerst geleerd om op commando naar mij toe te komen omdat mij dit handiger leek voor het longeren..
Toen ze dit goed deed ben ik begonnen met voor het eerst op een gehalveerde bak aan de longe,
de eerste keer alleen stap op beide kanten, beloond en weer terug gezet ..
Keer erop weer, en zo steeds iets verder opgebouwt..
Niet elke dag gelongeerd maar zon 2 keer in de week ..
Ze was trouwens 3 ..
Let erop dat je paardje pas 2,5 is ! Dit is nog jong dus is het niet goed als je haar/ hem meteen een uur of half uur op de volte gaat zetten, maak het niet langer dan 5 tot 10 minuutjes in het begin ..
En bouw ALLES rustig en met VEEL geduld op, daar heb je strax het meest plezier van ..

*Ow ja dit is mijn manier geweest, er zullen er vast nog vele andere zijn ..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:45

Ja ik kan nu midden in de bak gaan staan, en hij staat nu zo goed op de hulpen dat ik gewoon kan blijven en hij doet netjes wat er gevraagd word. Daarnaast vind ik dat het prettiger is voor het paard. Je werkt al wel aan de conditie maar het is minder zwaar als het werk op de volte. Af en toe longeer ik met longeer lijn als we bijvoorbeeld met touwtjes aan de slag gaan maar anders los.

Trouwens als ze dit netjes doen kan je er zo een longeerlijn aan doen en hebben ze daar vaak geen problemen mee

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 10:05

heeft niemand nog meer tips???alle tips zijn welkom:D

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:47

In het begin als je alleen met hoofdstel longeert is het makkelijk om je lijn vast te maken aan het bit en het bakstuk. Zo heb je ook geen gerommel in zijn mond. En vooral consequent zijn in de hulpen die je geeft.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:00

Ik heb je topic verplaatst naar UZ.