[AR] [LO] Staken en dreigen tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Niemandweet

[LO] Staken en dreigen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 16:55

Als ik mijn merrie ga longeren gaat dit merendeel goed.
Maar soms dan heeft ze weer eens een van haar buien en zodra ik haar dan op de andere hand wil laten lopen gaat ze dreigen.
Ik zal even beschrijven hoe ik het doe:
IK haal haar naar me toe en klik de lijn los van het bit, en aan de andere kant vast.
IK leidt haar met mijn ene hand naar de hoefslag en met mijn andere hand houdt ik de rest van de lijn vast en hiermee "zwaai" een zachtjes zodat ze goed doorloopt richting hoefslag.

Als ze dus een van haar buien heeft gaat ze met haar hoofd recht naar me toestaan, en haar oren in haar nek.
Als ik haar wil wegleiden gaat ze gewoon stapjes zijwaarts zetten zodat ik haar niet kan wegleiden.
Als ik dan met de lijn "zwaai"zodat ze gaat lopen begint ze te dreigen met haar voorbenen. Soms haalt zo ook uit ( niet echt voluit) en als ik met de zweep aankom gaat ze echt steigeren en trappen naar de zweep.

Op het moment dat er iemand anders bij is vraag ik of diegene haar een tik op dr kont wil geven en ik leid haar naar de hoefslag op dat moment. Dan begint ze als een idioot rondjes te crossen, en als ik probeer rustig te laten lopen begint het weer vanaf voren af aan.
Als ik alleen ben dan lukt het me af en toe om haar aan het lopen te krijgen wat hetzelfde resultaat krijgt: rondjes crossen tot ik haarterug neem en dan weer dreigen.

IK heb van alles geprobeerd. Van de lieve methode ( rustig rondje meestappen en dan opnieuw proberen, niet boos worden)
tot gewoon een klap geven met de zweep maar dan gata ze trappen en nog nijdiger worden. Niks helpt als ze in een van haar buien is.

Wie heeft er een oplossing voor mij die misschien wél helpt??
Laatst bijgewerkt door Katja op 31-08-05 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Tuhan

Re: Staken en dreigen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:57

Hoi,
Mijn pony deed dit ook toen hij 2,5 was, bij hem was het echt de pubertijd ik heb het een hele tijd heel lief met koekjes geprobeerd en me ook laten helpen met mensen daarbij. Mijn pony had daar schijt aan en toen hji weer een keer begon te dreigen en slaan en mij dus behoorlijk op mijn scheen raakte, ben ik toch wel erg boos op hem geworden en heeft hij een flinke tik met de zweep gehad, daarna heeft hij het na 1 week nog eens geprobeerd, maar mnu loopt ie prima. Heel af en toe als ik bijv. op vakanti eben geweest wil hij het weleens proberen, maar daar is ei altijd snel weer van bekeerd haha.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 16:59

Zoals ik al zei, een flinke mep geven heb ik al geprobeerd. Maar dat helpt niet. Dan gaat ze alleen nog meer trappen of keihard rondjes crossen en hierna weer staken.

Dit gebeurd trouwens niet als ik haar compleet met longeersingel en elastiek of slof longeer. Maar dit doe ik zeker niet altijd en ik wil ook zonder atributen normaal kunnen longeren.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:05

Mijn pony reageerde eerst ook heel boos op die klap en rende en scheurde meteen al zijn frustatie eruit om vervolgens doodleuk weer naar mij toe te komen, die klappen heb ik moeten herhalen, blijf stevig in je schoenen staan jij bent de baas en blijf consuqent, na een tijd zal ze merken dat het niet leuk is en dat als ze zo doet het alleen maar langer duurt

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:09

Ik had het ook met mijn pony. Mijn buurman had een paal in de grond geslagen, longeerlijn-lusje eromheen en zodra hij maar een geintje uit wou halen een harde mep geven. En als dat niet werkt weet ik het ook niet eigenlijk. Misschien heeft ie ergens last van?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:09

Niemandweet schreef:
Zoals ik al zei, een flinke mep geven heb ik al geprobeerd. Maar dat helpt niet. Dan gaat ze alleen nog meer trappen of keihard rondjes crossen en hierna weer staken.

Dit gebeurd trouwens niet als ik haar compleet met longeersingel en elastiek of slof longeer. Maar dit doe ik zeker niet altijd en ik wil ook zonder atributen normaal kunnen longeren.

Dus niet als je dr bijzet? Ja das moeilijk want zonder bijzets heb je zo weinig te vertellen natuurlijk, ze kan zo alle kanten opdraaien.

Ik zou het dan proberen af te bouwen, dus longeren met singel en bit maar niet bijzetten of eerst heel losjes bijzetten en dan afbouwen.

Dat je toch controle over haar blijft houden.

Tja en als ze het dan toch doet dan zou ik het niet bij 1 flinke mep houden, dan heeft ze wel een probleem, desnoods met hulp van meerdere mensen met een longeerzweep.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:14

Ik zal dr trouwens even bij vertellen dat ze al 20 jaar is.
Het zijn dus ook geen puberstreken

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:23

pfff lijkt mijn paard wel heb er flinke problemen mee gehad en vooral niet bang worden.
wat je het beste kunt doen niet naar haar toelopen ga voor haar staan neem een paar pasjes terug ook ietjes naar de zijkant waar je haar heen wil hebben en dan met de longezweep even aantikken en blijf vooral staan! ook als ze op je af komt laat de zweep zien en dwing je resepect (plaats) af en tik haar dan op de schouder niet vol uit meppen maar een tikje en begint ze te crossen gewoon lopen laten ze houden wel op en ondertussen gewoon heel kalm blijven en vooral ook consequent die van mij dreigde mij ook en steigerde ook naar me en vies joh niet normaal en nu tja hij is zo lief dat hou je niet voor mogelijk.
alleen maar doordat ik die confrontatie niet meer aanging en toen werd het spelletje niet meer leuk en houden ze vanzelf op succes ermee

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:20

klinkt als pure dominantie. hoor je vaker als er alleen aan het halster gelongeerd word.
ik ben nu het boek from my hand to yours van monty roberts aan het lezen en ik moet zeggen dat het erg interessant is.
probeer daar eens iets mee. met lichaamstaal kom je een heel eind. niet gaan slaan of wat dan ook, dat werkt 9 van de 10 keer averechts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:24

Ik ben van de oude stempel en geef zoeentje een keer zo hard op z'n flikker dat ie nog wel 3 keer nadenkt voor ie zoiets probeert

Maar de meeste mensen zijn zelf niet duidelijk genoeg in hun houding, en lokken het gedrag daarmee zelf uit.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:30

dat kan je bij een willem doen ja die reageert zowiezo al op mijn lichaamstaal en hij weet dondersgoed dat ik de leider ben. maar hij wil het wel eens vergeten en dan krijgtie ook een kets van mij. dan staat hij ook met dikke nek voor mij zich groot makend(paard van 1.78 ) maar ik loop zo op hem af kijk hem recht in de ogen, maak me zelf ook groot en dan vlucht hij...

maar er zijn paarden die alleen maar kwaaier worden van een ram(ons vorige paard bijvoorbeeld, die heeft de pessoa kapot getrokken) maar nou moet ik zeggen dat dat paard in de hele omgang niet eerlijk was. als ik hem uit de wei wilde vissen kon ik dat met een paar trappen toe bekopen.. daar kreeg ik het ook niet uit

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:23

Het klinkt mij gewoon als een dominantie probleem en als ze in een vrolijke bui is dan luisterd ze gewoon.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 20:04

Ik denk eerder dat het andersom is karoliena.
Dat ze normaal gesproken luisterd (wat ze ook doet) en soms even gaat proberen of ze toch niet de baas kan spelen.

Moet zeggen dat het wel een paard is met een "sterk" karakter.
Vroeger was ze echt ontzettend moeilijk en ik ben de enigste die een hele hoop heeft bereikt met haar. Haar vorige verzorgsters en eigenaren hielden het na een tijdje voor gezien omdat ze te sterk was en erg kon etteren.

Maar de dingen die tot nu toe worden genoemd verschillen niet veel van wat ik geprobeerd heb. Dus opzich was ik wel op de goede weg.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:07

Blijkbaar accepteerd ze je dan toch helemaal als leider.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:58

Verplaatst van VMR naar UZ.

_Maggy_

Re: [LO] Staken en dreigen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:45

ik heb dat ook met mijn verzorg shetje.. die doet precies het zelfde maar die kent het longeren ook wel in het begin is ze heel lief maar iets later draait ze om en begint ook te dreigen als ik het dan alleen doe dan begint ze ook richting mij te steigeren (als ik probeer de zweep achter haar kont te krijgen) maar meestal doen wij het met z'n 2en en dan de 1 longeert en de ander houd de zweep vlak achter de kont zodat ze door blijft lopen en niet kan gaan draaien

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:30

hey,

laat haar toch rondcrossen! ze word heus wel moe, en dan zal ze naar je luisteren. succes ermee!

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:56

Elena schreef:
hey,

laat haar toch rondcrossen! ze word heus wel moe, en dan zal ze naar je luisteren. succes ermee!

tis een heel herkenbaar probleem voor mij! kheb hetzelfde ervaren. achteraf bleek ik veel te lief te zijn. Mij werd zelfs verteld om na het rondcrossen nog es flink door te jassen. Als ze kan lopen als zij dat wil, kan ze dat ook als jij dat wilt! Negen van de tien keer dat ze zich bedenkt om nog es de benen te nemen. dat is dan veel te vermoeiend! En bang dat ze zich blesseert hoef je niet te zijn, zonder bijzet of elastiek hoeft ze toch geen zware inspanning te leveren.

Maar let wel, als het knokken wordt, kan je hele vertrouwensband eraan gaan. probeer dus goed in te schatten of dat het waard is!

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 22:03

Tja ik moet eerlijk zijn dat ik er geen voorstander ben om haar keihard te laten rondcrossen.
Vooral omdat ze al een beetje op leeftijd is. Maar ik zal het toch maar eens proberen of dat helpt.