[AR] [LO] hoe paard in galop krijgen aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hollander

[LO] hoe paard in galop krijgen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 15:38

Hallo,

Ik ben sinds kort een paard aan het trainen aan de longeer lijn.
Het beesje is 10 jaar en nooit gelongeerd.
Nu kan ze stap en draf en stil staan op bijde handen.
Nu wilde ik vandaag beginnen om in galop te gaan aan de longe maar het enige wat ze doet als ik haar op drijf is heel hard rennen, en word daar bij heel erg nerveus en snapt er gelijk niets meer van van de opwinding.

iemand een goeie tip voor mij?

laulau85

Re: [LO] hoe paard in galop krijgen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:11

Rijd je ook op haar? Zoja kan je met rijden een paar keer galop zeggen en daarbij de hulpen geven. Wanneer je dat dan bij het longeren hoort herkend ze het misschien.
En net zo als met rijden bij de hoek als je het in een gewone bak doet omdat de meeste dat toch gewend zijn.
Probeer ook het paard even extra ruimte te geven zodat ze meer het gevoel heeft dat ze voorwaarts kan.

Ik hoop dat het helpt!
succes

Vaaltjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:57

ja laulau85 volgens mij is dta het beste

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:13

Ik zeg geen "Galop!" maar "Galop Jàh!" en dan extra nadruk leggen op de Jah! dit hielp bij mij ook heel goed. Ik wil er wel even bijzeggen dat ik zonder longeerzweep longeer, puur op stem en ook gewoon aan het halster. Mijn paardje gaat op de Jah in galop, omdat dit een klein schrikeffect geeft, omdat het een harde klank is. Zij kende het fenomeen longeren ook niet (goed) maar dit werkte bij mij uitstekend, is een tipje van mn instructrice.

Groetjes Dianne

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:51

Goed opletten dat je achter haar achterhand loopt. Wat ik wel eens deed was het eerst 2 keer vragen en vervolgens ineens snel en actief op het paard inlopen. Dus niet aanraken, maar "onverwachts uit de hoek komen". Daarna goed belonen uiteraard.

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 09:37

ik heb galop jah geprobeert maar daar raakt ze helemaal van in de zenuwen en gaat ze weer alleen maar heel hard draven of ze stopt en draait zich naar mij toe.
vandaag ga ik het van bubbels proberen.
laulau@ er word niet op haar gereden ze loopt enkeld voor de kar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:38

Ik zou haar eerst goed los werken in stap en draf. Eventueel voor de rug wat balkjes en of kleine sprongetjes. Als ze wat leniger is zou het galopperen ook beter moeten gaan, haar in galop jagen zal niet veel vooruitgaan betekenen vrees ik. Cirkel niet te klein en op je hulpen letten.

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:09

Wat ik ooit eens heb gezien was een soort longeren zonder lijn en die deden met de handen zogenaamd de achterhand naar voren plaatsen. Voor het galopperen moest je zelf ook gaan galopperen en met de zweep zogenaamd de achterhand ondersteunen. ik vond het ook onzin maar het werkt wel. Ik hoop dat je t snapt, SUCCES