[AR] [LO]hoe pak ik dit aan? (beginnen met longeren?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

[LO]hoe pak ik dit aan? (beginnen met longeren?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 13:50

ik moet 2 shetjes vz 1 tje is 6 jaar en de ander is 2.5 en ik moet ze allebei een beetje beweging geven maar nou wil ik die van 2.5 beginnen met longeren maar weet iemand hoe ik het aan moet pakken want ze luistert niet naar de zweep

Antheya

Re: hoe pak ik dit aan? (beginnen met longeren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:56

Ik denk dat je dat het beste met 2 mensen kan doen, 1 in het midden met de longeerlijn en de zweep en de ander naast het paard, die lijdt hem dan gewoon in rondjes en dan langzaam proberen verder naar het midden te lopen.. iig even ernaast blijven lopen zodat ze weet dat het de bedoeling is om rondjes te lopen....want in je eentje komt het paard dat het nog niet snapt vaak naar je toe gelopen en draait dan mee
ik hoop dat je het een beetje snapt..

ik weet niet wat de officiele manier is maar zo doe ik het, en het werkt

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 13:59

ok ik heb het wel een keer geprobeert ook dat er iemand naast loopt maar die shetje reargeert niet op de zweep zij gaat zo eten onder het longeren en dan tikje hem ietsje (zacht) aan en dan kijkt die even en dan graast die zo weer door dan trekt de gene die ernaast loopt hem wel omhoog maar dan loopt die zo zacht dat die het zo weer kan doen daarom iemand daar tips over

nog bedankt hé

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:01

Zorgen dat ze wel respect krijgt voor de zweep. Even streng zijn, heb je er later meer plezier van!

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 14:03

ja oke maar hoe moet ik dat dan aanpakken?:$ dat se daar respect voor krijgt

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:06

Wat dacht je van hem een keer flink raken?

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:10

Ja inderdaad, 1 keer goed raken en de tweede keer zal er wel al wat meer reactie uitkomen. Het is niet leuk in het begin en je bouwt dit uiteraard ook weer af maar ze moeten even weten dat de zweep betekend lopen!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:19

Met z'n tweeen beginnen is het makkelijkst, 1 houdt de lijn vast, de ander de zweep, zo hoef je, je maar op 1 onderdeel te concentreren. Probeer eerst je pony met je stem voorwaarts te laten gaan, werkt dit niet, dan een tik met de zweep.

Vaak is een of twee keer goed raken als je pony staakt of niet voorwaarts wil genoeg om het kwartje te doen vallen. Leuk is het niet, maar je hebt er later des te meer plezier van. Probeer ook in een longeercirkel of een afgezette cirkel te longeren. Dan kan je pony je niet heel de baan door sleuren als ie besluit te gaan rennen op de tik van de zweep.

Blijf in het begin met zijn tweeen longeren, en beloon heel overduidelijk als het goed gaat. Na een tijdje kan je dan alleen gaan longeren. Succes!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:44

Hoi,

Ik herken je probleem
Mijn paard heeft ook absoluut geen respect voor de zweep, het interesseerd hem niks.
Een flinke mep werkt niet bij elk paard, die van mij kijkt niet op of om.
In het begin toen hij een jaar of 2,5 was en ik net begon met longeren liep hij nog wel, hij had het meteen door, liep braaf zijn rondjes en luisterde netjes naar de commando's.
In een keer was het afgelopen, hij stopte zomaar, draaide zich om zonder dat ik het vroeg, bepaalde zelf wanneer hij ging stappen enz.
Als een paard ECHT niet wil, dan wil hij gewoon niet.
Dan kun je wel zeggen hij moet respect hebben blablabla, maar moet je hem dan kweetniet wat meppen met die zweep, of hem constant zwaar toespreken en opjagen?
Mijn conclusie was dat mijn paard gewoon geen lol heeft in longeren, ik kan me er ook best wat bij voorstellen hoor.
Ik ben hem dus gewoon lekker gaan rijden, omdat hij dan wel goed zijn best doet.
Als hij erg fris is wil hij nog weleens wat rondjes lopen aan de longe, maar echt interessant vind hij het niet.
Mijn andere paard is daarintegen een super longeerpaard, bij haar heb ik absoluut geen zweep nodig, die doet precies wat ik zeg en wanneer ik het zeg

Luisterd je paard straks wel naar de zweep, zorg dan dat je een driehoek vormd: paard, lijn, zweep, zo zal hij ook niet snel omdraaien.
Laatst bijgewerkt door Anita_D op 31-08-05 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:45

Misz_Do schreef:
Ik denk dat je dat het beste met 2 mensen kan doen, 1 in het midden met de longeerlijn en de zweep en de ander naast het paard, die lijdt hem dan gewoon in rondjes en dan langzaam proberen verder naar het midden te lopen.. iig even ernaast blijven lopen zodat ze weet dat het de bedoeling is om rondjes te lopen....want in je eentje komt het paard dat het nog niet snapt vaak naar je toe gelopen en draait dan mee
ik hoop dat je het een beetje snapt..

ik weet niet wat de officiele manier is maar zo doe ik het, en het werkt

Zo zo ik het ook doen denk ik en ja ze mogen wel wat ontzag krijgen voor de zweep!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:51

Anita_D schreef:
Hoi,

Ik herken je probleem
Mijn paard heeft ook absoluut geen respect voor de zweep, het interesseerd hem niks.
In het begin toen hij een jaar of 2,5 was en ik net begon met longeren liep hij nog wel, hij had het meteen door, liep braaf zijn rondjes en luisterde netjes naar de commando's.
In een keer was het afgelopen, hij stopte zomaar, draaide zich om zonder dat ik het vroeg, bepaalde zelf wanneer hij ging stappen enz.
Dan kun je wel zeggen hij moet respect hebben blablabla, maar moet je hem dan kweetniet wat meppen met die zweep, of hem constant zwaar toespreken en opjagen?
Mijn conclusie was dat mijn paard gewoon geen lol heeft in longeren, ik kan me er ook best wat bij voorstellen hoor.
Ik ben hem dus gewoon lekker gaan rijden, omdat hij dan wel goed zijn best doet.
Als hij erg fris is wil hij nog weleens wat rondjes lopen aan de longe, maar echt interessant vind hij het niet.
Mijn andere paard is daarintegen een super longeerpaard, bij haar heb ik absoluut geen zweep nodig, die doet precies wat ik zeg en wanneer ik het zeg

Luisterd je paard straks wel naar de zweep, zorg dan dat je een driehoek vormd: paard, lijn, zweep, zo zal hij ook niet snel omdraaien.

Reken maar dat je hem wel zo kan raken dat hij reageert.
Wij hebben op stal ook meerdere paarden gehad die je kon slaan wat je wilde, maar niet wilden lopen.
Gewoon pure luiheid, geen zin hebben.
Maar dat ga je dan toch niet opgeven
Wij zijn ze gewoon dagelijks met 2 man gaan longeren, eentje de longeerlijn, de ander de zweep, en kijken wie het opgeeft.
Is tot nog toe altijd het paard geweest.

Op het werk hebben wij ook regelmatig 2 jarige paarden die keuringsklaar gemaakt moeten worden en dus gelongeerd moeten worden (niet met singeltje ofzo hoor, gewoon aan het hoofdstel).
We doen dit gewoon alleen, in een afgezette longeercirkel van je afjagen, dan snapt hij vanzelf dat hij rondjes om je heen moet lopen.
Het is bij ons niet echt te doen om al die paarden met 2 man te gaan pakken, dan ben je 2x zo lang met je werk bezig.
Bovendien zit er regelmatig een lomperd tussen die je zo omver beukt als je ernaast gaat proberen rondjes te lopen in de longeerbak.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:03

Mariek87 schreef:
Anita_D schreef:
Hoi,

Ik herken je probleem

Reken maar dat je hem wel zo kan raken dat hij reageert.
Wij hebben op stal ook meerdere paarden gehad die je kon slaan wat je wilde, maar niet wilden lopen.
Gewoon pure luiheid, geen zin hebben.
Maar dat ga je dan toch niet opgeven
Wij zijn ze gewoon dagelijks met 2 man gaan longeren, eentje de longeerlijn, de ander de zweep, en kijken wie het opgeeft.
Is tot nog toe altijd het paard geweest.

Op het werk hebben wij ook regelmatig 2 jarige paarden die keuringsklaar gemaakt moeten worden en dus gelongeerd moeten worden (niet met singeltje ofzo hoor, gewoon aan het hoofdstel).
We doen dit gewoon alleen, in een afgezette longeercirkel van je afjagen, dan snapt hij vanzelf dat hij rondjes om je heen moet lopen.
Het is bij ons niet echt te doen om al die paarden met 2 man te gaan pakken, dan ben je 2x zo lang met je werk bezig.
Bovendien zit er regelmatig een lomperd tussen die je zo omver beukt als je ernaast gaat proberen rondjes te lopen in de longeerbak.

Mijn paard weet echt wel wat longeren is hoor, ik heb hem vaak zat gelongeerd, bijgezet ook.
Hij vind het gewoon niet leuk, en ik kan daar best inkomen, die eeuwige zelfde rondjes.
Ieder het zijne, maar ik ga mijn paard niet door de bak meppen omdat ik hem zonodig aan de longe wil hebben.
Met rijden bereik ik met hem meer dan met longeren, dus ik maak er geen probleem van
Hij is inmiddels trouwens al zeven jaar hoor, in zijn jongere jaren heeft hij vaak (bijgezet) zat aan de longe gelopen en zoals ik al zei nu nog weleens, maar na het longeren zijn we beiden moe en onvoldaan, dan ga ik liever een uur rijden om daarna beiden moe en voldaan te zijn

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:14

Anita_D schreef:
Mijn paard weet echt wel wat longeren is hoor, ik heb hem vaak zat gelongeerd, bijgezet ook.
Hij vind het gewoon niet leuk, en ik kan daar best inkomen, die eeuwige zelfde rondjes.
Ieder het zijne, maar ik ga mijn paard niet door de bak meppen omdat ik hem zonodig aan de longe wil hebben.
Met rijden bereik ik met hem meer dan met longeren, dus ik maak er geen probleem van
Hij is inmiddels trouwens al zeven jaar hoor, in zijn jongere jaren heeft hij vaak (bijgezet) zat aan de longe gelopen en zoals ik al zei nu nog weleens, maar na het longeren zijn we beiden moe en onvoldaan, dan ga ik liever een uur rijden om daarna beiden moe en voldaan te zijn

Ik zeg niet dat jouw paard niet weet wat longeren is, ik zeg alleen dat ik dat gevecht persoonlijk niet op zou geven voordat ik het gewonnen had.
En dat je met rijden meer bereikt dan met longeren ben ik niet helemaal met je eens.
Als jij je paard longeert met een bijzetje, zal dit bijzetje een half uur of een uur (hoe lang jij maar longeren wilt) correct bezig zijn en consequent op dezelfde manier contact blijven vragen, dat is iets wat een ruiter nooit zal lukken.
Bovendien, als je er naast staat, zie je meer dan als je erop zit (de beenzetting van je paard, het 'sporen'), dit kan je aan de longeerlijn herstellen zodat je daar onder het zadel weer mee verder kunt werken.

Maar goed, ieder z'n eigen.

Kwanyin

Re: [LO]hoe pak ik dit aan? (beginnen met longeren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:16

verplaatst naar UZ

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 16:31

oke bedankt ik ga het wel proberen maar die andere shet is ook zon probleem met longeren..

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:45

Succes!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:38

@ Anita_D
Als je je toch bedenkt en weer eens wilt longeren.
zorg dan dat je het longeren leuk maakt,spannend afwisselend...
eeuwig dezelfde rondjes zou ik ook niet willen lopen,maar een keer dubbele longe,daaraan laten wijken,tegengestelde stelling en andere oefeningen.
veel overgangen en misschien zelfs achterwaarts kan een heleboel veranderen.
bovendien ben ik van mening dat als een paard het niet leuk vind,hij het toch af en toe eens moet doen.
stel als je paard het rijden niet meer leuk vind,dan stop je toch ook niet

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:24

Ik heb Amica pas geleden ook leren longeren, ze is nu 2.5 en had het nog nooit gedaan, überhaupt nog nooit gewerkt

De eerste keer hebben we het met z'm tweeën gedaan, ik longeren en de eigenaar ernaast gelopen, daarna ben ik alleen verder gegaan. En moet zeggen dat het goed gaat. Ik zorg ervoor dat ze niet naar me toe kan komen, en verder reageert ze heel goed op mijn stem, dus overgangen e.d. gingen de tweede keer al heel goed. Het enige is dat ze nogal eens de neiging heeft om flink weg te crossen, soms kan ik haar houden, meestal sleept ze me mee. Maar ze is nog jong, en het is allemaal nieuw, dus dan mag het nog af en toe

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:56

Dan kun je beter een cirkel afztten met paaltjes of zo iets, als ze je zo mee sleurt.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:37

turbotinker schreef:
@ Anita_D
Als je je toch bedenkt en weer eens wilt longeren.
zorg dan dat je het longeren leuk maakt,spannend afwisselend...
eeuwig dezelfde rondjes zou ik ook niet willen lopen,maar een keer dubbele longe,daaraan laten wijken,tegengestelde stelling en andere oefeningen.
veel overgangen en misschien zelfs achterwaarts kan een heleboel veranderen.
bovendien ben ik van mening dat als een paard het niet leuk vind,hij het toch af en toe eens moet doen.
stel als je paard het rijden niet meer leuk vind,dan stop je toch ook niet

Sjonge jonge, wat wordt m'n post weer veel te zwaar gelezen
Voor de 2e keer, mijn paard loopt nog wel aan de longe, maar rijden is gewoon meer zijn ding, daar heeft hij meer lol in, en dat doe ik dan ook meer met hem dan werk aan de longe.
Natuurlijk stop ik niet met rijden als hij daar geen zin meer in heeft, lekkere vergelijking zeg.
En afwisseling genoeg aan de longe, de ene keer netjes bijgezet, de andere keer cavaletti werk.
Ik zeg maar zo, ieder paard z'n ding, de een houdt van springen, de ander interesseerd dat ook totaal niet en die zal geen moeite doen om z'n benen op te trekken.
In hoeverre je dan werk op moet dwingen aan je paard, dat is ieder zijn keuze.
En aan mijn longeer kunsten ligt het niet, ik heb in m'n leven al zoveel gelongeerd en mijn andere twee paarden vinden het wel heel leuk, maar dat zegt niet automatisch dat ieder paard staat te springen om aan de longe te werken.