[AR] hoe leren mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tzif

[AR] hoe leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 13:43

haai iedereen

ik wil dus binnekort mijn pony voor de kar gaan beleren (ik ga zelf ook een cursus mennen volgen) maar hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken want ik wil haar nu alvast een beetje voorbereiden, ik heb dr voorheen al veel gelongeerd zodat ze goed op mijn stem reageert, binnekort wil ik dus met haar aan de lange lijnen gaan oefenen, heeft er iemand hier nog tips hoe ik dit het best kan aanpakken, of zeggen jullie dat ik beter pas kan gaan beginnen als ik de cursus heb afgerond? graag jullie reactie

bedankt en de groetjes

Roadracer

Re: hoe leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:06

Hoi tzif,
Ik zit met hetzelfde, maar kan je wel wat vertellen denk ik. Ik wil mijn pony dus ook laten beleren, en ben daarom begonnen met het koetsiersbewijs (inmiddels afgerond). In de tussentijd al wel begonnen met de eerste basisbeginselen van mijn eigen pony:
Eerst gewoon gelongeerd aan een enkele lijn, dat kon ze al en dat ging prima.
Daarna aan de hand van "longeren met Lammert Haanstra" begonnen met longeren aan de dubbele longe. (Dit had ik nog nooit eerder gedaan, dus vandaar Haanstra). Dat ging prima, ze deed niks uit op een lijn achter haar benen.
Van hieruit ben ik begonnen om langzamerhand zelf meer achter haar te gaan lopen, mbv stemcommando's ging dit ook prima.
Overigens: omdat ik nog geen tuig heb, heb ik de dubbele longe/ het oefenen met lange lijnen gedaan met een zadel op, waarbij ik de lijnen via opgestoken vastgezette stijgbeugels liet lopen.

Tot dusver heb ik er 1x een bandje erachter geknoopt. Gewoon bevestigd aan de stijgbeugels van het zadel. Dit is dus niet echt te vergelijken met mennen want ze heeft geen druk op de borst, maar ja, bij gebrek aan (borst)tuig moet je toch wat. En zo kon ik in ieder geval checken of ze niet schrok van iets schuivends achter haar. Dit ging overigens ook heel rustig bij haar.

En dit is waar ik inmiddels gebleven ben. Hopelijk komt volgende week mijn tuig binnen. Dan wil ik eerst rustig beginnen om haar te laten wennen aan de oogkleppen (ze heeft nu een keer een tuig gepast en ze vond die kleppen maar raar, dus dat moeten we wel even oefenen). Dan eerst weer gewoon lange lijnenwerk, en dan wil ik verder met het slepen van een bandje. Ik wil een balk/stang maken waar ik de strengen aan kan bevestigen, en daar dan de band aan. En evt een zwaardere tractorband, pellet oid als dat goed gaat, maar dat moet ik nog even bekijken.

En dan...ga ik echt hulp inschakelen!!! Ik wil haar eerst voor een sulky hebben en die heb ik niet, bovendien wil ik het vanaf het echte inspannen gewoon hoe dan ook met 2 personen doen, waarbij ik een ervaren persoon ernaast wil hebben. Just in case...leer het mijn pony liever goed, zonder stress etc. En hoewel ik veel geleerd heb bij het koetsiersbewijs zie ik dat toch echt puur als een basis, en maak ik mijzelf geen illusies dat ik het nu allemaal wel kan.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Doe alles net zo rustig aan als nodig is voor jouw paardje. Sommigen zijn veel schrikachtiger en hebben weken nodig voor alles wat ik tot dusver heb gedaan, anderen 1 dag. Succes iig!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:33

Stop even.

Je weet (nu) nog niets van mennen af. Maar je wilt wel je pony voor de wagen beleren??
Aan jouw de keus, maar vergeet niet dat mennen zowel voor paard als bestuurder van het paard véel moeilijker en gevaarlijker is. Mennen is niet zo simpel, van; knup der een kar achter en race de polder in de rondte.

Het lijkt me iets verstandiger om dit te laten doen door iemand die daar ervaring mee heeft.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:10

Ik ga helemaal met Sjonniej mee trouwens! Had er even overheen gelezen dat je typte "ik wil mijn pony voor de kar GAAN beleren ", ik dacht dat er stond "LATEN BELEREN".

Als je nog niks van mennen weet, net als ik eigenlijk, doe dan iig het koetsiersbewijs (daar leer je een goede basis), en besteed het echte beleren uit!!! Voorbereidende oefeningen zoals longeren aan dubbele lijn en lopen aan de lange lijnen kun je (afhankelijk van je paardje) mijns insziens wel zelf mee beginnen, maar ga het verder uitbesteden!!! En als je nog nooit met dubbele longe gewerkt hebt, rommel dan niet maar wat aan, maar vraag hulp. Heb ik ook gedaan (in combinatie met Haanstra )

Wat voor een paardje heb je eigenlijk (ras, hoogte, hoe oud), en welke ervaring heb je zelf?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:38

Ik vertel jou hoe je moet leren mennen en je paard beleren als jij mij verteld hoe ik moet leren rijden en een paard onder het zadel beleerd....

palousa_boy

Re: [AR] hoe leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:46

dan spreken we elkaar in het ziekenhuis ofzo?? ik mis hier nog een deeltje

maar aan tips wat je thuis zou kunnen doen zijn idd gewoon lekker doorlongeren, met dubbele lijn, ook goed. band erachter, kan ik ook nog wel iets in vinden, maar dan in gods naam met een borst tuig, als je het met een zadel gaat doen dan kan je het netzogoed niet doen, en dat is zonde van je tijd. ook las ik iets over een pallet, niet doen. dit kan zulke nare situaties opleveren die het echt niet waard zijn, niet doen dus.. verder een sulky, klinkt leuk, heeft 2 wielen, maar dat is ook meteen zijn nadeel, hij heeft maar 2 wielen en er kan dus niemand achterop. met beleren is het echt noodzakelijk dat je met zn 2e bent.

en verder, zoals napie al zegt, beleren voor de kar is niet uit te leggen, niet op papier te zetten. globaal zou je het nog in een boekje kunnen zetten, als je alle situaties wil bespreken heb je een hele bibliotheek nodig. wat dat betreft een super idee om er iemand anders bij te halen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:49

En zelfs met een hele bibliotheek red je dat nog niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:08

bij dit klusje komt ervaring gewoon heel goed van pas. helaas komt verstand met de jaren, en ervaring met vallen en opstaan.

tzif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:12

sorry zo bedoelde ik het ook niet van dat ik haar zelf helemaal ga beleren voor de kar.. (sorry mijn fout verkeerd neergezet) want ik krijg dus een cursus daarbij leer ik zelf hoe ik alles moet doen enzo, en zij gaat dus ook mijn paard "beleren" we doen alles samen, maar zij gaat het mijn pony dus echt leren.

en wat ik dus bedoelde is netzoals roadracer al zei hoe ik alvast een beginnetje kan maken, dus longeren en daarna aan de dubbele longe. aan de dubbele longe heb ik met haar nog nooit gedaan, dus zal van de week even mijn spulletjes opgraven en dan ga ik daar voorlopig veder mee.

iig bedankt voor jullie reactie

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:49

Wat wij ook hebben gedaan (ik heb haar niet beleerd hoor, alleen wel soms helpen met vasthouden enzz) Een bosttuig erop leggen, daar hele lange stevige touwen aan het uiteinde aan vastmaken en dan haar laten stappen en dan iemand druk laten geven aan de touwen. Dus alsof ze trekt. Ze kon toen wel al aan de lange lijnen lopen dus niet echt als eerste begin.

Verder ook een autoband laten trekken, maar hier een blik met een steen indoen. Dat was de laatste stap voor ze echt voor de kar kon.

Je kunt je paard er wel aan laten wennen dat de teugels op de achterhand liggen, als je haar vasthoud bijvoorbeeld.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:35

Ik ga er altijd eerst achter lopen met de lange leidsels (door de lichtogen), dan wennen ze aan de strengen. En ik laat ze eerst aan de band wennen door hem zelf te trekken alsof hij er achter hangt en dan stappen-stoppen-stappen-stoppen, linksom en rechtsom. Pas op als je de band vast maakt en dan gaat lopen, want als hij bang is en heel sterk dan houd je hem niet, dan moet je iemand de longeerlijn vast laten houden en iemand anders de leidsels, dan kan hij alleen op de volte en kan je hem ook nog met de leidsels afremmen. Je kan ook iemand weerstand laten geven met de lange strengen (is al gezegd ) en de broek leren. Als je de kar er achter gaat hangen adviseer ik je een ervaren iemand mee te laten helpen voorlopig, dus niet 1 keer!

Goed dat je een cursus gaat doen en goed dat hij al op je stem reageerd! Succes ermee.