Hoi tzif,
Ik zit met hetzelfde, maar kan je wel wat vertellen denk ik. Ik wil mijn pony dus ook laten beleren, en ben daarom begonnen met het koetsiersbewijs (inmiddels afgerond). In de tussentijd al wel begonnen met de eerste basisbeginselen van mijn eigen pony:
Eerst gewoon gelongeerd aan een enkele lijn, dat kon ze al en dat ging prima.
Daarna aan de hand van "longeren met Lammert Haanstra" begonnen met longeren aan de dubbele longe. (Dit had ik nog nooit eerder gedaan, dus vandaar Haanstra). Dat ging prima, ze deed niks uit op een lijn achter haar benen.
Van hieruit ben ik begonnen om langzamerhand zelf meer achter haar te gaan lopen, mbv stemcommando's ging dit ook prima.
Overigens: omdat ik nog geen tuig heb, heb ik de dubbele longe/ het oefenen met lange lijnen gedaan met een zadel op, waarbij ik de lijnen via opgestoken vastgezette stijgbeugels liet lopen.
Tot dusver heb ik er 1x een bandje erachter geknoopt. Gewoon bevestigd aan de stijgbeugels van het zadel. Dit is dus niet echt te vergelijken met mennen want ze heeft geen druk op de borst, maar ja, bij gebrek aan (borst)tuig moet je toch wat. En zo kon ik in ieder geval checken of ze niet schrok van iets schuivends achter haar. Dit ging overigens ook heel rustig bij haar.
En dit is waar ik inmiddels gebleven ben. Hopelijk komt volgende week mijn tuig binnen. Dan wil ik eerst rustig beginnen om haar te laten wennen aan de oogkleppen (ze heeft nu een keer een tuig gepast en ze vond die kleppen maar raar, dus dat moeten we wel even oefenen). Dan eerst weer gewoon lange lijnenwerk, en dan wil ik verder met het slepen van een bandje. Ik wil een balk/stang maken waar ik de strengen aan kan bevestigen, en daar dan de band aan. En evt een zwaardere tractorband, pellet oid als dat goed gaat, maar dat moet ik nog even bekijken.
En dan...ga ik echt hulp inschakelen!!! Ik wil haar eerst voor een sulky hebben en die heb ik niet, bovendien wil ik het vanaf het echte inspannen gewoon hoe dan ook met 2 personen doen, waarbij ik een ervaren persoon ernaast wil hebben. Just in case...leer het mijn pony liever goed, zonder stress etc. En hoewel ik veel geleerd heb bij het koetsiersbewijs zie ik dat toch echt puur als een basis, en maak ik mijzelf geen illusies dat ik het nu allemaal wel kan.
Hoop dat je hier iets aan hebt. Doe alles net zo rustig aan als nodig is voor jouw paardje. Sommigen zijn veel schrikachtiger en hebben weken nodig voor alles wat ik tot dusver heb gedaan, anderen 1 dag. Succes iig!!!