[AR] [LO] Hoe paard longeren met bijzet zonder longeersingel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

[LO] Hoe paard longeren met bijzet zonder longeersingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 10:38

Hallo,

In dit topic;
Paard niet altijd nageeflijk en niet constant in aanleuning
krijg ik de tips te longeren met bijzet om Amo losser te krijgen en hem rond te laten lopen. Nu ben ik niet in het bezit van een longeersingel, en zit ik niet in de situatie dat ik die even 1 2 3 koop. Nu heb ik uiteraard wel een zadel, en is er geen manier om te longeren met bijzet met het zadel?
Graag wat informatie hierover, misschien foto's en duidelijke uitleg hoe het werkt en wat het bewerkstelligt (laag en rond lopen, meer opgericht lopen oid.)
Begrijp me niet verkeerd, als het beter is voor Amo dan zal ik zeker een singel aanschaffen, maar als het ook zonder kan zou dat heel fijn zijn

Alvast bedankt!

Qimm

Re: [LO] Hoe paard longeren met bijzet zonder longeersingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:52

Natuurlijk kun je ook gewoon longeren met een zadel en daar je bijzet aan vast maken, deed ik ook eerst. Zorg wel dat je beugels niet flapperen. Dus goed opsteken of even eraf halen.

Waarmee wil je longeren dan? Gewone bijzet teugels, elastiekje, slofteugel, gogue?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 14:56

Ik denk gewoon met bijzetteugels. Het is de bedoeling dat Amo iets ronder wordt, zodat hij beseft dat hij onder het zadel ook ronder moet gaan lopen Waar maak ik de bijzet teugels dan aan vast?

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:55

Als je paard ronder moet zou ik kiezen voor de touwtjes, de Lammert Haanstra-methode zeg maar. Het nadeel van de bijzet vind ik namelijk dat ze er in kunnen gaan hangen, met de touwtjes kan dat niet...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 09:12

En die touwtjes maak ik dan bijvoorbeeld vast aan de rindgetjes voor aan het zadel en aan de singel? Of aan de singestoten en dan door het bit naar de singel?

Dankjewel iig

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:01

dat ligt eraan wat je wilt bereiken je kan ze onder de buik en aan de zijkant vastmaken.
Maar nu heb ik een vraagje kan je ook longeren zonder zadel of longeersingel want mijn pony heeft 2 bulten onder haar buik?

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:10

natuurlijk kan dat, maar dan kan je nergens een bijzet aan vast maken, dus dan zonder ... Ik maak mijn touwtjes altijd vast bij de singelstoten, dan door het bit, tussen de benen aan de singel.. Snap je het ?

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:27

probeer eens longeren met dubbele lijnen: 1 lijn gaat dan achterlangs je paard, zodat je net als vanuit het zadel het paard kan aansturen vanaf beide zijden van zijn hoofd!

Werkt super!
Wel met beleid doen natuurlijk: altijd veilig werken!

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:46

maar met dubbele longe doe je toch altijd eerst tussen de benen of opzij vast maken (net als slof zeg maar)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:44

Je kunt teugels tussen de voorbenen laten gaan en dan boven op de schoft vastmaken. Als je niet zulke hele lange tuegels hebt, kun je teugels aan elkaar knopen. Je kunt ook touwtjes gebruiken, maar let er dan wel op dat het niet tussen de borst schuurt. Voor dubbele lijnen heb je ook een longeersingel nodig.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 21:08

Dubbele lijnen kan ook met zadel, maar daar kan ik niet zo goed mee omgaan, vandaar dat ik gewoon met touwtjes of bijzet wil werken