Ik heb sinds een week een tuig gekocht en ik ben nu bezig om nijn tinker te laten wennen aan het hoofdstel met oogkleppen. Maar ze heeft een hele dikke voorpluk en die zit dan onder de windriemen. En dan ziet ze helemaal niks meer! Dus ik heb de voorpluk nu maar steeds onder het bakstuk gepropt, maar dat ziet niet uit en lijkt me niet lekker zitten. Hoe doen jullie dat als jullie paard een dikke voorlok heeft? En nog een vraagje: Hoe lang hebben jullie naast het paard gelopen met het tuig erop om te wennen voordat je erachter ging lopen?
Vlecht erin of net als ik, voorlok in twee delen verdelen en over de frontriem. Ik had ook altijd al die manen in de oogkleppen zitten als ik ze onder de windriemen deed. Hoe lang je paard moet wennen aan het tuig verschild. Ik doe altijd eerst zonder oogkleppen sturen (achter het paard lopen) en als dat goed is doe ik een keer de oogkleppen aan. Nooit problemen gehad.
Dank je! Ik heb vanmorgen met tuig op over de wei gestuurd en iemand ernaast om haar in de gaten te houden met de oogkleppen. Ik denk dat ik morgen idd eens stuur zonder oogkleppen. Nu wil ze steeds omkijken omdat ze minder ziet/ Dat vindt ze een beetje eng.
Frits heeft mega voorpluk. het lijkt of hij niks ziet maar hij ziet nog ZAT . met marathon en warme dagen doe ik nog weleens gewoon een elastiekje erin(soort staartje dus)
te gek zeg dat je al begonnen bent om tosca aanteleren als ik jou was zou ik 2 halve vlechtjes maken met een leuke kleur elastiek en dan het onderste stukje loslaten hangen, lijkt me echt leuk. ik vind het echt super dat je haar dit al allemaal leert
Haha, wat geinig dat die van jou er echt aan moet wennen... Die van mij vond alleen de broek eerst heel erg eng... Het hoofdstel met oogkleppen had ik omgedaan en ze stond een beetje dwaas om zich heen te kijken van: Eehhhm... Hallo? Iemand?? Wie deed het licht uit?
Verder stuur ik rond ik het weiland rond met tuig, maar wel nog zonder oogkleppen..
De tinker waar ik mee rij voor de kar heeft ook een hele dikke voorpluk. ij maken dan een vlecht over de windriem heen zodat hij gelijk z'n hoofdstel niet meer af kan schuden.
Dat is wel lachen! De broek boeit haar juist niet, ook niet de rest van het tuig. Alleen die oogkleppen. Veel oefenen dan maar!
Mijn tinker vond de 1e 2x dat ze met oogkleppen liep heel spannend. Vooral de overgang van licht naar donker. Daarna had ze er totaal geen moeite meer mee...
Ik zou een vlechtje in doen als ze zo veel voorpluk heeft.