josien schreef:Hou altijd rekening dat het paard iets niet kan of snapt.
Wijken voor druk zoals parelli die gebruikt vind ik behoorlijk onderdrukkend. Het wijken voor druk ontstaat bijna vanzelf als het paard respect heeft voor jouw en graag wil mee werken. Naar mijn mening moet je dus niet trainen dat je paard leert wijken voor druk, maar train je respect en samenwerking.
Kun je wat meer uitleggen wat er verkeerd gaat. De kont kun je wel opzij zetten, maar niet de voorhand? of niet allebei tegelijk.
Ahaaaa iemand die zegt dat hij Parelli onderdrukkend vindt. Een paard moet respect leren josien en wanneer heeft een paard respect voor me ? Komt dat bijna vanzelf. Nou dan zijn volgens jouw visie dus alle problemen met een paard bijna vanzelf op te lossen.
Kom nou. Respect moet je verdienen en het paard dit leren. Dit doe je DMV de aanwijzingen die je het paard geeft om bv te wijken voor druk. Het geeft tientallen voorbeelden om een paard te leren te wijken voor druk, en dat gebeurt niet enkel en alleen als een paard respect voor je heeft. Als leider geef je aan wat je verlangt van je paard.
Verder zeg je, dat als een paard respect voor je heeft wijkt het bijna vanzelf. Bijna dus, wat moet je dan verder doen ?
Ik vind dat jeje verhaal even moet herzien Josien