[AR] [NH] Wijken voor druk, iemand tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

[NH] Wijken voor druk, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 18:41

Hallo,
Aangezien het wijken nog niet helemaaal goed gaat wanneer ik rijd, achterhand wel mee, voorhand haast of niet mee, wil ik door middel van de freestyle methode verbeteren naast de dressuurlessen. Heb hier ervaring mee maar zou het leuk vinden extra tips te krijgen, of tips hoe ik de voorhand wel mee krijg.

Alvast bedankt

KisSs_Girl

Re: [NH] Wijken voor druk, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:31

op deze staat staat er wat over:http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm weet niet of je er veel aan hebt?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:36

Hou altijd rekening dat het paard iets niet kan of snapt.

Wijken voor druk zoals parelli die gebruikt vind ik behoorlijk onderdrukkend. Het wijken voor druk ontstaat bijna vanzelf als het paard respect heeft voor jouw en graag wil mee werken. Naar mijn mening moet je dus niet trainen dat je paard leert wijken voor druk, maar train je respect en samenwerking.

Kun je wat meer uitleggen wat er verkeerd gaat. De kont kun je wel opzij zetten, maar niet de voorhand? of niet allebei tegelijk.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 21:48

De voorhand gaat wel mee opzij Maar kruist minder sterk dan de achterhand. Ik had nu een vraag hoe ik deze sterker kan maken zodat ze haar benen meer kruist.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 22:15

Dus in praktijk krijg je een een volte doordat de achterhand harder gaat dan de voorhand.

Zorg dat je je boven lichaam iets wat naar de kant draait waar je de voorhand heen wil hebben. Je heup stuurt de achterhand en je boven lichaam de voorhand. Zo kun je ook de wending om de achterhand enz pakken.

Werkt dit niet, neem dan je beide handen mee in de richting wat je boven lichaam zegt. Kijk heel bewust die kant op en stuur je gewicht mee. natuurlijk direct stoppen als het paard doet wat jij wil.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:56

Ik doe zelf aan Parelli en de eerste oefening om de voorhand van het paard om te zetten gaat in twee stappen:

Stap een: Ga links naast het paard staan en met de halster en lijn om kijk je haar in de ogen en vraag om het hoofd naar je toe te wenden.

Stap twee: als het paard naar je toe staat met gebogen hoofd laat je het touw vieren en in een boog naar beneden hangen. Dan leg je je linkerhand met de vingers open tegen haar flank en geef lichte druk. Verhoog de druk als het niet gaat en loop met het paard in de aangegeven richting mee.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:32

josien schreef:
Hou altijd rekening dat het paard iets niet kan of snapt.

Wijken voor druk zoals parelli die gebruikt vind ik behoorlijk onderdrukkend. Het wijken voor druk ontstaat bijna vanzelf als het paard respect heeft voor jouw en graag wil mee werken. Naar mijn mening moet je dus niet trainen dat je paard leert wijken voor druk, maar train je respect en samenwerking.

Kun je wat meer uitleggen wat er verkeerd gaat. De kont kun je wel opzij zetten, maar niet de voorhand? of niet allebei tegelijk.

Ahaaaa iemand die zegt dat hij Parelli onderdrukkend vindt. Een paard moet respect leren josien en wanneer heeft een paard respect voor me ? Komt dat bijna vanzelf. Nou dan zijn volgens jouw visie dus alle problemen met een paard bijna vanzelf op te lossen.
Kom nou. Respect moet je verdienen en het paard dit leren. Dit doe je DMV de aanwijzingen die je het paard geeft om bv te wijken voor druk. Het geeft tientallen voorbeelden om een paard te leren te wijken voor druk, en dat gebeurt niet enkel en alleen als een paard respect voor je heeft. Als leider geef je aan wat je verlangt van je paard.

Verder zeg je, dat als een paard respect voor je heeft wijkt het bijna vanzelf. Bijna dus, wat moet je dan verder doen ?

Ik vind dat jeje verhaal even moet herzien Josien

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:14

Citaat:
Ahaaaa iemand die zegt dat hij Parelli onderdrukkend vindt. Een paard moet respect leren josien en wanneer heeft een paard respect voor me ? Komt dat bijna vanzelf. Nou dan zijn volgens jouw visie dus alle problemen met een paard bijna vanzelf op te lossen.
Kom nou. Respect moet je verdienen en het paard dit leren. Dit doe je DMV de aanwijzingen die je het paard geeft om bv te wijken voor druk. Het geeft tientallen voorbeelden om een paard te leren te wijken voor druk, en dat gebeurt niet enkel en alleen als een paard respect voor je heeft. Als leider geef je aan wat je verlangt van je paard.

Respect moet je verdienen helemaal mee eens. Leren hoef je het daar in tegen niet. Het is iets heel natuurlijks en daarom hoef je het ook niet aan te leren. Wel moet je het paard bewust maken dat het wel respect moet hebben voor jouw. Ik heb ook niet gezegt dat respect als vanzelf komt, maar dat wijken voor druk van uit respect komt.

Alle problemen vind ik wel heel ver gezocht En klein % van de problemen heeft te maken met respect probleemen. En daarbij heb ik niet gezegt dat het zich zelf oplost, maar dat je door respect te werven het paard afstand bewaart en op je vraag opzij gaat. Dit is een andere manier als Parelli doet.

Volgende keer even goed een paar keer lezen voordat je reageert. Daarbij proberen in te leven hoe die ander het bedoelt voorkomt veel onnodige discussies.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:42

josien schreef:
Citaat:

Respect moet je verdienen helemaal mee eens. Leren hoef je het daar in tegen niet. Het is iets heel natuurlijks en daarom hoef je het ook niet aan te leren. Wel moet je het paard bewust maken dat het wel respect moet hebben voor jouw. Ik heb ook niet gezegt dat respect als vanzelf komt, maar dat wijken voor druk van uit respect komt.

Alle problemen vind ik wel heel ver gezocht En klein % van de problemen heeft te maken met respect probleemen. En daarbij heb ik niet gezegt dat het zich zelf oplost, maar dat je door respect te werven het paard afstand bewaart en op je vraag opzij gaat. Dit is een andere manier als Parelli doet.

Volgende keer even goed een paar keer lezen voordat je reageert. Daarbij proberen in te leven hoe die ander het bedoelt voorkomt veel onnodige discussies.

Josien alsjeblieft: een paard verstaat geen mensentaal. Je zult je dus de taal der paarden meester moeten maken om te communiceren. Een probleem met een paard is altijd een communicatieprobleem en ontstaat door dit niet te onderkennen. Ik ben een hele lieve vent en ben gek met mijn dieren hetgeen niet betekent dat ik automatisch respect verwerf.
Dus sta ik of gelijk of lager in de rangorde. Als deze rangorde zo is wijkt een paard dus echt niet. Volgens jouw hoef ik dit niet te verdienen want respect is iets heel natuurlijks.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 18:50

johnnie: mee eens, Bedankt voor je goede tip!!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:00

Citaat:
Josien alsjeblieft: een paard verstaat geen mensentaal. Je zult je dus de taal der paarden meester moeten maken om te communiceren. Een probleem met een paard is altijd een communicatieprobleem en ontstaat door dit niet te onderkennen. Ik ben een hele lieve vent en ben gek met mijn dieren hetgeen niet betekent dat ik automatisch respect verwerf.
Dus sta ik of gelijk of lager in de rangorde. Als deze rangorde zo is wijkt een paard dus echt niet. Volgens jouw hoef ik dit niet te verdienen want respect is iets heel natuurlijks.

Ben ik helemaal mee eens

Nee, natuurlijk kan het paard niet leren praten of onze taal leren begrijpen verder dan enkele woorden, maar moeten wij de taal van het paard leren omdat wij daar wel enigzins in staat zijn.

Rangorde is zeker belangrijk en zonder dat krijg je inderdaad geen respect. In welke rangorde je zit, heeft vooral te maken met je taal en je consequent gedrag. Natuurlijk spelen er nog mee dingen mee als eerlijkheid, vertrouwen bieden enz. Het ene paard heeft van nature een hogere rangorde dan het andere paard en het paard met de laagste randorde reageert over het algemeen het minst subtiel.

Had het beter moeten omschrijven merk ik, maar geeft niet.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:45

We hebben denk ik beide gelijk

Ik heb veel nh methodes naast elkaar gelegd en uiteindelijk stamt het toch uit een potje.

Maar we hadden het over wijken voor druk

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:40

Renee91 schreef:
johnnie: mee eens, Bedankt voor je goede tip!!

Ben eens benieuwd of onze reacties voor het wijken voor druk geholpen hebben ?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:45

Jep alle NH methode's hebben ongeveer de zelfde doel. De weg er heen is wel verschillend.

Ik ben tegen het wijken voor druk zoals Parelli gebruikt, maar zonder "druk" kom je er ook niet. Daarbij beloon ik op het moment dat het paard goed reageert zodat alle negetieve dingen die kunnen ontstaan op deze manier worden weg geblust zoals de clickertraining zegt.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 11:31

Ik laat het jullie morgen weten hoe het gegaan is. Het wijken met rijden is ging in ieder geval een stuk beter door mijn bovenlichaam ook mee te nemen naar de richting waar ik naar toe wil. Bedankt en jullie horen het morgen verder.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:19

Bij het doen van een oefening welke het ook moge zijn maak je paard duidelijk wat je van hem verlangt. Wijken voor druk is een natuurlijke gang van zaken.
Aktie en disaktie. Je kunt een paard met geweld laten wijken maar ook met een vriendelijk verzoek.

Ik koos voor Parelli omdat ik de mening deel dat het spelenderwijs leren met paarden op de voorgrond moet staan. Enige aktie hoe je het wend of keert is er altijd mee gemoeit.

Ik neem aan dat je de visie van Parelli niet deelt. Hoeft ook niet het is een persoonlijke keuze

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:25

Renee91 schreef:
Ik laat het jullie morgen weten hoe het gegaan is. Het wijken met rijden is ging in ieder geval een stuk beter door mijn bovenlichaam ook mee te nemen naar de richting waar ik naar toe wil. Bedankt en jullie horen het morgen verder.

Is het wel verstandig om je bovenlichaam de richting te laten bepalen. Ik weet niet welke styl je rijdt maar bij western is het je been openen en de teugel aan de schoft aanleggen.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:25

In ieder geval zorgen dat je paard het snapt...iets na de kant leunen waar je op gaat etc etc

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:15

Heey

Je kan beginnen met oefenen vanaf de grond. Als dat goed gaat kan je proberen te wijken vanuit het zadel.
Denk eraan dat je je gewicht aan de buitenkant hebt, de stelling niet te veel naar binnen, want dan kan je paard weglopen en met zijn voorbenen onder het wijken uitkomen.
Misschien kan je ook al beginnen met schouderbinnenwaarts, daarbij moet een paard z'n voorbenen ook kruisen

suc6

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 17:18

Anne_Loes: Bedankt,ben er al flink mee aan het oefenen en vandaag in de les heeft ze zelfs een hele reeks goed gedaan!