[AR] [NH] Overstap van Engels naar Western/NHS (ook naar bitloos)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

[NH] Overstap van Engels naar Western/NHS (ook naar bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 18:11

Hoi iedereen

Ik ben eens wat aan het rondneuzen voor informatie over een bitloos hoofdstel. Mijn paardje is op dit moment engels bereden en ik ben nu bezig met een omschakeling naar western/NHS omdat ik dit voor mijn paardje en mezelf een prettigere manier vind om te rijden.

Op dit moment rijd ik al boomloos. Graag wil ik dit genot voor mijn paardje verder uitbreiden door ook bitloos te gaan rijden. Hierover zou ik graag meer willen weten:

*Welk soort bitloos halster kan ik het best gebruiken om de overstap te maken?
*Kan ik direct overstappen of moet ik rustig aan beginnen, bijvoorbeeld 1 keer in de week bitloos?
*Waar kan ik NHS cursussen en rij- grondwerklessen volgen bij mij in de buurt?
*Wat moet ik vooral NIET doen?
*Hoe kan ik verder het rijden voor mijn paardje zo aangenaam mogelijk maken?

Alvast bedankt voor jullie informatie

Groetjes Dianne

josien

Re: [NH] Overstap van Engels naar Western/NHS (ook naar bitl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:44

Vaak is het niet z'n probleem om over te stappen. Wel moet je het paard uitleggen dat hij nu op de neus moet reageren, maar je staat verbaast hoe snel ze dit door hebben. Het is tenminste veel prettiger voor het paard.

Er zijn heel veel bitloze hoofdstellen. Het is maar wat bij je past, maar toch zou ik kijken naar een bitloos hoofdstel zonder knel effect. Dit is een stuk minder aangenaam voor het paard.

Wat je niet moet doen is direct naar buiten gaan zonder bit als het nog niet 100% vertrouwd is. Het paard moet niet gezellig gaan rond hobbelen omdat hij dat nu lekker kan. Dus zeker eerst in de wei of bak 100% controle houden en vertrouw je het dan nog niet. Doe het hoofdstel er dan onder het bitloze hoofdstel voor de zekerheid. Veiligheid staat voorop.

Hoe het rijden zo aangenaam mogelijk maken is heel breed. De belangrijkste geen dwang, maar samenwerking. Verder moet het paard lichamelijk op de juiste manier lopen om jouw goed te kunnen dragen enz.

Ik geef zelf lessen door heel Nederland. Wel betekent dat reiskosten of je moet deze kant op komen.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:52

Misschien kun je MysticTinker eens pb-en, zij is momenteel ook bezig met overstappen van engels naar NH, misschien kan zij je wat over haar eigen ervaringen vertellen .

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:39

Mijn vorige verzorgpaard reed ik af en toe gewoon op een touwhalstertje. Als ie netjes op mijn zit en neckreining reageert knelt het nergens (en het weegt bijna niks), en in noodgevallen heb je een hoop controlemogelijkheden (in mijn ogen meer dan bij een bit). Dit was nou niet echt een respectvol paardje, maar nooit problemen gehad met een touwhalster. Gewoon eens proberen, zou ik zeggen!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:25

wij gaan waarschijnlijk ook overstappen op bitloos maar dat weten we nog niet zeker maar we gaan wel zeker een paar keer in de week bitloos rijden

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 11:02

Hoi iedereen

Onwijs bedankt voor alle informatie!! Mystic heb ik een PM gestuurd en heb een hele lange terug gestuurd gekregen.

Ik ga vanmiddag een LibraRB bridle maken, die ziet mij er het vriendelijkst uit.

Josien: zou je mij willen pm'en voor meer informatie over je lessen?

Ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes Dianne

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:29

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:03

Toen ik in Zwisterland was bij mijn tante heb ik van haar buurman een touwhalster en zo'n leadrope meegenomen. In Nederland ben ik ermee gaan rijden, en eerlijk gezegt heb ik sinds ik terug ben uit Zwitserland niet meer anders gereden dan met touwhalster (dus vanaf begin augustus). Ik heb echt niks anders meer gedaan, Santos heeft nooit meer een bit in d'r mond gehad. Het gaat prima, ook in het begin heb ik niks gemerkt van dat Santos het moeilijker vond. Toen ik Santos nog met hoofdstel reed had ik als ik klaar was met rijden meteen zoiets van 'dat bit gaat eerst uit!' maar nu laat ik Santos rustig even staan zo, en ga ik met iemand kletsen. Eerst wou ik meteen het bit uit hebben. (toen wist ik truowens niet eens dat er zoiets bestond als bitloos rijden )
Wat voor boomloos zadel heb jij? Ik wil er graag ook 1 maar die dekjes zijn zo vreselijk duur.
Ik vind dat je halstertje iets veel te laag hangt.

Die van Santos is zo (ik krijg nog een op maat gemaakte ):
Afbeelding

Als je meer foto's wil met touwhalster moet je maar pb'en.

*Typfoutje

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 21:42

Hoi,

Ja, het hangt te laag, ik ga de bakstukjes iets inkorten, dan hangt het neusstukje wat hoger. Door het knoopje los te maken, kan je de bakstukjes makkelijk korter maken, je houd dan een langer stukje teugel over. Ik heb er nog niet mee gereden, maar was wel trots op mijn Fröbelstukje, dus het moest op de foto

Hier heb ik hem vandaan.. : http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... ex_nl.html

Ik heb een Barefoot Western. Meer hierover kan je vinden op www.boomloosrijden.nl. Ze zijn wel duur, maar dan heb je ook echt wat. Mijn zadel is tweedehands, nieuw zijn ze voor mij nog een beetje onbetaalbaar (770 euro en nog een beetje), zeker de western. Ze zijn haast niet tweedehands te krijgen, dus het is wel zoeken naar die ene speld in de hooiberg!

Een touwhalster vind ik zelf wat minder prettig, omdat je dan van onder "stuurt" en niet van opzij. Heb er een minder comfortabel gevoel bij. Maar dat is alleen een gevoel, meer niet.

Groetjes Dianne

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:17

Teuntje111 schreef:
Een touwhalster vind ik zelf wat minder prettig, omdat je dan van onder "stuurt" en niet van opzij. Heb er een minder comfortabel gevoel bij. Maar dat is alleen een gevoel, meer niet.

Groetjes Dianne

Ja die zadels zijn idd duur!

Maar ik heb niet echt dat gevoel dat eht minder comfortabel is. Bij mij is het sturen juist lichter geworden. Even mijn hand aanleggen en Santos gaat de bocht om.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:11

Ik wou ook graag de overgang maken naar bitloos, maar helaas, mijn pony vindt het 40x niets...

De rem werkt wel, die werkt altijd wel, maar ik kan absoluut niet sturen...Pas als ik met heel mn gewicht haar hoofd opzij trek, wend ze een klein beetje....
In het begin dacht ik dat dat kwam omdat ze niet zo goed wijkt voor drukt, maar nu we dat goed geoefend hebben en dat dus eigenlijk heel goed gaat kan ik haar nogsteeds niet sturen.
Maar nou had ik een cross rope bridle, miss moet ik ook die libra is proberen.
Waar heb je het 'touw' gekocht om dat hoofdstel te knopen?