[AR] Hoe vervoeren marathonwagentje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardjus

[AR] Hoe vervoeren marathonwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 14:17

Ik wil een marathonwagentje voor een paard van circa 1.62m kopen maar hoe vervoeren jullie zo´n ding (als ie niet achter je paard hangt ). Past zo´n karretje (want wat is de gemiddelde breedte van een marathonwagentje?) in een 1,5 paards trailer (zonder paard uiteraard)?

A10

Re: Hoe vervoeren marathonwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:19

De meeste marathonwagens zijn 125 breed. Die van ons zou net in de twepaards kunnen, mar we hebben m op een apart karretje

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 14:24

Okay, bedankt! Ik heb een 1,5 paards trailer op het oog van 1.35m breed daar zou een marathonwagentje dus inpassen? Of zit er speling in meten van binnenkant/buitenkat trailer en wagentje?

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:26

Wij hebben voor het vervoer van onze wagens een oprijwagen. Een aanhangwagen met oprijplaten en een lier. Superhandig.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:28

Ik zou voor de zekerheid de binnenkant van de trailer meten. En controleer de wielbreedte (spoorbreedte) van de wagen die je aanschaft.
De nieuwe hebben geloof,ik allemaal een breedte van 125, maar dat was vroeger niet verplicht.

Ga niet uit van schattingen zou ik zeggen meten is weten

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:55

wij hebben hem achter op de auto staan

ik zou inderdaad niet afgaan op schattingen. zou banketstaaf zijn als je dalek een trailer koopt en je karretje past er niet in.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:43

Als de binnenkant van je trailer 1.35 is en je koopt een marathonwagen. Dus geen reacreatiewagen of iets wat daartussen zit. Past het zeker weten.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:53

Wij hebben vorige week een marathon/recreatiewagen met een gewone aanhanger vervoerd, en dat paste echt maar net!!! Binnenbreedte aanhanger (Pak 'n bak) was 130cm, spoorbreedte wagen was ongeveer 126cm, MAAR: de aanhanger had opstaande wandjes, en de assen van de wagen waren nog ietsje breder dan de spoorbreedte, dus.....wagen zat precies klem, en kon dus echt NET mee . Had geen 1/2cm breder moeten zijn...

Reden dat wij het zo hebben gedaan is dat we beiden nog geen E-rijbewijs hebben. Als jij een trailer mag rijden is dat natuurlijk geen probleem. Meet voor de zekerheid de binnenmaten van je trailer wel op, sommige trailers worden voorin wat smaller...

We zagen trouwens bij het verhuurbedrijf ook een bredere tandemasser, met oprijplanken en lier staan, en daarmee moet het echt makkelijk kunnen!!! Dus voor af en toe zou je zoiets kunnen huren natuurlijk!

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 23:37

Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat om een echte marathonwagen maar ik zal de maten zeker nog eens goed opmeten en niet van de fabriekmaten uitgaan...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:26

Volgens mij past die niet in een anderhalfpaards trailer.
In sommige busjes passen ze wel, en ook op van die autootjes met laadbak kan het vaak.
Sommige trailers hebben voor op de boom een plaats voor het wagentje. Toch zie je ook veel mensen met een apparte kar de wagen vervoeren. Meestal zijn dat de wat bredere tandemassers.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:25

Eh, ik heb net een marathon wagen gekocht en de spoorbreedte is 1.42m...
Ik zou dus echt goed meten als ik jou was
Je kunt een speciaal oprijwagentje op maat laten maken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 23:44

Let op, er zijn ontzettend veel verschillende maten, zowel in trailers als in marathonwagens! En ik zou persoonlijk liever een platte oprijwagen of dichte aanhanger kopen dan een trailer als het alleen om de wagen ging.Of een trailer met voorop een wagenrek, maar dan moet je ook al heel wat auto ervoor hebben.

Persoonlijk hebben wij het hele spul (wagen en tuig) in onze bus en de trailer met paard erachter. En doordat onze grote Brenderup-trailer twee kasten heeft, zit er ook nog heel veel kleding, voer, poetsspullen e.d. standaard in. Ideaal!

Afbeelding

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 08:15

Paardjus schreef:
Ik wil een marathonwagentje voor een paard van circa 1.62m kopen maar hoe vervoeren jullie zo´n ding (als ie niet achter je paard hangt ). Past zo´n karretje (want wat is de gemiddelde breedte van een marathonwagentje?) in een 1,5 paards trailer (zonder paard uiteraard)?

Wij vervoeren hem in een andere 2prds trailer of op de oprijwagen van mn vriendin.
In November willen we een 2prds met koetsoprijding gaan bestellen, is toch minder omslachtig.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 08:16

Paardjus schreef:
Okay, bedankt! Ik heb een 1,5 paards trailer op het oog van 1.35m breed daar zou een marathonwagentje dus inpassen? Of zit er speling in meten van binnenkant/buitenkat trailer en wagentje?

Onze marathonwagen is 1.36 breed en dus 1cm te breed voor de 1,5 prds trailer.

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 08:19

Ik heb voor de wedstrijden speciaal een grote mercedes sprinter bus gekocht[wij hebben een transportbedrijf ],en ik neem hem soms mee in mijn vrachtwagen[kar op de laadklep,wel zo makkelijk] en dan de trailer erachter

Mijn marathonwagen is 1.26 breed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:11

Wij hebben een marathon/recreatiewagen van Kelders, type Boxer (is trouwens te koop ) en die is ong. 1.27m. breed (loopt een paard van 1.62m. voor).

Hij past dus in een trailer van 1.35m. breed.
Maar wij vervoeren we 'm in onze bus (Fiat Ducato) die we er speciaal voor hebben gekocht. Dat past precies, en de trailer met paard kan er achter!

En... je kunt er zo super mee op vakantie!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:35

Ikvind altijd zo'n mooi gezicht, hoe menners hun vervoers probleem oplossen volgestopte busjes ellenlange rijen met opleggertjes....maar iedereen kom t er wel..

Janine_L

Re: [AR] Hoe vervoeren marathonwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:28

En wij doen het weer zo:

Afbeelding

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:18

Hmm heb ik dan zo'n rare maat marathonwagen? De mijn is maar 1.20 breed precies :S

Niens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:01

Die van ons is ook 1.20. We hebben een Unimog, dus past ie mooi int bakje, en de trailer er achteraan! Heel handig!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:52

Wij gingen met 2 shetlanders naar les in een anderhalfpaardstrailer. Erachter aan reed ik met mijn Cinquecento met concourswagen op aanhanger. Moet geen gezicht zijn geweest, maar kon prima.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 18:10

Ik ben ook nog steeds aan het bedenken hoe ik dat moet gaan doen. Maar voor mij ligt het dan nog wat moeilijker omdat ik als ik weer met een circus mee ga ook mijn caravan nog mee moet nemen. Ben nu aan het puzzelen of ik wagen plus 2 shetten in mijn tweepaards trailer krijg en dan mijn caravan ga inruilen voor een campertje. Of trailer inruilen voor een veewagentje waar alles in kan en caravan daarachter.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:05

Hihi. mooie fotos!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:21

Onze marathonwagen voor onze Fries is 125 breed en paste precies in de anderhalfpaards van een kennis (weijer).
Nu hebben we een oprijwagentje en gaan we met twee auto's.

Let op: je mag in je paardentrailer GEEN andere dingen vervoeren dan een paard (dus geen schapen, geen koeien, maar ook geen fietsen of koetsen!).
Ik wist dit ook niet, maar een vriend van ons is in Apledoorn aangehouden tijdens een controle en hij had hooi en stro in zijn trailer.
Hij kreeg een vette boete (tot zijn grote verontwaardiging) en moest ter plekke iemand bellen die kwam met een andere aanhangwagen om het hooi en stro op te halen!

Later die week bleek de politie van Apeldoorn ook bij de vuilstort mensen opgewacht te hebben met paardentrailers met rotzooi voor de stort er in. Ze zijn allemaal bekeurd.

Uitleg: de trailer is goedgekeurd en vrijgegeven voor het verkeer voor het vervoer van paarden (en eventueel ezels). Alle andere zaken zijn dus verboden in je trailer te vervoeren.

Ik weet wel dat we bij ons op het werk onze trailer apart hebben moeten laten registreren voor vervoer van rundvee (naast paarden) en dat er met de ventilatie iets is aangepast. Het moest goedgekeurd worden door de RWD!

Wij hebben eerlijk gezegd maling aan deze regels....we vervoeren ook hooi en stro in onze trailer en soms verhuizen we eens wat spullen...
en voorheen ook onze marathonwagen. Maar ik wilde jullie bij deze even informeren over deze wet en de gevolgen die het kan hebben.
Achterlijk toch?

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:50

Voor mij is de enigste optie waarschijnlijk een grote bus waar de trailer achter kan en de wagen in de auto. Hoe doen jullie dat met de bomen?