[AR] [LO] gogue , chambon wat is het verschil. Ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

[LO] gogue , chambon wat is het verschil. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 19:59

Ik hoorde laatst dat iemand met een gogue longeert om het ruggebruik te verbeteren. Ik gebruik daar een pessoa teugel over. Maar zij vond dat de gogue beter was om te gebruiken.

NU vraag ik me af is het beter? Wat kan je er mee bereiken? En wat is het verschil tussen een gogue en een chambon?
Heeft het ook een andere inwerking?

A10

Re: [LO] gogue , chambon wat is het verschil. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:09

Een gogue gaat van af de borst naar het ringetje bij de frontriem, van buiten naar binnen door de bitring en wordt dan vast gezet aan het leer bij de borst,of aan een ringetje dat daar zit.

De chambon loopt een beetje hetzelfde, vanaf de borst door het ringetje bij de frontriem,maar wordt dan aan het bit vastgemaakt.

Bij een chambon wordt het paard meer gedwonegn zijn rug te gerbuiken dan bij een gogue, wordt er gezegd.

Wat de beste hulpteugel is ligt sterk aan je paard. Ik heb drie paarden en allemaal reageren ze anders op een bepaalde hulpteugel, ik zou het gewoon uitproberen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:05

Nu leg je uit hoe de hulpteugels vast zitten, maar het essentiele verschil is me niet duidelijk.

alleen dat Jambon meer ruggebruik dwingt? Maar waarom dan? Wat is dan de werking van de Gogue?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:12

bij een gogue zet je m alleen in het houdinkje, een chambon werkt scherper in, omdat het direct aan bit vastzit. Bij een chambon kropt een paard zich minder snel op, bij een gogue kan hij zich makkelijker ontrekken door achter de loodlijn te gaan lopen (geen ruggebruik).

Er zijn zat boeken over eentje is er van lammert haanstra,staat alles heel duidelijk in.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:37

pessoa. want dan gebruikt het paard zijn achterbenen beter en je longeerd je paard dan van achter naar voor. Oja en er zijn 4 standen van de pessoa teugel h.