[AR] Wie heeft meer info over men endurance

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

[AR] Wie heeft meer info over men endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 23:33

Wie heeft heir wat meer info over voor mij.

Bijvoorbeeld sites of organisaties die dat organiseren.

Hoe oud meot een paard bijvoorbeeld zijn.
Hoeveel km is de korste rit
Moet je een menbewijs hebben
Mag je met een twee wieler starten

enz enz

MoniqueT

Re: Wie heeft meer info over men endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:03

De enige officiële mendurance is volgens mijn weten gereden in Kootwijkerbroek bij Onder de Kastanje, vorig jaar en dit jaar. De afstand was de eerste keer 26 kilometer. Een deel van het terrein is behoorlijk zwaar en je moet dan ook een goed getraind paard/pony hebben. Het mulle zand op dat deel van de Veluwe is absoluut niet te doen met de meeste tweewielige wagentjes, die sporen veel te ver in.

Koetsiersbewijs is volgens mij niet verplicht. Ik dacht dat een paard minimaal 5 jaar oud moet zijn, maar dat weet ik niet zeker. Wel dat er zowel vooraf als aan het midden en het eind van de rit een veterinaire controle is. Onderschat het dus absoluut niet!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 13:05

Nee onderschatten doe ik zeker neit. Ben gewoon benieuwd hoe het met mennen gaat. Bij de gewone endurance wedstrijden ben ik een aantal keer groom geweest en het lijkt me leuk om hier ook aan mee te doen met mennen.

Worden er ook onderlingen wedstrijden of zo mee georganiseerd

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:19

Nee, niet dat ik weet. Paul van der Stijl van de "gewone" endurance heeft nu 2 keer die mendurance gedaan en volgens mij is er ook een keer één in Wanroij georganiseerd.

Maar meer niet, het is vrij nieuw. Als je meer wilt weten zou ik eens mailen naar de endurancevereniging of zo. Maar ik zou er niet meteen mijn hobby van maken, want meer dan 1 keer per jaar is het volgens mij nog niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 13:21

Nou ja voorlopig zijn we er toch niet aan toe maar ik ben gewoon benieuwd hoe dat rpecies gaat, enz. Ik zal eens op zoek gaan naar een vereniging.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:40

Ik zou hier ook zowiezo al niet aan gaan beginnen met 1 shetlandertje van nog geen meter hoog. Dan sloop je hem.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:46

ik denk dat je een lange weg te gaan hebt wil je dat halen. over de mendurance weet ik niet zoveel wel heb ik een paar tips voor je over de training.
je koopt een thermometer en een hartslagmeter en meters maken maar. je bouwt het natuurlijk wel op maar je werkt toe naar de 3x in de week 30 km. zodra de hartslag boven de 80 of de temperatuur boven de 39 is stop je.
bouw ook een km teller op je koets zodat je de snelheid in de gaten kan houden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 16:50

Zijn goede tips bedankt.

Misschien dat ik er zowieso wel mee wacht totdat ik tweespan rij hoor. Heb het voorlopig met buiten rijden en lessen druk zat.

Waar kan je trouwens die meter allemaal kopen eignelijk. Zijn die speciaal voor paarden?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:54

Even een site voor endurance spullen opzoeken, daar kan je dat soort dingen kopen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:55

bij de agradi. http://www.agradi.nl
een thermometer kun je een gewone digitale koortsthermometer kopen. een km teller koop je gewoon bij de fietsenmaker.

ook hoefijzers is niet iets wat je moet vergeten!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 16:57

Ja de hoefsmid heeft me hoefschoenen aangeraden. Ik had daar al over nagedacht omdat we nu natuurlijk vaak over de weg gaan.

Mijn smid doet zelf geen hoefschoenen dus ben al een beetje aan het rond kijken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:59

Waarom hoefschoenen ipv ijzers?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 17:01

De hoefsmid zegt dat zn hoefjes te smal en te klein zijn. Als hij daar ijzers onder moet gaan slaan krijgt hij de hoefnagels er neit goed in. Omdat de nagels dan al bijna op het leven komen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:41

Pff, met zo'n kleintje kan je echt geen mendurance rijden. Als het om shetlanders gaat kan dat alleen maar met een heel goed getraind tweespan (zoals die van Laura) én een goede marathonwagen. Een tweewielig wagentje met menner én groom door het Kootwijkse zand? Da's moord!

LADPR

Re: [AR] Wie heeft meer info over men endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 22:17

Nou rustig aan zeg. Ik vraag toch alleen info, ik zeg toch neit dat ik morgen ga starten.

Dat ze goed getraind meoten zijn snap ik zelf natuurlijk ook wel.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:30

Karoliena, je krijgt alleen maar tips en monique benadrukt alleen even heel duidelijk dat het gekkenwerk zou zijn met een enkelspan minishet te gaan starten.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 07:14

MoniqueT schreef:
De enige officiële mendurance is volgens mijn weten gereden in Kootwijkerbroek bij Onder de Kastanje, vorig jaar en dit jaar. !

Er is nog nooit een officiele mendurance geweest, niet vorig jaar niet dit jaar.
Er is dit jaar wel een try out geweest in Bant (maar dit was alleen voor de plaatselijke menvereniging) en in KWB was er nu ook iets maar op de endurancesite lees je er erg weinig over (anders hadden we zeker meegedaan) en in Wanroy kun je op zaterdag de rit met je karretje rijden, ook nog steeds onofficieel dus je haalt er geen punten mee.

Plan is wel om volgend jaar met officiele mendurance van start te gaan waar je dan dus ook kunt promoveren naar de klasse 2 en verder. Maar hiervoor moet eerst nog een diciplinecommissie worden opgesteld en moeten er regelementen worden gemaakt.

Vooralsnog wordt er gereden onder het endurance regelement met bijbehorende leeftijden en hartwaardes ed. Misschien dat dit nog verandert als de mendurance officieel wordt.

Voor volgend jaar hebben zich iig KWB, Holten, Wanroy en nog een aangemeld als gegadigden voor de mendurance.
We wachten geduldig af.....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 07:23

laura2span schreef:
ik denk dat je een lange weg te gaan hebt wil je dat halen. over de mendurance weet ik niet zoveel wel heb ik een paar tips voor je over de training.
je koopt een thermometer en een hartslagmeter en meters maken maar. je bouwt het natuurlijk wel op maar je werkt toe naar de 3x in de week 30 km. zodra de hartslag boven de 80 of de temperatuur boven de 39 is stop je.
bouw ook een km teller op je koets zodat je de snelheid in de gaten kan houden.

Laura, zo te lezen heb je idd weinig verstand van endurance of mendurance. Met 3x 30km in de week rij je je paard binnen notime naar de knoppen, max 1x in de week een dergelijke rit, de rest van de week train je hooguit een uurtje.
Hartslagen komen in de endurance ver boven de 80 uit (anders kun je alleen maar stappen) maar dienen bij de PA en finish wel 60 of lager te zijn en temperaturen doen ze niet aan.
Snelheid kun je ook gewoon uitrekenen ahv de tijd en het traject start PA en PA finish, verry simpel.

Ik begrijp verders dat er iemand met een minshet wil starten, wees wijs en doe het niet, zoals eerder gezegd door iemand, je sloopt je paardje. Goed getraind of niet, de bodemgesteldheid van deze wedstrijden is niet geschikt voor dergelijke paardjes.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:17

Ik heb zelf de veluwetrail gereden met een shetlander tweespan en marathonwagen. Dat is dus 40 kilometer over de veluwe per dag. Zelfs mijn pony's vonden dat toen aardig zwaar en toen hebben we er echt dagtochten van gemaakt. Ik denk dat ik ze nu voldoende in conditie heb voor een menedurance gezien ik reglmatig door de bossen rij en tochten van een kilometer of 20 a 30. Voor een kleinere shet wordt het al snel te zwaar. Ook omdat er verwacht wordt dat je aan een bepaald tempo zit. Om dat te bereiken moet je constant in uitgestrekte draf blijven anders redden die korte beentjes het niet.
Ik denk dat het gewicht van de wagen niet zo'n grote rol speelt maar dat het in jouw geval moeilijk wordt te voldoen aan het gestelde tempo.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:31

Citaat:
Er is nog nooit een officiele mendurance geweest, niet vorig jaar niet dit jaar

OK, het woord officieel was niet goed gekozen denk ik. Maar ik bedoelde ermee dat er in elk geval een regelement was en een avond waar veel uitleg gegeven is over het hoe en waarom.

Ik herinner me er niet alles meer van. Wel dat je minimaal 8 km per uur en maximaal 14 km per uur mocht.

Ook werd toen gezegd dat ze niet wilden dat je met een tweewielige wagen reed omdat ze geen gebroken assen e.d. wilden. Helmen verplicht, grooms minimaal 12 jaar. Koetsiers weet ik niet meer ....

En met een minishet heb je gewoon het probleem dat ie tot over z'n knietjes wegzakt in het mulle zand daar.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:40

nou die infoavond was dan niet van de endurancevereniging want ik heb er nooit wat over gehoord (stalgenoot is bestuurslid dus die had het op zeker moeten weten).
Waar ben jij dan geweest?

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:57

vippie, tuurlijk is week in week uit 3x per week 30 km te veel maar daar werk je wel naar toe. als ze dat aan kunnen weet je zeker dat ze conditie hebben en dat ze een mendurance aan kunnen.
voor de wedstrijd moet je dan natuurlijk rustig aandoen en 2/3 weken geen 3x per week zo veel rijden.
ik zeg ook niet dat ze dat standaard moet gaan doen maar dat ze er naar toe moet werken en moet stoppen als de hartslag of temp te hoog wordt.
van de waarde wat de hartslag of temp mag zijn bij een mendurance weet ik niets, ik weet wel wat ik na de marathon mag hebben en daar ging ik dan maar even van uit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 13:28

Ok ik wacht dus in ieder geval totdat ik tweespan heb. Dat duurt nog 2 jaar dus dan kan ik nog even oefenen, haha.

Het zou wel leuk zijn als het een officiele sport word. Lijkt me super leuk.

Een hartslag meter is denk ik helemaal geen verkeerd idee om aan te schaffen ben wel benieuwd hoe zijn hartslag tijdens en bijvoorbeeld 10 min na het werk is.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:15

Ook dan komt het zand over die knietjes ....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 18:17

Ze zullen toch wel op meer dan 1 plek zulke wedstrijden organiseren neem ik aan. Endurance wedstrijden zijn toch ook niet altijd hetzelfde.

Ik ben trouwens zelf hier in de buurt nog geen 1 keer een pad tegen gekomen waar ze dan met de knieen in zouden staan.