[AR] [NH] Natural Horsemanship met versleten benen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

[NH] Natural Horsemanship met versleten benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 13:37

Gister is Splash afgekeurd, ze heeft slijtage aan der benen en kan niet meer bereden worden. Nou bracht Evelien (Redina) me op het idee om Natural Horsemanship met der te gaan doen. Maar nou is mijn vraag, is die druk niet te groot voor der benen?

8nnemiek

Re: Natural Horsemanship met versleten benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:22

Bij ons op stal is een paard met artrose in een ver stadium, daar kon jaren niet op gereden worden, het paard was te fris en wilde alleen maar hard.
Toen zijn ze ook met natural horsemanship begonnen. Eerst heel veel grondwerk, bijna een half jaar lang, er zijn oefeningen die te zwaar waren voor het paard, hij mocht bijvoorbeeld niet draven enzo, maar het meeste was perfect! Je kunt bijvoorbeeld met de 7 games van Parelli beginnen.
De eigenaresse en het paard vonden het echt geweldig, elke dag waren ze bezig, en het paard werd er heel erg rustig en braaf van en vond het heerlijk om weer wat te mogen werken.
Later hebben ze met de dierenarts overlegd en mocht er voorzichtig wel wat gestapt worden met iemand erop zolang het goed ging. Dat hebben ze een tijd geoefend, en nu zijn ze alweer zo ver dat ze kleine buitenritjes stappend kunnen maken
Maar het grondwerk doen ze ook nog heel veel, en is echt heel goed voor het paard, je merkt gewoon dat ze vrolijker worden erdoor!
Dus zeker eens proberen, er zijn altijd genoeg oefeningen die zeker niet te zwaar zijn voor de benen!
Succes

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 20:00

Dank je wel

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:06

ja door dat grondwerk blijven ze lekker bezig en soepel

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:13

Ja hoor, kan prima, zolang je het natuurlijk niet te lang en te intensief doet

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:51

Natural Horsemanship is niet een onderdeel van iets. Het is meer een begrip (natuurlijk omgaan met paarden). Je kan hier dus dingen uithalen die je aanspreken.

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het jammer vind dat je paard is afgekeurd. Ik hoop dat hij verder nog een goed leven tegemoet kan zien.

Er zijn veel dingen die je met een paard kan doen behalve rijden. Ik weet niet in hoeverre jou paard de dingen nog kan doen. Maar wat dacht je van: wandelen, als handpaard mee, mennen, dubbele lange lijnen, grondwerken, loswerken, VD, en je kan zelf ook nog allerlei dingen bedenken.

Ik heb ook een paard waar ik niet mee kan/wil rijden. Hier probeer ik ook andere dingen mee te doen, al gaat dit vaak erg moeilijk.

Met mijn andere paarden doe ik meer dingen vanaf de grond dan met rijden. Rijden is voor mij maar bijzaak.

Veel plezier ermee.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:02

Tja Splash kan niet zoveeel meer, het beste is om der op het land te laten staan en af en toe eruit halen voor wat lekkers en een knuffel. Dus eigenlijk alleen stappen zonder teveel belasting. Splash gaat dus sowieso het land in, maar eigenlijk wil ik er iets bij doen

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:23

heel goed anouk dat je dit topic geopend hebt.
ik heb ook ff een mail gestuurd aan amable. zij kan je ook veel vertellen.

Amable

Re: [NH] Natural Horsemanship met versleten benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:31

Ik vind het lief dat je aan me denkt Redina!

Tja, NH weet ik relatief weinig vanaf, maar dat is idd een omgangsvorm. Als het je interesseert kan ik je iig het boek "het paard als partner" advieseren, daaraan staan verschillende NH stromingen uitgelegd. Een mooi begin.

VD doe ik wel aan en de kleinere kunstjes zijn zeker niet belastend voor de benen en zijn natuurlijk wel heel leuk om te doen. Zoals het flemen, targetten en nee schudden ja knikken. Maar kijk anders eens in de sticky bovenaan deze pagina, daar staat veel info en leuke sites over vd!

SplashIsLief

Re: [NH] Natural Horsemanship met versleten benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:09

Oke bedankt