[AR] [NH] Welke vorm van NH is voor mij het meest geschikt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urbs

[NH] Welke vorm van NH is voor mij het meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 14:15

Ik ben me nu al een tijdje aan het verdiepen in Natural Horsemanship maar ik vind het nog steeds niet echt duidelijk en ik hoop dat jullie me weer wat verder kunnen helpen.
Ik ben dus nog wel een leek maar met serieuze interesse en ik heb ook al aardig wat sites bekeken en boeken gelezen, maar tot nu toe nog niet in de praktijk uitgebracht omdat ik eerst helemaal zeker van mijn zaak wil zijn en niet zomaar wat wil aanmodderen.
Nu lees ik dat er meerdere vormen zijn van NH, ik heb tot nu toe gehoord van freestylen, parelli en de join up.
Wat de join up inhoudt weet ik nadat ik het prachtige boek van Monty Roberts heb gelezen. Maar freestylen en parelli blijft een beetje vaag, ik vind weinig duidelijke informatie. Bijvoorbeeld op www.parelli.nl vind ik wel het aantal levels en wat er in die levels ongeveer behandelt wordt maar geen achtergrond informatie voor de leek. En als ik dan in de shop kijk, staat er dat je een Natural Hackamore nodig hebt en bareback pads enzo. Maar is parelli dus een vorm van rijden?
Wat ik wil is een betere (andere) communicatie met paarden maar ik wil wel gewoon met dressuurzadel en normaal hoofdstel rijden, ik wil ook wedstrijden rijden en serieus trainen, maar het grondwerk en de omgang met paarden wil ik veranderen. Ik ben zelf niet groot of sterk dus ik wil niet alleen met kracht een paard moeten corrigeren.
Maar is parelli dan wel geschikt voor mij? Wat is een korte samenvatting van parelli?

En wat is het verschil met freestylen dan?
Op naturalhorsemanship.nl vind ik ook niet echt veel meer info.

Dus even mijn vragen op een rijtje;
Wat is parelli in het kort omschreven?
Wat is freestylen?
Zijn er nog meer vormen van NH?
Welke vorm is het meest geschikt voor mij?

Alvast bedankt

HippoLogic

Re: Welke vorm van NH is voor mij het meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:37

Citaat:
Wat ik wil is een betere (andere) communicatie met paarden maar ik wil wel gewoon met dressuurzadel en normaal hoofdstel rijden, ik wil ook wedstrijden rijden en serieus trainen, maar het grondwerk en de omgang met paarden wil ik veranderen. Ik ben zelf niet groot of sterk dus ik wil niet alleen met kracht een paard moeten corrigeren.
Maar is parelli dan wel geschikt voor mij? Wat is een korte samenvatting van parelli?

NH is een middel, geen doel. Wat is je doel met je paard? Wat voor soort wedstrijden wil je rijden? Dressuur, western, endurance, mennen of springen? Daar kun je dan je middel (de weg er naar toe) op afstemmen.

Parelli gaat trouwens wel over rijden, maar hij heeft ook veel aandacht voor grondwerk en dagelijkse omgang met paarden (hoe leer je een paard vaststaan, trailer laden, gymnastische oefeningen, oefeningen om de band te versterken, plezier hebben inhet africhten van je paard).

Ook Parelli kun je goed beoefenen met een dressuurzadel en combineren met dresuur. Sommige rijtechnische hulpen zijn wel anders dan de Engelse dressuur, maar dat houdt zeker niet in dat het onbruikbaar is.
Een Parellipaard is verkeersmak en zal niet op hol slaan tijdens een parade of een ereronde. Hij zal zeker niet schrikken van een lintje aan zijn hoofdstel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:14

als je meer over Parelli wilt weten vraag dan de gratis dvd aan die ze op dit moment aanbieden. staat een ikoontje voor op hun site parelli.nl. Er zit ook een heel informatief boekje bij waarin de 7 games worden toegelicht.
Ik heb m ook aangevraagd en had m heel snel binnen.
Je mag ook een keer de bijna 4 uur durende video ' a Day with Parelli" bij me komen kijken als je een (mid)dagje tijd hebt hahaha! Maar je moet wel goed engels/amerikaans kunnen verstaan want hij is niet ondertiteld.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:21

Jammer Lyte, ben bang dat je er zelf achter moet komen welke manier het beste bij je past, dat is namelijk voor iedereen anders. Zelf heb ik helemaal niets met Pat Parelli en kies ik liever voor de manier van Emiel Voest.
Misschien is het handiger voor je om eerst eens te kijken waar open middagen/avonden zijn en daar eens te kijken welke manier jou het meest aan spreekt.

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 22:34

Ik heb de dvd besteld! Een heel handige tip cissy, bedankt!
@odi, ik weet dat je natuurlijk een methode moet vinden die bij je past, maar is parelli ook geschikt voor mensen die niet op de parelli manier rijden? (dus met bit en gewoon zadel)
En wat doet Emiel Voest anders? Zijn er nog meer soorten binnen NH of zijn de join-up/ parelli/ freestylen de enige?
Wat een vragen allemaal, ik weet het.. Maar ik wil zo goed voorbereid mogelijk beginnen en het is gewoon niet makkelijk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:05

Het is een misverstand dat Parelli geen zadel of bit gebruikt. Parelli gebruikt ook wel een bit, alleen hij vindt dat je eerst met je zit moet leren rijden.
Het beste is gewoon beginnen maar wel blijven rondkijken! Het gemakkelijkste is om een cursus te volgen (of bij te wonen als toeschouwer) zodat je weet waar je op moet letten.

Het moeilijkste is, en dat is voor ALLE METHODEN HETZELFDE: je moet jezelf trainen! Je houdt je eigen manier van doen onder de loep en dat moet je aanpassen. Dat is het allermoeilijkste: consequent leren zijn, je timing verbeteren, het paard niet vermenselijken en je training in kleine stukjes leren verdelen zodat het voor het paard gemakkelijk te begrijpen is (daarvoor moet je je dus verdiepen in de leermethoden en het begripsvermogen vanhet paard).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:18

Parelli is niet speciaal western hoor, kijk maar naar zn vrouw Linda, die is aardig 'engels'
Er is ook een boekje wat de diverse manieren van NH uitlegt misschien heb je daar ook wat aan voor je orientatie, het heet: Je paard als partner, 6 visies op natural horsemanship en kan je gewoon bij die bolle meneer van .com bestellen
Er worden ook diverse topruiters naar hun ervaringen gevraagd en hoe zij NH toepassen in hun dagelijkse training.

Mocht je nog meer willen weten/zien, ik heb een hele verzameling Parelli video's en DVD's...
groetjes
ciska

_Tiara

Re: [NH] Welke vorm van NH is voor mij het meest geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:38

Wat was de site van Emiel Voest ookalweer?

Maar eigenlijk moet je op je eigen gevoel afgaan. Als jij het niet eens bent met de methode die je doet dan gaat het minder goed dan als je zelf volledig achter de methode staat. Ik moet zelf ook nog kiezen hoor, maar freestyle lijkt me wel erg leuk.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:42

11 september is er in Arnhem een NH dag, de toegang daarvan is gratis. Voor jou denk ik erg leuk om een aantal verschillende dingen te bekijken. Voor meer info zie www.mansour.nl
De verschillen tussen Parelli en Voest kan ik je niet uitleggen. Bij Parelli zijn er een aantal dingen die mij niet aanstaan, maar om dan zijn systeem af te kraken is totale onzin. Er zijn ontzettend veel mensen die heel veel bereikt hebben op de Parelli manier en wie ben ik dan om te zeggen wat ik er niet goed aan vind. Daarom typte ik ook eerder je moet gewoon een beetje rondkijken en op je gevoel afgaan wat het beste bij je past.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:35

ik ben het ook van plan wat op de NH manier te doen en ga waarschijnlijk ook naar de HN dagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:21

De NH-dag in Arnhem geeft een aardig beeld van wat NH ongeveer inhoudt. Verwacht er echter geen pasklaar antwoord voor jouw vraag, dat krijg je niet en dat zul je ook nergens krijgen.
Een ding wil ik je op voorhand wel meegeven: NH staat of valt NIET met de atributen die ze er zo graag bij verkopen. Je paard gaat het niet beter doen omdat je er opeens een touwhalstertje aanhangt of omdat je opeens met een oranje zweepje staat te zwaaien.
DE tip om relatief eenvoudig aan veel informatie te komen: www.nvvr.info De NVVR staat niet voor NH, maar veel van de leden gebruiken allerlei vormen van NH, vaak combinaties van diverse leermeesters. De meesten zullen je ook graag helpen met je ontdekkingstocht in NH-land. Zo doe je veel kennis op, uit veel verschillende hoeken, zonder dat je klauwen met geld uitgeeft aan allerlei cursussen, boeken en clinics, waarvan 3/4 je uiteindelijk helemaal niet aanspreekt of waar je helemaal niks mee kunt.
Zoals Odi al zegt dat ze niks met Parelli heeft, zo heb ik weinig met Emiel Voest. Dat zegt niks over de methodes, maar meer over mijn kijk op de zaak en dat is persoonlijk.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:40

ffofftopic ik wil naar de NH dagen alleen me moeder wilt me niet brengen dus ik moiet met iemand meerijden, dus met wie kan ik meerijden. ik woon in hoorn in Noorholland

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:20

Tip: stel je vraag over vervoer ff op www.nhforum.nl (het nieuwe, directe adres naar het forum van www.naturalhorsemanship.nl) want daar zijn best wel wat mensen uit het noorden die naar de NH dag komen

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:06

Ik geef je nu een tip: natuurlijk met een paard omgaan is in veel boeken, presentaties en videos omschreven.
Ook hier bij Bokt zijn veel suggesties die je helpen om een keuze te maken; Echter, Ik mis een ding van je en dat is je eigen inbreng. Annalyseer voor je zelf eens wat wil ik met NHS bereiken, stel je zelf de vraag wat is het probleem met mijn paard. Dan weet je welke kant je op wilt en vergelijk dan eens de methodes, dit is niet simpel echter je moet je goed voelen en er achter staan het liefst met 6 benen.