Ik ben dus nog wel een leek maar met serieuze interesse en ik heb ook al aardig wat sites bekeken en boeken gelezen, maar tot nu toe nog niet in de praktijk uitgebracht omdat ik eerst helemaal zeker van mijn zaak wil zijn en niet zomaar wat wil aanmodderen.
Nu lees ik dat er meerdere vormen zijn van NH, ik heb tot nu toe gehoord van freestylen, parelli en de join up.
Wat de join up inhoudt weet ik nadat ik het prachtige boek van Monty Roberts heb gelezen. Maar freestylen en parelli blijft een beetje vaag, ik vind weinig duidelijke informatie. Bijvoorbeeld op www.parelli.nl vind ik wel het aantal levels en wat er in die levels ongeveer behandelt wordt maar geen achtergrond informatie voor de leek. En als ik dan in de shop kijk, staat er dat je een Natural Hackamore nodig hebt en bareback pads enzo. Maar is parelli dus een vorm van rijden?
Wat ik wil is een betere (andere) communicatie met paarden maar ik wil wel gewoon met dressuurzadel en normaal hoofdstel rijden, ik wil ook wedstrijden rijden en serieus trainen, maar het grondwerk en de omgang met paarden wil ik veranderen. Ik ben zelf niet groot of sterk dus ik wil niet alleen met kracht een paard moeten corrigeren.
Maar is parelli dan wel geschikt voor mij? Wat is een korte samenvatting van parelli?
En wat is het verschil met freestylen dan?
Op naturalhorsemanship.nl vind ik ook niet echt veel meer info.
Dus even mijn vragen op een rijtje;
Wat is parelli in het kort omschreven?
Wat is freestylen?
Zijn er nog meer vormen van NH?
Welke vorm is het meest geschikt voor mij?
Alvast bedankt