[ar] Leidsel vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

[ar] Leidsel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 10:48

Ik weet niet wat voor titel ik er anders van moet maken, maar ik heb even een vraagje over de leidsels bij het mennen.

Ik ben ivy nou stuurwijs aan het maken door Lange lijnen werk met haar te doen.
Ze doet dit echt prima en er zit al een goed stuur op.
Binnenkort gaan we een bandje slepen en dan een kar erachter (eerst nog sparen voor de kar en dan de kar kopen)

Als ik lange lijnen werk doe met haar dan hangt er vrijwel nooit een boogje in de teugels/leidsels.
Altijd heb ik 'gelijke' spanning zou ik maar zeggen, maar het is niet zo dat ze erg aan de teugels trekt.
Nou vroeg ik me af of ik het zo goed doe, dus gelijke spanning houden en geen boogjes in de leidsels laten komen.

Ik probeer nu wel af en toe met een iets langer teugeltje door de bak te stappen, maar dat is dan aan het einde met het uitstappen.
Want imhet begin stapt ze nog net iets te veel door om de leidsels wat losser te laten.

Sjonniej

Re: [ar] Leidsel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:43

Je moet zo min mogelijk druk hebben, maar wel genoeg druk dat ze jouw hulpen kan blijven voelen en begrijpen. Een boogje in je binnenteugel is juist goed.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:38

Het ligt eraan of en boogje goed is of niet.
Ik heb liever op alle twee mijn leidsel druk. als je nl een boogje hebt kan het zijn dat je paard het bit helemaal heeft losgelaten en achter de teugel loopt. Je hebt dan over zijn hoofd/halshouding niks meer te zeggen, hij kan dan gemakkelijk met zijn hoofd schudden of een keer tegen de teugels gaan stoten.

Als je weer een heel stug paard hebt is het weer een beetje anders, als hij dan een keer knabbelt of loslaat als jij een ophouding maakt met je handen kun je hem vandaar uit weer naar je hand toe drijven.

Als uitgangspositie zou ik het liefstste op beide leidsels even veel druk hebben,heel licht wel te verstaan

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:52