[AR] Verschil tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

[AR] Verschil tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 18:43

Ik heb pas bij de menlessen op een ruitervereniging gekeken en het valt me toch wel op dat er best wel verschillende tuigen zijn bij verschillende karretjes. Ik denk dat ik nu een tuig heb voor een sulky. Zit hier veel verschil in of zou dit tuig ook gebruikt kunnen worden voor een 4-wieler? Ik zal vanavond even een foto maken.

_Rebec

Re: [AR] Verschil tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:01

wacht foto af

ligt er maar net aan iemand die ik ken heeft sulky tuig voor de shet. en die heeft geen strengen maar touw.
maar voorderest is het gewoon hetzelfde
ik weet niet of je tuig lichtogen heeft of kliksysteem ?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:38

Een sulky en tuigpaarden tuig heeft een heel dun borsttuigje. De wagentjes zijn heel licht en worden vooral op de schoft getrokken.
De andere tuigen hebben een dikkere borst.

Verder is het maar net wat je mooi vind.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 20:31

Verschil is ook dat een tuig voor een sulky een buitensingel heeft die door het schoftje heen kan gewegen om een eventuele 'kanteling' van de sulky op te kunnen vangen. Bij zo'n tuig kan je ook de lussen waar je bomen doorheen moeten verstellen.

Bij een tuig voor een vierwieler zit de buitensingel gewoon vast en heb je (meestal) van die brancardbeugels i.p.v. verstelbare lussen zeg maar, die je volgens mij ook niet kunt verstellen. Dat is het verschil dat ik begrepen en gezien heb.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 20:33

Ja ik denk dat ik het nu wel snap, vanavond vergeten foto's te maken maar dat zal ik binnekort even doen

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:05

ivoice, er zijn volgens mij meer vierwielige wagen met gewone lichtogen dan met brancardbeugels. brancardbeugels worden voornamelijk gebruikt in de wedstrijdsport en zijn alleen noodzakelijk als je een apart lamoen hebt. met een gewoon lamoen kun je met zowel brancardbeugels als lichtogen heel goed rijden.
dat die riem door het schoftje zit is nou typisch enkelspantuig. ook brancardbeugels kun je verstellen, zelf makkelijker dan lichtogen.
als de buitensingel niet door het schoftje heen zit is het geen enkelspantuig.
klopt dus niet heel erg veel van je opmerking...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:56

voor een sulky wordt een zogenaamd draverstuig gebruikt. dat is zoals dit.
Afbeelding
ik denk niet dat je dit hebt, maar anders zou ik het niet gebruiken voor een vierwieligrijtuig, je paard trekt hiermee op het schofttuig.

verder kun je vrijwel al het tuig gebruiken voor zowel een tweewieler als een tweewieler. alleen brancardbeugels kun je niet gebruiken voor een tweewieler.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:02

Sorry! Dat is wat ik DACHT dat het was, ik zit dus mis, weer wat geleerd. Zei niet dat het zo was, alleen dat dat is wat mij is uitgelegd, ik heb hier ook al eens naar geïnformeerd. Maar het is mooi dat ik weet dat het niet zo is, dan kan ik met mijn tuig met 'losse' buitensingel dus ook gewoon met een vierwieler op pad.
Wel raar dat mensen die tuigen verkopen dus niet eens altijd weten waar ze het over hebben.

Maar iig bedankt voor de uitleg.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 23:13

Dat dacht ik dus ook! Toch handig dat ik het voor de zekerheid heb gevraagd, dan weet ik ook dat ik een 4wieler kan nemen. Ben nog aan het twijfelen tussen een 2wieler en een 4wieler.