[AR] [NH] naturalhorsmanship boek gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

[NH] naturalhorsmanship boek gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 17:11

Wie weet een boek over nhs dus echt een boek waar je wat uit kan leren of eventueel een video of dvd. Wil graag met mijn ruin aan de slag maar weet niet welk boek nou goed is?

Morrie

Re: naturalhorsmanship boek gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:42

parelli level 1 pakket: 6 dvd's 10 boekjes en een audio cd, ik vind het perfect werken, alles wordt prima uitgelegd en zelfs ik snap het (spreek weinig Engels)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:48

Klaus Ferdinand Hempfling heeft een interessant boek als je echt diepgaande tekst wilt hebben en een volstrekt dwangloze methode - dus zonder join-ups, opjagen, touwhalsters en het opbouwen van drukniveaus bij de opdrachten aan je paard. Maar het is zeker geen gemakkelijke methode en bestaat voor een erg groot deel toch uit zelf uitvogelen (daar is zo'n tot in de details uitgewerkt lespakket van Parelli dan weer een stuk beter in, hoewel het om een totaal andere methode gaat).

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:39

Hier kan je er 1 downloaden maar ik weet niet hoe ie is, die van mij moet nog komen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:30

Er is ook een boekje dat alle verschillende NH methodes naast elkaar legt en ze uitlegt. Het paard als partner, zes visies op NH, heet het en is voor 17,95 te bestellen bij Bol.
Het boek van Klaus Hempfling is ook een prima boek maar om dat te begrijpen moet je al wat NH kennis hebben... anders is het niet te volgen maar dat is mijn mening...
Het boek van Parelli is ook prima en Voest ook, tis maar net wat je wilt?

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:22

Hoi

Wat een leuk boek is om mee te beginnen is: Grondwerk van spelen tot gymnastiseren, van Inge Teblick.
Het is gebaseerd op het werken met beloning (clickeren), en is volledig dwangvrij.
Er wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een oefening moet uitvoeren, met de daarbijbehorende plaatjes.

Een absolute aanrader!!!! en hij is nog betaalbaar ook!!! (rond de 20 euro)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:50

Dat boek kost € 25,00

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:09

De boeken van Emiel Voest lezen erg makkelijk. De bijgehordende dvd´s laten je net even die extra dingen zien en zijn ook leuk.

Tteam boeken zijn ook erg interessant, maar weet niet of dat is wat je zoekt.

Vooral het boek wat al genoemd is met meerdere methodes van NH erin is misschien wel het beste begin. Dan kun je kijken wat je het beste aanspreekt.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:31

De boeken en video's van Voest zijn idd erg leuk en makkelijk om te lezen. Binnenkort komt er een nieuw boek van hem uit, die lijkt mij iig ook erg interessant !!
Het pakket van Parelli is ook super, wat ik er tot nu toe van gezien heb, maar wel erg duur.
Het boek van Hempfling is ook erg boeiend, maar lastig om te lezen vind ik (heb het ook niet uitgelezen ).
Die van Inge Teblick wil ik binnenkort een keer gaan lezen. Ik vind het alleen raar om NH en clickeren te combineren ... bij NH beloon je je paard toch niet met snoep e.d. maar dmv ontspanning ?
Wat Tittel zegt is ook een goed idee, om eerst te kijken welke methode je het meest aanspreekt ...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:59

www.parelli.nl hier kan je dvd downloden ik heb het ook gedaan en ik snap het wel. Je krijgt hier ook een niet erg dik maar toch best wek intresant boekje bij. maar ik wil nu pareli level 1 gaan doen alleen ik weet niet waar je het besteld... en hoe duur het is

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:16

ElskeTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 23:18

Hoi, Grondwerk met Paarden heb ik ook, en het is helemaal niet over belonen met voer, o of toch niet alleen. Het is juist een uitleg van hoe clickeren eigenlijk een onderdeel is van NH. Of hoe moet ik het zeggen. Misschien juist dat wat mesnen zeggen dat NH is dat dat maar een stukske is. En het moet juist niet met voer, het mag, mùaar loslaten is ook een beloning. Er staat heel veel in het boek. Helemaal niet alleen clickeren.

Elske en Tommy

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 01:24

Maroush schreef:
De boeken en video's van Voest zijn idd erg leuk en makkelijk om te lezen. Binnenkort komt er een nieuw boek van hem uit, die lijkt mij iig ook erg interessant !!
Het pakket van Parelli is ook super, wat ik er tot nu toe van gezien heb, maar wel erg duur.
Het boek van Hempfling is ook erg boeiend, maar lastig om te lezen vind ik (heb het ook niet uitgelezen ).
Die van Inge Teblick wil ik binnenkort een keer gaan lezen. Ik vind het alleen raar om NH en clickeren te combineren ... bij NH beloon je je paard toch niet met snoep e.d. maar dmv ontspanning ?
Wat Tittel zegt is ook een goed idee, om eerst te kijken welke methode je het meest aanspreekt ...

Je beloning is niet alleen voer, maar je houdt je beloning variabel. Het kan wezen voer, rust, een aai of wat dan maar ook wat je paard als beloning kan zien.
In het begin om het clickwoordje aan te leren start je wel met voer, maar op een gegeven moment is het belangrijk om niet altijd met voer te belonen, je houdt het variabel en als een oefening goed gaat beloon je alleen maar de juist uitgevoerde oefening.

Klaus Hempfling gebruikt trouwens ook voer als beloning.
Dus zo heel erg vreemd is het nu ook weer niet om te gebruiken in het nh wereldje

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:53

De beste beloning voor je paard is een leider die consequent is en de kunst verstaat op de juiste manier met hem of haar om te gaan.
Je paard ontwikkeld zich positief in een omgeving waar hij zich veilig voelt.

Hier kan geen andere beloning aan tippen;

ElskeTommy

Re: [NH] naturalhorsmanship boek gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:00

Ik denk niet dat gij het boek van inge al gelezen hebt want anders zou ge wel begrijpen hoe het een niks met het ander te maken heeft. Leiderschap is iets dat gelijdelijk gebeurt doorheen de oefeningen maar is tocg geen beloning op zich voor een paard. behalve als ge bedoelt dat alles tof wordt voor paard en mens en dus fijn en dat heeft niks met de keuze van beloning te maken maar alles met gewoon eerlijk en duidelijk zijn. En of ge voer gebruikt of loslaten hangt af van de oefening die ge aan het doen zijt en wat ge ervan verwacht.

Elske en Tommy

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:10

Voor zover ik weet is belonen met iets lekkers uit den boze , je plaatst jezelf in een lagere rang door voedsel af te staan. Alles draait om het overwicht en de plaats in de zogenaamde rang, het is het constante dominatie spelletje wat je speelt.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:27

ElskeTommy schreef:
Ik denk niet dat gij het boek van inge al gelezen hebt want anders zou ge wel begrijpen hoe het een niks met het ander te maken heeft. Leiderschap is iets dat gelijdelijk gebeurt doorheen de oefeningen maar is tocg geen beloning op zich voor een paard. behalve als ge bedoelt dat alles tof wordt voor paard en mens en dus fijn en dat heeft niks met de keuze van beloning te maken maar alles met gewoon eerlijk en duidelijk zijn. En of ge voer gebruikt of loslaten hangt af van de oefening die ge aan het doen zijt en wat ge ervan verwacht.

Elske en Tommy

Ik ben het met jullie visie totaal oneens. Ik hoef echt geen boek te lezen van wie dan ook om de behoeften die een paard daadwerkelijk heeft te beoordelen. Dit staan gewoon vast. Goed leiderschap is dus wel een beloning voor het paard. Verder is voeren als beloning uit den boze en komt de rangorde in gevaar.

ElskeTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:31

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:02

ElskeTommy: ik heb t stukje ff gelezen en t is inderdaad een opmerkelijk standpunt wat bij mij niet werkt. Waarom?? Nou ik weet zelf dat als ik mijn paard iets wil leren het met voedsel een stuk sneller gaat maaaarrr hij wordt opdringerig en vervelend hierdoor. Gaat zelfs aan de voorkant omhoog als ie t niet snel genoeg kreeg ha ha..
Nou ben ik dus mooi mee gestopt maar zoals zoveel meer dingen lijnrecht tegenover elkaar staan, het gaat erom hoe en waarop jou paard het beste reageert. Net als dat je 1000000 verschillende karakters bij mensen hebt heb je dat ook bij paarden dus ik vind dat jullie als eigenaren vant paard daar op in moeten spelen. Iedereen heeft wel een eigen mening en dingen gelezen maar je moet toch van je gevoel uitgaan...