[AR] Hoe nu verder met de mentraining

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Hoe nu verder met de mentraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 17:47

Goed idereen heeft natuurlijk een andere manier van trainen. Maar wat is volgens jullie nou het beste met een jong paard.

Of bijna elke dag even inspannen en elke keer een klein beetje werk.
Of maar twee of drie keer in de week en dan wat zwaardere training.

Het lijkt mij dat bijna elke dag rustige training makkelijke is. Omdat hij dan wel goed went aan het mennen en toch geen zware training heeft.

Kortom wat vinden jullie een goed werkschema met mennen voor een jong paard.

Ik start trouwens volgende maand op de club dus dan hebben we in ieder geval 1 x per week intensieve training die dag erna krijg hij in ieder geval vrij.

laura2span

Re: Hoe nu verder met de mentraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:00

voor een jong paard is er in mijn ogen maar 1 goede training.
meters maken, veel meters maken!
je moet het natuurlijk wel opbouwen en niet morgen 10 km in een uur gaan rijden.
dressuurles komt later wel! ik zou hem eerst laten wennen aan alles wat ineens op hem af komt.
wel zou ik meteen dressuurmatig gaan rijden, netjes je leidselvoering in orde hebben en elke bocht stelling vragen. maar blijf vooral niet in de bak tuttelen. laat hem eerst lekker wennen!
succes ermee!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:04

Hihi heel duidelijk, bedankt.

Ik wil maandag of dinsdag voor het eerst naar buiten gaan. We moeten een klein stukje over de weg en dan zitten we al in een stuk bos dus we hebben mazzel.

Maar vind jij bijna elke dag teveel of niet.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:10

nee vind ik niet te veel.

zeker in het begin is het belangrijk dat hij veel loopt. laat hem zeker geen week staan tussendoor. een rustdag is wel belangrijk voor hem af en toe. er komt zoveel op hem af in het begin dat hij dan af en toe echt toe is aan een dag rust. probeer ongeveer 3/4 keer in de week zeker te rijden, misschien 5 maar niet meer.

zorg wel dat het leuk voor hem blijft. dus wel veel rijden maar niet lang of ver. een half uurtje is lang zat de eerste weken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:15

Hier hetzelfde.
ongeveer 4x in de week 10 minuutjes. Gaat het goed? omdraaien en naar huis. Niet belonen met nog meer kilometers, zo van; het gaat zo goed.
Goed is goed is stoppen.

En inderdaad kilometers maken! Onze pony heeft meer dan een half jaar alleen maar rechtuit gelopen voor hij ging draaien op een veld, en zelfs toen vond hij het nog vreselijk moeilijk. Maar eerst buiten rijden, kilometers en conditie in die benen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:30

Ja ik merk dat hij het erg moeilijk vind in de bak omdat hij het nog raar vind om de bochten te maken. We hebben een platte band waarschijnlijk gewoon leeg dus we hebben hem opgepomt. Dus als hij morgen nog hard is gaan we naar buiten. Ik heb er nog wel begeleiding af en vind het erg moeilijk om te zeggen wanneer de begeleiding er niet meer naast hoeft. Hij is best wel heet buiten. Hij luisterd wel goed maar hij vind het erg leuk allemaal.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:59

Pas weghalen als er niets kan gebeuren en hij 100% naar jou luisterd (Wat hij eigenlijk al moest doen voor hij voor de wagen ging).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:03

Ja hij luisterd wel goed, maar omdat hij zo heet is buiten vind ik toch een behoorlijk risico. Denk dat ik het maar gewoon aankijk en de begeleider steeds wat afbouw. En natuurlijk zorgen dat ik er zelf niet zenuwachtig van word.

Ik longeer hem altijd los zonder lijn door de hele bak heen en hij loopt uit zichzelf bijna altijd netjes in een rondje om me heen en doet precies wat ik zeg. Dus hij is heel goed op de stem hulpen getraind.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:14

je moet zowieso nooit zonder groom op pad gaan. als hij eenmaal stuurbaar is kan de begeleider naast jou gaan zitten en afstappen en weer meelopen zodra je tegen problemen aanloopt.
ik zou zowieso nooit alleen op pad gaan, zeker niet het eerste half jaar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 21:16

Nee dat was ik ook zeker niet van plan. Je weet toch maar nooit. En hij staat er nu heel rustig voor maar ik ben benieuwd hoe hij morgen buitten reageert