[AR] [LO] Hoe leer ik mijn paard longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiake

[LO] Hoe leer ik mijn paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 23:47

Ik heb best wel een oude merrie (16 jaar) Maar kan niet aan de longe lopen .. Nu wil ik dit leren omdat ze veel te dik is en er dringend een hoop kilo's afmoeten, en ik heb niet elke dag tijd om te rijden. Hoe begin ik hier aan? Hoeveel keer per week en hoeveel minuten? Hoe leer ik haar wat ze moet doen? hoe beloon ik haar ondertussen? en Met of zonder longeerzweep?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen..

Deau

Re: Hoe leer ik mijn paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 00:05

Misschien is het slim om eerst voor jezelf een lesje longeren te nemen

Qimm

Re: [LO] Hoe leer ik mijn paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:47

Het is handig om iemand bij je te hebben die weet hoe longeren moet
Wat je zowieso moet doen
- longeerzweep bij de hand hebben
- iemand die je eventueel kan helpen de pony te begeleiden
- net als met rijden eerst stappen, dan draf en dan galop
- regelmatig van kant wisselen
- belonen met de stem 'braaf' 'goed zo' en belonen wanneer je van kant wisselt
- nooit slaan met de longeerzweep
- rustig opbouwen

XxJodyxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:57

Heeft je paard nog nooit gelongeerd.?
zo nee geen een duidelijk singaal dat ze naar buiten moet bijv. een beetje met het end van de longeerlijn wiebelen.
laat haar eers t zelf uitzoeken lukt het niet vraag iemand of die haar naar buiten wilt begeleiden.

laat die gene een paar rondjes meelopen
als ze het lijkt te snappen de begeleider afstand laten nemen.

Probeer veel je stem te gebruiken en ook vooral duidelijk te zijn.
als ze niet luister klap maken met de zweep (haa rniet slaan )

hopelijk heb je der wat aan

groetjes Jody

Bi0n_Tiffiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:30

hoeh ou je de longeerlijn vast: Je houd de lus in je hand, dan draai je hem zegmaar om, en dan elk rondje iets kleiner, Waarom? Omdat je dan nooit in de knoop kunt raken.

Hoe gaat je pony van je af: Je duwt hem weg, dan hou je de zweep bij zijn schouder.

Hoe laat je hem lopen: Je klikt met je stem en zegt stap draf of galop. Elke keer, en dan zwaai je met je zweep bij zn kont, als hij niet reageerd dan raak je hem.

Hoe stop je hem: Je zegt hoooooooooo (naam hoeft niet altijd) En geeft kneepjes met het touw.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:37

je kan met rijden al de stemcomando's oefenen. als je gaat stappen zeg je duidelijk erbij: 'stapp' en als je gaat draven: drrrrrrraf. zo leert je paard de stemcomando's te koppelen aan de gang die hij of zij moet lopen. dat geld ook voor de tempowisselingen in een gang dus: 'voorwaarts' en 'hoooo' 'rustig'. dat is ook makkelijker aan de longeerlijn.

Om je paard een rondje te laten lopen is het makkelijk om haar in een longeerbak te longeren. (die is al rond en dat is makkelijker voor hem of haar). Als je niet beschikt over een longeerbak kijk dan of je de (gewone) bak kan afzetten. Het voordeel is dat je geen 'ski' problemen krijgt, want je paard kan niet zover, en een paard zoekt aan leuning aan iets. als je erop zit is dat aan je been bij het longeren is het belangrijk dat in het begin er ook aanleuning is. dat is dan de bak rand. zo maak je het alleen maar makkelijker voor je paard.

Ik hoop dat het lukt. en een lesje longeren zoals eerder genoemd werd is zeker een goed idee. ik heb er ook les in gehad en het heeft gehoplen. longeren is niet iets wat je zo ff doet.

Succes ermee!

duckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:02

Hai!

Als je inderdaad geen longeerbakje hebt, zorg dan dat je de bak even voor jezelf hebt zodat je in de hoek kan beginnen (ze kan dan maar aan 1 kant uitbreken en daar kun je dan goed op letten! Ook moet je ervoor zorgen dat je de longeerlijn niet te lang maakt in het begin anders maak je het jezelf alleen maar moeilijk.... Je paard wegsturen doe je inderdaad door naast haar te gaan staan en haar weg te sturen (ik doe het altijd door te wijzen met mijn hand, heb ik de longeerlijn in vast, en de zweep achter haar kont te houden) Als ze dan eenmaal op weg is als het ware dan zorg je dat je een driehoekje vormt.... het paard, de longeerlijn, jij en de zweep. Je moet zorgen dat je zelf iets naar de achterhand staat en de zweep achter haar houdt.... zo houdt je de drijvende kracht. Je kunt dan met de zweep spelen door de mate van drijvendheid te bepalen...... Zo heb ik het geleerd en zo heb ik mijn jonge paarden het geleerd (nu waren dit wel lieverds hoor!!)

Ik hoop dat je er wat aan hebt!!

Succes

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:48

Ga naar iemand met ervaring en zo kom je er wel heb je ook veel minder kans op fouten.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:29

hoe ik het heb gedaan (had wel al genoeg ervaring met longeren) :

stukje bak afzetten (eerste keer vierkantje van 10 bij 10)
Paard los erin zetten en met halster touw o.i.d. proberen in een rondje te laten lopen (doormiddel van de juist houding aannemen ten opzichte van het paard)
toen met stemcommandos begonnen, terug halen doe je door jezelf meer op de schouder van het paard 'te richten' je voeten een beetje slepend meenemen (dus zelf heel 'sloom' gaan lopen, en dan als stemcommando 'ho' erbij)
naar draf is een actieve stap richting de lies van t paard, werkt dat niet genoeg met halstertouw o.i.d. wiebelen en weer die actieve stap, of anders meerdere, uit eindelijk moeten ze wel gaan Hou ze in draf door zelf actief te blijven lopen, en goed op de lies blijven ''richten'

2de keerhet rondje groter gemaakt, 20 bij 20,
eerst weer los, even losgewerkt in stap en draf, en toen de lijn eraan.
Eerst weer het zelfde gedaan, toen dat goed ging afentoe iets meer druk op de lijn waardoor ze afentoe een kleiner rondje maakten,
daarna volte vragen te verkleinen en weer vergroten, en nog altijd verder gaan met de stem commandos.
dat heb ik nog 3 x gedaan, toen zag ze de lijn als lichte verbinding zoals ik wou, en ben ik in de hele bak gaan longeren.
Gaat tot nu toe perfect.

Raak nooit het paard met de longeerzweep, angst is geen goede drijfveer
Ik zou persoonlijk juist wel beginnen met de draf, omdat dit voor de meeste paarden veel makkelijker is dan in stap een mooi rondje lopen. Maar dit kan wel per paard verschillen