hoe ik het heb gedaan (had wel al genoeg ervaring met longeren) :
stukje bak afzetten (eerste keer vierkantje van 10 bij 10)
Paard los erin zetten en met halster touw o.i.d. proberen in een rondje te laten lopen (doormiddel van de juist houding aannemen ten opzichte van het paard)
toen met stemcommandos begonnen, terug halen doe je door jezelf meer op de schouder van het paard 'te richten' je voeten een beetje slepend meenemen (dus zelf heel 'sloom' gaan lopen, en dan als stemcommando 'ho' erbij)
naar draf is een actieve stap richting de lies van t paard, werkt dat niet genoeg met halstertouw o.i.d. wiebelen en weer die actieve stap, of anders meerdere, uit eindelijk moeten ze wel gaan
Hou ze in draf door zelf actief te blijven lopen, en goed op de lies blijven ''richten'
2de keerhet rondje groter gemaakt, 20 bij 20,
eerst weer los, even losgewerkt in stap en draf, en toen de lijn eraan.
Eerst weer het zelfde gedaan, toen dat goed ging afentoe iets meer druk op de lijn waardoor ze afentoe een kleiner rondje maakten,
daarna volte vragen te verkleinen en weer vergroten, en nog altijd verder gaan met de stem commandos.
dat heb ik nog 3 x gedaan, toen zag ze de lijn als lichte verbinding zoals ik wou, en ben ik in de hele bak gaan longeren.
Gaat tot nu toe perfect.
Raak nooit het paard met de longeerzweep, angst is geen goede drijfveer
Ik zou persoonlijk juist wel beginnen met de draf, omdat dit voor de meeste paarden veel makkelijker is dan in stap een mooi rondje lopen. Maar dit kan wel per paard verschillen