[AR] (LO) Stijgeren met longeren..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

(LO) Stijgeren met longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 10:36

Ik probeer mijn paardje zoals ik dus al wel een eerder heb gezegt welleens te longeren. Maar het lukt echt niet! De ene hand gaat nog wel, maar bij die andere komt ze naar me toe als ik haar draai en als ik dan boos word met de zweep begint ze te stijgeren. En een tik in de buik geven durf ik gewoon niet ben te bang dat ze me raakt als ze stijgert.. Is dit de enige manier waarop ik het haar kan afleren?

(PS, voor de rest is nooit zo dominant, rijden enzo gaat allemaal onwijs goed)

Krips

Re: (LO) Stijgeren met longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 10:37

Oja, ze doet het wel gewoon goed op beide kanten zonder longeerlijn

Natasja_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:39

Ik heb daar ook last van, linksom gaat prima, alleen rechtsom is ze zo vervelend! Dan draaft ze gewoon rustig en opeens staat ze stil en komt ze naar me toe! Dan probeer ik haar altijd weg te jagen, en dan gaat ze omhoog! Volgens mij ziet ze het meer als een soort van spelletje, maar 't is toch best gevaarlijk? Bijvoorbeeld als de longeerlijn tussen haar benen komt.. hoe leer ik dit haar dus af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:45

Ik denk dat ze je niet zo goed snapt. Paarden hebben vaak een goede en slechte kant. Gaan vaak liever alleen rechtsom of linksom.

Ze komt in verzet tegen je zweep, maar misschien houd je die verkeert vast waardoor ze in een soort zelfverdediging komt.

Is er niet iemand die je kan helpen je paardje met een lijn te longeren?

Je kan ook een stukje afzetten in de bak zodat je een volte kan laten lopen en dan misschien zonder lijn? Is rustiger voor de mond omdat, als ze moeite met de buiging heeft je aan haar hoofd gaat trekken.

Beter is het om een ronde cirkel met een diameter van ongeveer 19 meter af te zetten en je paard daarin te longeren. Ze gaan automatisch tegen de afzetting aanlopen en als die al rond is, is het makkelijker voor je en dan kan je ook zonder lijn laten lopen.

Zorg dat je je paard van achter opdrijft en jij niet voor haar schouder uit komt want dan stopt ze weer en als je dan met je zweep op drijft dan komt ze omhoog want dan snapt ze niet wat je van haar vraagt. Ik moet afstand houden, moet stoppen en ook weer doorgaan door die enge zweep, wat moet ik nou, nou dan maar omhoog.

Longeren is ook oefenen. Ik kan nu longeren zonder lijn en mijn paard loopt in een cirkel om mij heen op commando's. 2x kort klakken met de tong is galop en 1x is draf. Maar dat kan je je paard allemaal leren en dat is best leuk, ook voor je paard. Weer eens wat nieuws.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:28

Ik heb dat ook wel eens gehad toen mijn paard nog erg jong was. Ik heb het weten op te lossen om van achteruit voorwaarts te drijven met de zweep. Door iets achter de schouder te blijven drijf je ze op en kunnen ze ook niet ineens naar je toe draaien.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 17:44

Nee, ze snapt het wel.. Want die andere kant doet ze prima.. Zonder lijn doet ze prima.. En het maakt niet uit wie er erbij haal en erbij laat lopen ofzo.. Ze vind het gewoon niet leuk.. Dus gaat ze gevaarlijk lopen doen..

En ze heeft ook geen respect voor de zweep meer op dat moment.. En ze is al 12..

Toch bedankt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:20

Altijd zorgen dat je achter haar blijft, ook als ze wel voor uit loopt.
Jouw lichaam en zweep wijze op de achterhand!
Zodra je bij haar voorste helft staat zal ze stoppen, dan doe jij dus een paar passsen richting achterhand, niet naar haar toe maar paralel( man hoe leg je dit uit?)
Koop of leen een boek van Emiel Voest o.i.d. en lees de hoofdstukken over drijven. Dat is eigenlijk de tip die ik je wil geven, tenzij je de mogelijkheid hebt om een ervaren longeerder mee te laten kijken.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 09:16

Ik heb al iemand laten mee kijken, en ik kan zelf ook longeren.. Maar die lukken het ook niet..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 10:04

Ik ga het vandaag mss zo proberen.. Ik ga er eerst op zitten terwijl mijn vriendin haar longeert, dan kan ik haar naar buiten houden. En daarna srap ik af en met ze het zelf doen.. Stel dat ze het niet zo snappen, snapt ze het nu misschien.. Wat denken jullie?