[ar] Sleepwerk, wanneer zijn ze er klaar voor?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

[ar] Sleepwerk, wanneer zijn ze er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 18:58

Ik ben met ivy voorzichtig bezig om haar te beleren.
Uiteindelijk is toch het doel om haar in te spannen voor een karretje.
Tot nu toe heb ik alleen maar lange lijnen werk gedaan om haar stuurwijs te maken en de rem erop te zetten.
En ik moet zeggen dat het voor zo'n jong dier al super gaat hoor!
Ze heeft een redelijk goed stuur (kan zelfs al slaommen), er zit een redelijk goede rem op en voorwaarts is praktisch helemaal geen probleem.
We rijden natuurlijk nog niet de sterren van de hemel, maar we kunnen dus grofweg gezegd al aardig de bak rond kachelen met zijn tweetjes.

Nu vroeg ik me dus af hoe jullie wisten wanneer je pony er klaar voor was om een bandje te slepen?
Ik denk namelijk dat Ivy er wel klaar voor is, maar zeker weten doe ik het nou ook weer niet.
Eens moet toch de eerste keer zijn he? Uiteraard doe ik het wel voorzichtig aan en zeker niet in mijn eentje.

Moirsa

Re: [ar] Sleepwerk, wanneer zijn ze er klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:17

2 jaar denk?? gewoon 1 keer per week een paar minuten niet te vaak
2, 5 mag je gewoon beginnen met beleren
en 3 mag je echt kleine tochtjes maken volgens mij

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:26

Hallo IvysToeter,

Ik kan je alleen iets vertellen over het beleren van mijn ezels. Zij hebben in een professionele trainingsstal gestaan. Dit is wat ik gezien heb van de trainer:
Nadat de ezels stuurwijs waren en ontspannen aan de lange lijn liepen, is de trainer met een band begonnen. Uit jouw verhaal maak ik op dat Ivy nu ook zover is en je langzaam een sleep zou kunnen introduceren.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 22:59

als hij goed voor de lange lijnen kan lopen en reageerd op je stemhulpen. dan is hij er al wel aan toe om een bandje te slepen.
een bandje is lekker ligt dus dat zal niet voor veel problemen zorgen

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:18

Ik ben het er idd ook mee eens dat je al kunt beginnen met wat sleepwerk. Probeer het eerst gewoon met iets heel lichts en zorg ervoor dat er iemand naast loopt.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 07:43

Wij zijn eerst nog een paar keer de bak door gegaan met iemand met een kruiwagen met rammelende troep erachter, zodat ze gewend zijn aan geluid achter zich en er niet voor op de vlucht gaan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:44

Delphi2 schreef:
Wij zijn eerst nog een paar keer de bak door gegaan met iemand met een kruiwagen met rammelende troep erachter, zodat ze gewend zijn aan geluid achter zich en er niet voor op de vlucht gaan.

Die gaan we onthouden.