[AR] [NH]mijn paard is gigantisch dominant= grondwerk eens optie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eventinggirl

[NH]mijn paard is gigantisch dominant= grondwerk eens optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 23:55

nouja, de titel spreekt voor zich.. paard is door niemand te longeren, want dan komt hij omhoog, en draait om, trekt weg enz. ik heb dit paard nu bijna een half jaar, (hij is 4) en ik heb nog steeds niet het idee dat hij mij als leider ziet, dit heb ik nog nooit zo megemaakt, ik heb tig paarden ingereden, uitgebracht e.d. maar dit is gewoon een gemene rotzak af en toe.. nu zei iemand laast dat ik dit met grondwerk zou kunnen verbeteren.. het is dat hij geweldig goed springt, anders had ik hem niet gehouden. dus heeft iemand tips, een trainingschema, ideeen over hoe ik hiermee moet beginnen of wat anders, alles is welkom.
xxx
eventing girl

josien

Re: mijn paard is gigantisch dominant= grondwerk eens optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:56

Je hebt heel veel oefeningen in de NH die juist dit probleem oplossen. Op mijn site bij artikelen vind je meerdere artikelen die over grondwerk gaan. Kijk maar is.

johnnie

Re: mijn paard is gigantisch dominant= grondwerk eens optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:58

[quote="eventinggirl"]nouja, de titel spreekt voor zich.. paard is door niemand te longeren, want dan komt hij omhoog, en draait om, trekt weg enz. ik heb dit paard nu bijna een half jaar, (hij is 4) en ik heb nog steeds niet het idee dat hij mij als leider ziet, dit heb ik nog nooit zo megemaakt, ik heb tig paarden ingereden, uitgebracht e.d. maar dit is gewoon een gemene rotzak af en toe.. nu zei iemand laast dat ik dit met grondwerk zou kunnen verbeteren.. het is dat hij geweldig goed springt, anders had ik hem niet gehouden. dus heeft iemand tips, een trainingschema, ideeen over hoe ik hiermee moet beginnen of wat anders, alles is welkom.
xxx
eventing girl[/quote

Kijk eens op de site bij western. onder karakter, is heel herkenbaar je probleem.

_Tiara

Re: [NH]mijn paard is gigantisch dominant= grondwerk eens op

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:26

Santos, mijn pony was ook altijd dominant (nu nog steeds).
Ik merk echt dat ze tijdens grondwerk rustiger wordt en minder bazig. Bij wat ik doe komt ook longeren voor (niet aan een longeerlijn maar aan zo'n leadrope) en dat gaat helemaal perfect! Anders begon Santos naar mij te steigeren maar nu gaat het goed.
Zeker eens proberen dus.

Pardoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 16:38

Ik heb ook een erg dominant paard en sinds en maand ben ik bezig met Parelli. Ik merk nu al enorm veel verschil. In het begin werd hij even nog dominanter, om even uit te proberen of hij echt de baas niet kon zijn, maar nu is hij al een stuk 'onderdaniger'
Je kunt op google zoeken naar Parelli, of kijken op www.naturalhorsemanship.nl of www.parelli.nl
Het is nogal duur, maar het resultaat... ik ben er erg blij mee!!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:03

Toen ik mijn paard kocht toen was ze op en top getraind. Omdat ik zelf onervaren was heb ik op dit paard rijden geleerd. Het was mij bekend dat ze geen beginnerspaard was, echter zo eigenwijs als ik was, heb ik haar toch gekocht. Ze was wedstrijdklaar.

Tot heden ben ik op een niveau blijven steken, temeer zij zeer goed in de gaten had dat ik een beginner was. Ik liep ook voordurend tegen haar dominakarakter aan. Ik had Sparkley al 2 keer op training gezet en dit verliep niet zonden stoten. Zij is vrij eenkennig hetgeen haar beide trainers als een enorm probleem ervaarden. Ondanks harde aanpak flikte ze het toch nog om buitengewoon verzet ten toon te spreiden. Nu ben ik zelf ook met een cursus Parelli bezig en er zit schot in. In ieder geval toont ze al enig respect en ik moet me inhouden om de teugel strak te houden. Ze kan zo enorm vertederend kijken en doen. Echter nu begrijp ik dat ze me manipuleerd. We hebben nog een lange weg te gaan.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:39

Als je met de houding waarmee je nu tegen je paard aankijkt aan grondwerk wil gaan beginnen, ben ik bang dat dat niet veel zal uitmaken.

Wel zou het een heel goed idee zijn om je in Natural Horsemanship te verdiepen, zodat je meer van zijn gedrag kan gaan begrijpen en daar ook zo mee kunt leren omgaan dat hij jou WEL als leider gaat zien.

Als je er het geld voor hebt, zou je eens kunnen kijken naar het Partnership pakket van Parelli, daarmee krijg je zowel theorie over paarden gedrag, als een 'trainings-schema' met opdrachten en video's over hoe het er in de praktijk uitziet. Bovendien is Parelli de methode die van de NH-methodes het meest gericht is op resultaten 'in de sport'.
(kijk eens op www.parelli.nl)

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:57

Op het horse event zal emiel voest zijn nieuwe boek presenteren: "handleiding loswerken". Hierin staan veel nuttige tips over de hele basis en opbouw van grondwerk, het wordt ook lesmateriaal op Deurne en de technieken worden al jarenlang toegepast in zijn cursussen. Deze handleiding is in alle disciplines toe te passen. Op www.emielvoest.nl staat onder "nieuws" nog meer info over het boek.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:50

chaai schreef:
Op het horse event zal emiel voest zijn nieuwe boek presenteren: "handleiding loswerken". Hierin staan veel nuttige tips over de hele basis en opbouw van grondwerk, het wordt ook lesmateriaal op Deurne en de technieken worden al jarenlang toegepast in zijn cursussen. Deze handleiding is in alle disciplines toe te passen. Op www.emielvoest.nl staat onder "nieuws" nog meer info over het boek.

Ik vind het boek van Emiel Voest niet indrukwekkend, er staan teveel zaken in die onduidelijk worden omschreven. Ik denk dat dit boek niet geschikt is voor iemand die weinig of geen verstand heeft van NH

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:23

johnie, dit boek komt pas op de markt tijdens horse event. Hoe kan jij er dan al kritiek op hebben, heb je het al gelezen?

Gilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:15

ik heb de 'oude' boeken + video deel 1 te koop van emiel voest. Die video is vooral heel handig als je nog niet echt begrijpt wat je met NH doet.. Voor 50,- mag je de drie stuks hebben, ik stuur ze dan op. op mijn kosten.
Nieuw zou dit +_ 70 euro zijn.
Als je er net mee begint vind ik dit echt heel duidelijk.
En wat ik van jullie verhalen lees, is bij beide paarden zo'n beetje een hele heropvoeding nodig. En wat dat dominante paard doet is heel normaal, aagezien ze jou niet als leider ziet/kan vertrouwen. Je wordt de baas over je paard in de eerste 5 minuten dat je met elkaar bezig bent/ ( uit de wei halen dus ) Hoe langer het duurt...jij zegt dus een jaar ofzow..des te moeilijker het wordt om begrip van je paard voor jezelf te krijgen.

Groetjes Sarah

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:35

Ja ik denk dat dat zeker wel helpt. Mijn pony was nog erger als dat. Uiteindelijk zijn we er uit gekomen. Ook door een training waarin NH verwerkt zat. Ik heb nu een super braaf maar nog steeds pittig paardje.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:46

Het kan helpen, zeker!
Op de site van josien staat inderdaad wat leuke informatie, kijk vooral ook eens naar de dominantieposities... erg nuttig met zo'n paard

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:50

het boek waar ik in gesnuffelt heb is van 2002. Het nieuwe boek van Voest is een bewerking hiervan.

Sorrie voor mijn late reactie hierop maar nogmaals ik vind dit boek teveel gelijkenis hebben met de verschillende NH methodes die er al waren.