wat is het precieze doel van de "broek" van het tuig? mijn paard is ooit eens beleerd voor de kar,maar slaat naar alles wat achter zn billen komt. ik heb een foto van hem in ht tuig,maar zonder broek. aangezien hij last heeft van nz rug alsi k hem berijd,wil ik proberen hem in het tuig te zetten,hij pakt het heel goed op,sleept een band etc. super braaf!
ik zou hem recreatief willen mennen,dwz in het bos en op straat(dorp) wat voor soort wagen (niet te zwaar ivm zn rug) zouden jullie aanbevelen? ik kies sowieso voor 2de-hands,omdat ik het geld niet heb voor een super luxe,dure wagen en het min of meer een expiriment is.
De broek is je rem. Rij je zonder broek dan heb je een geremde wagen nodig anders krijgt hij de kar op zijn kont (en als hij daar naar slaat...) In principe bij een normaal gewicht wagen op normaal terrein wordt de rug nauwelijks belast. Ik zou voor de zekerheid ook voor een vierwielige wagen kiezen, dan draagt je paard niets op de rug. Een gewone recreatiewagen voldoet prima voor recreatief rijden (als je geen wedstrijd ambitie heb) Eventueel een geremde concourswagen (zijn niet makkelijk te vinden). Lees ook eens de stickie!
bedankt!! ik dacht al dat het de rem was,en ik ben sowieso opzoek naar een geremde wagen. wedstrijdambitie heb ik niet,wel onder het zadel maar daar heb ik een ander paard voor. ik wil na een half jaar tobben weer samen met mn paard genieten van het "werk".
Het is inderdaad zo dat als je een goed geremde wagen hebt, dat je in principe geen broek nodig hebt.
Ik zou wel, als je voor de eerste keer in gaat spannen, even een ervaren iemand laten kijken of alles goed zit en goed op maat. Want als hij zonder broek te kort voor de wagen staat en hij krijgt de wagen op z'n kont of tegen z'n hakken heb je bij jouw paard waarschijnlijk een groot probleem...
Succes!
Mocht je interesse hebben, mijn wagen staat nog te koop...
Dat is wel een hele leuke opmerking Monteaura, leg uit. Daar heb ik nog nooit van gehoord!
Maar probeer iig een vierwielige wagen te nemen. Het is vrij moeilijk om een 2-wieler in balans te krijgen en als hij niet in balans is krijgt hij aardig wat klappen in zijn rug.
@monteaura: mijn paard slaat naar alles wat onder zn staart tegen zn billen/benen aankomt. ik was idd al aan het kijken voor een 4 wielig,geremd wagentje. ik heb een kennis die beleerd paarden voor de kar,ik vraag hem of hij een paar keer met mij mee wil. het paard kent het al,ik prul maar wat aan maar tot nu toe gaat t geweldig.
Als het goed is kan je kar als je zonder broek rijd niet op zijn hielen komen.... neem aan dat hij tussen de lamoenen zit en de ogen van de lamoenen voor je licht ogen blijven.
Kosha heeft een tijdje zonder broek geren, ging perfect. Hij remt de kan dan alleen op zijn schoft.
Annebe, op het schoftje rijden is geen goede oplossing, waarom is de broek uitgevonden als je op het schoftje goed kan remmen? het remt wel iets af maar niet echt genoeg. daarbij kan je pony sneller doorrijden door het remmen op het schoftje omdat je singel ook mee beweegt. bij een karretje als jij hebt kan het nog wel maar als je er een kar van 200 kilo achter hangt krijg je toch een probleem.