[AR] [LO] longeer probleem, trekken!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manon_king

[LO] longeer probleem, trekken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 22:21

tijdens het longeren gaat mijn pony steeds heel hard aan de lijn trekken en rend dan weg. alsof je een hele sterke hond uitlaat! weet iemand er iets tegen?

grtz manon

Moirsa

Re: longeer probleem, trekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:01

gewoon als je voelt dat hij gaat trekken terug trekken of op de grond gaan zitten
ook al hap je soms dan wel naar zand

Wiebeisliejf

Re: [LO] longeer probleem, trekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:13

Hooii
Ik heb verzorgshetlanders, ik rijd deze niet meer maar longeer ze wel!!
Hier zit ook zo een klier bij die dat doet...
Je moet dan je longeerlijn op een bepaalde manier bevestigen:
Aan de buitenkant van je paard/pony moet je de musketon bevestigen, over het hoofd trekken ( achter de oren langs ) en dan door de andere bitring doen, dan heb je meer te zeggen!! Dit doe ik altijd en het is een grote hulp!!
Gr. Jo-Linda

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:35

Gebruik een afgesloten longeerruimte dat wil ook wel es helpen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:53

Wiebeisliejf schreef:
Hooii
Ik heb verzorgshetlanders, ik rijd deze niet meer maar longeer ze wel!!
Hier zit ook zo een klier bij die dat doet...
Je moet dan je longeerlijn op een bepaalde manier bevestigen:
Aan de buitenkant van je paard/pony moet je de musketon bevestigen, over het hoofd trekken ( achter de oren langs ) en dan door de andere bitring doen, dan heb je meer te zeggen!! Dit doe ik altijd en het is een grote hulp!!
Gr. Jo-Linda

Maar wanneer het paard het bit vasthoudt ben je zogezegd uitgelult. Afgesloten ruimte is wel een oplossing, maar zo leert een paard niet zelfstandig lopen en kan het zijn dat hij gewoon aan de kant gaat plakken, sommige paarden doen dat ook met rijden.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:58

Qimm wat is er nou erger: een paard dat aan de bakrand zou "kleven" of een paard dat je het weiland oversleurt? Ik richt mijn paarden zo af (ook na schade en schande) en er plakt er geen een aan de bakrand en nu kan ik ze op iedere gewenste plaats longeren. Maak het jezelf en je paard in het begein niet te moelijk. als ze eenmaal snappen dat ze om je heen moeten blijven is er niks meer aan de hand.

Jij biedt trouwens geen alternatief ?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:01

Albertine_N schreef:
Qimm wat is er nou erger: een paard dat aan de bakrand zou "kleven" of een paard dat je het weiland oversleurt? Ik richt mijn paarden zo af (ook na schade en schande) en er plakt er geen een aan de bakrand en nu kan ik ze op iedere gewenste plaats longeren. Maak het jezelf en je paard in het begein niet te moelijk. als ze eenmaal snappen dat ze om je heen moeten blijven is er niks meer aan de hand.

Jij biedt trouwens geen alternatief ?

Ze doen het lang niet altijd omdat ze het niet snappen hoor :p

*kijkt naar der eigen paard* Sommige paarden zijn zo stront eigenwijs of dominant dat ze zelf willen bepalen waar ze heen gaan...

Mijn oplossing, toen ik nog niet aan het hoofdstel longeerde, touwhalster om en gewoon terug trekken, dan doen ze het gauw genoeg niet meer,
en toen ik met hoofdstel kon longeren, eerst nog touwhalster eronder en laten wennen aan teugels en bit enzo, en na een tijdje de binnenteugel vast gemaakt aan de longeer singel zodat ze stelling naar binnen hield, en later de longeer lijn aan het bit vastgemaakt, nu doet ze t niet meer...

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 20:32

die shet is idd ontzettend eigenwijs! want ze snapt het wel. ze heeft het namelijk wel eens een rondje of 2 volgenhouden, maar zodra ze gewoon geen zin meer heeft, gaat ze trekken.
ik longeer trouwens met halster, maar ik zal het eens
met hoofdstel proberen, alleen heeft ze
een hekel aan het hoofdstel
echt een moeilijke pony :P maar wel lief hoor
bedankt voor jullie reacties, ik ga is
kijken wat ik er mee kan doen!

grtz manon

hafdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:56

Hoi,

Ik had dat probleem ook en ik heb toen van mijn instructeur gehoord dat ik de longeerlijn eerst door het bit (aan de binnenkant dus de kant waar je staat) en dan aan de middelste ring van de longeersingel dan kan hij trekken maar maakt het dan voor zich zelf erg lastig na 2 rondjes was het trekken over.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes.

Groetjes Natasja

Anoniem

Re: longeer probleem, trekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:29

sammylover schreef:
gewoon als je voelt dat hij gaat trekken terug trekken of op de grond gaan zitten
ook al hap je soms dan wel naar zand

Pfff, denk je nu serieus dat jij sterker bent dan je paard of pony?? Die gaat gewoon lekker terugtrekken....

Ik zou gewoon ff een stukkie afzetten met lint en paaltjes. Ik deed altijd gewoon de bak door de helft met 1 draadje, dan had ie aan alle kanten steun.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:36

[qoute="sammylover"] gewoon als je voelt dat hij gaat trekken terug trekken of op de grond gaan zitten
ook al hap je soms dan wel naar zand [/qoute]

Dat red je nooit! Een paard is veel sterker en bovendien is het niet goed als jullie gaan touwtjetrekken!

'Het is idd goed om een stuk van de bak af te zetten, wat maakt het uit als die dan op de bakrand gaat leunen? Je hebt een begin, een standpunt waar het goed gaat en waar je steeds weer op terug kan komen. Dat leunen tegen die bakrand is een zorg van later, als je paard je gehoorzaamt met een afgezet stuk.

@ Toydoll Paarden die dominant of eigenwijs zijn en graag hun eigen weg volgen zijn niet duidelijk(streng?) genoeg opgevoed. Een paard heeft van zichzelf zo'n karakter dat het wil werken voor zijn baas mits zijn baas haar goed behandeld en beloond als het paard iets goed doet. Stel grenzen aan je paard en wees duidelijk. Je zult zien dat het paard helemaal zo dominant niet is!

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 08:36

heey.

ik ga dus vrijdag met Kisjuh naar Paulien toe.
Ik ga een stuk van de bak afzetten en de longe door het bit
is ook een goed idee! Heel erg bedankt allemaal!

manon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:48

Pas je op dat je dan het bit niet door zijn mond trekt? Kan je beter zo een tussenstukje nemen, ook niet ideeal, maar dan kan je het bit niet door zijn mond trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:53

russel schreef:
Pas je op dat je dan het bit niet door zijn mond trekt? Kan je beter zo een tussenstukje nemen, ook niet ideeal, maar dan kan je het bit niet door zijn mond trekken.

Zo'n tussenstuk is net zo erg! Dat stukje knijpt als het ware het bit samen en dat lijkt me ook geen prettig gevoel....

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:04

Ik ben het met sydney eens: met zo'n tussenstuk trek je zijn hele mond scheef, er komt meer druk op de buitenste bitring te staan. Als die longeerlijn met een slag om de eerste bitring doet en dan onderdoor naar de tweede, dan voorkom je zoiets.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:21

En is het geen optie om het touw door de eerste ring te halen,over het hoofd en dan vastmaken aan de andere ring??
Hou dit topic in de gaten,mijn vzpaard doet dit ook

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:25

Heel verstandig dat je een stuk van de bak af gaat zetten!
Ik hoop dat het werkt

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:32

Inderdaad zoals al eerder gezegd, een ringetje uitzetten met lint en prikpaaltjes is ideaal. Longeren moet gewoon goede arbeid zijn en niet hangen aan de lijn. Ook niet een klein beetje. Als je paard echt de longeerlijn nodig heeft als steun dan loopt hij nooit goed. Gaan plakken is onzin, dat probleem krijg je vast niet. Ik longeer jonge paarden altijd in een ring juist vanwege die steun van de buitenkant. Dan maak je het veel gemakkelijker voor ze. Als het paard inmiddels ervaren is heeft het vaak die steun niet meer nodig en kun je overal longeren. Op dit moment heb ik bij geen enkel paard een ring nodig maar dat komt wel weer want we gaan de komende jaren weer het een en ander aan jonge paarden africhten.

Ik ben ook geen voorstander om hem gewoon aan zijn bit te hangen en dan eens lekker flink te trekken als hij begint te trekken. Ja of je moet het niet erg vinden dat hij hard wordt in de mond natuurlijk...

Groetjes,

Aline

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:50

Ga met je paard of pony nooit een trekwedstrijd aan. Al was het alleen maar omdat de gevolgen niet te overzien zijn als je verlies.

Longeren is echte arbeid als je gebruik maakt van longeersingel met een bijzetmogelijkheid (zelf gebruik ik graag een touwtje) en een hoofdstel met bit. Rondslingeren aan een halster is leuk, maar voegt niets toe en is net zo waardevol als het los door de bak jagen. (waarom zou je?)

Aan een bijgezet paard moet je de longeerlijn nooit aan de buitenbitring bevestigen, zowel over hoofd als van buiten naar binnen zijn fout. Op het moment dat je namelijk een ophouding geeft op de buitenbitring, haal je je paard uit zijn stelling. De enige optie om dit te voorkomen staat hierboven al beschreven, namelijk buitenbitring, een keer rond slaan op de binnenbitring.

Het bevestigen van de longeerlijn aan de longeersingel geeft extra trekkracht (zowel als je hem aan de zijkant bevestigt als tussen de voorbenen). Dit gebruik je vaak voor extreem sterke paarden die erg zwaar op de hand zijn.

Je doel bij longeren moet gelijk zijn las bij het rijden, een dier moet licht op de hand worden en op zijn eigen benen, correct door zijn lijf lopen. Als je paard "aan je hand zit", trek dan niet terug (hiermee verstoor je alle balans van het dier) maar neem de druk even aan, bouw op (hand iets naar je toe) en geef langzaam ruimte. Vaak snappen ze na een aantal keren dat het niet de bedoeling is dat ze aan je hand hangen en gaan op zichzelf lopen.

Een mooi afgezet stuk is fijn om in te werken. Het maakt het voor jou als longeer makkelijker.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 00:39

En nu twijfel ik hoe je een longeerlijn vastmaakt
Toch aan het bit of zit ik fout

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:37

Er zijn drie manieren die "deugen " (vind ik ) wat betreft vastmaken van de longe.

-1 Longeerlijn met de musketon door de 1e (binnenste) bitring, een slag om de eerste bitring maken en dan onderdoor naar de tweede bitring.

-2 Longeerlijn met musketon door de eerste bitring, maar ook gelijk door de neusriem, dan musketon terug vast maken aan de longeerlijn (je heb tdan een lusje. Als je een ophouding maakt, komt deze minder scherp in dan op de hierboven genoemde manier.)

-3 Longeerlijn door de binnenste bitring, lijn achter de oren langs en aan de andere kant weer aan de bitring vastmaken. Dit is behoorlijk scherp, omdat het paard veel druk achter zijn oren krijgt. Ik vind deze niet zo fijn, maar dat is per paard verschillend.

Er zijn er mss nog meer, maar die ken ik niet. Ik heb heel veel mensen de longe aan één ring zien vastmaken, maar dat werkte nooit. Tussenstukjes vind ik ook niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:18

Punt 1 en 2 gingen voor mijn paard nooit op, die ging dan is ff lekker hangen juist omdat dat kon, gevolg was dat mijn hele neusriem aan de mallemoeren was
Punt 3 doe ik ook vaak, al is t alleen maar zodat ie die buitenkant aanneemt en niet naar binnen gaat kantelen.
Ik doe dus altijd de musketon aan de binnenste bitring en dat gaat prima... Bij een ander paard zou ik weer eerst de andere opties proberen, maar omdat ik weet dat dit bij Sydney wel kan doe ik dit zo.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:08

Albertine_N schreef:
-3 Longeerlijn door de binnenste bitring, lijn achter de oren langs en aan de andere kant weer aan de bitring vastmaken. Dit is behoorlijk scherp, omdat het paard veel druk achter zijn oren krijgt. Ik vind deze niet zo fijn, maar dat is per paard verschillend.

Er zijn er mss nog meer, maar die ken ik niet. Ik heb heel veel mensen de longe aan één ring zien vastmaken, maar dat werkte nooit. Tussenstukjes vind ik ook niks.

Deze werkt niet zoals ik graag wil, de andere twee wel. Volgens mij als je met deze druk zet, heb je teveel druk op de buitenbitring waardoor je de binnenwaartse stelling verstoord.

Ik werk wel graag alleen aan de binnenbitring, omdat ik dan mijn stelling kan ondersteunen met mijn longe. Maar bij deze methode van bevestigen gebruik ik altijd touwtjes om bij te zetten. Zo niet, dan kies ik voor optie 2, door binnenbitring en neusriem met een teruggeslagen gesp.

De andere twee die ik geef, terug naar de longeersingel, zijn alleen nodig (en handig) bij paarden die zich heel sterk maken.

Doris_Lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:12

brobeer eerst om te stapppen en dat dan al harder en als ie dan niet luisteret geef hem dan straf bijvoorbeeld maak de longeerlijn los en laat hem twee rondjes galoperen en dan leert hij het vanzelf wel dan kan je het zo broberen of je kan ook als eerste zonder lijn in de bak laten lopen draven galoperen en dan broberen om aan de lijn te lopen

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:21

Wicky schreef:
Albertine_N schreef:

Deze werkt niet zoals ik graag wil, de andere twee wel. Volgens mij als je met deze druk zet, heb je teveel druk op de buitenbitring waardoor je de binnenwaartse stelling verstoord.

Bij mij dus ook en één ging er met haar hooofd schudden, die vond die druk maar niks...