[AR] [VD] Liggen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amortisseur

[VD] Liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 11:34

Hallo, ik heb een 5-jarige ruin.
Ik heb hem vrij snel kunnen leren knielen
Nu zou ik hem ook heel graag leren liggen, alleen heb ik er geen flauw idee van hoe ik daaraan moet beginnen.
Heeft iemand een idee hoe je een paard op een correcte en diervriendelijke (niet met zwepen of afstraffingen, maar met veel geduld en beloningen) kunt leren liggen?
Het is een super slim paard en na een paar keren heeft hij het al gesnopen!
vele groetjes en bedankt
Sofie[img]

Moirsa

Re: Liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:16

zou ik ook wel willen weten *houdt dit topic goed in de gaten*

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:43

volgensmij kun je dat beter doen met iemand die les geeft in vrijheids dressuur

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:53

kan je ook zo leren: met rollen bv, als hij je genoeg vertrouwd en hij is aan het rollen ga je in de buurt staan (nie te dicht misschien heb je anders een hoef in je gezicht ) en dan zeg je bv blijf of lig en met een snoepje ga je langs hem zitten en herhaalt ofwel lig of blijf, en beloond hem als hij blijft liggen met het snoepje en uitbundig aaien, en laat hem opstaan met een ander commando (bv op)

Wiebeisliejf

Re: [VD] Liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:24

Halloa,
Wij hebben een veulen leren liggen...
We hebben dat op de volgende manier gedaan:
We gingen eerst haar vertrouwen winnen...
Ze was heel snel en deed het liefste alles wat jij ook deed ( liep ook achter je aan de zadelkamer in en als jij ging graven, deed zij dat ook!! )
Wij zijn op den duur bij haar gaan liggen en toen ging ze heel raar staan kijken naar ons...echt heel nieuwsgierig en leergierig...
Wij zijn toen gaan lopen in de bak en toen ging ze achter ons aan, toen we op diezelfde plek terug kwamen, gingen we liggen...
Ze deed ons na en zij zelf ging ook liggen...
Deze methode is natuurlijk heel onwaarschijnlijk bij oudere paarden maar wie weet dat hij wel zo is?
Gr. Jo-Linda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:39

Gelukkig is het liggen een oefening die je bijna niet met afstraffingen kunt leren, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Er zijn verschillende manieren om een paard te leren liggen. Een is hierboven al genoemd, namelijk een paard leren liggen vanuit het willen rollen. Belangrijk is daar trouwens dat je niet beloont als je paard al op de grond ligt, maar als hij bezig is met het gaan liggen. Op die manier onderbreek je die beweging omlaag, maar je paard zal nog steeds willen gaan rollen en het dus weer proberen. Als je het willen gaan rollen zo 2 tot 3 keer onderbreekt voor je hem echt op de grond laat gaan, snapt je paard veel eerder wat de bedoeling is, en zal hij door de herhaling van het gaan liggen veel eerder snappen wat de bedoeling is. Als je je paard pas beloont als hij op de grond ligt, dan gaat hij het waarschijnlijk die training niet nog een keer herhalen (hij heeft immers al gerold en het is een lichamelijk zwaar kunstje) waardoor het leerproces veel langzamer gaat. Dan nog, het duurt gemiddeld minstens een maand voordat je paard echt kan liggen op commando.

Twee andere methodes zijn het leren liggen vanuit het knielen (op 2 knieeen, volgens mij bedoel jij hierboven het compliment op 1 knie) en vanuit het compliment. Wat je hier doet is dat je je paard tijdens het knielen/compliment met je halstertouw om stelling naar een kant vraagt, dit steeds iets verder vraagt en je paard hier langer in laat staan, terwijl je ook de achterbenen aantikt met de zweep om die te activeren, Na verloop van tijd zal je paard doorhebben dat gaan liggen de makkelijkste optie is, en dan hoef je dit alleen nog op commando te zetten en je paard ligt. Als je stelling vraagt tijdens het compliment, moet je er op letten dat je altijd stelling vraagt naar de kant van het naar voren gestrekte been. Dan kan hij zich namelijk over zijn geknielde voorbeen naar opzij laten kantelen. Bij het knielen maakt dit niet uit. De laatste mogelijkheid is om je paard te leren liggen vanuit de berggeit, op dezelfde manier als bij het knielen: stelling vragen en benen toucheren.

Het liggen is een mooie oefening, maar ook een waar je als trainer geduld voor nodig hebt. Zelfs al komt je paard binnen een week al op de grond te liggen, dan nog kan het zo zijn dat hij dit eng vindt en direct weer opspringt, zodat je vervolgens nog lange tijd bezig bent om het blijven liggen te trainen. Kies gewoon de methode die bij jullie past, en ga dan aan de slag!

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:39