[AR] [LO] longeerprbleem: paard komt naar het midden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miekedar

[LO] longeerprbleem: paard komt naar het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 10:29

Vooreerst wil ik zeggen dat ik weinig ervaring heb met longeren. We hebben ons paardje nu een half jaar en tot hier toe leerde ik meer van haar dan zij van mij. Het longeren ging prima al was het soms op een slakkengangetje (ze is niet zo pittig, al is ze Arabier). Galoperen doen we niet zo vaak omdat zij dat ook niet zo goed kan (ook niet onder het zadel) ze verspringt achteraan en schuift dan precies weg.
We longeren enkel met hoofdstel en longeerstukje of met de longeerlijn zo over het hoofd. Zonder hulpteugels of andere dingen want daar ken ik niks van.

Nu hebben we sinds twee weken het volgende probleem. Mevrouw wil niet meer van mij weg wat ik ook doe ze blijft bij mij in het midden staan. Ik duw ze dan weg met men hand of soms zelfs met de zweep. Ze blijft bij mij, ik probeer ze dan op een kleine volte met de zweep aan haar achterhand, om zo de volte te vergroten, geen effect ze blijft bij mij. Wil ik dan de andere hand proberen weer hetzelfde. Soms is het heel lachwekkend, mijn dochter zegt dan "mama een geslaagde join up hoor". Ze volgt me inderdaad overal. We hebben al geprobeerd met een grote cirkel te stappen waarbij mijn dochter ze vasthoud en meestapt. Laat je ze los staat ze binnen 1 tel weer bij mij. Eventjes meelopen in draf en dan lossen, soms lukt het eventjes na 5 toertjes draf en een galopje staat ze lekker weer bij mij. Dochter in het midden ik mee rondstappen, mevrouw naar mijn dochter.Enz...

Iemand een oplossing?? Of een tip of een verklaring waarom ze dit doet?
Alvast bedankt....

missnynke

Re: longeerprbleem: paard komt naar het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:33

ik "scharrel"dan even met de zweep tussen mij en het paard op de grond, mijn paarden gaan dan weer terug op de volte.
en hou je paard goed voorwaarts! je moet hem een stapje voor zijn met denken
Laatst bijgewerkt door missnynke op 05-08-05 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:34

Idd, wat met je zweep 'rotzooien' totdat t weer goed is

Niet slaan ofzo, dan worden ze vaak kopschuw.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 10:44

Ik mag met die zweep doen wat ik wil. Op de grond, tussen haar benen, op haar flank,...ze blijft gewoon bij mij.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:45

mijn paard heeft dit ook op bepaalde ricting, ik blijf het dus even volgen

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:47

sla dan een keertje wat harder.. toct dat ze het niet meer leuk vind.. en praat boos tegen der

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:48

rakkertje13 schreef:

wat een onzin, een paard wordt daar echt niet kopschuw van.

gewoon naar buiten blijven drijven met je zweep, en als ze niet luisterd een tik met de zweep verkopen.
dan zal ze wel luisteren, en steeds als ze ongevraagd naar je toe komt dit blijven herhalen.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:12

claudie schreef:
rakkertje13 schreef:

wat een onzin, een paard wordt daar echt niet kopschuw van.

gewoon naar buiten blijven drijven met je zweep, en als ze niet luisterd een tik met de zweep verkopen.
dan zal ze wel luisteren, en steeds als ze ongevraagd naar je toe komt dit blijven herhalen.

Inderdaad en wat ook handig is, is een dubbele longe, maar jij gebruikt geen hulpteugels heb ik gelezen
Dan kun je dus beter met je zweep naar buiten drijven, consequent naar buiten blijven drijven, zo nodig eens een tik geven. En als ze ook maar even op de grote volte blijft, belonen

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:23

je paard heeft dus geen respect voor de zweep, als je niet reageert dan maar ff een flinke mep op de kont;-)

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:56

Het beste wat je eigenlijk zou moeten doen is je paard aan de dubbele longe zetten, dat is geen hulpteugel, want je hoeft ze niet vast te zetten, maar gewoon het principe van twee losse longeerlijnen. Dan kan je haar met de buite lijn naar de hoefslag houden.
Dank kan je haar ook corrigeren met stelling, zonder dat je een een hulpteugel gebruikt.
Dus je longert met twee lijnen, niet op de manier van Lammert Haanstra maar op de Monty Roberts manier.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 15:20

iK MAG ECHT OP DER TIKKEN MET DE ZWEEP ZE GEEFT ER GEEN MOER OM. Boos praten dat doe ik ook ik brul zo hard ik kan "NEEN" EN GEEF DAN EEN TIK. EN TOCH KOMT ZE AF MET VERWONDERDE BLIK. ZE HEEFT BLIJKBAAR TE VEEL VERTROUWEN IN MIJ. DIT GELDT OOK TIJDENS HET RIJDEN. ZE REAGEERT WEINIG OP DE ZWEEP. ZE GAAT NIET SNELLER MAAR GEEFT EENS EEN KLEIN BOKJE OM TE ZEGGEN DAT HET HAAR NIET AANSTAAT.

Hoe moet het met twee losse longeerlijnen? We gaan straks gewoon eens proberen met iemand op haar en zo terug longeren, misschien snapt ze het dan. Alle tips blijven welkom

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:21

Waarschijnlijk is je positie t.o.v je paard niet correct. Het is zelfs mogelijk dat je (onbewust) achteruit loopt? Vaak merk je dit zelf niet eens, laat iemand anders je eens in de gaten houden.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 16:48

Ik denk dat men positie wel goed zit maar ik zal het zeker eens laten bekijken door iemand. Ik probeer altijd met mijn longeerlijn en men zweep in een hoek van 90 graden te staan. Ik ga dan zo staan dat ik met haar mee draai in haar looprichting. Het probleem is ook dat ik als ik wil beginnen te longeren ze gewoon niet van mij weg krijg. Ze staat dan gewoon voor me ik duw dan haar achterhand weg en met de zweep duw ik dan tegen haar borst om ze weg te krijgen het lukt gewoon niet ze draait zich gewoon om zodat ze op de andere hand staat. Ik zet ze dan terug goed en zo gaat het verder. Dan neemt men dochter ze mee op de cirkel en proberen we zo maar zodra ze los laat zijn we terug bij af....

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:56

Met twee losse longeerlijnen is heel simpel,

ja het is in het begin alleen lastig hoe je je lijnen vasthoud, maar na een paar keer doen en dan went het wel.

Je doet je paar een longeersingel om, de ene lijn doe je door een ring aan de rechterkant, dus alleen door de lijn en dan aan het bit of halster vast.
Aan de andere kant doe je dat hetzelfde.

Dus je gaat niet je lijn van het bit weer naar de longeersingel doen want dan krijg je wel inwerking.

dan sta jij gewoon in het midden, en longeer je gewoon maar dan heb je dus je buitenlongeersingel ook vast en daar kan je mee sturen, komt je paard dan naar binnen dan kan je hem sturen met de buitenlijn.
Eigenlijk net alsof je gewoon stuurt.

Snap je het nog?

Met iemand erop is ook een optie inderdaad,maar als ze weer los loopt komt ze waarchijnlijk toch wel naar binnen!
sucses

11568

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:07

Kleiner rijzweepje mee, en daar eens een goeie tik mee geven [op de kont].
Ik heb ook wat problemen gehad met longeren, af en toe komen ze weer terug. Daar hoort ook bij naar het midden komen. Mijn pony is veel 'banger' voor een rijzweepje dan de longeerzweep, dus die heb ik standaard bij me. Ik heb er ook weleens een mep voor dr hoofd gegeven. Bleef bij me staan, met haar neus duwen en om me heen cirkelen. Toen ik dat deed schrok ze zich kapot en wist ze haar plaats weer even. En nu hoop ik dat ik niet half bokt over me heenkrijg.
EDIT: Die mep was niet met de zweep, hand.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:31

Ik zal zo precies mogelijk proberen te beschrijven wat je het best kan doen (gewoon met één longeerlijn en een zweep):
Zet een stuk bak af, zo groot als de volte waarop je wilt longeren. Zo heeft je paard straks wat steun aan de kant en zal ze ook niet opeens te ver naar búiten komen.
Je zet je paard op de volte waarop hij moet lopen. Jij staat er dan nog bij. Om je paard te laten lopen, loop je zelf naar de achterhand van het paard. Om te voorkomen dat je paard met zijn hoofd meedraait wijs je met je longeerzweep -onder de lijn door- naar het hoofd en zwaai je er mee als hij wil draaien. Dan haal je je zweep naar achter terug en drijf je hem naar voren. Ondertussen loop jij -met contact- naar achter, naar het midden van de cirkel. Het paard hoeft dus alleen naar voren te bewegen, niet van je af. Als je paard naar binnen komt, houdt je de zweep ter hoogte van zijn borst en geef je een stemcommando, als 'naar buiten'. Doet hij het, dan beloon je. Reageert hij niet, dan mag het lusje van de zweep hem best even raken. Het is sterk aan te raden een veter aan het touwtje vast te maken, vaak zijn de gewone touwtjes namelijk te kort. Zorg dat je een lange longeerzweep hebt, van tenminste 2 m. Ondertussen ook vaak drijvende hulp herhalen (zweep vrij laag schuin achter je naar voren brengen, vlak bij het paard moet een klapje te horen zijn). Galloperen zeker ook oefenen! Het is wel aan te raden je paard bij te zetten, omdat hij dan iets meer bij elkaar zal lopen en je de spieren ook echt traint. Bovendien wordt het dan makkelijker op een kleine volte te lopen omdat hij niet meer zo lang is. Als je nog iets wil weten, zeker vragen, ik zal kijken of ik het kan beantwoorden.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 15:55

vandaag heeft mijn dochter (die normaal les had) aan haar instructeur een les longern gervraagd. Spijtig genoeg kon ik niet kijken omdat ik met men jongste dochter naar de les moest. Hoe ze het me uitlegde lijkt veel op wat Kieffertje zegt. Ze hebben het eerst met een zadel op geprobeert en teugels aan beugels bevestigd. Dat ging prima ze bleef op cirkel en zo. Zadel eraf en het spelletje begon opnieuw. De instructeur heeft ze dan eventjes terug op haar plaats gezet. Verzet door wat te steigeren en te slaan naar zweep maar na een tijdje zat ze terug op de cirkel. De commando's wist ze van geen donder meer maar ik probeer morgen weer.