[AR] {ar} wat is nou het beste om mee te beginnen met slepen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linlovesyou

{ar} wat is nou het beste om mee te beginnen met slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 12:04

Wat is nou het beste om mee te beginnen om de pony te laten slepen??
Ik heb eigenlijk nooit anders geweten dan een autoband, maar nu hoor ik hier ook zoveel andere dingen, een pallet een kussen??

En hoe bevestig je dit dan?
Gewoon aan de strengen?

Ik ben benieuwd.
Groetjes

Aukie

Re: {ar} wat is nou het beste om mee te beginnen met slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:41

Je kunt veel dingen als sleep gebruiken, maar liever geen dingen met scherpe punten e.d. want mocht het mis gaan, dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Verder is het handig om eerst de strengen aan een stevige maar niet te zware balk te bevestigen en aan de balk het te slepen object.
Ik zou inderdaad gewoon beginnen met een band.
Doe dit wel met hulp van voldoende ervaren mensen die weten wat ze moeten doen in geval van paniek vh paard.
Succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:05

Niets.
Ik zie geen voordelen aan het slepen. Als er iets gebeurd is het veel gevaarlijker dan aangespannen (mits je een goede wagen hebt) en je kan nóoit zo goed meelopen dat je het paard niet hindert in zijn mond.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:53

Wij gebruiken nooit pallets,we zijn als de dood dat een paard er in zijn paniek in stapt. Als ze naar achteren stappen heb je die kans al.
We slepen met een zweng en daarna gaan ze voor de kar.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:44

Ik sleep ook nooit, net wat Sjonniej zegt. Ik laat wel wat druk op de borst zetten door de strengen wat te verlengen met touwen (voor de veilige afstand) en dan tijdens het lopen aan de lange lijnen 2 mensen druk laten geven op de borst. Als ze gewoon wegstappen dan is het trekken van een wagen ook geen probleem.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:11

ik sleep wel altijd en zie er ook zeker het voordeel van in. als je pony achteruit gaat lopen voor de wagen kan hij gaan scharen en in het ergste gaval kiepen. sommige pony´s hebben ook de reactie om te gaan meppen, liever tegen een band dan tegen mijn wagen.
wij slepen altijd met een autoband met klepel er aan. daaraan zitten dan nog touwen en musketonhaken die je aan de strengen vastmaakt.
pas wel op dat de band niet te dicht achter je pony ligt!

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:17

Bij mij op stal gebruiken we wel degelijk een sleep,ik sta bij de nederlands kampioen vierspan op stal en hun doe de paarden eerst voor de sleep,zo heb ik mijn paard ook beleerd.

Onze sleep bestaat uit oude autobanden,een stuk of 4,de paarden leren zo dat ze geluid achter zich hebben.
Met de sleep gaan ze aan de dubbel longe,werkt super

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 11:52

Hee bedankt alllemaal voor de tips, ik vroeg me altijd al af hoe je nou je strengen aan een autoband vastmaaktte, maar nu snap ik het wat meer,
ik ben zelf niet bezig, mijn veulen is pas 2 maanden hihi die moet nog een tijdje wachten!!

Ze zijn op stal bezig met een andere pony en ik ben altijd wel voor het slepen, want inderdad liever dat die tegen een band schopt dan tegen de kar!

Dus een kussen is helemaal onnnodig??

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:19

Een kusssen weegt immers niets Ik hoorde laatst wel iemand die het kussen opvulde met het een of ander, maar dan zou je toch net zo goed een grote autoband kunnen gebruiken.
Udinde heeft eerst aan een kleine tractorband getrokken, met verlengde strengen. Zo leert je paard ook wennen aan de strengen tegen zijn benen. Udin vond dat niet zo grappig, ik zou haar niet graag direct voor de wagen gezet hebben

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:35

idd een autoband
en als dat goed gaat een skate bord met met een autoband er op
en later met jou er op

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:12

ik zou voor de autoband gaan, met een houtje ertussen, de strengen aan het houtje vastknopen.

Citaat:
Niets.
Ik zie geen voordelen aan het slepen. Als er iets gebeurd is het veel gevaarlijker dan aangespannen (mits je een goede wagen hebt) en je kan nóoit zo goed meelopen dat je het paard niet hindert in zijn mond.

goh, kom eens langs zou ik zeggen..... kan je eens kijken hoe het ook kan.
Wij doen aan boomslepen, mét hindernissen en ik hinder mijn paard nooit in de mond, ik sleep zelfs zonder bit op eigen terrein, elders is dat helaas niet toegestaan

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:35

Ik laat eerst slepen met 1 autoband en daarna met een paar...

De strengen maak ik vast aan een zweng en die maak ik weer met touw vast aan de banden.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:14

Een skatebord met een auto band erop? Daar zie ik zo even de meerwaarde niet van?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:29

smurf schreef:
ik zou voor de autoband gaan, met een houtje ertussen, de strengen aan het houtje vastknopen.

Citaat:
Niets.

goh, kom eens langs zou ik zeggen..... kan je eens kijken hoe het ook kan.
Wij doen aan boomslepen, mét hindernissen en ik hinder mijn paard nooit in de mond, ik sleep zelfs zonder bit op eigen terrein, elders is dat helaas niet toegestaan

Dat ligt heel sterk aan het paard. De wat koelere (haflingers, koudbloeden, friezen) laten we inderdaad gewoon slepen met iets, bandje oid. De arabieren dus echt niet, die laten we even de zweng trekken en een paar kettingen, zodat ze aan lawaai gewend zijn. Een arabier of een ander bloederig beest kun je behoorlijk over de rooie helpen als je die teveel/te zwaar laat trekken.
Ik weet welke/wat voor soort pony's sjonniej heeft en ik kan me goed voorstellen dat zij ze niet laat slepen.....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:15

een Arabier voor de kar, dat is geheel nieuw voor mij, ik loop al wel bijna 40 jaar mee in de paardenwereld , maar dat heb ik nog nooit gezien

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:03

Maar je hoeft een arabier toch niet direct een zware band te laten trekken? Ik zou toch wel willen dat mijn jonge paard eerst de strengen tegen zijn benen goed gewend was en dat hij wist hoe het voelt als er iets zwaars achter zijn billen hing dus toch wel even aan moest trekken.
Je past het te slepen voorwerp toch ook aan het paard/pony aan, lijkt me.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:29

Mijn pony's gaan allemaal eerst voor een autoband. Aan de band heb ik een touwtje zitten met daar aan een zweng. Aan het schoftje zitten verlengde strengen.

Ik gebruik wel altijd een dubbele longe ipv leidsels. Dan kan je rustig op afstand blijven sturen zonder te hinderen mocht er wat gebeuren.

Ik heb dit toe gepast op coole shetlanders, pony's met een raar verleden, super hete mini paardjes(nog heter dan de KWPNer met veel volbloed van m'n vriendin), apaloosa's, kruizing welshjes en Dartmoors.
Tot nu toen enkel goede ervaringen gehad, welk type paard dan ook!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 11:30

smurf schreef:
een Arabier voor de kar, dat is geheel nieuw voor mij, ik loop al wel bijna 40 jaar mee in de paardenwereld , maar dat heb ik nog nooit gezien

Dan heb je de gehele carriere van Joan Backer gemist

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 11:56

En die van Wim Vos, André Wynants en Dirk van Beckhoven....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

een paar foto's van hoe we het met Leila gedaan hebben. Op de eerste een zweng met de kettingvan de grond,op de tweede met de ketting op de grond. Op de derde voor de tweewieler met ketting op deg grond, die zit er standaard aan,ook als ze er voor het eerst voorkomen. /dat levert weinig problemen op, omdat ze het geluid al gewend zijn.

Normaliter trekken ze ook een bandje, maar dat hebben we met deze niet gedaan

ander foto's in mijn profiel (van latere data )

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:12

ach ik heb helemaal neits met Arabieren dus die namen zeggen me ook niets, ik zit in de zware terkpaarden...... ik zie alleen niet een Arabier voor een huifkar of een boom lopen, maar dat is een gebrek aan ontwikkeling van mij, ik zit altijd teveel in mijn eigen kringetje