ooit aan gedacht dat het paard wel wil maar het gewoon simpel gezecht niet snapt?
Het is trouwens zo dat voer geen belonig is voor een paard, eten kan overal gevonden worden, hij hoeft er niet voor te vechten! BV. een leeuw zal altijd voor zijn eten moeten jagen, als hij dat zo in zijn schoot geworpen krijgt zal het wel een beloning kunnen zijn.
Maak het paard enthosiaster door hem eerst "voor" te doen wat de bedoeling is, dit kan zijn door hem met zijn touw te "leiden" eerst met wat druk en dit langzaam af te bouwen, denk er wel om dat iedere stap in het begin een beloning waard is, dit kan ook gewoon een paar minuten niets doen zijn. Bouw de druk langzaam maar zeker af, vaak is het dan zo dat het paard weet wat er van hem gevraagt word en je gaat volgen.
Als dat goed gaat kan je het zonder touw met een helper proberen, de een gaat voor het paard staan en vraagt hem jou te volgen, doet het paard dit niet zorg dat je helper hem naar jou toe drijft(dit hoeft niet met geweld, een hand op de paard zijn bil zou genoeg moeten zijn zo niet vraag of je helper ritmisch kleine klapjes kan geven)
Een paard moet leren dat het bij jou "veilig" is. Ook hierbij geld dat het niet gelijk een aantal meter hoeft te zijn, een pasje is genoeg om te beginnen!
Ik hoop dat je het nu wat duidelijker is geworden.
Het is trouwens ook zo dat een paard altijd wel leergierig is, alleen moet de mens weten hoe hij van het paard kan leren!!
Wat betreft het ander "schrikachtige" paard, zorg dat het paard jou vertrouwt, dit kan zo worden door hem alleen dus zonder vriendjes in het zicht(dus ook niet in het weiland naast de bak) in de bak te nemen en daar grondwerk te verrichten. Pas zodra dit goed gaat en het paard jou ook zonder touw volgt kun je dit gaan uitbreiden.
Een paard moet leren zoals ik al gezecht had dat het bij jou "veilig" is, jij bent de leider en deze is altijd te vertrouwen hoe eng/ vreemd het ook voor een paard is.
Ga als die vertrouwensband er is aan de slag met een schrikparcours, laat hem eens over zeil lopen etc. Ook hierbij geld, de eerste keren is een stap genoeg!!
Ik hoop dat je hierdoor weer een stukje geholpen bent!